Kiinteä 5G nopeus tippuu 1/10 silloin kuin DHCP leassin uusiutuu


Ongelmaa on jatkunut kohta noin vuoden verran eli sen verran aikaa mitä kyseinen "kiinteä" 5g on ollut käytössä. 



 



 



Silloin kuin DHCP lease uusiutuu netti katkeaa kaikilta laitteilta jotka siihen on yhdistänyt. Asuksen reittitimestä olen kokeillut vaihataa "DHCP query frequency" aggressiivisesta normaaliin, ilman mitään vaikutusta.



 



Ongelma ilmenee:



Telia x2 



Edgerouter x



Netgear xr500



asus rt-ac86u



 



 


Normaali nopeus/nopeus josta maksetaan...







Niin kiinteässä kuin langattomassa verkossa. 



 



XR500 kiinteä ja langaton      (kiinteä)





 



 





 



wifi (puhelin)



 





 



Asus rt-ac86u kiinteä



 



edit katjane: siirretty toiseen osioon


14 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Ilmeneekö tuo hitaampi nopeus mitattuna omien reitittimien takaa vai myös ulkoyksiköltä asti? Eli jos DHCP:n leasen jälkeen kokeilee yhdistää tietokoneen suoraan X2 -reitittimeen tai suoraan PoE -muuntajan LAN In -portista, niin onko nopeus myös sama, max 100Mbit/s download?

Jos suoraan yhdistää 5g vastaanottimeen niin en ole huomannut että ongelma esiintyisi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

@Newer  kirjoitti:


Jos suoraan yhdistää 5g vastaanottimeen niin en ole huomannut että ongelma esiintyisi.






Okei, eli se nopeuden rajoitus tulee joltain muulta verkonlaitteelta sisäverkossa. Oletko kokeillut rajata ongelmaa, eli toistuuko ongelma vain yhden tietyn reitittimen takaa? Siten on helpompi lähteä tutkimaan kyseisen laitteen asetuksia ja katsomaan, onko jokin asetus siinä väärin. Toivotaan myös yhteisön muilta jäseniltä kommenttia, jos olisi käytössä mainitsemiasi laitteita, itselle ne ei ole tuttuja.





Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

@Newer  kirjoitti:

Jos suoraan yhdistää 5g vastaanottimeen niin en ole huomannut että ongelma esiintyisi.


Mikä laite on konffattu DHCP-palvelimeksi verkossasi?

@HenriLie 

 

"Ongelma ilmenee:

Telia x2 

Edgerouter x

Netgear xr500

asus rt-ac86u" 

Noilla eri reitittimillä ongelma ilmenee, toi zte:n mc7010 5g modeemi ei näytä oikein kättelevän oikein noiden laitteiden kanssa. En usko että yleisesti asetuksissa olisi mitään vikaa, koska ongelma esiintyy usealla eri laitteella ja lopputulos on sama.

 

@snow28 

Molemmat? eikö reittin anna vain LAN verkossa oleville laitteille ip ja se 5g modeemin reititimelle. En osaa muuten sanoa.

@snow28 

 

Kokeilen jos otan DHCP serverin poispäältä 5g modeemista, modeemi on ollut siltaavassa tilassa että saa nähdä onko asialla vaikutusta.

 

 

@snow28 

 

Ei se näköjään auttanut että sen DHCP palvelimen otti pois päältä siitä 5g modeemista. Koska nyt kuin se leassi uusiutui niin koko netti katkesi 18 minuutiksi. Jonka aika DHCP vaihtui varmaan noin 10 kertaa. Tuntuu että olisi telian päässä jotain häikkää, koska se saa sen uuden dhcp:n/lease:n ja se toimii noin 40s sitten yhteys katkeaa. Tätä tapahtuu useampaan kertaan kunnes se yhtäkkiä lähtee toimimaan.

 

 

 

Ja nopeus ongelma jatkuu.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

@Newer  kirjoitti:


Ei se näköjään auttanut että sen DHCP palvelimen otti pois päältä siitä 5g modeemista. Koska nyt kuin se leassi uusiutui niin koko netti katkesi 18 minuutiksi. Jonka aika DHCP vaihtui varmaan noin 10 kertaa. Tuntuu että olisi telian päässä jotain häikkää, koska se saa sen uuden dhcp:n/lease:n ja se toimii noin 40s sitten yhteys katkeaa. Tätä tapahtuu useampaan kertaan kunnes se yhtäkkiä lähtee toimimaan.






