@Soirija kirjoitti:
Hei !
Tämän Täytyy olla joko aivan käsittämätöntä huonoa tuuria tai sitten jotain muuta, liittyen telian kuuluvuuteen noin yleisestikin ottaen. Asuin aiemmin AIVAN Järvenpään keskustassa ja asunnossani oli käytännössä täysin nollakuuluvuus. Puhelua piti mennä puhumaan ULOS ja netti ilman wifiä ei käytännössä mennyt mihinkään. Dataa ei liikkunut käytännössä ollenkaan. Asiasta kysyessäni, ainoaksi ratkaisuksi jäi se, että tukiasemien suuntausta pitäisi muuttaa. No, ei tule tapahtumaan ikinä.
Nyt muutettu Kotkaan ja tilanne melkein yhtä *******a. 5G-liittymällä olohuoneessa signaali H+ ja netin datan liikkuminen sen mukaista. Tuntuu aivan käsittämättömältä tällainen. Kumpikaan asunto ei ollut uusi eikä oikein mikään muukaan tällaista selitä. Ja jos mukaan otetaan vielä tätä aiempi asuntokin Vantaan Korsossa, jossa myöskin piti mennä ulos puhumaan puhelua, että kuuli edes jotain...
Ja please, ÄLKÄÄ taas tarjotko ratkaisuksi laajakaistaa, koska sellaista EN ole tänne ottamassa. Järvenpäässä sain jo aivan tarpeekseni siitä, että minun piti ottaa kallis hybridilaajakaista, että sain edes jonkinlaisen netin. Sehän oli tietenkin Elisan aluetta, kuten varmaan tämäkin. Miksei mikään alue voi ikinä olla Telian aluetta ?!
Moi! Onpas käynyt kehno tuuri sinulla. Tuo kuvailemasi oireilu kuulostaisi sisäkuuluvuusongelmalta, mikäli ulkona alkaa toimia heti paremmin. Tosin ensin pitää varmistaa: onko tätä samaa ongelmaa usealla eri laitteella vai ainoastaan esimerkiksi yhdellä puhelimella?
Sisäkuuluvuusongelma...no siis nyt en ymmärrä tuota vastausta ollenkaan. Mitä "heti paremmin"...? Mitä tarkoittaa edes "paremmin" ? Pointtinahan on se, että kuuluvuus ei ole juuri nollaa parempi ulkona(kaan), mutta sentään sen verran parempi, että puhelusta sentään kuulee jotain. Tämähän kertoo vain siitä, että kaikissa asunnoissa tukiaseman signaali ollut niin *******a, että pihalle se jaksaa kantaa vielä hieman, puheluun vastaamista varten, mutta netti ei pihallakaan toimi. Eikä se vika laitteessa ole, kyllä tässä uudessa 5G Oneplussassa kaikki itsessään toimii, ainoa vika on operaattorissa.
Asiakaspalvelu pyysi laittamaan häiriöilmoituksen, mutta mitä ihmettä se auttaa, kun tiedän jo nyt vastauksen: tukiasemien suuntauksia pitäisi muuttaa, eikä sellaista tehdä, ellei alueellasi ole satoja muitakin telialaisia samoissa ongelmissa. Eli käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi jää taas operaattorin vaihto. Tällainen tuntuu vain jo suorastaan kaikkien todennäköisyyksien vastaiselta, että jokaisessa asunnossa kuuluvuus ollut näin surkea. Ja se kertoo jotain operaattoristakin. Järvenpäässä esim. Oli silloin työpuhelimessa Elisan liittymä ja se kyllä kuului sisälläkin ihan mainiosti. Eikä se 5G varmasti signaalia katvealueella yhtään tule voimistamaan, samassa tilanteessa tullaan olemaan jatkossakin.
@Soirija kirjoitti:
Sisäkuuluvuusongelma...no siis nyt en ymmärrä tuota vastausta ollenkaan. Mitä "heti paremmin"...? Mitä tarkoittaa edes "paremmin" ? Pointtinahan on se, että kuuluvuus ei ole juuri nollaa parempi ulkona(kaan), mutta sentään sen verran parempi, että puhelusta sentään kuulee jotain. Tämähän kertoo vain siitä, että kaikissa asunnoissa tukiaseman signaali ollut niin *******a, että pihalle se jaksaa kantaa vielä hieman, puheluun vastaamista varten, mutta netti ei pihallakaan toimi. Eikä se vika laitteessa ole, kyllä tässä uudessa 5G Oneplussassa kaikki itsessään toimii, ainoa vika on operaattorissa.
