Skip to main content

Vaihdoimme äskettäin ADSL-liittymän mobiiliin.



 



Yhteys toimii kohtuullisen hyvin, nopeus download 20...50M, upload 10....15M.



 



Yhtenä aamuna download vain 2...10M, upload 10...15M!!!!  ja näin oli koko päivän.



 



Lopulta kokeilin ottaa modeemista sähköt pois ja takaisin. Nopeus palautui ennalleen.



 



En ole vielä perehtynyt tuon modeemin asetuksiin tarkemmin, onko siellä mahdollista asettaa automaattibuuttaus tietyin ajoin?



 



Onko muilla ollut tätä ongelmaa?



 



Keksin kyllä ratkaisun, jos ei muu auta; laitan modeemin powerin vuorokausikellon perään ja vaikkapa yöllä klo 02-03 sähköt pois.



 



Edit IlariJR: otsikkoa muokattu kuvaavammaksi.


@KariIlkka kirjoitti:


Vaihdoimme äskettäin ADSL-liittymän mobiiliin.



 



Yhteys toimii kohtuullisen hyvin, nopeus download 20...50M, upload 10....15M.



 



Yhtenä aamuna download vain 2...10M, upload 10...15M!!!!  ja näin oli koko päivän.



 



Lopulta kokeilin ottaa modeemista sähköt pois ja takaisin. Nopeus palautui ennalleen.



 



En ole vielä perehtynyt tuon modeemin asetuksiin tarkemmin, onko siellä mahdollista asettaa automaattibuuttaus tietyin ajoin?



 



Onko muilla ollut tätä ongelmaa?



 



Keksin kyllä ratkaisun, jos ei muu auta; laitan modeemin powerin vuorokausikellon perään ja vaikkapa yöllä klo 02-03 sähköt pois.






Iltaa @KariIlkka ja tervetuloa Telia Yhteisöön!



 



Kyseinen laite on myös itselläni enkä ole huomannut tuollaista ongelmaa. Laitteessa ei ole kyseistä automaattista uudelleen käynnistymisen asetusta. Kyseessä voi olla tilapäinen häiriö, joka voi monesti jäädä hämärän peittoon. Oliko sama myös puhelimissasi? Yleisin syy tiettyinä aikoina voi ruuhkapiikki tukiasemalla, kun monta yhtäaikaista käyttäjää jolloin verkko hidastuu. Katselin Telian Korjatut viat -sivua ja häiriökarttaa ja ainakin 21.-22.9.2017 oli tehty Jyväskylän alueella matkapuhelinverkon modernisointia.



 



 



Käytän seuraavia niksejä laitteellani:





  • Suunta ja paikka on kohdistettu ja testattu lähimpään tukiasemaan päin, jolloin kuuluvuus on mahdollisimman parhain


  • Taajuuslukitus on ainoastaan 4G-verkossa




 



Ongelmatapauksissa aina ensisijaisesti kannattaa käynnistää laitteet uudelleen, joka usein auttaa häiriöön. Pohdiskelin juuri, että hyvin harvoin on itselläni tarvinnut buuttailla reititintä uudelleen.



 



WiFi-yhteydessä kannattaa varmistaa ettei alueellasi ole muiden käyttäjien tai omien laitteiden taajuutta ns. päällekkäin ja tarvittaessa kannattaa vaihtaa kanavaa sillä ne voivat häiritä yhteyttä. Lisää aiheesta löytyy täältä:



https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/mobiilinetti/ongelmatilanteet-mobiilinetti



 



Jos netti hidastelee useampana päivänä, niin kannattaa tehdä vikailmoitus. Kannattaa kirjata etukäteen ylös muutama nopeustesti eri päiviltä ja eri kellonaikaan (esim. aamulla > iltapäivällä > illalla) päivän aikana. Tekninen tuki tulee niitä kysymään joka tapauksessa. :smileyhappy:



 



 



@Purnipsi-käyttäjä mainitsi aika hyvin tuosta aiheesta täydennystä eli taajuslukituksesta voi olla apua.



