Skip to main content

Ostin uuden Huawei B525 -reitittimen, kun vanha lopetti toimintansa. Miten pystyn valitsemaan tästä laitteista 4G 1800 MHz verkon? Vanhan laitteen (E5186) hallintasoftassa oli tämä vaihtoehto, mutta uudessa. Käytössä on ulkoinen antenni. Vanhan laitteen nopeus oli parhaimmillaan yli 40 Mbit/s, mutta uuden vain puolet siitä.

Hei @boggivaunu!



 



Valitse asetukset - modeemi - mobiiliverkkoasetukset - verkko - suositustila - vain 4G (1800 MHz).





 



 



 



@kiisseli67@  kirjoitti:

Hei @boggivaunu!

 

Valitse asetukset - modeemi - mobiiliverkkoasetukset - verkko - suositustila - vain 4G (1800 MHz).

 

 

 


Kiitos ohjeesta. Ongelma on Huawein käyttöliittymä, joka ei hyväksy muuttamaanii salasanaa. En haluaisi resetoida laitetta aina, kun haluat tarkistaa jotain.


En löydä ehdotettua polkua käyttöliittymästä.



 



Edit EssiJn: Kuva upotettu



@boggivaunu@  kirjoitti:


En löydä ehdotettua polkua käyttöliittymästä.



 



Edit EssiJn: Kuva upotettu






Tuosta oikealla Network -  Preferred mode ja klikkaa tuota Auto kohtaa ja sitten pitäisi löytyä 4G (1800 MHZ) sieltä @boggivaunu ??



@kiisseli67@  kirjoitti:

@boggivaunu@  kirjoitti:

En löydä ehdotettua polkua käyttöliittymästä.

 

Edit EssiJn: Kuva upotettu


Tuosta oikealla Network -  Preferred mode ja klikkaa tuota Auto kohtaa ja sitten pitäisi löytyä 4G (1800 MHZ) sieltä @boggivaunu ??


Tarjolla on vain vaihtoehdot Auto, 2G only, 3G only ja 4G only.



@boggivaunu@  kirjoitti:



@kiisseli67@  kirjoitti:



@boggivaunu@  kirjoitti:


En löydä ehdotettua polkua käyttöliittymästä.



 



Edit EssiJn: Kuva upotettu






Tuosta oikealla Network -  Preferred mode ja klikkaa tuota Auto kohtaa ja sitten pitäisi löytyä 4G (1800 MHZ) sieltä @boggivaunu ??






Tarjolla on vain vaihtoehdot Auto, 2G only, 3G only ja 4G only.






Tjaah, onhan sulla siinä uusin päivitys?(minulla 11.232.05.00.07)



Sitten vielä tuota Huawei b525:sta on vanhempaa ja uudempaa mallia olemassa.



Itsellä on tämä vanhempi malli Huawei b525s-23a. 


Purkki on B525s-65a

Software version: 11.189.61.00.965

Web UI version: 21.100.44.00.03

 

Resetoin purkin, jotta pääsin katsomaan nämä tiedot. Kun UI:n yritän kirjautua UI:n sulkemisen jälkeen uudelleen, saan aina ilmoituksen väärästä käyttäjänimestä tai salasanasta. Onko vika laitteen Web UI:ssa?


Onko Telialta ostettu laite?



 



Voit kokeilla selaimessa yksityisen selauksen tilaa, niin ei mahdolliset evästeet taikka välimuisti hommaa mahdollisesti haittaa.



@Purnipsi@  kirjoitti:

Onko Telialta ostettu laite?

 

Voit kokeilla selaimessa yksityisen selauksen tilaa, niin ei mahdolliset evästeet taikka välimuisti hommaa mahdollisesti haittaa.


Ei ole Telialta ostettu, mutta Telian liittymiä myyvästä liikkeestä.


Ok. Olennaista on se, että onko tuo Telian brändäämä/telian ohjelmisto sisällä. Ellun modeemissa ei lukkoa välttämättä oo.


Suosittelen lataamaan esim. LTEWatch -ohjelmiston Windows-tietokoneelle jos sellainen on käytössä, niin sitä kautta voi lukita verkon taajuusalueen :smileyhappy:



@Sekunti@  kirjoitti:

Suosittelen lataamaan esim. LTEWatch -ohjelmiston Windows-tietokoneelle jos sellainen on käytössä, niin sitä kautta voi lukita verkon taajuusalueen :smileyhappy:


Kokeilen tuotakin. Nyt nopeus on luvattua luokkaa, joten jätän motun hetkeksi rauhaan. Kun vielä saisi Web UI:n tallentamaan oman salasanai



@boggivaunu@  kirjoitti:



@Sekunti@  kirjoitti:


Suosittelen lataamaan esim. LTEWatch -ohjelmiston Windows-tietokoneelle jos sellainen on käytössä, niin sitä kautta voi lukita verkon taajuusalueen :smileyhappy:






Kokeilen tuotakin. Nyt nopeus on luvattua luokkaa, joten jätän motun hetkeksi rauhaan. Kun vielä saisi Web UI:n tallentamaan oman salasanai






Asenin LTEEWatchin ja lukinnut taajuusalueen. Joku tässä hommassa mättää silti, kun varsinkin lähtevä nopeus on Speedtestin mukaan luokaton.



