Skip to main content

Vaihdoin huhtikuussa 2016 otsikon mukaiseen reitittimeen koska taloyhtiööni ei ole saatavilla kohtuuhintaista kiinteää yhteyttä.

 

Muutama kuukausi sitten yhteys alkoi katkeilla. Tätä tapahtuu yleensä noin 1-4 kertaa päivässä, pahimmillaan lähemmäs 10. Yhteys palautuu normaalisti vasta kun reitittimen käynnistää uudestaan, tosin joskus harvoin saattaa palata omia aikojaan nopeasti. Laitteen kaikki valot palavat normaalisti katkeamishetkellä, eikä windowsin tapahtumalokeista löydy minkäänlaista virhettä tai tapahtumaa siltä hetkeltä (paitsi ilmoituksen ettei esim tiettyyn verkkosivustoon saa yhteyttä). Puhelimen netti toimii kuitenkin normaalisti (myös sonera 4G).

 

Onko vika siis todennäköisesti reitittimessä? Pääseekö kyseisen reitittimen lokeihin mitenkään käsiksi? Alkaa kärsivällisyys loppua jatkuvaan katkeiluun.


@Jeespu kirjoitti:


Vaihdoin huhtikuussa 2016 otsikon mukaiseen reitittimeen koska taloyhtiööni ei ole saatavilla kohtuuhintaista kiinteää yhteyttä.



 



Muutama kuukausi sitten yhteys alkoi katkeilla. Tätä tapahtuu yleensä noin 1-4 kertaa päivässä, pahimmillaan lähemmäs 10. Yhteys palautuu normaalisti vasta kun reitittimen käynnistää uudestaan, tosin joskus harvoin saattaa palata omia aikojaan nopeasti. Laitteen kaikki valot palavat normaalisti katkeamishetkellä, eikä windowsin tapahtumalokeista löydy minkäänlaista virhettä tai tapahtumaa siltä hetkeltä (paitsi ilmoituksen ettei esim tiettyyn verkkosivustoon saa yhteyttä). Puhelimen netti toimii kuitenkin normaalisti (myös sonera 4G).



 



Onko vika siis todennäköisesti reitittimessä? Pääseekö kyseisen reitittimen lokeihin mitenkään käsiksi? Alkaa kärsivällisyys loppua jatkuvaan katkeiluun.






Moi @Jeespu!



 



Tässä tapauksessa suosittelen tekemään seuraavanlaisesti:





  1. Tarkista vika- ja häiriötiedotteet ja kartta ettei osoitteessasi ole verkossa häiriöitä


  2. Varmista, että käytät laitteen omia varusteita sekä se on sijoitettu avaraan paikkaan, jossa ei ole ympärillä esim. magneettia ja metallia


  3. Tarkista ettei alueellasi ole paljon samalla kanavalla olevia laitteita esim. puhelimen Pingtools-sovelluksen avulla joka voisi aiheuttaa mahdollisia häiriöitä. Tarvittaessa vaihda kanavaa. Lisätietoa tästä aiheesta täällä.


  4. Palauta tehdasasetuksiin reitititin (192.168.8.1 > Asetukset > Järjestelmä > Palauta oletusarvot)


  5. Lukitse taajuus ensin vain 3G -verkkoon testataksesi jatkuuko pätkiminen mikäli mahdollista (Asetukset > Modeemi > Mobiiliverkkoasetukset)


  6. Tarkista signaaliarvot (Asetukset > Järjestelmä > Laitteen tiedot) tai käytä LTEWatch-sovellusta. Linkin takana kerrottu näistä arvoista tarkemmin.


  7. Suosittelen testaamaan aluksi yhdellä laitteella.




 



Tällä hetkellä kyseinen laite on vielä Soneran teknisen tuen käsittelyssä ja vika on luultavammin paikannettu WiFi-verkon rasitukseen.



 



Kuinka monta laitetta sinulla on käytössä kerrallaan ja millä yhteystavoilla (kaapelilla ja/tai wlan)? Oletko kirjannut ylös kellonaikoja (ns. timestamp) kun pätkintä tapahtuu? Ja katkeaako yhteys vain Wi-Fi-verkon vai kaapelilla kytketyistä laitteista?



 







 



 



Jos vielä ongelma jatkuu, niin suosittelen olemaan yhteydessä suoraan Soneran vikapalveluun:



 



Vikapalvelu


0206 9 0101 (mpm/pvm, myös jonotusajalta)


ma–pe 8–20 ja la 9–16.30



 



Hätätilanteissa voit soittaa myös aukioloaikojen ulkopuolella.


Vastaa