Skip to main content
Kuukauden vanha sonera brändätty reittimeni vilkuttaa vain virtavaloa, ei auta virran katkaisut eikä reset nappula. Ei vastaa myöskään http://192.168.1.1 Toimitanko huoltoon (minne?), vai onko jotain mitä voin kokeilla vielä?
Hei mhuovine!

Kiitos viestistäsi. Olet kyllä jo tehnytkin aivan oikeita toimenpiteitä. Oletko ottanut Huawein laitteesta lähtevän virtajohdon pois virtapistorasiasta vähäksi aikaa?

Mikäli mahdollista, voit testata Huawein laitteessa olevaa SIM-korttia puhelimessa, jos löytyy sellainen puhelin, johon SIM-kortti sopii. Tällä saataisiin osviittaa ongelman aiheuttajasta.

Huawein laitteellasi on laitevalmistajan myöntämä 24 kuukauden takuu. Mikäli laite on vikaantunut, voit toimittaa laitteen huoltoon Sonera Kaupan kautta. Laitteen takuutodistus tai tilausvahvistus kannattaa ottaa Kauppaan mukaan. Lähimmän Sonera Kaupan voit tarkistaa osoitteessa:

http://www.sonerakauppa.fi/?someid=3417
Hei,

Minulla on käytössä Soneran liikkuva laajakaista ja Soneralta tullut Huawei B593u reititin, joka on yhdistetty tietokoneeseen kaapelilla. Homma on toiminut sujuvasti tähän saakka.

Nyt nettiyhteydessä on alkanut olla seuraavaa ongelmaa: Huaewin vihreä Mode valo vilkkuu kokoajan vaikka nettiliikenne katkoo ja jää jumiin tämän tästä. Tehtävienhallinnassa kun seuraa samaan aikaan Ethernetiä ja siinä tapahtuvaa liikennettä tämä on helppo havaita. Eli vihreä valo vilkkuu ja siirtomäärät toimivat hyvin (4-5Mb), mutta sitten yhtäkkiä siirto putoaa nollaan ja kuitenkin Huawein vihreä valo jatkaa vilkkumistaan. Toisinaan jatkaa hetken päästä itsestään siirtoa, mutta ei aina vaan on tiltissä minuuttitolkulla ja verkkoliikenne pitää ikään kuin herätellä painamalla esim. F5, että taas alkaa taas jotain tapahtua.
Mikä mahtaa olla vikana?
Hei monthami!

Kiitos viestistäsi. Kuvaamasi ongelma voi johtua useastakin eri tekijästä: Soneran verkko, SIM-kortti tai Huawein laite.

Tällä hetkellä ei ole tiedossa olevia häiriöitä kotiosoitettasi palvelevissa matkapuhelinverkon tukiasemissa. Olet todennäköisesti jo kokeillutkin Huawein laitteesi sammuttamista vähäksi aikaa. Kannattaa myös ottaa Huawein laitteesta lähtevä johto pois sähköpistorasiasta.

Mikäli Huawein laitteen sammuttaminen ei poista ongelmaa, voit kokeilla resetoida laitteen. Laitteen edestä päin katsottuna vasemmasta ohuesta kyljestä löytyvät WPS- ja WLAN-painikkeet. Näiden painikkeiden välissä on RESET-painike, jota voit painaa vähintään kymmenen sekunnin ajan joko kynällä tai vaikka hiuspinnillä.

Laitteen resetoinnin jälkeen kestää jonkin aikaa, kunnes laite ja nettiyhteys käynnistyvät uudelleen.
Hei,

Resetointi ei auttanut.
Katsoin sivuiltanne, josko ohjelmistopäivitys auttaisi ja latasin sen koneelleni. Ohjeen mukaan suoritin päivitystä, mutta viimemetreillä tulli ilmoitus, että ohjelman päivitys epäonnistui (tarkasti ohjeen mukaan kuitenkin tehty).

