Skip to main content
Olen alkanut saamaan ihmeellisiä yhteysongelmia (alunperin oli jo pieni ongelma kun nopeus oli yli puolet huonompaa kuin luvattiin ja edelleen on) .
Eli kun käynnistän tietokoneen, käynnistän laitteen ja kone menee nettiin normaalisti, noin 5-15 min ja netti katkeaa. Tätä on tullut koko sunnuntai päivän ja en tiedä mitä tässä tekisi kun ei netti pelaa ollenkaan.
Joudun koko ajan laittamaan uudelleen laitetta päälle (reset) jotta netti pysyisi päällä...

Tein soneran nettitestillä testauksen ja viive oli 32, latausnopeus 19.35 ja lähetysnopeus 2.33. Näissäkin on kovia heittoja, välillä latausnopeus on vain 4 ja lähetysnopeus 6, en oikein ymmärrä miten voi olla näin.

Tarkastin päivitykset laitteeseen mutta se on kyllä ajantasalla. Onko muilla ollut samaisen laitteen kanssa ongelmaa? Olisi kiva löytää korjaus tähän...

Sekä toinen ongelma on laitteen kanssa: kuumeneminen. Laite näyttää kuumenevan todella paljon pienen käytön jälkeen jonka takia sammuu itsestään.
Koska kyseessä mokkula, niin nopeus heittoja saattaa olla aika paljonkin... riippuen sijainnista

Olethan katsonut häiriötiedotteet? DNS palvelimen testaus... eli oletko kokeillut pingata 8.8.8.8 ja www.google.com ... jos google.com ei toimi, vaihta DNS palvelimeksi 8.8.8.8
Hei Semirotta!


Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin tarkistaa miltä liittymä näyttää tarkemmin. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille. Asiakasnumerosi löytyy esimerkiksi viimeksi tulleesta laskusta.

Kannattaa myös tarkistaa Huawei:n asetuksista, että verkko on lukittu käyttämään tiettyä verkkoa, lisää tietoa täältä: www5.sonera.fi/ohjeet/Huawei_E5776_-asetukset?someid=Some3827
Kun olis lasku josta katsoa.
Onko sinulla tunnukset Omille sivuille: https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/? Sieltä laskuarkistoon ja pitäisi olla laskut sielä...
Okei hienoa sain lisättyä tuon asiakasnumeron.

Tuo laite antaa 2 palkkia yhteyttä koko ajan (sama oli Tampereella) mutta nopeus pyörii 10 download ja 2-3 upload vaikkakin Tampereella oli 40-55 download ja 4-8 upload samoilla palkeilla.

Kattoikkunoiden äärellä on laitekkin eli ei pitäis olla ongelma saada yhteyttä.
21.5.2014 (keskiviikko) ja netin käyttö on tuskaa. Koko ajan laite katkaisee yhteyden, laite on "kiinni" tuulettimen vieressä jotta se ei ylikuumene ja ei olekaan kuuma mutta silti katkaisee yhteyden koko vähän väliä, täytyy virtanappulasta painaa pitkään että se starttaisi uudelleen.
Mikähän tätä voi aiheuttaa? Se tekee tätä samaa ihan kattoikkunan rajalla (jossa myös ylikuumenee) mutta myös tässä alempana jossa se on tuulettimen vierellä joten se ei ainakaan johdu ylikuumenemisesta...

Soneran nettitestin mukaan 16.35 mbits latausnopeus ja 1.31 mbits lähetysnopeus. Vau tämä on aivan päätä huimaavaa.


EDIT:
Nyt kun testasin uudelleen muutaman tunnin myöhemmin speedtest.net sivustolla, tuli latausnopeus 27.53 (tykkään) sekä lähetysnopeus 2.13 (ei niin hyvä).

Livekuvan lähettämiseen tämä ei riitä, tarvitsee vähintään sen 3-4 mbits lähetysnopeuden :(

EDIT no2:
Netti senkun jatkaa katkeilua. Koko ajan katkeaa yhteys, todella mukava yrittää tässä tehdä jotain.
Hei semirotta!

