Skip to main content

Hei,



Hieman sieppaa kun hehkutetaan 5G liittymiä ja täällä provinssissa ei toimi edes 3G. 



Pohjanoteeraus oli kun Telian kauppiaat yritti myydä nopeampaa liittymää sanoen että



se toimii "eri taajuudella"? 



Olen tehnyt lukemattomia vikailmoituksia ja taas sanottiin ettei ole mitään häiriöitä täällä,



ei ehkä ole mutta ei vaan toimi. Nyt oli niin surkea että puhelin ei saanut verkkoon yhteyttä



kun oli pöydällä, kun nosti 20cm ylös sai tekstiviestin lähetettyä.



Vikailmoituksen tekeminen on erittäin työlästä, pitää soittaa numeroon joka ei vastaa kun



pitkän ajan päästä. 



Tiedostan että täällä on aika harvoja käyttäjiä, mutta pientä satsausta toivoisin tänne.



On kokeiltu useita laitteita, on 2 Iskran ulkoista antennia, ei vaan toimi.



Syynä et haluaisin käyttää Telian liittymää on erilaiset pre-paid ehdot.



Sijainti on keski-suomi.  

Edit MinnaLN: muokattu otsikkoa hieman kuvaavammaksi.

Moi @Hamdul ja tervetuloa Yhteisöön, mukavaa että löysit tiesi tänne! 

Kirjoituksesi perusteella kuulostaa siltä että joko asustelet katvealueella, tai sitten alueen lähin tukiasema on sen verran kaukana että siitä ei juuri iloa ole sinun osoitteeseesi. Koska Keski-Suomi on sen verran laaja alue, en tässä pääse tarkemmin tarkistelemaan tilannetta kummasta tuossa on kysymys, vai mistä huono kuuluvuus ylipäätään kiikastaa. Häiriöilmoituksen voi tehdä myös netin kautta, eli jos kirjaudut telia.fi -sivustolle verkkopankkitunnuksellasi, pääset kirjautumaan asiakastietoihisi ja sitä kautta tehdä ilmoituksen haluamastasi liittymästä. Näin ei tarvitse puhelimessa jonotella. Meidän nettisivuilla palvelee myös chat 24/7, eli sitäkin kautta voit olla yhteydessä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Yhteydenottokanavia on useampia. Tarkalla osoitetiedolla voimme kyllä sitten katsoa kuuluvuutta tarkemmin ja näin pääsemme myös tarkistamaan onko alueelle tulossa parannuksia jollain aikataululla. 


Sijaintini on tukiasemien 142568 ja 145048 välissä. En huomannut että netin kautta sai tehtyä vikailmoituksen, chattibotti on ihan yhtä tyhjän kanssa. Tein taas vikailmoituksen mutta epäilen tapahtuuko mitään. Tympeetä että kehitätte uutta tekniikkaa kun ette ole vanhaakaan saaneet toimimaan. Ja nää teidän myyjät yrittää vaan myydä toimimattomia liittymiä. Odotan mielenkiinnolla mikä selitys nyt arvotaan. 


Alueella on useampikin tukiasema, mutta tässä tapauksessa @Hamdul tarvitsisimme tarkempia tietoja sijainnista. Olet kuitenkin tehnyt tästä vikailmoituksen, mikä hyvä juttu, niin päästään tarkemmin katsomaan mikä alueella on syynä. Todennäköisesti voisi viitata kuuluvuusongelmiin, eikä varsinaisesti vikaan. Emme arvo täältä selityksiä, vaan kerrotaan mikä on syynä toimimattomiin yhteyksiin. Myyjät näkevät suuntaa-antavat kuuluvuusaluekartat, samat mitkä myös näkyy telia.fi-sivustollamme. Tarkemmat speksit näkyy häiriöilmoitusten puolella. Kuuluvuuteen vaikuttavat hyvin paljon tukiasemien suuntaukset omaan sijaintiin nähden sekä maaston muodot. 


Kerroit @Hamdul että olet kokeillut Iskran ulkoisia antenneja. Mikä 4G-laite sinulla on ollut niiden perässä?

 

 

145048 tukiasemassa on enemmän kapasiteettia ja siitä löytyy 700+800+1800 MHz taajuusalueet. 140568:ssa lienee pelkkä 800 MHz. Saatko millaista 4G-nopeutta modeemilla ja Iskran antenneilla? 

 

Oletko kokeillut Iskran antenneja suunnata kumpaan tukiasemaan? Paljonko sinulla on matkaa noihin molempiin tukiasemiin? Signaaliarvot (RSRP,RSRQ,SINR) modeemin hallinnasta helpottaisivat myös yhteyden arviointia. Maastonmuodot ja puusto voivat helposti heikentää signaalia vaikka matkaa ei olisikaan kovin paljoa tukiasemaan.

 


Käytössä Huawei B715 ja nyt B818. Suunnattu nyt 145048 asemaan jonne matkaa n. 6,5km.

Sainkohan jotain 3 - 6 mbs, mielestäni iltapäivällä kun porukka kotiutui, nopeus romahti, oisko

tullut koululaiset kotiin? 

Mistäs minä kaivan nämä RSRP, RSRQ, SINR arvot löydän?


Löytyisikö sieltä modeemien/reitittimien järjestelmäasetuksista?

Ja sieltä laitteen tiedot. Itsellä hieman eri mallisia Huaweita 🤔>



@Hamdul@  kirjoitti:

Käytössä Huawei B715 ja nyt B818. Suunnattu nyt 145048 asemaan jonne matkaa n. 6,5km.

Sainkohan jotain 3 - 6 mbs, mielestäni iltapäivällä kun porukka kotiutui, nopeus romahti, oisko

tullut koululaiset kotiin? 

Mistäs minä kaivan nämä RSRP, RSRQ, SINR arvot löydän?


Signaalitietoja löytyy kun kirjaudut laitteen hallintaan webbiselaimella asetuksiin. Toinen hyvä vaihtoehto on ladata ilmainen LTE-H MONITOR ohjelma, jolla näkee myös tarkasti kaikki signaalitiedot. Ohjelman voi ladata osoitteesta: https://www.ltehmonitor.com/en/#DownloadAndInstall

 

Näkyykö hallinnassa 4G+ kuvaketta vai pelkkä 4G kun teet nopeustestiä? Suosittelen myös kokeilemaan taajuuslukitusta 700 MHz taajuudelle, joka on todennäköisesti ruuhkattomampi kuin LTE800. Onko nopeuksissa eroa 700 MHz vs 800 MHz taajuuslukolla?

 

 


Vastaa