Skip to main content

Mobiililaajakaista oli poissa noin 9 tuntia Hämeenlinnan eteläpuolella Moreeni-Miemala-alueella (ainakin) eilen Sunnuntaina klo. 17:00 jälkeen illalla. Mitään selvää ilmoitusta ei ollut missään. Häriökartassa oli jotain yleismaailmallista “Häiriöitä ja ongelmia, loppuu 15.3.” Siellä on monet taloudet pelkän mobiililaajakaistan varassa kun kupari kerättiin pari vuotta sitten pois ja valokuituvasta tulossa, jos tulee. 

Mobiililaajakaista oli poissa noin 9 tuntia Hämeenlinnan eteläpuolella Moreeni-Miemala-alueella (ainakin) eilen Sunnuntaina klo. 17:00 jälkeen illalla. Mitään selvää ilmoitusta ei ollut missään. Häriökartassa oli jotain yleismaailmallista “Häiriöitä ja ongelmia, loppuu 15.3.” Siellä on monet taloudet pelkän mobiililaajakaistan varassa kun kupari kerättiin pari vuotta sitten pois ja valokuituvasta tulossa, jos tulee. 

Suosittelisin, että tilaisit häiriötiedotteet asiakastukisivustomme ohjeiden mukaisesti, niin jatkossa saisit aina ajankohtaiset tiedot itsellesi. 😊 Katsoithan varmasti oikealta alueelta häiriökarttaa? Itse en huomannut mainitsemallasi alueella 15.3. korjausennustetta häiriölle.


Ok, kiitoksia. Tilattu on. Toivottavasti tulee ilmoituksia. En muista, että oliko tarkalleen 15.3. Siellä oli osa loppunut jo ja osa häiriöilmoituksista merkattu loppumaan parin-kolmen viikon päästä. Eli ei kovin tarkka tieto jos yhteys on kokonaan pois useamman tunnin.


Tilatut mobiiliverkon häiriötiedotteet lähtee kaikille niille, joiden arvioimme olevan häiriön vaikutuksen alla annetun osoitteen perusteella.

Mobiiliverkossa häiriön tarkka kesto ja vaikutus on vaikea arvioida, koska alueella voi olla useita tukiasemia, joista vain osa voi toimia rajatusti tai ei ollenkaan, kun taas toiset tukiasemat toimivat normaalisti. Kuitenkin normaalisti toimivat tukiasemat joutuvat palvelemaan myös pois käytöstä olevien tukiasemien käyttäjiä, eli se taas voi vaikuttaa verkon ruuhkautumiseen ja silloin voi tulla hetkellisiä verkon hidastumisia. Eli valitettavasti mobiiliverkon häiriöistä ei voi aina sanoa täysin tarkkaan, miten ja kuinka kauan häiriö vaikuttaa tarkalleen yhdessä osoitteessa. Toivottavasti tämä selvensi hieman, miten mobiiliverkon häiriöstä tiedottaminen on haastellista. 

Kun häiriöviesti saapuu tekstarilla ja haluat siitä lisätietoja, kannattaa aina mainita viestissä ilmoitettu häiriön tunniste (numerosarja). Sen avulla voimme heti selvittää tarkemmin, mikä häiriö on kyseessä.


Vastaa