@jarith69 kirjoitti:
@jannyman kirjoitti:
Kysyjä on jo aiemmin maininnut että hänellä on Nokian 7230, E7, 808, 6131, 6021, (ja 9110i) puhelimet.
Mobile Broadband ohjelmasta saa RSRP ja RSRQ arvot näkymään Windowsin asetuksista Program files(86) --> Mobile Broadband --> Plugins --> Diagnosisplugin --> DiagnosisConfig. Josta muokkaat RSRP ja RSRQ kohdista "false" muotoon "true". Sen jälkeen näet joka kerta kun avaat Mobile Broadband ohjelman myös nuo RSRP ja RSRQ arvot. Ihan simppeli juttu, ei mene montaa minuuttia.
Tässä on nyt nuo arvot. Mutta hiukan "hepreaa" nuo arvot......siis minulle. :)
RSRQ kuvastaa laatua, mitä lähempänä arvoa -3dB, sitä parempi. Tuo -8 dB ei nyt mikään kauhean paha ole, ei pitäisi vielä mutu-tuntumalla hidastaa yhteyttä merkittävästi.
RSRP on taas -99 dBm joka nyt ei ihan toivoton ole kutenkaan, vaikkakin kuvastaisi sitä, että signaali vaimentuu kohtuullisen paljon. Tosin ei uskoisi vielä vaikuttavan noin reippaasti latausnopeuteen.
Tuossa aiemmin kirjoitit, että Cell ID on 2327 (tai 2337), eli vaihtelee, voisi viitata siihen, että olet tukiasemasolujen reunalla, jolloin häiriöitä yms. ongelmia ilmenee, ja latausnopeus heikkenee. Lähetysnopeuteen ei niinkään vaikuta nämä häiriöt samalla tavalla, joten lähetysnopeus ei yleensä heikkene, siihen vaikuttaa enemmän eri esteet tukarin ja päätelaitteen välillä.
Vikapalvelu voisi varmaankin dianosoida tuota toimintaa tarkemmin, näkevät mm. mihin päätelaitteesi on ollut yhteydessä, vaihteleeko koko ajan tms.
Mokkulani käyttää todennäköisesti 1800Mhz taajuutta.....signaalinvoimakkuudesta päätellen.
Ennen tuota Yhteisverkkoa. Mokkulani otti AINA yhteyttä tuohon Utrantien varressa olevaan mastoon saaden aina erittäin hyvät nopeudet....kuten laitoin aikaisemmin kuvia.
Mutta tuon Yhteisverkon jälkeen mokkulani vaihtelee sitten tukiasemia eestaas.....aiheuttaen näin ollen sitten mulle surkeet nopeudet.
Ei hyvä. :(
no jooo.....ei voi mitään.
@jarith69 kirjoitti:
Mokkulani käyttää todennäköisesti 1800Mhz taajuutta.....signaalinvoimakkuudesta päätellen.
Ennen tuota Yhteisverkkoa. Mokkulani otti AINA yhteyttä tuohon Utrantien varressa olevaan mastoon saaden aina erittäin hyvät nopeudet....kuten laitoin aikaisemmin kuvia.
Mutta tuon Yhteisverkon jälkeen mokkulani vaihtelee sitten tukiasemia eestaas.....aiheuttaen näin ollen sitten mulle surkeet nopeudet.
Ei hyvä. :(
no jooo.....ei voi mitään.
Mobiiliverkon ominaisuus tuo on että jos tulee se toinen tukiasema ja oot sopivasti välissä kärsit hyppelystä...
Ratkaisuna: https://www.avoinkuitu.fi/
Eli nimi sinne ainaskin jos ei kiinnostusta kuitulähettilääksi mutta kannattaa jakaa eteenpäin. Esimerkiksi Ruotsissa tosi tunnettu ja jostain syystä sielä ollaan edellä.
Ajattelin päivittää tähän vanhaan aloittaamani viestiketjuun, että missä mennään tänä päivänä.
Rehellisesti sanottuna MITÄÄN EI OLE TAPAHTUNUT ........ SAMA VIKA JATKUU EDELLEENKIN......ja on jopa pahentunut ja huonontunut.
