Skip to main content

Huawei B818 laitteessa on puutteelliset taajuustuet määritetty ohjelmistollisesti Yhteisverkon alueella, kun käytössä on Telian SIM-kortti.

 

Laitteesta puuttuu Telian kohdalla 3C ja 3C+20 (eli LTE1800+LTE1800+LTE800 3CA) tuki Carrier Policysta. Lisäksi Upload CA tuki puuttuu. Nämä contiguous kombinaatiot on aktivoitu DNAlle, joten laite toimii eri tavoin eri operaattoreilla Yhteisverkossa.

 

Tässä esimerkki tukiasemasta, jossa on LTE1800 40 MHz + LTE800 Yhteisverkon alueella:

 

Huawei B818 ei pysty käyttämään 3CA:ta (LTE1800 40 MHz + LTE800). B535:ssa Upload CA toimii, mutta ei B818:ssa.

 

Voisiko Telia tässä ottaa yhteyttä Huaweihin ja pyytää aktivoimaan puuttuvat contiguous taajuuskombot Yhteisverkkoa varten ml. Upload CA? 

 

www.cacombos.com sivulta voi tarkemmin katsoa noita tuettuja taajuusyhdistelmiä eri operaattoreilla.

Kuten  @kustaa1967  totesikin, tilanne on juuri näin: koska laite ei ole ollut meillä myynnissä, ei sille myöskään ole tehty mitään omaa ohjelmistoversiota meille.

Tämän ketjun otsakkeessa mainitaan Yhteisverkko. Ymmärrän sen , että sekä Telian että DNA:n omissa verkoissa nuo edellä keskustellut softa-asiat ovat yksiselitteisiä.

Yhteisverkko on kuitenkin Telian ja DNA:n yhteisessä omistuksessa , jolloin sekä Telian että DNA:n asikkaita pitäisi palvella , kun molempien liittymillä Yhteisverkkoon pääsee.

Jotenkin Telian ja DNA:n on keskenään sovittava , miten vain toisen osapuolen myymien laitteiden tuki hoidetaan. Nyt kumpikin vain tarjoaa eioota asiakkkaille.


Tämän ketjun otsakkeessa mainitaan Yhteisverkko. Ymmärrän sen , että sekä Telian että DNA:n omissa verkoissa nuo edellä keskustellut softa-asiat ovat yksiselitteisiä.

Yhteisverkko on kuitenkin Telian ja DNA:n yhteisessä omistuksessa , jolloin sekä Telian että DNA:n asikkaita pitäisi palvella , kun molempien liittymillä Yhteisverkkoon pääsee.

Jotenkin Telian ja DNA:n on keskenään sovittava , miten vain toisen osapuolen myymien laitteiden tuki hoidetaan. Nyt kumpikin vain tarjoaa eioota asiakkkaille.

Yhteisverkko ei ole teleoperaattori, eli laitemyynti, laitteiden ohjelmistopäivitykset ja niiden toimivuudet toisten operaattoreiden verkossa ovat jatkossakin laite- ja operaattorikohtaista. On siis tärkeää ilmoittaa häiriötilanteissa oman operaattorin asiakaspalveluun, kuten Yhteisverkon sivuillakin ohjataan.

Tässä tilanteessa toki saattoi olla aluksi epäselvää, kuka lopullisen korjauksen tekee. Ketjun aikana onneksi on selvinnyt se, että me emme estä ohjelmistopäivityksien latausta ja ohjelmistojen kehityksestä sekä jakelusta vastaa ohjelmiston tarjoaja.

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


Yhteisverkko ei ole teleoperaattori, eli laitemyynti, laitteiden ohjelmistopäivitykset ja niiden toimivuudet toisten operaattoreiden verkossa ovat jatkossakin laite- ja operaattorikohtaista. On siis tärkeää ilmoittaa häiriötilanteissa oman operaattorin asiakaspalveluun, kuten Yhteisverkon sivuillakin ohjataan.

Tässä tilanteessa toki saattoi olla aluksi epäselvää, kuka lopullisen korjauksen tekee. Ketjun aikana onneksi on selvinnyt se, että me emme estä ohjelmistopäivityksien latausta ja ohjelmistojen kehityksestä sekä jakelusta vastaa ohjelmiston tarjoaja.

Aamen.

Jos olen oikein ymmärtänyt , niin se alkuperäinen ongelma on , että ko. laite ei Telian liittymällä Yhteisverkossa tue samoja comboja kuin DNA:n liittymällä.

Jos Telia katsoo , että asia ei heille kuulu , niin suosittelen ongelmasta kärsiviä vaihtamaan DNA:lle. Turha kai on maksaa sellaiselle operaattorille , jolta ei tukea saa.

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


Laite katsoo vain SIM-kortin tunnuksen ja lataa DNA konffit sisään taajuuksista. Se ei tunnista Yhteisverkkoa muuten. DNA on laitteen myynyt, joten reklamaatiot heille. 


Vastaa