Skip to main content

Moi! Viime ketjussa valitin että palkit ovat 2-3 nyt se on pysynyt noin neljässä vajaan viikon ajan, kuitenkin se taas alkanut tekemään tätä samaa taas. Lataus nopeus pitäisi olla mb/s eikä Kb/s Mitä voin tehdä asialle en jaksaisi alkaa soittamaan tuonne.

Edit RaMaria: Otsikko

Hei @Allu545!



Ei niillä palkeilla ole niin suurta merkitystä reitittimen/modeemin nopeuteen. Itsellä on Huawei b525 4G-modeemi jossa yleensä on palkkeja 2-3 ja nopeus useimmiten dl 30-50 Mbit/s ul 5-20 Mbit/s ping n. 30.



Minkälainen modeemi sinulla on merkki ja malli? Missäpäin asut? (Ei tarkkaa osoitetta kannata ilmoittaa, mutta kaupunginosa ja kaupunki).



Täältä löytyy häiriökartat, jos alueellasi on jotain häiriöitä : https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot/hairiokartat



Tällä lomakkeella voit jättää yhteydenottopyynnön, jolloin Telialta ollaan sinuun yhteydessä arkena asian tiimoilta : https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto



Verkkopelaaminen aiheuttaa varsinkin mobiilinetissä monesti nuita heittelyitä ja hidastuksia nopeuksiin ja pingiin.


Huawei b525 4g modeemi on 100mbit/s netillä. En ole varma onko huono latausnopeus oman koneeni WLAN adapterista vai Telian omista asioista. Sijainti on Rauma



@Allu545 kirjoitti:


Huawei b525 4g modeemi on 100mbit/s netillä. En ole varma onko huono latausnopeus oman koneeni WLAN adapterista vai Telian omista asioista. Sijainti on Rauma






Jos alueella on muita omia tai naapurin langattomia laitteita niin ne voivat häiritä wifi-verkkoasi. Näihin löytyy maksuttomia sovelluksia, jolla voi tutkia parasta wifin kanavaa.



 



Suosittelen kuitenkin kytkemään tietokoneesi ethernet-kaapelilla (RJ45) reitittimeen ja tekemään verkkolukituksen 4G-verkkoon hallintasivulla http://192.168.8.1, jos et ole sitä tehnyt. Käyttäjätunnus on admin ja salasana admin oletusasetuksilla. Millaisia nopeuksia saat? Käytätkö niitä ulkoisia antenneja ja oletko määrittänyt ne hallintasivulla käytettäväksi ainoastaan (ei sekoitelmaa)? Entä signaalitiedot mitä ne näyttävät? Sitten myös reitittimen sijainti vaikuttaa ja se selviää parhaiten testaamalla ja mielellään tukiasemaan päin suuntaus :)



@Allu545kirjoitti:


Moi! Viime ketjussa valitin että palkit ovat 2-3 nyt se on pysynyt noin neljässä vajaan viikon ajan, kuitenkin se taas alkanut tekemään tätä samaa taas. Lataus nopeus pitäisi olla mb/s eikä Kb/s Mitä voin tehdä asialle en jaksaisi alkaa soittamaan tuonne.






Välttämättä mikään ei auta, eikä vika ole omissa laitteissasi. Jos käytät sitä kodin kiinteänä nettinä niin sun kannattaa huomioida muutama juttu, joista kirjoittelin hiljattain toisessa ketjussa:



https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/4G-nopeus/m-p/165147#M9823



@SINAD kirjoitti:



@Allu545kirjoitti:


Moi! Viime ketjussa valitin että palkit ovat 2-3 nyt se on pysynyt noin neljässä vajaan viikon ajan, kuitenkin se taas alkanut tekemään tätä samaa taas. Lataus nopeus pitäisi olla mb/s eikä Kb/s Mitä voin tehdä asialle en jaksaisi alkaa soittamaan tuonne.






Välttämättä mikään ei auta, eikä vika ole omissa laitteissasi. Jos käytät sitä kodin kiinteänä nettinä niin sun kannattaa huomioida muutama juttu, joista kirjoittelin hiljattain toisessa ketjussa:



https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/4G-nopeus/m-p/165147#M9823






Mobiiliverkko on niin ailahteleva. Omalla alueellani sen huomaa etenkin iltaisin, kun tukiasemalla on enemmän käyttäjiä niin nopeudet tippuvat. Se onneksi parantui tuossa reilu vuosi sitten kun tukiaseman kapasiteettia päivitettiin ja muita muutoksia siinä ohessa. 4G-verkon nopeudet ovat tuota luokkaa tai enemmän mitä @kiisseli67 mainitsi yhteisverkon alueella. Tuohon 100 mbits nopeuteen pääsen ainakin leikiten kaupungin keskustassa. Nyrkkisääntö on 10 mbits (DL) nopeudesta ylöspäin on vain kaupanpäällistä. Siitä alle on syytä selvittää teknisen tuen kanssa vikailmoituksen kera mistä se mahdollisesti voisi johtua ja onko mitään tehtävissä. Lisäksi yhteyksiä voi tutkia ja vertailla prepaid-liittymillä mikä omalla alueella kuuluvuudeltaan parhain vaihtoehto. Palveluiden keskittäminen yhdelle palveluntarjoajalle ei vain yksinkertaisesti toimi aina. Itselläni on monta eri palveluntarjoajaa ja valinnanvapaus on vain rikkautta :)


Juu ja sitten kun väsyy leikkimään SIM:ien kanssa niin kannattaa kysäistä, millaisia kiinteitä liittymiä on saatavilla. Varsinkin kerrostaloissa saattaa jo tulla kuitu alakertaan. Jos pääsee kuidun päähän niin ei tarvita kuin se yksi palveluntarjoaja (olettaen että se toimii yhtä hyvin kuin Telian kuitu). Jää enemmän aikaa sitten oikeaan elämään kun ei tarvitse taistella nettiyhteyden kanssa - homma vaan toimii, 24/7, aina täydellä nopeudella, vuorokaudenajasta riippumatta. Ei katkoja, ei häiriöitä.


Mites tämmönen tilanne, kun vasta saatu tää B525 M-L 100m 4G liittymällä. Vehkeessä nyt 2 tietokonetta yhistettynä joista toinen seinän toisella puolella laitteeseen nähden ja toinen 10metrin päässä mutta ei seinää välissä. Tietokone 1 joka on lähempänä mutta seinä välissä antaa dl 90 ja ul 40 ping: 30, mutta tietokone 2 joka kauempana antaa dl: 6-20 ul: ei edes mittaa ja ping: 30. Missä vika? Onko ainoa ratkaisu vetää vaan ethernet kaapelilla kone kiinni?


WLAN-signaalin taso laskee etäysyyden neliönä, joten mitä kauempana ollaan sitä huonommaksi menee. Jos seinissä on sisällä johtavia rakenteita (esim. raudoitettua betonia) niin vaimennusta tulee lisää.

 

Jos haluaa toimivan kotiverkon niin käytännössä kaikki "paikallaan olevat" laitteet kytketään kiinteään verkkoon Ethernet-kaapeleilla ja ainostaan liikuteltavat laitteet lähinnä tabletit, läppärit ja puhelimet jäävät wlanin varaan.


Vastaa