Ja Sonera (joo tiedän, että nimi on nykyisin Telia ) EI OLE tehnyt mitään asian korjaamiseksi. :manmad:
Viat ja "viat" ovat seuraavanlaisia:
1. Download nopeus liikkuu nykyisin ON VUOROKAUDEN AIKA MIKÄ TAHANSA 10-20 Mbps välillä (Sonera M liittymä max. 50 Mbps). Ollen jopa välillä alle 10 Mbps. Nykyisin on turha haaveilla enää mistään 40-50 Mbps nopeuksista saatikka 30+ Mbps nopeuksista.
2. Olen seurannut aktiivisesti, että mihin verkkosoluun mokkula ottaa yhteyttä kun luon yhteyden niin sehän vaihtelee todella tiuhaan tahtiin.....tehden nykyisin sen, että mokkula ON.....käsittämätöntä kylläkinsä putoaa joskus verkosta pois. On jopa tullunna uusia verkkosoluja mitä ei ole aikaisemmin tullunna yhteyden luomisessa.
3. Välillä kesken 4G yhteyden Windowsin ilmaisin alueella saattaa tulla kesken kaiken verkkokuvakkeen päälle keltainen kolmio huutomerkin kera ilmoittaen rajoitettu yhteys. (kuva)
Jolloin joudun tekemään sen, että Mobile Broadband ohjelmasta joudun katkaisemaan yhteyden ja vaihtamaan verkkotyyppin toiseen (kuva)
Toisin sanoen Vain 4G ---> Auto asetukseen. Kummallakin verkkotyyppi tavalla yhteys on silti AINA 4G. Ja netti pelittää taas normaalisti.
MUTTA jostain syystä tuota rajoitettu yhteys herjaa eli keltaista kolmiota tulee HERKEMMIN kun verkkoyhteys tyyppi on valittu Vain 4G. MUTTA tuota rajoitettu yhteys herjaa tulee myös AUTO asetuksen kanssa jolloin kesken yhteyden joudun TAAS vaihtamaan takaisin Vain 4G yhteydeksi. JA NIIN EDELLEEN.............. tujotakaan EI onneksi tule kovin tiuhaan vaan joudun sillon tällöin vaihtamaan tuota asetusta.
Että tällaista tällä kertaa Sonera/Telia EI OLE TEHNYT mitään.........kuukausimaksu nousi muutamilla euroilla..........4G yhteydet huononee......nettinopeudet OVAT SURKEAT.....NETTI PÄTKII aiheuttaen sen, että esimerkiksi suurin osa eri some sivustoista toimii todella huonosti....muutenkin eri nettisivut latautuu erittäin huonosti, että jopa Firefoxikin ilmoittaa lopulta, että sivusto vastaa hitaasti (no totta kai se pkele vastaa hitaasti jos nettinopeudet ovat surkeet sillä hetkellä :manfrustrated: ). Ja välilehdessä pyörii harmaa pyörylä ja teksti Muodostetaan yhteyttä TODELLLLLAAAA PIIIITKKÄÄNN........
Voi v...... sanonko mitä.
Ja lopuksi tämän hetkinen kuva nopeudesta.
Ja KAIKKI nuo ONGELMAT alkoivat sen jälkeen kun Sonera DNA kanssa rakensivat tänne Joensuun Utraan sen halvatun Yhteisverkon.
Että laitetaan lopuksi tähän alas aikaisemmasta viestistä, että mitä nopeuksia sain AINA ennen tuota Yhteisverkon tulemista tänne.
EROA ON KUIN YÖLLÄ JA PÄIVÄLLÄ!!!!! Ja Sonera EI OLE VAIVAUTUNUT TEKEMÄÄN MITÄÄN TUON ASIAN SUHTEEN......joo yhteydessä oltiin heihin silloin monta kuukautta sitten. :mantongue:
Kirjoitin viime viikolla Facebookissa jälleen kerran YV-viestin Sonera/Telialla JATKUVISTA nettiyhteys ongelmista. Liitin jopa tämän threadin linkin. Ja kun laitoin viestin menemään eteenpäin....viesti OLEVINAAN meni. Viestini alapuolelle tuli punainen teksti, että henkilö ei tavoitettavissa....ajattelin kumminkin, että menihän tuo viesti.
Mutta tänään aloin ihmettelemään kun heiltä EI KUULU vastausta. Niin huomasin, että viime viikolla lähettämääni viestiä EI NÄYKÄÄN. Ajattelin, että minkä takia Telia meni poistamaan viestini?!?!