Kiitos viestistäsi. Mainitsemasi Huawein laitteen ylikuumeneminen saattaa osaltaan vaikuttaa yhteyden katkeilemiseen. Ylikuumeneminen ei ole normaalia, joten Huawein laitteessa voi olla vikaa.

Laitteessa on laitevalmistajan myöntämä 2 vuoden takuu. Voit toimittaa laitteen huoltoon esimerkiksi Sonera Kaupan kautta. Lähimmän Sonera Kaupan voit tarkistaa osoitteessa:

http://www.sonerakauppa.fi/kaupat

Tässä voisi kuitenkin ensin kokeilla kahtakin konstia. Huawei E5776 -laitteen mukana olisi pitänyt tulla myös USB-johto, jolla voit kytkeä Huawein tietokoneesi USB-porttiin. Tietokoneesta kannattaa ensin ottaa WLAN/Wi-Fi pois käytöstä. Vaikka yksi laite kytketään USB-johdolla Huawein laitteeseen, voi muita laitteita silti käyttää langattomasti Huawein kautta.

Toinen konsti on poistaa Huawein ohjelma tietokoneeltasi Ohjauspaneelin kautta. Kun ohjelma on poistettu, sammutat tietokoneen ja Huawein vähäksi aikaa. Tämän jälkeen tietokone käynnistetään uudelleen ja seuraavaksi Huawein käynnistys, jolloin Huawei asentuu tietokoneelle uudelleen.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Moi!

Eipä tuo liene mitenkään sinun ongelmasi, vaan meitä on monta. Lueppa edellisiä valituksia nettiyhteyksien katkeamisesta. Keskustelu on nyt hieman laantunut, ilmeisesti kärsivät soneran asiakkaat on siirtyneet muiden operaattoreiden asiakkaaksi. Minulla ainakin katkoo nettitikku edelleen ja on katkonut ainakin kolme viikkoa. soneran häiriö- ja vikatiedotteessa on teksti:

"Matkapuhelinverkon datayhteyksissä esiintyy katkeilua. Matkapuhelinverkossa on ongelmaa, joka aiheuttaa datayhteyksien katkeilua tietyillä nettitikuilla ja reitittimillä. Verkkoon on tehty korjaustoimenpiteitä, jotka vähentävät häiriötä. Yhteyden hyytymistä tai katkeamista saattaa kuitenkin vielä esiintyä.
Pahoittelemme viasta aiheutunutta haittaa.
Sonera Asiakaspalvelu"

ja tätä ongelmaa ei ainakaan ole kuitattu hoidetuksi.

Terv. Joutomies

PS. sonera ilmeisesti yrittää sensuroida tänne kirjoittelijoita, koska nytkin kesken kaiken yhteys pantiin poikki. Jos soneralaiset tätä lukevat, niin kertokaa asiakkaille missä tikuissa kaikissa on ongelmaa ja saattakaa tieto myymälöihin, josta sitten voisi sopuisasti vaihtaa toimivan tikun tilalle. Tää kyrsii!
Hei joutomies!

Kiitos viestistäsi. Soneran 3G-verkkoon on tehty päivityksiä eri puolilla Suomea viime huhtikuun aikana tarkoituksena parantaa verkon toimivuutta.

Päivitysten jälkeen on havaittu, että tietyt vanhemmat nettitikut ja reitittimet eli Huawei E323 -nettitikut ja Huawei E586 -reitittimet alkoivat katkaisemaan nettiyhteyttä melko säännöllisin väliajoin. Kyseisiä laitteita ei enää taida olla uusmyynnissä.

Soneran, Huawein sekä Nokia Siemens Networksin asiantuntijat ovat tutkineet ongelman aiheuttajaa ja häiriö on pääosin saatu korjattua 9.5.2014. Yksittäisissä liittymissä ja laitteissa toki saattaa ongelmaa edelleen esiintyä.