Asiakaspalvelu pyysi laittamaan häiriöilmoituksen, mutta mitä ihmettä se auttaa, kun tiedän jo nyt vastauksen: tukiasemien suuntauksia pitäisi muuttaa, eikä sellaista tehdä, ellei alueellasi ole satoja muitakin telialaisia samoissa ongelmissa. Eli käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi jää taas operaattorin vaihto. Tällainen tuntuu vain jo suorastaan kaikkien todennäköisyyksien vastaiselta, että jokaisessa asunnossa kuuluvuus ollut näin surkea. Ja se kertoo jotain operaattoristakin. Järvenpäässä esim. Oli silloin työpuhelimessa Elisan liittymä ja se kyllä kuului sisälläkin ihan mainiosti. Eikä se 5G varmasti signaalia katvealueella yhtään tule voimistamaan, samassa tilanteessa tullaan olemaan jatkossakin.
Ymmärsin, että ulkona toimisi yhteys paremmin - pahoittelen jos tulkitsin väärin. Osoitekohtaista kuuluvuutta voidaan tosiaan tutkia häiriöilmoituksen kautta ja täten katsoa, onko alueelle tulossa esimerkiksi muutoksia tukiasemiin. Onko puhelin pysynyt samana tässä koko ajan vai onko se vaihtunut välissä?
Jos ollaan asoy:ssä, niin taloyhtiölle esitys sisäkuuluvuuden mittauksesta ja sitten jahtaa sen sisäkuuluvuuden parantamista. Muuten jää vaihtoehdot siihen laajakaistaan ja puhelut sisällä vowifiin ja data wlanin kautta. Dna:n 5G testiin, tekevät verkon sellaiseksi mikä kuuluu ja kantaa. Telia/Elisa turaa liian korkeiden taajuuksien kanssa eikä siitä ole edes mitään hyötyä, hidas data ja huonosti kantaa. Elisasta on ennakkoaavistus, että tekevät liian korkeiden taajuuksien verkkoja, 1G 5G liittymä tulossa testiin.
@Soirija kirjoitti:
Hei !
Tämän Täytyy olla joko aivan käsittämätöntä huonoa tuuria tai sitten jotain muuta, liittyen telian kuuluvuuteen noin yleisestikin ottaen. Asuin aiemmin AIVAN Järvenpään keskustassa ja asunnossani oli käytännössä täysin nollakuuluvuus. Puhelua piti mennä puhumaan ULOS ja netti ilman wifiä ei käytännössä mennyt mihinkään. Dataa ei liikkunut käytännössä ollenkaan. Asiasta kysyessäni, ainoaksi ratkaisuksi jäi se, että tukiasemien suuntausta pitäisi muuttaa. No, ei tule tapahtumaan ikinä.
Nyt muutettu Kotkaan ja tilanne melkein yhtä *******a. 5G-liittymällä olohuoneessa signaali H+ ja netin datan liikkuminen sen mukaista. Tuntuu aivan käsittämättömältä tällainen. Kumpikaan asunto ei ollut uusi eikä oikein mikään muukaan tällaista selitä. Ja jos mukaan otetaan vielä tätä aiempi asuntokin Vantaan Korsossa, jossa myöskin piti mennä ulos puhumaan puhelua, että kuuli edes jotain...
Ja please, ÄLKÄÄ taas tarjotko ratkaisuksi laajakaistaa, koska sellaista EN ole tänne ottamassa. Järvenpäässä sain jo aivan tarpeekseni siitä, että minun piti ottaa kallis hybridilaajakaista, että sain edes jonkinlaisen netin. Sehän oli tietenkin Elisan aluetta, kuten varmaan tämäkin. Miksei mikään alue voi ikinä olla Telian aluetta ?!
AInakin noita kaikki kolmea aluetta leimaa se, että sisäkuuluvuutta tarjoavaa LTE800 taajuutta on kohtuullisen vähän tukiasemissa käytössä. Sitten jos kaikki käyttöpaikat ovat olleet hieman kauempana tukiasemasta niin sisätiloissa voi tulla ongelmia. Eli tässä on voinut tosiaan käydä huonoa tuuria. Telia päivittää onneksi noita tukiasemia hiljalleen ja laittavat matalaa 700+800 taajuutta käyttöön.