Joten laitoin tänään uuden YV-viestin.....ja jälleen tuli samanlainen punainen teksti (kuva)
Ja sama homma mitään viestiä EI todellisuudessa mene eteenpäin vaikka alkuun näyttää siltä, että menisi MUTTA EI MENE......vaan viesti todellisuudessa häviää bittien väliseen hyperavaruuteen.
Facebookin Messengerillä muille fb-kavereille menee kyllä viesti täysin normaalisti.
Että onko tuo Telia Finland jossain pahoissa ongelmissa???
@jarith69 kirjoitti:
Kirjoitin viime viikolla Facebookissa jälleen kerran YV-viestin Sonera/Telialla JATKUVISTA nettiyhteys ongelmista. Liitin jopa tämän threadin linkin. Ja kun laitoin viestin menemään eteenpäin....viesti OLEVINAAN meni. Viestini alapuolelle tuli punainen teksti, että henkilö ei tavoitettavissa....ajattelin kumminkin, että menihän tuo viesti.
Mutta tänään aloin ihmettelemään kun heiltä EI KUULU vastausta. Niin huomasin, että viime viikolla lähettämääni viestiä EI NÄYKÄÄN. Ajattelin, että minkä takia Telia meni poistamaan viestini?!?!
Joten laitoin tänään uuden YV-viestin.....ja jälleen tuli samanlainen punainen teksti (kuva)
Ja sama homma mitään viestiä EI todellisuudessa mene eteenpäin vaikka alkuun näyttää siltä, että menisi MUTTA EI MENE......vaan viesti todellisuudessa häviää bittien väliseen hyperavaruuteen.
Facebookin Messengerillä muilla fb-kavereille menee kyllä viesti täysin normaalisti.
Että onko tuo Telia Finland jossain pahoissa ongelmissa???
Hyvää iltaa @jarith69! :)
Valitettavasti somen kanavien yksityisviestit ovat poistuneet käytöstä 23.3.2017 uuden brändin yhteydessä.
Privat ovat kuin chatteja joten parempi keskittyä vain yhteen chat-kanavaan ja sen kehittämiseen. Tämän lisäksi, EU:n tietosuojalain tiukentumisen myötä Telia halusi lopettaa somen privat koska siellä ei voi asiakasta tunnistaa luotettavasti ja riski lain rikkomisesta suhteessa hyötyyn on aivan liian suuri. Muissa chateissa tunnistus on luotettavaa, tupas/mobiilivarmenne, joten siinä mielessä tietosuoja-asiat on kunnossa. Somen privojen sulkemiseen liittyy myös Telian uusi tavoite eli uusien yhteisöllisyyksien luominen.
Suosittelen sinua siis olemaan yhteydessä Telian asiakaspalveluun näiden kanavien kautta kuten esimerkiksi 24/7 chat-asiakaspalvelun tai vaihtoehtoisesti asioimalla lähimmällä Telia kaupassa. Omilta Sivuilta löytyy jokaisen liittymien sivuilta vikailmoituksen linkki. Suora www-linkki kyseiseen sivuun on:
https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto
Jos et ole kirjautunut sisään, niin kirjaudu sisään Telia-tunnuksellasi ja mene uudelleen em. osoitteeseen.
Puhelimitse keskitetty Telian asiakaspalvelunumero on 020 690 400 (mpm/pvm) ja se on avoinna ma-pe 8-18 sekä la 9-16:30. Telian verkkoa ja palveluita koskevat häiriöilmoitukset ma-pe 8-20 ja la 9-16:30. Hätätilanteissa 24h/vrk.
Feissarissa pyysivät laittamaan yhteydenottolomakkeen kautta vikailmoituksen. Laitoin tuon lomakkeen häiriöilmoituksen. Laitoin viestiin tämän aiheketjun linkin. Sekä annoin tiedot MUTTA EN mitään henkilötunnusta....koska netin kautta EN laita mitään henkkaritunnuksia.
Huvittavinta on se, että kun laitoin ilmoituksen menemään eteenpäin. Ja tuli viesti ilmoitus on otettu vastaan ja saat sähköpostiisi myös ilmoituksen MUTTA MITÄÄN EI OLE tullunna....vaikka annoin sähköpostiosoitteen.
Se mitä kirjoitin aikaisemmassa ilmoituksessa some ongelmista, että eri some sivut latautuvat käsittämätön hitaasti (Facebook......voi vee sanonko mitä).