Emme suinkaan sensuroi tätä Keskustelupalstaa. Tämäkin foorumi on Soneralle erittäin tärkeä, jotta asiakkaamme voivat ottaa Soneraan yhteyttä haluamallaan tavalla.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Tapani V kirjoitti:

Tässä voisi kuitenkin ensin kokeilla kahtakin konstia. Huawei E5776 -laitteen mukana olisi pitänyt tulla myös USB-johto, jolla voit kytkeä Huawein tietokoneesi USB-porttiin. Tietokoneesta kannattaa ensin ottaa WLAN/Wi-Fi pois käytöstä. Vaikka yksi laite kytketään USB-johdolla Huawein laitteeseen, voi muita laitteita silti käyttää langattomasti Huawein kautta.

Toinen konsti on poistaa Huawein ohjelma tietokoneeltasi Ohjauspaneelin kautta. Kun ohjelma on poistettu, sammutat tietokoneen ja Huawein vähäksi aikaa. Tämän jälkeen tietokone käynnistetään uudelleen ja seuraavaksi Huawein käynnistys, jolloin Huawei asentuu tietokoneelle uudelleen.


Laite on kiinni USB johdolla koneessa, hankin jatkousb johdon myös jotta sain sen lähemmäs kattoikkunaa. Minulla tietokoneessa ei ole langatonta mahdollisuutta edes. (Kone on osista kasattu itse)

Laite kuumenee jos se ei ole tuulettimen luona, ei tehnyt aiemmin vaan vasta kun lämpimät kelit alkoivat ja jo ennen kuin oli lämpimiä kelejä laite oli kyllä melko lämmin.

Ärsyttävintä tässä on se että tampereella sain kerrostalossa 40 latausnopeus ja 4-6 lähetysnopeus mutta täällä lahdessa pysyy nopeudet 10-15 lataus ja 0.5-2 lähetys. Tämän pitäisi kuitenkin olla se 50/10 liittymä tai jotain sinne päin.

Laitetta en kykene viemään mihinkään soneran huoltopisteisiin koska tarvitsen nettiä päivittäin kun kotiin töistä pääsen, kouluhommat vaativat.
Moi Semirotta
Kuullostaa tutulta, tosin minun reitittimeni ei lämmennyt mutta ukko kyllä. Vaihto auttoi minulla, voit itse päätellä mitä vaihdoin.
Tämän aamunkin temppuillu tuo laite. Ajattelin että teen kouluhommia tässä ennen töihin lähtöä (heränny 5 tämän takia) ja paskan marjat (anteeksi kielenkäyttöni mutta mitta alkaa olla täysi). Vapaa-ajallakin kun olisi kiva pelata jotain, kas kummaa: netti katkeilee tai on muuten vaan hidas joten ping nousee 300+ joten pelaaminenkin on mahdotonta.

Syy miksi hankin tämän laitteen oli se, että saisin nopeamman lähetysnopeuden mutta tällä hetkellä näyttää siltä että se on ihan yks ja sama olisiko se kiinteä netti (24/1) vaiko tämä wnb 4g (50/5 tai 50/10, alunperin sanottiin että se on 50/50).

Miksi ei voisi saada vain lasikuitunettiä joka olisi 50/50 tai 100/100. Naurettavaa tämä touhu, muistan ajan kun Suomessa oli nopeat netit kun taas amerikoissa mentiin 256kbps netillä edelleen, nyt se on toisin päin: Suomi tulee perästä ja amerikassa mennään 1000/1000 netillä.

EDIT:
Kummallista kun tämä on niin ajoittaista välillä, aamusta ei toiminut mutta aamupäivä toimi tähän mennessä hyvin ja nyt taas katkeaa koko ajan, viimeisen 8 min sisään 3 kertaa katkaissut netin ja oletan että touhu jatkuu.
Hei semirotta!