En oikein usko huonoon tuuriin, enemmän siihen johonkin muuhun. Näin puolen vuoden käytön jälkeen, niin Telian 150M 4G-liittymällä DL on 4,87-31,0 Mbps ja UL 0,09-12,7 Mbps ja tulokset menee ristiin hyvän DLn seuraksi saa huonon ULn ja päinvastoin. Liian usein jäädään alle palvelukuvauksen alarajojen.
Kannattaako tehdä häiriöilmoitus - ei kannata. Yritin muutaman kerran ja aina vastaus oli, että perjantaina huoltotyöt valmistuvat ja yhteydet paranevat. Sitä perjantaita ei vielä ole tullut. Tosin asun täysin väärässä paikassa "syrjäkylillä" operaattorin markkinoinnin kannalta eli pääkaupunkiseudulla kilometrin säteellä 3-tieltä ja Kehä 3lta.
Onneksi liittymä on "halpa" eikä sitä tarvita muuhun kuin luurin sovellusten käyttöön (ei suoratoisto/jako), muuhun siitä ei olekaan. Harkitsenko 5G-liittymää? En todellakaan, koska todenäköisesti saan samat tai huonommat nopeudet maksamalla enemmän.
Eihän operaattori voi sanoa, että nyt on tukiasema tupaten täynnä ja sieltä irtoaa mitä irtoaa. 😁> Vaikka näin todellisuudessa on. Mitä nyt 4G:tä on tullut testailtua, niin irtoaa monin paikoin parempia kuin niitä 0,xx/0,xx tuloksia. Kehnoja ne varmasti isoissa kaupungissa ole. Uudempi kerrostalo ja sen koneen saa nettiin tyrkkäämällä vähän kaapeleita paikoilleen ja naattimalla vakaasta netistä, rahalla sitten jytympiä nopeuksia. Usein vastikkeessa on jemmassa joku yhteys sieltä seinästä. 4G/5G on vähän masokistin vikaa kysyvää, jos meinaa jotain vakavampaa sen varassa ikuisuuksia tehdä.
Samaa vikaa minullakin oli Telian nopeuksien kanssa kuin @RaasuUkko :lla. Ongelmana oli vielä se,että puhelin hyppi 3G-verkkoon ja akku kului silmissä kun oli kokoajan heikossa kentässä ja hyppeli eri verkkojen ja tukiasemien välillä. SIM-kortin vaihto (ja samalla operaattorin vaihto) auttoi omalla kohtaa. 5G tulee jos tai kun tulee, sille ei niin hirveää tarvetta ole. Ja asuinalueellani vasta yksi operaattori tarjoaa ko. yhteyttä ja voi olla että ei asunnosani kuulu. Liittymäsopimuksen palvelunkuvauksen alarajat eivät oikeasti sido operaattoria mitenkään, kun kyseessä ei ole "pallo jalkaan"-soppari.
Nyt tuon 3g-verkkoon pomppisen sijasta on 5g-verkosta 4g-verkkoon pomppimista ja akku kuluu. Oneplussassa on kyllä jotain outouksia, ei tahdo mennä Telian 5g-tukarille ja vapaalla säädöllä viihtyy enemmän 3g-verkossa.
No nämä OnePlussat kaikesta hypestä huolimatta ovat ainakin vanhemmiten ongelmapesiä. Päivitykset ovat mitä sattuu.
@sevk_, 3G on puhelimeen ihan hyvä. Käytä sitä niin pitkään kuin voit! Nykyään 3G:llä on harvemmin ruuhkaakaan, kun useimmat ovat siirtyneet tiedonsiirrossa 4G:hen.
Minua ärsyttää tämä saamani vastaus tekemääni häiriöilmoitukseen aivan suunnattomasti. Tai siis telian asiakaspalvelu sen teki puolestani.
Enhän minä väittänyt, että verkossa tai verkkolaitteissa sinänsä mitään VIKAA olisi, vaan pointtini oli se, että teliaa kiinnostaisi selvittää, miten näin *******a kuuluvuus on tässä osoitteessa mahdollinen. Mutta ei. Vastauksessa mainittiin vain se, että tältä alueelta ei ole tullut muita valituksia ja että täällä ei ole tukiasemahälytyksiä tms.
No ei se minua kiinnosta. Ihan sama oli Järvenpäässä asuessani, verkossa ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta tukiasemat oli osoitteeni osalta suunnattu huonommalla mahdollisella tavalla, asuntoni oli jotakuinkin täydellisessä katveessa eikä ollut tullut "muita valituksia".