Tässä ON yks esimerkki Youtubesta.....välilehdessä pyörii ja pyörii ja pyörii sininen ympyrä "ikuisuuden" lataamatta koskaan sivua loppuun asti. Ja nykyisin muutenkin Youtube videoiden katseleminen HD tasoisena (1080p) on yhtä tuskaa....toisin sanoen videot pitää katsella surkee laatuisena....muuten on yhtä tökkimistä. Aikaisemmin EI OLLUNNA!!!
Alkaa ihan aikuisen oikeesti v-käyrä nousee tappiin.... JA KAIKKI ONGELMAT ALKOIVAT VAIN JONKUN V**UN YHTEISVERKON JÄLKEEN!!! Koska mokkula vaihtelee vähän väliä johonkin mastoon.....jota AIKAISEMMIN EI OLLUNNA....eli jatkuva yhteys VAIN yhteen mastoon joka sijaitsee Utrantien varrella.
@jarith69 kirjoitti:
Feissarissa pyysivät laittamaan yhteydenottolomakkeen kautta vikailmoituksen. Laitoin tuon lomakkeen häiriöilmoituksen. Laitoin viestiin tämän aiheketjun linkin. Sekä annoin tiedot MUTTA EN mitään henkilötunnusta....koska netin kautta EN laita mitään henkkaritunnuksia.
Huvittavinta on se, että kun laitoin ilmoituksen menemään eteenpäin. Ja tuli viesti ilmoitus on otettu vastaan ja saat sähköpostiisi myös ilmoituksen MUTTA MITÄÄN EI OLE tullunna....vaikka annoin sähköpostiosoitteen.
Se mitä kirjoitin aikaisemmassa ilmoituksessa some ongelmista, että eri some sivut latautuvat käsittämätön hitaasti (Facebook......voi vee sanonko mitä).
Tässä ON yks esimerkki Youtubesta.....välilehdessä pyörii ja pyörii ja pyörii sininen ympyrä "ikuisuuden" lataamatta koskaan sivua loppuun asti. Ja nykyisin muutenkin Youtube videoiden katseleminen HD tasoisena (1080p) on yhtä tuskaa....toisin sanoen videot pitää katsella surkee laatuisena....muuten on yhtä tökkimistä. Aikaisemmin EI OLLUNNA!!!
Alkaa ihan aikuisen oikeesti v-käyrä nousee tappiin.... JA KAIKKI ONGELMAT ALKOIVAT VAIN JONKUN V**UN YHTEISVERKON JÄLKEEN!!! Koska mokkula vaihtelee vähän väliä johonkin mastoon.....jota AIKAISEMMIN EI OLLUNNA....eli jatkuva yhteys VAIN yhteen mastoon joka sijaitsee Utrantien varrella.
Henkilötunnus ei ole välttämätön lomakkeessa, mutta on suositeltavaa jotta tuo ilmoitus kohdistuu oikeaan henkilöön ja nopeuttaa asian käsittelyä. Telia-sivusto käyttää suojattua yhteyttä (https). Häiriöilmoitukset kannattaa laittaa em. linkin kautta eli kyseessä on kirjautuneiden palvelupyyntö-lomake. En tiedä laitoitko oikein sähköpostiosoitteen, mutta tietysti se voi tulla viiveellä sähköpostiin. Häiriöilmoituksesi on joka tapauksessa vastaanotettu :)
Puhuit mokkulasta? Minkälaisesta mokkulasta on kyse ja mistä Telian liittymästä?
Muutama vinkki:
- Katso viimeisimmät vika- ja häiriötiedotteet sekä kartat
- Palauta laite tehdasasetuksiin
- Varmista, että laite on sijoitettu avaralle paikalle jossa ei ole magneettia ympärillä sekä jos wlan-yhteys käytössä niin alueellasi ei ole muita wlan-verkkoja samassa wifi-kanavassa. Tarvittaessa vaihda kanava. Tähän löytyy esimerkiksi puhelimen Kaupasta monenlaisia työkaluja esim. PingTool.
- Lukitse verkko joko 3G tai 4G-yhteyteen? Tökkiikö netti esimerkiksi 3G-verkossa?
- Toimiiko puhelimen matkapuhelinverkko normaalisti?
- Millaisia signaaliarvoja mokkula antaa (nämä tiedot löytyvät yleensä hallintasivulta laitteen tiedoista)? Tarvittaessa voi käyttää esimerkiksi LTEWatch-ohjelmistoa. Signaaliarvoja kannattaa kirjata ylös eri kellonaikoina, jotta saadaan realistiset arvot.