Osoitteesi on hyvällä 4G-verkon alueella. Verkon käyttäjämäärä vaikuttaa netin nopeuteen eli nopeus vaihtelee, mutta yhteyden katkeilemiseen käyttäjämäärällä ei pitäisi olla vaikutusta kun puhutaan nimen omaan 4G-verkosta, jonka kautta ei kulje kuin nettiliikennettä.

Sonera Kaupoilla on mahdollisuuksien mukaan antaa jokin toinen laite asiakkaan käyttöön huollon ajaksi. Tämä riippuu siitä, onko kyseisessä Sonera Kaupassa varalaitteita käytettävissä. Mikäli varalaitteita on, voi olla että laite ei ole aivan samaa mallia kuin huoltoon toimitettu laite. Varalaitteen mahdollisuutta voit ensin käydä kysymässä Sonera Kaupassa.

Oletko kokeillut kytkeä Huawein laitteesta tulevan johdon tietokoneesi toiseen USB-porttiin ja testata, toimiiko yhteys paremmin toisen USB-portin kautta?

Saatavuustarkistuksen mukaan osoitteeseesi ei ole saatavilla kuitukaapeliliittymää Soneralta. Jotta Sonera voi rakentaa kuitukaapeliyhteydet taloyhtiöön, tarvitaan tähän isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen tai molempien suostumus.

Taloyhtiön isännöitsijä voi tehdä Soneralle tarjouspyynnön kuituyhteyden rakentamisesta osoitteessa:

http://www.sonera.fi/tutustu+ja+osta/ne ... ajakaista/


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Noh en tiedä, kai se on pakko vaihtaa kiinteään 24/1 nettiin joka loppujen lopuksi tuleeo lemaan se 15 / 0.2-0.5 ja saa sanoa hyvästit videoiden tekemiselle ja livekuvan lähettämiselle...
Aivan naurettavaa. Kerkeän tällä hetkellä käyttämään nettiä n. 1-5 min ja netti katkeaa.

Harmittaa vain se että muutoin tämä on ihan käytössäni sopiva nopeuksiltaan mutta kun se katkeilee tällä tavoin ja en todellakaan usko että laitteen vaihtaminen auttaa mitään, olen aikaisemminkin ollut tekemisissä nettirasioiden kanssa jotka on soneralta kotoisin, lähetetty korjaukseen ja saatu uutta tilalle ilman muutoksia.
Ja netin pätkiminen senkus jatkuu, ei tällä teidän wnb netillä pysty mitään tekemään.

Lähetin viestiä yhteyshenkilölle kenen kautta tämän hankin ja jos tähän ei saada muutosta niin hemmetti soikoon. En usko että netin jakelu on näin vaikeaa, ei pitäisi jakaa laitteita jotka eivät toimi ollenkaan.

Tässä alueella (keskustassa) jossa asun pitäisi olla erittäin hyvä 4g kuuluvuus ja silti tämä netti on paskempaa kuin venäjällä. Nyt on mennyt pinna niin kireelle tämän kanssa että tähän on paree löytyä hyvitystä tai jotain tapahtuu.

Kiitos vaan teille TAAS hyvistä palveluista.

EDIT:

12:00 jälkeen netti on pelannut "normaalisti" eli siis ei ole pätkinyt. Se on kumma juttu että aamu 5 -> 12 asti netti katkeilee ja illalla alkaa sama juttu. En usko että kyseessä on se että liian moni ihminen käyttää 4g kaistaa.

EDIT2:
20:00 jälkeen alkoi taas netin katkeilu. Jossain vaiheessa luki "NO SERVICE"
Sekä ihmetyttää tuon laitteen sivulla kun ohjeistettu että laitan laitteen käyttämään / hakemaan vain 4g verkkoa, välillä se resettaa sen takaisin "auto" kohtaan jota ei suositella ja nykyään en edes meinaa keretä vaihtamaan sitä kun se jostain syystä menee "harmaaksi" siten että en kykene sitä vaihtamaan. Tarpeeksi nopeasti kun sivulle menee ja klikkaa "vain 4g" vaihtoehdon ja "käytä" sen jälkeen, kerkeää tämän vaihtamaan.
Tässä on video tästä tilanteesta:
http://youtu.be/KBnid7rwcLw
Sunnuntai aamu, heti alkaa netin katkeilu.