Varsinkin tämä jälkimmäinen tuntuu olevan sen kaikkein olennaisin asia.
Miksei kerrankin tulisi sellaista vastausta, että tulemme paikan päälle mittaamaan signaalin vahvuuden ja sen jälkeen mietimme toimenpiteitä...
Eli tässäkin tapauksessa, mitään ei tulla tekemään. Ainoa vaihtoehto on operaattorin vaihto.
Tiedän itse vastauksen tähän ongelmaan ihan ilmankin telian vastausta, toki, ( kyseinen osoite on tien alimmassa kohdassa ja tietenkin vielä juuri tukiasemien katveessa jälleen kerran). Tässä vielä osalainaus saamastani vastauksesta:
"Alueella ei ole tukiasemahälytyksiä tai tiedossa olevaa yleistä vikaa verkossa. Meille ei myöskään ole tullut muita valituksia alueelta"
@Soirija kirjoitti:
Minua ärsyttää tämä saamani vastaus tekemääni häiriöilmoitukseen aivan suunnattomasti. Tai siis telian asiakaspalvelu sen teki puolestani.
Enhän minä väittänyt, että verkossa tai verkkolaitteissa sinänsä mitään VIKAA olisi, vaan pointtini oli se, että teliaa kiinnostaisi selvittää, miten näin *******a kuuluvuus on tässä osoitteessa mahdollinen. Mutta ei. Vastauksessa mainittiin vain se, että tältä alueelta ei ole tullut muita valituksia ja että täällä ei ole tukiasemahälytyksiä tms.
Tässä kohtaa ollaan jo alussa menty meidän toimesta metsään kun heikosta kuuluvuudesta on lähdetty häiriöilmoitusta kirjaamaan. Häiriöilmoituksella voimme selvittää ja korjata tilanteita missä kuuluvuus tai verkon toiminta on äkillisesti heikentynyt. Verkon katvealueita ja parannusehdotuksia käsittelemme kuuluvuuspalautteiden kautta. Pyytäisin siis sinua kirjaamaan meille kuuluvuuspalautteen tilanteesta.
@Soirija kirjoitti:
No ei se minua kiinnosta. Ihan sama oli Järvenpäässä asuessani, verkossa ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta tukiasemat oli osoitteeni osalta suunnattu huonommalla mahdollisella tavalla, asuntoni oli jotakuinkin täydellisessä katveessa eikä ollut tullut "muita valituksia".
Tukiaseman solujen suuntauksien osalta pyritään lähtökohtaisesti 360 asteen peittoon. Aina tämä ei ole kuitenkaan paras ratkaisu tai mahdollista toteuttaa.
Hyvää signaalia pyritään tarjoamaan sinne missä sillä on eniten käyttäjiä.
Tämä väistämättä johtaa tilanteisiin missä hyvänkin kuuluvuuden alueella on yksittäisiä paikkoja, joissa signaalin voimakkuus voi olla heikko. Varsinkin kun sisäkuuluvuudesta puhutaan. Näissä signaalinvoimakkuutta voidaan ulkoisella antennilla lähteä parantamaan.
@Soirija kirjoitti:
Miksei kerrankin tulisi sellaista vastausta, että tulemme paikan päälle mittaamaan signaalin vahvuuden ja sen jälkeen mietimme toimenpiteitä...
Jos häiriöilmoituksen käsittelyn yhteydessä havaitaan ettei alueen tukiaseman toiminta ole heikentynyt ei asentajaa tarvita paikalle.
@Soirija kirjoitti:
Eli tässäkin tapauksessa, mitään ei tulla tekemään. Ainoa vaihtoehto on operaattorin vaihto.
Kuuluvuuspalautteen kautta tieto saadaan verkonsuunnittelun tietoon. Tämä ei kuitenkaan ole takuu siitä, että tilanne tulee parantumaan tulevaisuudessa.
Nopean korjauksen tilanteeseen voi saada palveluntarjoajaa vaihtamalla tai joissain tapauksissa myös ulkoisen antennin hankinnalla.
Ikävä kyllä tämä Telian asiakasta vähättelevä palvelutyyli koitui minun kohdalla operaattorin vaihtumiseen samantyyppisen ongelman seurauksena. Kieltäydytään ottamasta vastaan kuuluvuuspalautetta kun juuri ja juuri nopeus on minimin yläpuolella, joka on kuulemma todella hyvä nopeus. Paras kuuluvuuspalaute on operaattorin vaihto edelleenkin.