- Onko ongelma ollut alusta saakka vai tullut vastikään? Onko laitteeseen tehty ehkäpä viimeksi päivitys milloin mahdollisesti yhteys rupesi pätkimään?
Lisäksi kannattaa varmuuden vuoksi kokeilla toiseen laitteen kanssa eli yksi laite kerrallaan ja tarvittaessa jos mahdollista niin vielä vaihtaa jotakin sim-kortteja päikseen vaikuttaako se. Verkko ei välttämättä pätkimistä tee vaan se voi olla yhtä hyvin pöytätietokone joka on tukossa, joten on tarkoituksena lähteä poissulkemaan noita muuttujia :)
Lisää tietoa aiheesta täällä:
https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/yleista-laajakaistayhteyksista/hidas-nettiyhteys
EI HE*****IN KUUSTOISTA olin kirjoittamassa TODELLA pitkää viestiä vastaten tuon sekuntin kysymyksiin. Ja kun painan lähetä viesti nappia. Niin stanan tulee tällainen herja
Ja joudun koko he*****in viestin kirjoittamaan uudestaan kun aikaisempi hävisi bittien välisen hyperavaruuteen. VOI V****U!!!!
HUOH!!!!
Eiku koko pska uudestaan.
Loin tämän aiheketjun (syyskuussa 2016) kun nuo JATKUVAT ongelmat alkoivat sen jälkeen kun tänne tuli tuo Yhteisverkko.
Sekä olen kirjoittanut USEITA viestejä kuvien kera tähän aiheketjuun aiheeseen liittyen.
1. Joo olen seurannut noita häiriö ja vikatiedote karttoja. Ongelmia ON silloinkin vaikka mitään vikaa EI OLE noitten karttojen mukaan.
2. Laitteeni on mokkula Huawei E3276s-150.
Ja liittymä on Liikkuva Netti M-liittymällä (max. 50 Mbits). Sekä lisäantenni jonka sain joitakin vuosia sitten Soneran tekniseltä tuelta ilmaiseksi.
Mokkula on palautettu sillä tavalla tehdasasetuksiin, että KOKO ohjelmisto on poistettu uninstall toiminnolla sekä käsin deletoitu kaikki mahdolliset kansiot joissa on vähänkin jotain mokkulaan liittyvää.
Sekä mokkula otettu konkreettisesti USB liitännästä pois ja takaisin kiinni. Ja on kiinni aktiivi-USB HUBIssa KOSKA tuo malli ottaa 4G yhteydellä jotain 700-800 mA virtaa (netistä korean kieliseltä sivulta löytyy PDF päätteinen tiedosto tuon mokkulan spekseistä).
Läppärissäni EI OLE USB 3.0 liittimia on vain USB 2.0 liittimiä jotka antavat vain max. 500 mA
TUOTA MOKKULAA EI PYSTY MUULLA TAVALLA PALAUTTAMAAN TEHDASASETUKSIIN!!!!!!
Mokkulassa on viimeisin firmis sekä dashboard ohjelma on viimeisin mitä on saatavilla.
Mobile Broadband ohjelma käyttää ainoastaan 1800 Mhz taajuutta.
3. Käytössäni EI OLE mitään wifejä ja eikä muita WLANTTUJA. Niin ja enkä ole jakanut yhteyttäni Windowsin avulla. Ja enkä jaa.
4. Edellisellä sivulla eli SIVU 3 selitin asian vallan kuvien kera.
Jos valitsen Verkkotyypiksi VAIN 4G niin netti toimii ja toimii hyvin jonkun aikaa ja nopeudet ovat mitä ovat tällä hetkellä. MUTTA sitten yllättäen joku "kaunis päivä" Windowsin ilmaisinkuvake alueelle tulee ilmoitus rajoitettu yhteys päällä. Jolloin joudun vaihtamaan Mobile Broadband ohjelmasta verkkotyypin AUTO asentoon. Ja jälleen luodaan nettiyhteys 4G:llä. Ja nopeudet ovat mitä ovat. Kunnes sitten joku "kaunis päivä" tulee jälleen kerran ilmoitus rajoitettu yhteys ELI KELTAINEN KOLMIO HUUTOMERKIN KERA Windowsin ilmaisinalueella. Ja joudun jälleen vaihtamaan verkkotyypin. Nuo ongelmat alkoivat yllättäen muutamia kuukausia sitten.