On näköjään tänää taas "NO SERVICE" päivä. Ollt ilman internettiä reippaasti yli tunnin ja nyt sain taas toimimaan hetkellisesti, katsotaan kuinka pitkään.
Itsellä sama mokkula, ja täydet tolpat antaa.. yhteys pitäisi olla 150/5 mutta todellisuudessa 20-30/5 mistä on tehty vikailmoitus, mutta eipä ole mitään kuulunut..

Itse sain mokkulasta vaihdettua "Vain 4G" kun katkaisin yhteyden ensin ja sitten sai asetukset vaihtaa rauhassa. Yhteys takaisin päälle ja tadaa.. samaa kuranopeutta tulee oli asetus mikä tahansa. Sonera Kaupasta sain testiin toisen samanlaisen mokkulan, mutta mitään muutosta nopeuteen ei tullut, vaikka laitetta testattiin kahdella eri paikkakunnalla. Eli ainut mitä keksin enää on: Huawei E5667 on täysi susi jo syntyessään, tai Soneran 4G ei vaan yksinkertaisesti toimi.

Jostain jos sais toisen valmistajan 4G mokkulan testiin, niin voisi verrata onko laitteissa niin suuria eroja.
Eurynomee kirjoitti:
Itsellä sama mokkula, ja täydet tolpat antaa.. yhteys pitäisi olla 150/5 mutta todellisuudessa 20-30/5 mistä on tehty vikailmoitus, mutta eipä ole mitään kuulunut..

Itse sain mokkulasta vaihdettua "Vain 4G" kun katkaisin yhteyden ensin ja sitten sai asetukset vaihtaa rauhassa. Yhteys takaisin päälle ja tadaa.. samaa kuranopeutta tulee oli asetus mikä tahansa. Sonera Kaupasta sain testiin toisen samanlaisen mokkulan, mutta mitään muutosta nopeuteen ei tullut, vaikka laitetta testattiin kahdella eri paikkakunnalla. Eli ainut mitä keksin enää on: Huawei E5667 on täysi susi jo syntyessään, tai Soneran 4G ei vaan yksinkertaisesti toimi.

Jostain jos sais toisen valmistajan 4G mokkulan testiin, niin voisi verrata onko laitteissa niin suuria eroja.



Kumma kun itsellä pitäis tosiaan olla vissiin 50/10(?) ja ei lähelläkään pääse näihin lukemiin Lahden keskustassa vaikka kuuluvuus on erittäin hyvä.
Tämä laite on vaan huono tai sitten soneran 4g:ssä vikaa. Itse olen kuullut kavereilta kun avautunut naamakirjassa tästä asiasta, että heillä on Elisan/Saunalahden/DNA:n nettejä 4g mokkulana kutenka tämä tässä ja ovat sanoneet et nopeus on ollut todella hyvä ja erittäin lähellä sitä mitä on sanottu sen olevan.
Osaako joku kertoa mistä johtuu, että laitteen sivulla:

Mobiili -> Mobiiliverkkoasetukset -> Verkko: Suositustila = Auto, vaikka olen vaihtanut tämän Vain 4g (kutenka se on neuvottu laittamaan). Tämä saattaa olla syy miksi katkeilee aivan koko ajan.

Se koko sivu muutenkin vetää valikot joista vaihtaa näitä asetuksia "harmaaksi" siten ettei siitä pysty klikkaamaan ja vaihtamaan mitään, pitää todella nopeasti vaihtaa ja klikata "käytä" kun on sivunäkymän saanut auki.
Tässä on video tästä tilanteesta:
http://youtu.be/KBnid7rwcLw

EDIT:

Tässä nyt 2 päivää ollut netti katkeamatta MUTTA sen sijaan nopeus on tätä:
http://i.imgur.com/TZAD49c.png

What the fudge!?
Hei semirotta!