Tämä ei olisi ongelma ollutkaan, mutta purkki pyytää nyt recoveroimaan itsensä: "System abnormity. Please recover it." --> Recover-nappulaa klikattua homma näyttää etenevän hyvin hetken aikaa; "Upgrading. Please wait for a moment...Please Do NOTHING.", mutta sitten tulee "Upgrade Failed. Please Power off, then power on, and try again.

Olen nyt yrittänyt kymmeniä kertoja, mutta aina sama lopputulos ja Huaweissa palaa pelkkä virtavalo.
Tuo aikaisemmassa viestissä kuvattu jumiongelma on kestänyt pari viikkoa.
Hei monthami,

sinun käyttämä B593S ei tarvitse päivitystä, vaan se on tarkoitettu B593-mallille (ilman S-kirjainta).

Pystyt aika hyvin testaamaan matkapuhelimellasi myös tämän tilanteen. Eli sinulla on myös matkapuhelinliittymä, miten netti toimii siinä samaan aikaan kuin Routerissa. Ne käyttävät samaa yhteyttä, eli jos Router ei anna dataa, ja samaan aikaan puhelin antaa, niin silloin Router huoltoon.

Mikäli tulee vikatilanne yhtäaikaa esiin, niin haluaisimme vikailmoituksen muutamalla esimerkillä varustettuna joko puhelimitse 0206 90101 tai kirjautumalla Omille Sivuille ja sieltä kohta Palvelupyyntö (alareunasta).
Hei,

Huomaan, että minun olisi pitänyt ajoittaa uudella otsikolla keskustelu. Yhteistähän tässä ei taida olla muuta kuin valon vilkuminen.

Oma Huawein mallini on B593u (ei S) ja ensimmäisessä viestissäni mainitsema vika oli reitittimen jumimisessa ja jatkuvassa mode valon välkkymisessä, vaikka dataa ei liikkunut mihinkään (vaikka sinisiä kenttätolppia oli pari pystyssä).
On sammutettu laitteet, resetoitu reititin ja tarkastettu asetukset - mutta mistään ei ollut apua.
Kännykällä verkko pelasi samaan aikaan katkomatta.

Seuraavaksi aloitin reitittimen päivittämisen, tarkasti ohjetta noudattaen ja niistä ongelmista oli edellinen viestini. Nyt on tilanne, jossa en saa reitittimeen mitään yhteyttä (192.168.1.1), eikä reitittimessä pala muita kuin virtavalo.

Olisiko huollon paikka vai onko jotain kotikonsteja kokeiltavaksi?
Hei monthami!

Voisitko kokeilla vielä Huawein laitteen resetointia uudelleen. Mikäli tämä ei auta, voit sammuttaa Huawein laitteen ja testata laitteessa olevaa SIM-korttia puhelimessasi, mikäli sinulla on sellainen puhelin, johon SIM-kortti sopii.

Jos kyseinen SIM-kortin testaus puhelimessasi on mahdollista, ja nettiyhteys toimii puhelimessasi, saattaa tilanne johtua Huawein laitteesta. Testauksen jälkeen asetat SIM-kortin takaisin Huawein laitteeseen ja avaat laitteen sekä testaat, toimiiko nettiyhteys.

Huomioithan, että Huawein laitteen resetointi aiheuttaa myös sen, että laitteen asetukset palautuvat alkuperäisisiksi asetuksiksi. Esimerkiksi mikäli Huawein laite on lukittu käyttämään ainoastaan 3G-verkkoa eli Verkkotilana on "Vain 3G", on Verkkotila resetoinnin jälkeen "Automaattinen", jolloin laite voi käyttää välillä hitaampaa 2G-verkkoa.

Käytätkö Huawein laitetta langattomana? Mikäli sinulla on USB-johto, voit kokeilla kytkeä Huawein laite USB-johdolla tietokoneesi USB-porttiin. Tällä saataisiin selvyyttä, onko ongelma WLAN-yhteydessä tietokoneesi ja Huawein laitteen välillä.

Huawei B593 Routeriin liittyviä ohjeita löytyy osoitteessa:

http://bit.ly/1wxnAnX

Vastaa