@KariIlkka kirjoitti:


Vaihdoimme äskettäin ADSL-liittymän mobiiliin.



 



Yhteys toimii kohtuullisen hyvin, nopeus download 20...50M, upload 10....15M.



 



Yhtenä aamuna download vain 2...10M, upload 10...15M!!!!  ja näin oli koko päivän.



 



Lopulta kokeilin ottaa modeemista sähköt pois ja takaisin. Nopeus palautui ennalleen.



 



En ole vielä perehtynyt tuon modeemin asetuksiin tarkemmin, onko siellä mahdollista asettaa automaattibuuttaus tietyin ajoin?



 



Onko muilla ollut tätä ongelmaa?



 



Keksin kyllä ratkaisun, jos ei muu auta; laitan modeemin powerin vuorokausikellon perään ja vaikkapa yöllä klo 02-03 sähköt pois.






Ei varmaan ole laitteen vika, vaan 4G LTE -verkon ominaisuus, joka tuon aiheuttaa. Eli laite vaihtelee esim. tukiasemasektorin / taajuuden / eri tukiaseman välillä ja siksi nopeus vaihtelee noin. Kurkkaas laitteen hallinnasta, asetukset -> järjestelmä ->laitteen tila  mitä antaa arvoiksi PCI, Cell ID, RSRQ, RSRP, SINR ja Kaista silloin kun kaikki tuntuu toimivan ja silloin kun on ongelmia.



 



Kaista tarkoittaa LTE -taajuutta, eli 1 = 2100MHz, 3 = 1800MHz 7=2600MHz, 8 =900MHz, 20 = 800MHz ja 28 = 700MHz . Nuo megahertsit löytyvät (ei kaikki) taas laitteen taajuuslukituksesta. Kantsii kokeilla taajuuslukkoa 800/1800/2600 jospa jollain noista olisi toiminta koko ajan tasaista.


Tervehdys,

 

hiukan täsmennystä tuohon viestiini;

 

Nopeus oli siis koko päivän hyvin pieni, ei siis mitään normaalia vaihtelua.

 

Palautui sitten heti normaaliksi, kun käytin modeemista sähköt pois.

 

 

Eilen ilmeni uusi ongelma;

 

Käynnistin läppärin (WIN10), avasin selaimen, sivujen avutuminen oli tosi tahmeaa, kuvat eivät avautuneet ollenkaan. Mittasin nopeuden kännykällä, se oli aivan normaali, yli 30Mps. Kokeilin useita eri sivustoja, aina sama juttu. Suljin selaimen.

 

Käynnistin toisen selaimen, sama tilanne. Lopulta yhteys katkesi kokonaan.  

 

Sitten kokeilin vanhaa kikkaa, "fortum-reset", se auttoi.

 

Ihan kuin tuossa modeemissa olisi joku bufferimuisti, joka ei tyhjene ilman sähköt pois/sähköt päälle -resetointia??

 

Ehkä mun täytyy tosiaan ottaa sähköt tuohon modeemiin vuorokausikellon kautta, aamuyöllä vaikka tunniksi sähköt pois.

 

Onko muuten kukaan löytänyt kunnollista englanninkileistä manuaalia tuolle Huaweille? En tarkoita mitään pika-asennusohjetta.

 

 

 

 

 

 


Tuollaisia tapauksia ei ole kyllä tullut aiemmin vastaan, että vaatisi laitteen sähköttä laittamisen, ja sen jälkeen kaikki taas toimii. Toki sähkölaitteesta kun on kyse, niin välillä vaatii virratta käyttämisen.

 

Voithan kokeilla tuota, että joka päivä käytät virratta.

 

Voi olla toki, että tuon ongelman aiheutti joku vika verkon puolella, mutta jos jatkossakin noin tekee, niin täytyy kyllä selvittää mistä johtuu. Ei ole tullut asiakasilmoituksia tuollaisesta, ja monet asiakkaat pitävät laitetta käytännössä aina päällä :)


Vastaa