 



Edit Ilari JR: kuva upotettu suoraan viestiin.


Mitäs LTE Watch kertoo signaaliarvoiksi (RSRP, RSRQ, SINR)?



 



Toimiko paremmin ilman lukitusta? Epäilen, ettei lukko tässä tilanteessa ehkä auta.



 



Vaikuttaa vain tuosta nopeudesta päätellen, että signaali on todella heikko ja siksi nopeudet jäävät noin mataliksi -erityisesti lähetysnopeus.



 



EDIT: Sinullahan oli ulkoiset antennit? Oletko mennyt tuolla asetuksissa ottamaan ne käyttöön? Muistaakseni system-valikon alla oli antennien asetukset. Pakota "external" käyttöön. Joskus antennit eivät tunnistu automaattisesti oikein.



 



@Purnipsi@  kirjoitti:

Mitäs LTE Watch kertoo signaaliarvoiksi (RSRP, RSRQ, SINR)?

 

Toimiko paremmin ilman lukitusta? Epäilen, ettei lukko tässä tilanteessa ehkä auta.

 

Vaikuttaa vain tuosta nopeudesta päätellen, että signaali on todella heikko ja siksi nopeudet jäävät noin mataliksi -erityisesti lähetysnopeus.

 

EDIT: Sinullahan oli ulkoiset antennit? Oletko mennyt tuolla asetuksissa ottamaan ne käyttöön? Muistaakseni system-valikon alla oli antennien asetukset. Pakota "external" käyttöön. Joskus antennit eivät tunnistu automaattisesti oikein.

 


Ulkoiset antennit on käytössä. Sisäiset eivät riitä, sillä asumme katvepaikassa.

 



@boggivaunu@  kirjoitti:

@Purnipsi@  kirjoitti:

Mitäs LTE Watch kertoo signaaliarvoiksi (RSRP, RSRQ, SINR)?

 

Toimiko paremmin ilman lukitusta? Epäilen, ettei lukko tässä tilanteessa ehkä auta.

 

Vaikuttaa vain tuosta nopeudesta päätellen, että signaali on todella heikko ja siksi nopeudet jäävät noin mataliksi -erityisesti lähetysnopeus.

 

EDIT: Sinullahan oli ulkoiset antennit? Oletko mennyt tuolla asetuksissa ottamaan ne käyttöön? Muistaakseni system-valikon alla oli antennien asetukset. Pakota "external" käyttöön. Joskus antennit eivät tunnistu automaattisesti oikein.

 


Ulkoiset antennit on käytössä. Sisäiset eivät riitä, sillä asumme katvepaikassa.

 


Lähti liian aikaisin. :(

RSRP: -106

RSRQ: -7

SINR: -1

 

 


Jostain syystä signaali on heikohko ja siinä on pahasti häiriöitä. SINR tavoite olisi ainakin yli 10, yli 20 on oikein hyvä.



 



Olet siisn nyt lukittanut taajuuksia? Mitä antaa automaattisella haulla?



 



Oletko kysellyt Telialta, että onko alueen verkkoon tehty hiljattain olennaisia muutoksia?



 



Jokin jossain on muuttunut, jos ja kun ennen hyvin toiminut yhteys on muuttunut huonoksi.



@Purnipsi@  kirjoitti:

Jostain syystä signaali on heikohko ja siinä on pahasti häiriöitä. SINR tavoite olisi ainakin yli 10, yli 20 on oikein hyvä.

 

Olet siisn nyt lukittanut taajuuksia? Mitä antaa automaattisella haulla?

 

Oletko kysellyt Telialta, että onko alueen verkkoon tehty hiljattain olennaisia muutoksia?

 

Jokin jossain on muuttunut, jos ja kun ennen hyvin toiminut yhteys on muuttunut huonoksi.


Tämä ongelma kuuluu mystisten kategoriaan, sillä se hävisi tänään. Lukitsin taajuuden 1800 MHz:iin ja tarkistin vielä kerran antennin suunnan. Nyt sekä tuleva että varsinkin lähtevä nopeus ovat odotuksen mukaisia.


Hienoa, että ongelma lakkasi! Voihan olla, että alueen tukiasemissa oli jokin häiriö päällänsä. Kannattaa huomioida se, että jos tukiasemasi lähettää kahdella eri taajuudella, (esimerkiksi 800+1800), niin sitten kannattaa olla ihan "auto" tuo taajuuden valinta. 



@Purnipsi@  kirjoitti:

Hienoa, että ongelma lakkasi! Voihan olla, että alueen tukiasemissa oli jokin häiriö päällänsä. Kannattaa huomioida se, että jos tukiasemasi lähettää kahdella eri taajuudella, (esimerkiksi 800+1800), niin sitten kannattaa olla ihan "auto" tuo taajuuden valinta. 


Kyselin eilen tuelta, joka neuvoi lukitsemaan taajuuden. Auttoi tälläkin kertaa.


Vastaa