Niin ja sellainen sivuseikka ennen 4G liittymää liittymäni oli 3G liittymä ja silloin sain vähän väliä noita rajoitettu yhteys ilmoituksia. Kun tukarin pkele oli potkassut mokkulani yhteyden ulos. (Syy: puhelinyhteydet ovat AINA prioriteetti numero YKSI. Ja jos kapasiteetti loppuu niin ensimmäiseksi lentää ulos datayhteydet. Näin on kuulemma mukaan laissa säädetty).
Kysyt, että tökkiikö verkko JOS lukitsen 3G verkkoon. ARVAAS KAHDESTI.. Jos luet aikaisemmat viestini kun liikkuva nettiyhteyteni OLI 3G. Se oli sellaista yhteyden pudottamista vähän väliä verkosta, ERITTÄIN SURKEAT YHTEYDET JA NOPEUDET, että aloin kypsymään totaalisesti.
Kunnes kesällä 2015 tänne Joensuun Utraan utrantien varrella olevaan tukiasemaan (on muuten Elisan masto) tuli Soneran 4G tuki niin mikä ilo ja autuus kun loppui netin katkeaminen ja nopeudet pyörivät 40+ Mbits luokkaa.
5. Käytössäni on seuraavat puhelin mallit Nokia 7230, Nokia E7 ja Nokia 808 (jotka EIVÄT OLE KUULLEET mistään 4G:stä). Puhelimet toimivat OK. Matkapuhelinverkko toimii 2G ja 3G hyvin. Niin ja muita puhelimia EN OLE hommannut kun noilla pärjää vallan hyvin.
6. Tuo LTEWatch ohjelma EI toimi Huawei E3276s-150 mokkulan kanssa. Olen kokeillut. Ja EI toimi sen takia kun Huawei E3276s-150 EI OLE HiLink mokkula.
Mutta täällä sain vinkkejä yhdeltä palstalaiselta, että kuinka saan nuo arvot esille Mobile Broadband ohjelmasta.
Ja olen laittanut kuvan noista arvoista. Löytyy sivulta 3.
Mutta laitetaan nyt tähän tämän hetkiset arvot kun kirjoitan tätä viestiä kello 01:53
Sen mitä olen huomannut tuon Yhteisverkon jälkeen niin tuo Solun tunnus vaihtelee kun luo uuden 4G-yhteyden
Ja aikaisemmin ENNEN TUOTA Yhteisverkkoa EI vaihdellut. Vaan mokkulani OTTI AINA YHTEYTTÄ TUOHON Utrantien varressa olevaan mastoon EI MIHINKÄÄN MUUN MASTOON.
Olen kirjoittanut tästäkin tähän aiheketjuun kuvien kera.....löytyy aikaisemmilta. sivuilta.
Arvot pyörii aika pitkälle samoissa lukemissa sekä nettinopeudet oli sitten vuorokauden aika mikä tahansa. Kaiken lisäksi on tullunna tuo ongelma, että eri nettisivut ovat alkaneet latautumaan KÄSITTÄMÄTTÖMÄN HITAASTI oli sitten vuorokauden aika mikä tahansa. Download nopeudet pyörii NYKYISIN 10 - 20 Mbits välillä ollen jopa alle 10 Mbits luokkaa.
ETTÄ TURHA HAAVEILLA ENÄÄ TÄLLAISISTÄ NOPEUKSISTA (kuva). Ne on menneen talven lumia.
Joita sain suurinpiirtein kesäkuu 2015 - kesäkuu 2016 välisenä aikana.
Viime vuoden kesällä tänne kun tuli sitten tuo hiton Yhteisverkko. Nopeudet ovat sitten olleet keskinmäärin tätä luokkaa kuin mitä alla oleva kuva osoittaa. Plus päälle muut ongelmat josta raapustin aikaisemmin.
7. Kysyt, että onko ongelma ollunna alusta saakka vaiko nyt alkanut.
VASTAUS: Ongelmat alkoivat sen jälkeen kun tänne rantautui tuo Yhteisverkko. JA SEN TAKIA LOIN TÄMÄN AIHEKETJUN VIIME VUODEN SYKSYLLÄ. Olisi pitänyt aloittaa HETI kesällä...mutta työpäivän jälkeen ei sitä jaksanut kunnes lopulta päätin raapustaa koko ongelmasta.
