Skip to main content

Monta kertaa tehnyt vikailmoituksen liittymästä parin vuoden aikana, maksettu 200M liittymästä ja  Telian ylibuukattu. Mastoon n 900m kohdistettu ulkoantenni ja optimoitu. Odottanut että kun melkein kaikki meni valokuituun niin paranesi, mutta sama jatkuu.

https://teliacompany.speedtestcustom.com/result/a8e61d80-ead9-11ee-8a93-0582510c5005

 

 

--

Muokkaus SonjaMelina: täsmennetty otsikkoa “telian  ylibuukattu masto” löydettävyyden helpottamiseksi.

Monta kertaa tehnyt vikailmoituksen liittymästä parin vuoden aikana, maksettu 200M liittymästä ja  Telian ylibuukattu. Mastoon n 900m kohdistettu ulkoantenni ja optimoitu. Odottanut että kun melkein kaikki meni valokuituun niin paranesi, mutta sama jatkuu.

https://teliacompany.speedtestcustom.com/result/a8e61d80-ead9-11ee-8a93-0582510c5005

Ikävä kuulla ettei ongelmaan ole vieläkään tullut ratkaisua. Haluatko kertoa osoitteesi postinumeroa niin pääsemme tarkistamaan alueen verkon tilanteen ja varmistamaan onko alueelle suunnitteilla matkapuhelinverkon muutostöitä? 

Radiokapasiteetin ruuhkaisuuteen on olemassa vain kaksi ratkaisua. Joko alueen liittymien / datan käytön vähentyminen tai uusien taajuuksien rakentaminen tukiasemalle. Meidän verkossa liittymät ovat tasa-arvoisessa asemassa radiokapasiteetin jaon suhteen, joten ruuhkan aikana 20M ja 200M maksiminopeudella varustetut liittymät saavat identtisiä nopeuksia. Jakamasi kuvan perusteella yhteys ei tällä hetkellä tarjoa sopimusehtojen mukaista vähimmäisnopeutta 10Mbit/s. Mikä 4G-reititin sinulla on käytösässi ja pystytkö tarkistamaan reitittimen asetuksista mitä taajuuksia yhteys on tähän saakka käyttänyt?


Ikävä kyllä nuo vikailmoitukset eivät takaa mitään , operaattoreilla ja yhteisverkolla ei ole ollut kiinnostusta ainakaan täällä Kaakkois-Suomessa kattavan verkon rakentamiseen! Vuosien saatossa jopa käyttäjät ovat kokeneet vikailmoitusten lähettämisen turhaksi, kun mitään ei kuiutenkaan tapahdu. Sitä en sano että ratkaisut olisivat ilmaisia, vaatisivat lisää mastoja ja tekniikkaa mm. rajan ja maaston muotojen takia, jopa puhelinyhteyksien kanssa, on alueellisia ongelmia, puhumattakaan nettiyhteyksistä. Jopa traficom on todennut mittauksissa yhteydet heikoiksi, mutta kun jostain maaston kohdasta saa yhteyden ja tietenkin paikallisista antenniviritemistä on paikallista apua, mutta ainakaan täällä ei kattavasta verkosta voi puhua ihan operaattorista riippumatta. 


Ikävä kyllä nuo vikailmoitukset eivät takaa mitään , operaattoreilla ja yhteisverkolla ei ole ollut kiinnostusta ainakaan täällä Kaakkois-Suomessa kattavan verkon rakentamiseen! Vuosien saatossa jopa käyttäjät ovat kokeneet vikailmoitusten lähettämisen turhaksi, kun mitään ei kuiutenkaan tapahdu. 

Sen verran täytyy nyt korjata, että kiinnostuksen vähäisyydestä ei missään nimessä ole kyse. Kuuluvuuspalautteilla saadaan tietoa mahdollisista katvealueista. Jos näitä palautteita ei kirjata ja järjestelmien mukaan verkko toimii alueella normaalisti, uusien tukiasemien tai olemassaolevien parannuksien tarve ei ole tiedossa. 

Ja jos kyse on parannuksista, joita verkonsuunnittelussa ei ole aikataulutettu, näissä menee tosiaan aikaa lupa-asioista ja rakennusteknisistä syistä johtuen. Ymmärrän turhautumisen ehdottomasti ja tarkoitus on aina antaa asiakkaille parhaat saatavilla olevat yhteydet - niiden saamiseen vaan menee joskus aikaa.


Häiriöilmoitukset ja odottaminen voi tuntua todella pitkälliseltä. Itse odottelin omalla asuinpaikkakunnallani kahdeksan vuotta verkon parannusta LTE 800 → LTE 800+1800+2100 + 5G 700. Iltaisin nopeudet olivat käyttökelvottomat, jopa alle 1 Mbps. Naapurustosta useampi rupesi sitten tekemään häiriöilmoituksia Telialle ja noin puolessatoista vuodessa tulikin lopulta verkonparannus. Nyt yhteydet ovat käyttökelpoisia kellonajasta riippumatta. Aikaa tuossa kyllä meni melkein kymmenen vuotta.


Täällä noita toimivia yhteyksiä on odoteltu 450 verkon alasajosta lähtien…..


