Tervehdys!
Onpas jännittävän oloinen ongelma! Katselin tuota linkkaamaasi Klaanin ketjua, niin oliko niin, että "prointernet" -APN:llä tätä ei tapahdu 3G:ssä, mutta "internet" -APN:llä 3G:ssä katkeilua tapahtuu? Entä millä laitteilla olit tuon ongelman saanut toistettua?
joskus kevään 2016 testeistä on aikaa, joten muistikin alkaa jo vuotaa mutta onneksi olen tietoja valuttanut foorumeille joten osa saadaan ainakin kaivettua.
pätkintä tosiaan tapahtui oletus apn osoitteella "internet" eikä pätkintää ollut "prointernet" osoitteella.
https://www.matkapuhelinfoorumi.fi/threads/tele-finland.70584/page-57#post-1058983110
https://www.matkapuhelinfoorumi.fi/threads/tele-finland.70584/page-57#post-1058987934
jälkimmäisessä linkissä huomasin jonkun soneran häiriötiedotteen vpn yhteyksistä mutta se ei liittynyt 8h10min vikaan loppujen lopuksi.
tietoja minitestistä:
alkoi noin: 2017-02-25
päättyi noin: 2017-03-01
laite ja ohjelma: samsung a3 (2015 malli) (android) ja atomic irc client
julkinen ip: 188.238.173.xxx
tulos: en huomannut pätkintää
tietoja intensiivi testistä:
alkoi: 2017-03-04 01:47 utc ... tosin wget alkoi muutama tunti myöhemmin
päättyi: 2017-03-06 00:27 utc
laite: huawei e3372, lenovo kannettava, linux debian
ohjelma: hexchat
ohjelma2: wget --limit-rate=512 , joka rajoittaa tiedon siirron 512 tavuun sekunnissa
julkinen ip: 188.238.112.xxx
tulos: ei pätkintää
muuta: mokkulan mukaan yhteys seilas 3g ja 4g välillä, varmaan enimmäkseen 3g puolella.
mun nykyinen diagnoosi on tällä hetkellä että vika on korjautunut mutta koska wget ja irc käyttää tcp protokollaa niin tämä ei välttämättä ole lopullinen. mutta jatko tutkimukset alkaa olla jo hankalia niin tämä taisi olla tässä mutta ei välttämättä lopullinen.
huomasin kuitenkin että nykyisin (huomasin 2017-03-04 aikana) soneran varsinainen ip-numero (ei julkinen) on alueella 100.64.0.0/10 (100.64.0.0-100.127.255.255). muistaakseni tämä ennen oli 10.0.0.0/8 (10.0.0.0-10.255.255.255) alueella. tällä voi olla korrelaatio mutta ei välttämättä kausaliteetti. tarkoittaen että jotain on päivitetty ja ip numerot muuttuneet mutta korjaus johtuu muusta kuin ip-numerosta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT
mahdolliset jatko testit liitty kahteen kategoriaan (jos jaksan tehdä)
1) julkiset ip numerot:
eli siis onko pätkintää eri julkisilla ip numeroilla. tämä on vaikeaa koska käyttäjä ei voi valita ip-numeroita, siis tulee satunnaisesti ja noissa kahdessa testissä on sopivasti kaksi aluetta.
2) udp ja ehkä myös icmp paketit:
tämäkin on jokseenkin hankalaa koska nämä paketit toimii jokseenkin eri tavalla kuin tcp paketit. mahdollisen reititys pätkinnän pitää tapahtua lähtevän ja vastaus paketin väliin. jos tapahtuu vastauksen jälkeen tai ennen lähtevää pakettia niin sitä ei huomata.
yleisesti vielä testeistä että kyseessä on telefinland puheliittymä 4g datalla ja oletus apn osoitteella "internet" jos ei muuta ole mainittu.
linkki jota en aikaisemmin pistänyt ja eikä taida olla merkittävästi uutta:
https://www.matkapuhelinfoorumi.fi/threads/sonera.66328/page-130#post-1059029425
Nyt kun mainitsit asiasta ja tarkistin lokeista, niin todellakin, APN:n internet tarjoama IP-osoiteavaruus on vaihtunut 10.0.0.0/8:sta 100.64.0.0/10. Meillä tämä tapahtui 14.02.2017 23:43:13.
@lasselusse kirjoitti:
joskus kevään 2016 testeistä on aikaa, joten muistikin alkaa jo vuotaa mutta onneksi olen tietoja valuttanut foorumeille joten osa saadaan ainakin kaivettua.
pätkintä tosiaan tapahtui oletus apn osoitteella "internet" eikä.......
Moro!
Hyvä kuulla, että pätkintä on loppunut. Jos pätkintää ilmenee niin nämä olisi hyvä saada aina vikatiketiksi, että voidaan tutkia tarkemmin. Jos tiketissä ei ole tullut selkeästi ilmi, että laitteita on testattu, tulee helposti laitevikatuomio, koska laitteista nämä yleisimmin johtuu. Mutta tuollaista "syvempää" tietoa on sitten hyvä saada vikailmoitukseenkin. Auttaa aina vianratkaisussa, kun saadaan paljon tietoa asiakkaalta. :)
Kaverilla muutos RFC 1918 osoitteista RFC 6598 osoitteisiin tapahtui 21.2.2017 23:41:23.
