Skip to main content
Maksoin tänään klo 8 aikaan maanantaina erääntyvän puhelinlaskuni. Tiedän, ettei raha kulje viikonloppuisin ja siksi olen huolissani, ettei raha siirry maanantaina liittymälle. Olen osuuspankin asiakas, enkä tiedä kuinka kauan siirto kestää. Kannattaako minun soittaa maanantaina Maksumaatti - palveluun varmuuden vuoksi ja kysyä onko lasku maksettuna? Mitä jos se ei ole? Mitä teen? Stressaan kovin tästä asiasta ja pelkään, että se ei siirry maanantaina.
Moro m3llu ja tervetuloa Klaaniin :)

Sanoisin aika isolla todennäköisyydellä että maksu ei näy vielä maanantaina. Raha toki siirtyy heti tilille mutta se, että maksu kohdistuu viitenumeron avulla just siihen tiettyyn laskuun siinä menee 1-3 pankkipäivää.

Toki voit soittaa asiakaspalveluun mutta eipä siitä ole sen kummempaa hyötyä kerran eräpäivä on silloin maanantaina. Maksu kirjautuu laskulle ehkä tiistaina joten viivästyskorkoa tulee vain muutamia senttejä tuon yhden päivän osalta. Vaikka soittaisit asiakaspalveluun ja ilmoittaisit sinne tuon laskun maksetuksi niin silti tuo viivästyskorko tulee kun maksu näkyy kuitenkin vasta arviolta tiistaina.

Eri asia olisi jos eräpäivä olisi jo mennyt, maksukehoitus tulee laskulle jos se on maksamatta viikon ajan. Mutta kun sinulla menee eräpäivän yli ehkä max yksi päivä niin maksukehoitusta ei tule :)

No worries siis 🙂
Huh, kiitos paljon! (: Tuleeko viivästyskorko sitten seuraavan puhelinlaskun kanssa vai erikseen omana laskunansa?

Onko Tero nyt ihan tosissaan, että ennen eräpäivää maksetusta laskusta voi mennnä viivästyskorkoa ? Eikö sen pitäisi riittää, että se on maksettu viimeistään eräpäivänä ?

 

Tälläinen löytyi ihan Soneran sivuilta: Huomioithan lisäksi, että eräpäivän jälkeen maksetuista laskuista veloitetaan korkolain mukaista viivästyskorkoa.

 


Aivan totta, minulta pääsi nyt aivopieru 🙂 Tottakai tuo maksupäivä määrää, ei se milloin maksu näkyy meillä suoritettuna. Anteeksi, hyvä tarkennus PasiS :)

Ja yleisesti tiedoksi, ei siis liity tähän tapaukseen, että jos lasku maksetaan eräpäivän jälkeen siihen muodostuu viivästyskorko ja se veloitetaan seuraavan laskun yhteydessä sitten kun se kyseinen lasku on maksettu.

Sopivamman paikan puutteessa tekee mieli tässä kysyä, mikä on laskun maksupäivän siirto.

Minä kun olen ajatellut että maksupäivä on se päivä jolloin maksu suoritetaan. Tavallisimmin verkkopankista maksajan tililtä. Maksua kirjatessa voidaan maksupäivä merkitä tulevaisuuteen. Maksu tietenkin siirtyisi sähkön nopudella maksun saajan tilille elleivät pankit pitäisi rahaa jonkin aikaa hallussaan vaikkapa lainatakseen sen yöksi planeetan toiselle puolelle.

Jos maksupäivä on eräpäivän jälkeen, niin Sonera lisää seuraavaan laskuun myöhästyskorkoa eräpäivän ylittäviltä päiviltä. Jos saa maksun ennen laskun eräpäivää, ei anna hyvitystä.

 

Viikon kuluttua eräpäivästä lähetetään maksumuistutus saamattomasta maksusta. Viivästyskoron lisäksi veloitetaan vitonen muistutuksen lähettämisestä. Jos sovitaan (vaikkapa "Omilla Sivuilla" vitosella) maksusuunnitelmasta, niin onko lisä maksuaika eräpäivän siirto, siis sen päivän josta korkoa lasketaan. Vai minkä vastineen maksusuunnitelmansa ilmoittaja siirtomaksulleen saa? Sonera lupaa, että sovittuun maksupäivään liittymää ei suljeta? Onko puhelin- ja internetliittymien sulkemisille julkiset kriteerit. Kuten että viikko ensimmäisen karhun jälkeen laitetaan toinen, jossa ilmoitetaan, että liittymä suljetaan ja lasku annetaan perintään ellei maksua saatu kolmessa pankkipäivässä ilmoituksen lähettämisestä. Onko väliä, onko saatava 10 euroa vai 1000 euroa. Ja onko väliä onko aikaisempi maksukäyttäytyminen ollut kelvollista.