Varmaan palautettakin vuosien saatossa on kertynyt ja mikäli verkosto suunnittelijat ajatuksella karttaakin tutkisivat niin eivät asiaa ihmettelisi..

 

 


Täällä noita toimivia yhteyksiä on odoteltu 450 verkon alasajosta lähtien…..

450-verkko olikin kantaman vuoksi mainio, mutta tiedonsiirtokapasiteetti siinä on taajuuskaistan kapeuden vuoksi melko rajallinen. Olen jostain saanut sellaisen käsityksen, että tätä nimenomaisesti viranomaiset ovat kiinnostuneita käyttämään 5G:ssa ehkä jossain kohdassa tulevaisuudessa.


Monta kertaa tehnyt vikailmoituksen liittymästä parin vuoden aikana, maksettu 200M liittymästä ja  Telian ylibuukattu. Mastoon n 900m kohdistettu ulkoantenni ja optimoitu. Odottanut että kun melkein kaikki meni valokuituun niin paranesi, mutta sama jatkuu.

https://teliacompany.speedtestcustom.com/result/a8e61d80-ead9-11ee-8a93-0582510c5005

 

Kyllähän tuo latausnopeus on todella onneton. Mikä 4G-laite käytössä? Missä päin on käyttöpaikka?

Suosittelen kyllä kokeilemaan myös kilpailijoiden nopeudet prepaid-liittymillä. Monesti noissa mastojen kapasiteettilaajennuksissa saattaa kestää vuosiakin. Suosittelen myös tekemään uudestaan vikailmoituksen ja vinkata naapureita myös asiasta, jos heillä on Telian liittymä.


Todella tutun kuuloista. Minulla oli joskus hetken Elisan liittymä, mutta kun verkko takus ja takus vikailmoituksia tehtiin. Kerran sitten sain kaverin kiinni Elisalta niin kehtais sanoa ettei ole tullut yhtään vikailmoitusta tästä talosta Huom. iso kerrostalo ja Elisan toimipiste oli sadan metrin päässä. Näin samana päivänä muutaman talon asukkaan ja puhe tuli Elisasta sanovat tehneessä viimeksi sinä päivänä vikailmoituksia. Kerran taas soitti Elisan edusta ja kauppasi liittymiä. Jouduin sanomaan että yhtään liittymää ei Elisalta osteta kun vie valehdellaan päin naama, siihen on jäänyt Elisa eikä ikinä tule uudestaan. Taas Telian asiakkaana meni monta vuotta hyvin kun tarvi ottaa ongelmien takia yhteyttä niin ne korjattiin hetkessä. Mutta nyt viimeisen parin vuoden aikana on ollut ongelmia niin ei oo tapahtunut sama ongelma on ollut ettei vika ilmoitus oo mennyt niin kuin olisi toivonut. Itselläni on myös liittymät 200 eikä oo nopeudet kuin 50 joten jouduin kehittää ongelman poistaja. Tilasin Kiinasta 4/5 G antennin kohtuu hintaan täällä sama ois maksanut satasia tämä jäi 15€ kaikkineen. Nopeudet nousi jo 130 parhaimmillaan. Elikkä nämä ongelmat tulevat olemaan aina asiakkaan harteilla kovasti rahastetaan vain. 


Todella tutun kuuloista. Minulla oli joskus hetken Elisan liittymä, mutta kun verkko takus ja takus vikailmoituksia tehtiin. Kerran sitten sain kaverin kiinni Elisalta niin kehtais sanoa ettei ole tullut yhtään vikailmoitusta tästä talosta Huom. iso kerrostalo ja Elisan toimipiste oli sadan metrin päässä. Näin samana päivänä muutaman talon asukkaan ja puhe tuli Elisasta sanovat tehneessä viimeksi sinä päivänä vikailmoituksia. Kerran taas soitti Elisan edusta ja kauppasi liittymiä. Jouduin sanomaan että yhtään liittymää ei Elisalta osteta kun vie valehdellaan päin naama, siihen on jäänyt Elisa eikä ikinä tule uudestaan. Taas Telian asiakkaana meni monta vuotta hyvin kun tarvi ottaa ongelmien takia yhteyttä niin ne korjattiin hetkessä. Mutta nyt viimeisen parin vuoden aikana on ollut ongelmia niin ei oo tapahtunut sama ongelma on ollut ettei vika ilmoitus oo mennyt niin kuin olisi toivonut. Itselläni on myös liittymät 200 eikä oo nopeudet kuin 50 joten jouduin kehittää ongelman poistaja. Tilasin Kiinasta 4/5 G antennin kohtuu hintaan täällä sama ois maksanut satasia tämä jäi 15€ kaikkineen. Nopeudet nousi jo 130 parhaimmillaan. Elikkä nämä ongelmat tulevat olemaan aina asiakkaan harteilla kovasti rahastetaan vain. 

Vaikka meneekin vähän asian vierestä niin millaisen laadukkaan antennin ja mistä sait tuohon hintaan?


Fruugosta tilasin etsin sopivan ja tilasin meni 2-3 viikkoa. Siinä on 5m johto voi käyttää sisä/ulkokäyttöön Tuli kyllä joutuisasti. 


Vastaa