Kokeile vaihtaa verkon valintaa (eli siis operaattorin valinta) manuaaliselle. Eli kuvassa oleva asetus. Outo pätkintä on joskus yhdistetty tuohon asetukseen.
Nyt on 4g (2600 MHz only) auto, muutan manuaaliseksi ja katsotaan sitten. Kiitos
Ei auta. Viimeisin pätkäisy nyt lauantaina 22:45. Epäilen että firmiksessä on joku reset kerran vuorokaudessa jos ei kerran mastossa ole vikaa?
@HelpHelp kirjoitti:
Ei auta. Viimeisin pätkäisy nyt lauantaina 22:45. Epäilen että firmiksessä on joku reset kerran vuorokaudessa jos ei kerran mastossa ole vikaa?
Onko sulla mahdollista laittaa liittymän SIM johonkin 4G -puhelimeen, josta sitten jaat yhteyttä laitteille? Tai toiseen modeemiin? En ole varma, saisiko tässä tilanteessa Soneralta lainamodeemin, joka eri mallia/merkkiä, jotta voisi rajata pois laitteen "ominaisuuden". Kieltämättä ärsyttävä asia.
Minullakin oli outoa pätkintää Huawein kanssa, vaihdoin ZTE MF286 -laitteeseen, eikä enää samanlaista tökkimistä ole ollut.
On duunin kautta tullut liittymä, ei mahdollisuutta vaihtaa ellei tässä ihan oikeasti ole vikaa.
Tänään sunnuntaina katkos tuli tasan 22:46.
Kyllä kait operaattorin pitäisi tietää jos firmiksessä on jotain tällaista?
@HelpHelp kirjoitti:
On duunin kautta tullut liittymä, ei mahdollisuutta vaihtaa ellei tässä ihan oikeasti ole vikaa.
Tänään sunnuntaina katkos tuli tasan 22:46.
Kyllä kait operaattorin pitäisi tietää jos firmiksessä on jotain tällaista?
Kyllä pitäisi myös nähdä tukiaseman keräämistä logeista, mitä yhteydellesi tuolloin on käynyt. Jos verkko siis syyllinen.
Heitäs jonkin toisen operaattorin SIM sisään, pätkäiseekö silläkin?
Mikä on laitteen asetuksissa DHCP lease time? Laita arvo mahdollisimman suureksi, jos se vaikka siitä johtuu?
aluksi sanon että sinulla on yritysliittymä ja asiat erilaisia ja seuraava ei välttämättä koske sinua eli siis voi olla eri vika, en pois sulje myöskään laitevikaa (alkuperäiseen viestiin)
kuitenkin olen huomannut soneran data verkossa säännöllistä pätkintää, joka tapahtuu 8h10min välein (aika heittää minuuteissa). kyse on kuluttaja liittymistä perus apn "internet" osoitteella jossa on nat:taus. vika koskee sekä sonera, telefinland ja ehkä globetel liittymiä, sekä mobiililaajakaistaa ja puheliittymien nettiä.
vikaa ei tule jos käyttää apn osoitteena "prointernet" (vain 3g) tai "opengate" (en ole testannut henkilökohtaisesti)
lyhyt selostus viasta: lyhyen pätkinnän aikana tcp yhteydet (ja varmaan myös muut) katkeaa. olen huommanut tämän irc protokollaa käyttäen.
ja tein tässä pikatestejä 2016-11-27 ja pätkintä jatkuu edelleen.
suunnitelmissa on pistää kolmas vikailmoitus asiasta jossakin vaiheessa, olen vähän ns. laiskotellut asiassa ja niin minä olen tehnyt testit telefinland puhe liittymällä jossa 4g netti.
linkki jossa lisää linkkejä
http://www.matkapuhelinfoorumi.fi/threads/sonera.66328/page-130#post-1059029425
Ehkä on yritettävä toisella SIM:illä- tänään taas pätkäisy 22:46. Tasan
Vastaava ongelma Soneran ja ko reittittimen kanssa. Käytän VPN:n kanssa työliittymänä, VPN menee poikki 1-5 kertaa työpäivän aikana. Todella ärsyttävää, jos olet vaikka siirtämässä isoa tiedostoa ja yhteys katkeaa. 1800MHz on lukittu, mutta ei auta.
Elisan simmillä ei ko. ongelmaa tapahdu samalla reitittimellä.
Hankalan kuuloinen ongelma ja varmasti ärsyttävä. Tuota voisi tosiaan vielä kokeilla toisella apn osoitteella, esim opengatella (palvelu voidaan kytkeä asiakaspalvelusta), mutta kyllä tämä vikailmoituksen paikalta vaikuttaa. Kannattaa laittaa asiaa vireille yritysvikapalvelun kautta niin saadaan tutkintaan tämä asia!
Pitää testata toisella operaattorilla. En haluaisi vaihtaa operaattoria mutta lienee pakko jos ongelmaa ei korjata.
Totta kai korjataan, jos sille annetaan mahdollisuus! Jos liittymä oli yrityksen nimissä niin sitten yritysvikapalvelu on oikea osoite. Näitä tarkkoja esimerkkejä olisi hyvä olla valmiiksi ylös otettuna niin saadaan ne kirjattua vikailmoitukseen. Tuota OpenGatea voisi kokeilla senkin vuoksi, että saadaan rajattua ongelmaa.
@IlariLaa kirjoitti:
Tuota voisi tosiaan vielä kokeilla toisella apn osoitteella, esim opengatella (palvelu voidaan kytkeä asiakaspalvelusta)
Saako opengate-palvelun veloituksetta silloin kun sitä ei varsinaisesti tarvittaisi, vaan sillä ainoastaan kierretään Soneran runkoverkon rikkinäiset reitittimet?
@IlariLaa kirjoitti:
Totta kai korjataan, jos sille annetaan mahdollisuus!
Mutta millaisella aikataululla? PPTP/GRE ongelmankin korjaamisessa vierähti ainakin puolisen vuotta. Samaten Lasselusse on odotellut yhteyksien katkeamisongelmaan korjausta jo keväästä 2016, eikä sitä ole korjattu vieläkään. Itsekin havaitsen outoja istuntojen pätkimisiä OpenVPN/UDP että RTP/UDP protokollilla.
Ikävä tosiasia on, että jos asiaan haluaa pikaisen korjauksen, operaattorin vaihto on se jouhevin tapa.
Nykyisessä kunnossaan Soneran liittymät ovat heille, joille jatkuva palveluihin uudelleenkirjautuminen ei ole ongelma. Korjausta odotellessa F5-näppäimen hattuun kannattaa laittaa suojalakka, jotta sen merkinnät eivät kulu puhki.
OpenGate voidaan varmasti kytkeä maksutta viankorjauksen etsimiseksi/rajaamiseksi, mutta eihän se mikään kestävä ratkaisu ole vaan juurisyy tulisi selvittää ja korjata. Valitettavasti minulla ei ole tietoa, jonka perusteella voisin ottaa kantaa reitittimiin tai niiden kuntoon.
Aikataulusta on vaikea sanoa, aika pitkälti siihen vaikuttaa laajuus ja laatu. On myös vaikea sanoa eri tikettien käsittelijöistä tai tikettien tilanteesta tarkemmin tietämättä vikatikettinumeroita tai asiakkuuksia.