Tarkoitatko @aina tässä yhteydessä maksupäivän siirrolla maksusuunnitelman tekoa?



 



Eli kuten sanoitkin, maksusuunnitelma Omien Sivujen kautta tehtynä maksaa 5€, kun taas asiakaspalvelun kautta hoidettuna 10€.



 



Maksusuunnitelmalla laskulle voidaan myöntää maksuaikaa about kuukauden verran alkuperäisestä eräpäivästä.



Tämä edellyttää, että muut laskut ovat hoidettuna.



Maksusuunnitelman myötä liittymä ei sulkeudu maksamattoman laskun vuoksi. Normaalistihan sulkeutuminen tapahtuu tuolloin n. kuukauden kuluttua eräpäivästä.



 



Myös maksusuunnitelman myötä peritään korkoa, kunnes lasku on maksettu.



Mikäli laskua ei hoida maksusuunnitelman mukaiseen eräpäivään mennessä, lähtee siitä rullaamaan aika, jonka lasku voi odottaa ennen kuin liittymä sulkeutuu maksamattoman laskun vuoksi.



 



Esimerkkinä, mikäli muut laskut on ok, yksi unohtuu maksusuunnitelmasta huolimatta, menee noin kuukausi maksusuunnitelman mukaisestä eräpäivästä, että liittymä sulkeutuu tai avoin lasku siirtyy perinnän hoidettavaksi.



 



Kaikkia laskuja ei laiteta samantien perintään, tuohon vaikuttaa laskun loppusumma. Esimerkiksi alle 20€ laskujen saamatta jäänyt summa siirretään tulevan laskun yhteyteen veloitettavaksi. Liittymä suljetaan jos saatava on vähintään 50€.



 



Aikaisempaa maksukäyttäytymistä ei niin sanotusti huomioida, vaan järjestelmä hoitaa nämä jutut automaationa. Liittymän sulkuun vaikuttavassa saldossa huomioidaan kuitenkin myös perintään siirtyneet laskut.


Kiitos @RaMaria, siinäpä menettelyä oli selkeästi kerrottuna. Se minulla oli mielessä, että milloin maksusuunnitelma on aihetta ilmoittaa kun maksusuunnitelmasta peritään vielä lisämaksu karhulaskun ja viivästyskoron lisäksi. Ennen karhulaskua ilmoitettuna karhulaskuveloitus tietenkin jäisi pois mutta maksusuunnitelmasta perittäisiin ainakin saman varran. Siis silloin jos maksuaikaa tarvitaan kuukausi lisää, lyhyempi myöhstyminen vain maksetaan mahdollisimman pian. Itselläni on vanha suomalainen periaate, että laskut maksetaan ajallaan.

 

Vanhan hyvän suoraveloituksen aikaan ei koskaan jäänyt lasku maksamatta, mutta nyt sähköpostilaskulla on kahdesti vahingossa maksettu pari päivää myöhässä. Tulen aina muistamaan miten Sonera törkeästi laittoi paperi-ilmoituksille hinnan ja vielä korotti sen moninkertaiseksi. Nyt joka lasku on käytävä verkkopankissa maksamassa, jos ei valtuuta laskuttajaa laskutta nostamaan rahaa tililtä elaskuna.

 

Nyt maksutonta suoraveloitusta eniten vastaava järjestely Soneralle olisi kai jos omalla pankilla näin käy: elaskuvaltuutus Soneran laskuille omassa verkkopankissa, nimettyyn summaan saakka valtuutus maksaa Soneran elaskut ilman verkkopankissa vahvistamista, Soneralla maksutapana "Omilta Sivuilta" sähköinen lasku ja sähköpostiosoite johon laskusta ilmoitetaan jolloin mahdollista käydä netissä Soneran sivuilta verkkopankkia helpommin lasku katsomassa ennen veloitusta. Maksutavan muokkausmahdollisuutta "Omilla Sivuilla" näkyy nyt korjatun.


Omasta mielestäni maksusuunnitelma on järkevä tehdä siinä vaiheessa, jos jo laskun tullessa tiedostaa sen, että maksua ei eräpäivään mennessä pysty suorittamaan.