Kiitos viestistäsi. Lähettämästäsi videosta ei käy ilmi, katkaisitko ensin nettiyhteyden ylös ja alas olevien nuolien painikkeesta. Nettiyhteys pitää nimittäin olla katkaistuna Huawein laitteen asetuksia muutettaessa.

Kieltämättä liittymäsi nopeus ei ole hyvällä tasolla, vaikka sinänsä viive eli ping on kohtuullinen. Kun Huawein laitteen asetuksia muutetaan, on hyvä tämän jälkeen sammuttaa laite vähäksi aikaa.

Jos liittymän latausnopeus on jatkuvasti alle 10 Mbit/s ja nettiyhteys lisäksi katkeilee, pyytäisin sinua tekemään vikailmoituksen Sonera Omien Sivujen kautta osoitteessa www.sonera.fi/omatsivut . Sisäänkirjautumisen/rekisteröitymisen jälkeen valitaan oikea liittymä ja tämän jälkeen kohta Tee vikailmoitus.

Vikailmoitusta varten tarvitaan 3-5 kappaletta tarkkoja esimerkkiajankohtia (päivämäärä ja kellonaika) ongelmatilanteista.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Ja vaihteeks taas sunnuntaina (1.6) kello 12-14 välillä on katkeillut netti 1-5 min välein, äsken oli jopa vartin pitunen pätkä että netti pelas.

Nettitestin mukaan 22mbits latausnopeus ja 2.2 mbits lähetysnopeus mutta silti katkeaa koko ajan.
Tässä laitteessa on pakko olla vikaa.
Laite on kiinni koko ajan tietokoneessa usb johdon kautta paitsi yöllä jolloin en konetta / laitetta käytä. Laite katkaisee yhteyttä, antaa "no service" viestiä ja "low battery" viestiä vaikka laite on kiinni koneessa jolloin sen kuuluisi ladata. . .

Ongelmana on se, että en pysty viemään tätä laitetta soneran palvelupisteeseen koska se on niin kaukana, minulla ei ole autoa. Mitähän tämän kanssa tekisi..
Hei semirotta,

voit laittaa Huawei E5576-laitteen huoltoon suoraan itsekin. Kuulostaa kyllä, ettei modeemi toimi ihan oikein. Eli tältä sivustolta: http://www.scfhuolto.fi/

Muistathan laittaa mukaan takuutodistuksen laitteesta, eli laitteen mukana tullut lähete (toimii takuukuittina).
Pia_ kirjoitti:
Hei semirotta,

voit laittaa Huawei E5576-laitteen huoltoon suoraan itsekin. Kuulostaa kyllä, ettei modeemi toimi ihan oikein. Eli tältä sivustolta: http://www.scfhuolto.fi/

Muistathan laittaa mukaan takuutodistuksen laitteesta, eli laitteen mukana tullut lähete (toimii takuukuittina).

Mitäs jos kyseisiä lappuja ei ole enää tallessa? Sain laitteen juuri ennen muuttoa ja muutossa on luultavasti kyllä kadonnut johonkin.

Taas taistelen tämän kanssa, koko ajan katkeaa yhteys. Tekis mieli heittää seinään että hajoaa kokonaan mutta ei viitsi.
Oletan että tuo scfhuolto toimii siten, että lähetän postissa laitteen heille? sitten olen ilman internettiä 3-4 viikkoa ja kun laite palaa, se on samassa kunnossa kun lähetettäessä. Kyllä, nämä on kokeiltu.
Nyt ei ole netti pätkinyt pariin päivään (tiedä mitä on tehty) mutta nopeus on sitten 4-7mbits latausnopeus ja 1-2 mbits lähetysnopeus.

On se kiva maksaa 50/5 netistä kun ei saa EDES PUOLIA siitä, mun mielestäni tää hinta pitäis laskea aika runsaasti kun ei nopeuskaan ole lähelläkään sitä mitä pitäis.

Vastaa