Koska ongelma alkaa sieltä 5G modeemilta asti, niin tästä olisi tärkeää ilmoittaa meidän asiakaspalveluun ja tutkia häiriönä. Kerro, että ongelma on rajattu 5G -yhteyden modeemiin ja ongelma toistuu toistuvasti. Tarkat kellonajat katkoksista on tärkeää tietoa myös, sekä kuinka kauan katkos milloinkin on kestänyt. Voit toki myös viitata tähä yhteisön keskusteluun, että täälläkin asiaa on selvitelty, mutta nyt tarvitaan asiakas- ja liittymätietoja asian selvittämiseksi.

@HenriLie @snow28 

Noin 3 viikon jälkeen ja 2 vikailmoituksen jälkeen telian tuki, oli "oletko kokeillut laittaa 5g modeemista DHCP pois päältä" / muuta mitä olen jo tässä ketjussa yrittänyt....

 

Mutta usko että olen keksinyt ongelmaan ratkaisun, 5g modeemiin on tullut jossain vaiheessa päivitys joka laittaa APN:ksi, FWA. 

Myöskään modeemista ei pysty laittamaan APN automaattisesti enään? Ei pysty tallentamaan / laittaa päälle.

Joten pitää manuaalisesti kopioida auto APN asetukset

 

Eli FWA ei toimi, vaikka modeemi laittaa sen vakiona. Pitää itse muuttaa APN Telia internetiksi.

 


@Newer  kirjoitti:

Mutta usko että olen keksinyt ongelmaan ratkaisun, 5g modeemiin on tullut jossain vaiheessa päivitys joka laittaa APN:ksi, FWA. 



Myöskään modeemista ei pysty laittamaan APN automaattisesti enään? Ei pysty tallentamaan / laittaa päälle.



 



Eli FWA ei toimi, vaikka modeemi laittaa sen vakiona. Pitää itse muuttaa APN Telia internetiksi.






Hyvä kuulla että nyt yhteys on toiminut. Tämä ei ole harmi kyllä ratkaisu tuohon ongelmaan. Tätä on tutkittu ja tutkitaan edelleen meillä monelta kannalta, myös noiden APN:n osalta, mutta ei ole löytynyt viitteitä siihen että ongelma olisi kytköksissä tähän FWA APN:n. 
Tilannetta vaikeuttaa se että häiriö menee ja tulee vähän oman mielensä mukaan. Tämän takia myös voi vaikuttaa että jokin asia ratkaisee tilanteen, vaikka se ei oikeasti ole juurisyy. 

@JuhoOlliLo tuliko tohon modeemin joku päivitys koska nyt sitä APN ei pysty vaihtamaan FWA ollenkaan pois. Jos vaihtaa niin laite muuttaa automaattisesti sen takaisin FWA muutaman minuutin jälkeen.

 

Tästä johtuen dhcp leassiin uusiutuessa yhteys katkeaa taas, nopeuksien putoamista en ole vielä havainnu. Mutta jos on esim pelissä, discordissa tai teamsissa niin peli tai puhelu katkeaa.

 

Ongelman täytyy johtua APN:tä 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

@Newer  kirjoitti:


@JuhoOlliLo tuliko tohon modeemin joku päivitys koska nyt sitä APN ei pysty vaihtamaan FWA ollenkaan pois. Jos vaihtaa niin laite muuttaa automaattisesti sen takaisin FWA muutaman minuutin jälkeen.



 



Tästä johtuen dhcp leassiin uusiutuessa yhteys katkeaa taas, nopeuksien putoamista en ole vielä havainnu. Mutta jos on esim pelissä, discordissa tai teamsissa niin peli tai puhelu katkeaa.



 



Ongelman täytyy johtua APN:tä 






Kiitos lisätiedoista! Tämä on meillä tutkinnassa tosiaan, välitän havaintosi eteenpän. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

MC7010 pitää ottaa ensin mobiilidata pois päältä ihan siitä hallinnan pääsivulta, että tuota APN voi muuttaa ja ottaa käyttöön.

Vastaa