 



Luonnollisesti jos maksukehotusmaksu on jo ehtinyt muodostua, mutta havaitsee ettei ihan eräpäivään mennessä tuota pysty suorittamaan, voi sitten oman harkintansa mukaan miettiä, onko maksusuunnitelman teko kannattavaa.



 



Joissain tapauksissa on mahdollista neuvotella meidän luotonvalvontamme kanssa maksusuunnitelma, jos tarvitsee poikkeuksellisen pitkän suunnitelman, tai moneen erään. Nämä pyynnöt käsitellään aina erikseen, yleensä näiden toteuttamista vastaan vaaditaan esimerkiksi lähtevän liikenteen esto, tai muu ehto.



 



Itse hyödynnän aktiivisesti E-laskua, jolloin tiettyä summaa pienemmät menevät automaationa tililtä.



Tuli mieleen myös, että monista pankeista on myös mahdollista valita toiminne, joka ilmoittaa sähköpostitse/viestitse uuden E-laskun saapumisesta, jonka avulla on myöskin helppo muistaa tarkistaa se lasku joko Omilta Sivuilta, tai sitten sieltä verkkopankista. :)



 



 



@RaMaria kirjoitti:
Itse hyödynnän aktiivisesti E-laskua, jolloin tiettyä summaa pienemmät menevät automaationa tililtä.

Tuli mieleen myös, että monista pankeista on myös mahdollista valita toiminne, joka ilmoittaa sähköpostitse/viestitse uuden E-laskun saapumisesta, jonka avulla on myöskin helppo muistaa tarkistaa se lasku joko Omilta Sivuilta, tai sitten sieltä verkkopankista. :)

 


Tässä juuri on ei-laskun palvelunhuononnus vanhaan suoraveloitukseen verraten. Jonka Sonera ehti tärvellä ennen sen loppumista ilmoitusmaksuillaan. Et saa laskua vaan sinun on mentävä katsomamaan verkkopankkiin tai Soneralla myös laskuttajan sivuille laskun tiedot. Voit saada vain ilmoituksen että maksettavaa on, tätäkään ilmoitusta kaikki kai eivät ilmaiseksi. Soneran ei-laskun sähköposti-ilmoituksella kuitenkin vähemmällä työllä verrattuna verkkopankissa käyntiin.

 

 


@aina Tottahan se on, että aika entinen ei koskaan enää palaa, koko ajan enemmän siirrytään sähköiseen asiointiin joka paikassa. Paperinen ilmoitus suoraveloituslaskusta antoi mahdollisuuden tarkistaa lasku ilman, että tarvitsee tietokoneelle mennä. Nykyään vaan suurin osa ihmisistä maksaa laskut verkkopankin kautta, ja kokevat ettei laskun tarkistaminen verkkopankissa ole ongelmallista.



Suoraveloituksen tilalle pankit tarjoavat suoralasku-palvelua. Siinäkin lasku veloittuu automaattisesti, mutta suoralaskussa veloittumisen voi itse estää ennen maksupäivää, jos haluaa. Suoraveloituksessa veloitus tapahtui automaattisesti ellei todella hyvissä ajoin ilmoitellut pankkiin, ettei veloitusta saa tapahtua. Eli tässä kohtaa väittäisin, että ei tämä pelkästään huonommaksi ole mennyt :smileyhappy:



 


 

Otinkin tilin uudessa pankissa ilman verkkopankkia saadakseni entiset suoraveloituksessa olleet laskuni suoraveloitusta vastaavaan suoramaksuun paitsi Soneraa, jolla on sikahinta paperi-ilmoituksistaan. Ainutkaan valtuutus ei ole toiminut. Kun kävin konttorissa kysymässä heillä oli tallessa tieto ainoastaan yhdestä valtuutuksestani, toisen pankin visakortin maksusta. Juuri sen osalta oli käynyt niin että se toinen pankki otti visakortin omaan suoramaksuunsa, vaikka minulla on verkkopankki siinä pankissa ja pankkien yleissäännön mukaan suoramaksu on niille joilla ei ole verkkopankkia.  :smileyhappy:

 

Itse olen maksanut muut kuin suoraveloituslaskuni verkkopankin kautta 1980-luvulta alkaen. Tai sieltähän oikeastaan suoraveloituksetkin samalta tililtä verkossa tehdyin valtuutuksin.


Vastaa