En ole kirjannut ylös häneltä tulevia pätkimisiä, mutta taitaa olla, että tuon jälkeen niitä ei ole enää esiintynyt. Helmikuun puolivälissä APN internet pätki vielä, mutta sehän onkin aikaa ennen 21.2.
Täytyy koputtaa varovasti puuta ja toivoa, että Soneran rikkinäiset NAT-reitittimet on vihdoin ja viimein korjattu tai vaihdettu uusiin.
@lasselusse kirjoitti:
2) udp ja ehkä myös icmp paketit:
tämäkin on jokseenkin hankalaa koska nämä paketit toimii jokseenkin eri tavalla kuin tcp paketit.
Näppärä tapa diagnosoida UDP pätkintää on soittaa VoIP-puhelu SIP-protokollalla. Yleensä SIP-puhelimilla pystyy soittamaan suoraan toiseen SIP-puhelimeen, joten puhelinkeskusta ei testiä varten tarvitse pystyttää. Puhelunauhoitus tai/ja paketinkaappaus ja neiti aika-laitteisto olisi kuitenkin kätevä, ellei halua istua reaaliajassa luuri korvalla kuuntelemassa milloin mykistyy.
Terve lasselusse ja muut.
Sori tästä vähän vanhan säikeen nostosta, mutta yhden vastaavan palsta säikeen aloittajana olisin kiinnostunut onko vika nyt pysynyt poissa?
Aikoinaan itse siirryin Elisalle kun ongelma ei vikailmoituksella selvinnyt, mutta jos se on nyt korjattu, niin voisin nostaa Telian takaisin harkintaan kun ensi kerran liittymää päivitän.
Helmikuun 2017 huoltotöiden jälkeen minulla ei enää ole ollut ongelmia UDP-istuntojen katkeamisen kanssa Soneran APN:n internet kautta. Eli vihdoinkin toimii.
En tosin ole tehnyt @lasselusse tapaan yli 8 h stressitestiä. Mutta ainakin 2 h jaksot toimivat nyt ongelmitta.
joo, tein pikatestin noin 2017-06-09 aikana noin 30h. laitteena samsung a3 (2015) atomic irc client ohjelmalla joka käyttää tcp paketteja. julkinen ip-nro oli 188.238.xxx.xxx ja laitteen ip-nro 100.64.0.0/10. ei pätkintää. apn osoitteena "internet".
muutoksena sanon että telefinland puhe liittymä 50Mbit/s datalla on vaihtunut "telia yhteys puhelimeen" 100Mbit/s liittymäksi. ip-numerot viittaa että tällä ei ole merkitystä.
harkitsen varmaan noita udp paketti testejä varmuuden vuoksi mutta pitää suunnitella miten ja eikä tapahdu ihan heti muutenkaan.
karkeasti voin sanoa että voi ottaa telian data-liittymän tai datalla varustetun liittymän ja eikä pätkintää tule. mutta on kuitenkin muisti kuvat kahdesta vikailmoituksesta jotka meni mustaan aukkoon. muutenkin jäi kuva että vika korjaantui niin sanotusti vahingossa.
tulin sitten päädyttyä tuohon udp paketti testeihin loppujen lopuksi ja niistä tuli erinäisten kriteerien valossa 'inconclusive'. tarkoittaen että en voi vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.
testi kesti noin 25h+. siis lähetin mobiililiittymästä 90000 dns pyyntöä piuhallisen netin dns serverille (huom portti oli vaihdettu). dns serverillä oli 1000ms lisä viive. dns kyselyt tein dig ohjelmalla.
dns serveri puoli onnistui riittävästi muttei ehkä erinomaisesti mutta muuten tuli mokia testin osalta seuraavasti
a) unohdin logata icmp paketit mahdollisten virheiden osalta.
b) en perehnyt dig ohjelmaan riittävästi, esim dig ohjelma ignoroi icmp vastaukset täysin.
c) mokkula seilasi umts ja lte verkon välillä
d) kuuluvuus ei ollut paras mahdollinen, niin olenhan testaamassa reititystä, en maston ja laitteen välistä yhteyttä.
jos vielä jaksaa tätä jauhaa niin jotain seuraavia korjauksia olisi tehtävä.
a) loggaa melkein kaikki paketit ja vielä lisänä että icmp paketit voi tulla kummallisista ip-numeroista.
b) harkitsee dig ohjelman vaihtamista, esim hping3.
c) hyvä kuuluvuus ja taajuuslukitus (mitä en voi tällä hetkellä toteuttaa)
minulla on noin 200MB+ logi sontaa jolla karkeasti sanottuna ei tee mitään.
huomasin että telian tarjoama ip-nro on muuttunut takaisin 10.xxx.xxx.xxx alueelle. ip-numerolla voi olla korrelaatio muttei ole syy. en kuitenkaan pikatesteissä huomannut että tuo alkuperäinen 8h10min pätkintä olisi palannut.