Minkä takia kuuluvuus kartta näyttää erinomaista 4g nettiä minun asuin alueella ja kumminkin asia on aivan toinen tällä "huippu nopella 4g 100mbs" netillä ei voi edes youtube videota katsoa 480 laadulla pelien latauksesta ja tai pelaamisesta puhumattakaan ilman yli 1000 pingiä....
https://gyazo.com/c6e70f13bc44d5d5bfd47a236d6b3a32
Tätä on nyt 2 viikkoa katseltu ja odoteltu et jos korjattais mut mitään ei tapahdu sellon liikkeessä sanottiin että kaikki toimii "meidän alueella" eli tapiola/mankkaa "erinomaisesti" jotenka nyt vähän selvyyttä että missä tässä kiikastaa meinaan maksava asiakas olen kummiskin.
https://www.telia.fi/kauppa/liittymat/prepaid/lataa#/order
Tuolta otan sen 31 päivän sopparin tohon 4g modeemiin joka 31 päivän välein 20 euroa pitäs kattaa vähintään se 50 mb/s ja sellaset luvut speedtestissä näin viimeksi 5 kuukautta sitten mutta tämä alkaa olla jo älytöntä.
Ja kyllä olen koko talon käynyt tuon modeemin kanssa läpi ja kaikkialla sama erittäin huono signaali/kuuluvuus ja kaikki asetukset olen modeemin hallintapaanelista käynyt läpi ettei olis vinksallaan mitään siellä.
Onko yhtään tarkempaa koordinaattia antaa että missä päin ongelmat ilmenee niin voidaan katsoa alueen verkon tilaa?
Miten se reititin, yhdistääkö se 4G:hen vai 3G:hen ja minkälaista signaalin voimakkuutta näyttää?
Laitteelle kannattaa kokeilla myös tehdasasetusten palautus, jos tuota ei ole vielä testattu.
Onnistuuko testata sitä reitittimen sim-korttia jossakin toisessa laitteessa, esim puhelimessa että onko nopeudet samoja?
Koivuviita alueella.
SIM toimii samanlailla kaikissa vehkeissä ja modeemi käyttää tällä hetkellä 4g olen kokeillut 3g+4g ja auto asetusta mutta kaikilla sama tulos
Hallintapaneelin mukaan on 2-3 palkkia viidestä.
Modeemi on kiinni koneessa ethernet johdolla.
Katsoin aluetta palvelevat tukiasemat ja niillä nopeudet näyttivät normaaleilta.
Alueella on useampi 4G taajuus käytössä ja jos reititin tukee taajuuspakotuksia niin sitä kannattaa kokeilla että onko sillä vaikutusta toimivuuteen. Liikkeelle kannattaa lähteä isoista taajuuksista 2600MHz->1800MHz->800MHz.
Jos tästä ei ole apua niin sitten kannattaa olla yhteydessä vaikkapa chatin kautta niin voidaan tutkia tarkemmin että mihin tukiasemaan liittymä on yhdistänyt ja mikä siellä on tilanne nopeuksien suhteen.
Jees mäpä kokeilen noita, palaan asiaan myöhemmin.
Tuli tuossa vielä mieleen, että siitä voi olla ihan konkreettista ja merkittävää hyötyä, jos reitittimen siirtää esim. työpöydältä tai talon jakokeskus/sähkökaapista ikkunalle. Siis mahdollisimman esteettömään paikkaan, talon ulkokuoren lähelle. Varsinkin, jos taajuuksilla 2600MHz mennään.
Koko kämpän oon tuon kanssa käynyt läpi jopa teipannut useaan ikkunaan kiinni ja sama tulos, ja en modeemin hallintapaneelista löydä mitään asetus kohtaa johon voisi taajuuksia manuaalisesti tai muutenkaan laittaa.
@EeV20@ kirjoitti:
Koko kämpän oon tuon kanssa käynyt läpi jopa teipannut useaan ikkunaan kiinni ja sama tulos, ja en modeemin hallintapaneelista löydä mitään asetus kohtaa johon voisi taajuuksia manuaalisesti tai muutenkaan laittaa.
Mikäs tuon laitteen merkki ja malli oli? Ja onko mistä ostettu? Aloitetaan vaikka sillä, niin vähän osataan paremmin antaa vinkkiä eteenpäin.