Moni onkin tällä palstalla epäillyt sitä, etä tukareitten antennit on uudestaan suunnattu ja säädöt ovat poskelleen. Ja mä olen joutunut siitä sitten kärsimään pee jaska yhteyksillä ja nopeuksilla ja muilla skeida ongelmilla. :smileysad:
Moi!
Laitetaas tänne välillä Telia Häiriöilmoituksenkin viestiä, eli seurataan tätä keskustelua. Mitä muutamasta aiemmasta viestistä olen nyt saanut selville on, että tällä hetkellä saat nettitikulla 16mbit/s nopeuksia. Tuolla nopeudella pitäisi kyllä youtube videoiden pyöriä ja nettisivujen pysyä pystyssä (viittaan aiempaan viestiisi siitä, että jouduit kirjoittaman viestin tänne kahdesti). Lisäksi et ole maininnut muiden laitteiden toimintaa meidän verkossa. Miten puhelimet toimivat 4G verkossa? Toimiiko 3G paremmin?
Ongelma voi toki olla nyt siinä, että nettitikku ei osaa valita tiettyä tukiasemaa tai kotiosoitettasi palvelee useita eri tukiasemia yhtä hyvin/huonosti. Se lisäantenni, mikä tikussa nyt on on aika marginaalinen ja sitä ei voi suunnata mihinkään mastoon, eli se vahvistaa signaalia jonkin verran, mutta sillä ei voi erikseen valita käytettävää tukiasemaa, kuten suunta-antennilla voisi tehdä.
Suomen Yhteisverkon tavoitteena on ollut parantaa 4G yhteyksiä koko Suomessa ja todella isoja parannuksia sillä on saatukin aikaiseksi. On kuitenkin selvää, että näin isot projektit eivät voi mennä kaikkien osalta nappiin, eli muutokset voivat aina näkyä jossakin osoitteessa verkon huonontumisena. Tarkoituksella ei keneltäkään kuuluvuutta olla pois ottamassa, päinvastoin.
Suosittelisin nyt ensimmäisenä testaamaan simkorttia toisella laitteella tai sitten testaamaan tuota nettitikkua toisella tietokoneella. 16mbit nopeus kertoo, että ei siellä nyt mikään surkea tilanne ole ja tilannetta voi varmasti parantaa laitteiston kautta. Jos ongelma on nimenomaan siinä, että kotiosoitetta palvelee useita eri tukiasema yhtä vahvasti ja ongelma on laitteiden jatkuva tukiaseman vaihto, voi tilanteeseen tulla korjaus reitittimellä ja suunta-antennilla.
Samaan kaupunkiin liittyy niin laitetaan tänne. Joensuun keskustan läheisyydessä (lähellä yliopistoa) oli pitkään todella tukkoinen ja hidas 4G (Muutaman vikailmoituksen jälkeen myönnettiin rehellisesti että kapasiteetti tapissa jatkuvasti). Tähän tuli parannusta viime vuonna, kenties johtuen yhteisverkosta. Kuitenkin taas viime viikot on ollut 4G:n nopeudet todella hitaita, usein ruuhka-aikaan alle 10Mb (alle 1MB/s). Speedtestin pingikin huitelee tällöin sadoissa.
Toimivat taajuudet 1800/800 kokeillut lukita, eikä auta asiaan, eli tukossa taas tämä alue. Liekkö asialla tekemistä sen kanssa kun Telia on lopettanut ADSL yhteyksiä alueelta ja vaihtaa tilalle 4g:tä. Turha varmaan toivoa parannusta asiaan, mutta jospa kokemuksista olisi hyötyä muille jotka harkitsevat Telian 4G:tä tällä alueella.
Joensuun alueelta (keskusta ja Utra) tarvitaan vikailmoituksen kautta tilannetietoutta meidän verkon puolelle, niin saadaan heille kohdennettua tämä tilanne. Alustavasti ei ole tiedossa erityisesti kapasiteettipulaa. Toivonkin sitä, että kirjaisitte meille tästä vikatikettejä Telia.fi -sivustolle kirjautumalla ja tekemällä sieltä vikailmoituksen / jättämällä yhteydenottopyynnön.
Tarkennetaan että jumitus ei ole jatkuvaa, arvioisin että noin kolmena päivänä viikossa ja ruuhka-aikaan. Jos tilanne pahenee niin pitää tosiaan laittaa vikailmoitusta.