Pääsääntöisesti Huawein routereissa taajuuslukitukset ovat : Asetukset, Modeemi, Mobiiliverkkoasetukset.
Tässä auttaisi myös signaalitiedot, jotka löytyvät uudemmista Huawein laitteista täältä: Asetukset, Järjestelmä, Laitteen tiedot. Kerrothan ainakin RSRP, RSRQ, SINR -arvot. Ja sitten jos taajuuksia lukitat, niin mitä ne jokaisella taajuudella erikseen ovat.
Malli: HUAWEI B315S-22
RSRQ: | -13dB |
RSRP: | -118dBm |
RSSI: | -85dBm |
SINR: | -3dB |
Ja ei mainitsemastasi asetuksista taajuus valikkoa löydy.
Ja todennäköisesti elisan jostain liikkeestä ostettu vuosia sitten, eli en ole varma.
@EeV20@ kirjoitti:
Malli: HUAWEI B315S-22
RSRQ:
-13dB
RSRP:
-118dBm
RSSI:
-85dBm
SINR:
-3dB
Ja ei mainitsemastasi asetuksista taajuus valikkoa löydy.
Ja todennäköisesti elisan jostain liikkeestä ostettu vuosia sitten, eli en ole varma.
Aivan, tuo jos on Elisalta ostettu, niin selittää paljonkin. Elisan myymissä laitteissa ei suoraan saa laitteen valikosta vaihdettua taajuutta, sillä Elisa ei ole nähnyt tähdelliseksi pyytää sitä ominaisuutta Huaweilta laitteen hallintaan. Onneksi voit käyttää tätä softaa:
https://www.lte-anbieter.info/ltewatch/count_huawei.php?Datei=ltewatch_h
Tuolla sitten valitset tuosta aseta taajuus valikosta läpi 2600/1800/800.
Mutta mitä sitten noista signaaliarvoista, hyvä että postasit ne. Yleisesti ottaen laitteesi vastaanottama signaali on aivan liian heikko toimiakseen kunnolla. RSRP -118 dBm on aivan "katkeamisen" rajalla. Tuota karkeasti ajatellen -70dBm ja sitä suurempi arvo on erinomainen, -85 voisi olla sellainen hyvä, -90 vielä kohtuullinen/tyydyttävä mutta kun aletaan mennä -100 pahemmalle puolelle, niin silloin signaali alkaa olla sen verran heikko, että mahdolliset häiriösignaalit ja muiden tukiasemien kilpailevat signaalit voivat vesittää toimintaa. Toki LTE:ssä on kohtuu hyvät menetelmät vakauden ylläpitoon, mutta sitten ne uhraavat yhteysnopeuden toimintavarmuuden edelle.
Negatiivinen SINR, eli signaali-häiriö-kohina -suhde on myös negatiivisen puolella, kun tavoite olisi positiivisella. Ainakin mieluusti yli 10, ja mitä lähempänä 20 ja sitten yli sen parempi. Tämä siis vaikuttaa suoraan siihen, miten nopeasti yhteys voi toimia, eli millä tavoin tukiasema tasapainottelee yhteysnopeuden ja yhteyden luotettavuuden välillä. Nyt tällä hetkellä kaikki panokset ovat siellä niin, että yhteys edes ylipäätänsä voi pysyä pystyssä.
Verkoissa on yleensä ylemmät taajuudet priorisoitu. Siitä ei sinänsä ole haittaa, mutta ongelmat alkavat, jos laite ei itse älyä vaihtaa toiselle (alemmalle, ehkä paremmin kuuluvalle taajuudelle) eikä myöskään verkossa käynnisty ns. handover/redirection -prosessi, jos tietyt verkossa määritetyt parametrit eivät täyty.
Oletan, että tällä hetkellä modeemisi on korkealla taajuudella, eli siis vaikkka tolla 2600MHz taajuudella, joka sitten juuri ja juuri kuuluu, mutta silti sen verran, ettei vaihtoa toisille taajuuksille pääse tapahtumaan.
Kokeile nyt, saatko LTE Watchilla vaihdettua taajuutta, eli kokeile siis vielä 2600, 1800, 800. Antaako mikään noista parempaa ja onko signaalin voimakkuus ja laatu paremmat millään noista?
576845
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.