Asumme Klaukkalan Mäntysalossa ja nyt korona-aikana on oltu paljon kotona, tehty etätöitä jne. Nettiyhteys tuntuu olevan todella usein hyvin heikko. Omilla speedtest mittauksilla tulee välillä reilusti alle 10 Mbps lukemia. Sekä kännykällä, iPadilla, että myöskin pc:llä koti Wi-Fi:ssä. Käytössä siis Telian hybridilaajakaista. Pc kiinni modeemissa kaapelilla ja sielläkin yhteysnopeudet ja pingit erittäin heikot päivästä toiseen. Ja kun ottaa mobiililaitteet irti koti Wi-Fistä ja yrittää käyttää niitä puhtaasti 4G verkon kautta, niin tilanne ei tosiaan parannu. Viimeinen mittaus juuri nyt näyttää iPhone 11 laitteella 13,8 Mbps. Tällä mac prolla, jolla viestiä kirjoitan, nopeus (luonnollisesti kotiverkon) teidän sivuston speedtestin kautta 20,2 Mbps, pingin ollessa 1063 ms. Ei siis tahdo etätöistä tai surffailusta saati pelaamisesta tulla yhtään mitään. Olen kuullut muidenkin saman asuinalueen ihmisten valittavan Telian huonoa kuuluvuutta.
@hyytio@ kirjoitti:
Asumme Klaukkalan Mäntysalossa ja nyt korona-aikana on oltu paljon kotona, tehty etätöitä jne. Nettiyhteys tuntuu olevan todella usein hyvin heikko. Omilla speedtest mittauksilla tulee välillä reilusti alle 10 Mbps lukemia. Sekä kännykällä, iPadilla, että myöskin pc:llä koti Wi-Fi:ssä. Käytössä siis Telian hybridilaajakaista. Pc kiinni modeemissa kaapelilla ja sielläkin yhteysnopeudet ja pingit erittäin heikot päivästä toiseen. Ja kun ottaa mobiililaitteet irti koti Wi-Fistä ja yrittää käyttää niitä puhtaasti 4G verkon kautta, niin tilanne ei tosiaan parannu. Viimeinen mittaus juuri nyt näyttää iPhone 11 laitteella 13,8 Mbps. Tällä mac prolla, jolla viestiä kirjoitan, nopeus (luonnollisesti kotiverkon) teidän sivuston speedtestin kautta 20,2 Mbps, pingin ollessa 1063 ms. Ei siis tahdo etätöistä tai surffailusta saati pelaamisesta tulla yhtään mitään. Olen kuullut muidenkin saman asuinalueen ihmisten valittavan Telian huonoa kuuluvuutta.
Tarkistin alueen 4G-verkon tilannetta. Ruuhkaista näyttää olevan alueen taajuuksilla 800MHz ja 1800MHz. Muita taajuuksia alueen tukiasema ei 4G-verkkoon tarjoa, eikä toistaiseksi ole suunnitelmissa lisätaajuuksien käyttöönottoa Mäntysalon alueelle.
Hybridiyhteys voi mennä hitaaksi jos mobiiliverkon osuus toimii huonosti. Oletko testannut miten yhteys toimii jos SIM-kortin irroittaa reitittimestä?
@KaPetri@ kirjoitti:
@hyytio@ kirjoitti:Asumme Klaukkalan Mäntysalossa ja nyt korona-aikana on oltu paljon kotona, tehty etätöitä jne. Nettiyhteys tuntuu olevan todella usein hyvin heikko. Omilla speedtest mittauksilla tulee välillä reilusti alle 10 Mbps lukemia. Sekä kännykällä, iPadilla, että myöskin pc:llä koti Wi-Fi:ssä. Käytössä siis Telian hybridilaajakaista. Pc kiinni modeemissa kaapelilla ja sielläkin yhteysnopeudet ja pingit erittäin heikot päivästä toiseen. Ja kun ottaa mobiililaitteet irti koti Wi-Fistä ja yrittää käyttää niitä puhtaasti 4G verkon kautta, niin tilanne ei tosiaan parannu. Viimeinen mittaus juuri nyt näyttää iPhone 11 laitteella 13,8 Mbps. Tällä mac prolla, jolla viestiä kirjoitan, nopeus (luonnollisesti kotiverkon) teidän sivuston speedtestin kautta 20,2 Mbps, pingin ollessa 1063 ms. Ei siis tahdo etätöistä tai surffailusta saati pelaamisesta tulla yhtään mitään. Olen kuullut muidenkin saman asuinalueen ihmisten valittavan Telian huonoa kuuluvuutta.
Tarkistin alueen 4G-verkon tilannetta. Ruuhkaista näyttää olevan alueen taajuuksilla 800MHz ja 1800MHz. Muita taajuuksia alueen tukiasema ei 4G-verkkoon tarjoa, eikä toistaiseksi ole suunnitelmissa lisätaajuuksien käyttöönottoa Mäntysalon alueelle.
Hybridiyhteys voi mennä hitaaksi jos mobiiliverkon osuus toimii huonosti. Oletko testannut miten yhteys toimii jos SIM-kortin irroittaa reitittimestä?
En ole testannut ilman SIM-korttia. Täytyy testata, mikä vaikutus tuolla on.
Nappasin SIM-kortin pois reitittimestä. Sen jälkeen puhelimella mitattu kotiverkossa 16,5 Mbps. Saman aikaisesti pyöräytin speedtestin iPadilla 4G verkossa. Sieltä antoi 4,14 Mbps. Hidasta on. Todella heikkoa.
@hyytio@ kirjoitti:
Nappasin SIM-kortin pois reitittimestä. Sen jälkeen puhelimella mitattu kotiverkossa 16,5 Mbps. Saman aikaisesti pyöräytin speedtestin iPadilla 4G verkossa. Sieltä antoi 4,14 Mbps. Hidasta on. Todella heikkoa.
Nyt ilmeisesti kiinteä DSL yhteys toimii kuten se on tarkoitettu. Ongelma jää alueen heikkoon 4G-verkon kapasiteettiin. Tein tuosta Mäntysalon tukiaseman tilanteesta palautteen verkkomme suunnittelijalle. Toivottavasti alueen verkkoa päästään parantamaan mahdollisimman nopeasti.
Suosittelen vielä kokeilemaan SIM-kortin asettamista takaisin reitittimeen ja reitittimen asetuksista voisi kokeilla pakottaa reitittimen käyttämään vain 1800MHz taajuudella toimivaa signaalia. Ohjeet pakotukseen löydät asiakastuki sivustoltamme.
Mikäli yhteyttä ei saada näillä keinolla toimimaan normaalisti, niin kirjaathan häiriöilmoituksen Minun Telia palvelun kautta.
@KaPetri@ kirjoitti:
@hyytio@ kirjoitti:Nappasin SIM-kortin pois reitittimestä. Sen jälkeen puhelimella mitattu kotiverkossa 16,5 Mbps. Saman aikaisesti pyöräytin speedtestin iPadilla 4G verkossa. Sieltä antoi 4,14 Mbps. Hidasta on. Todella heikkoa.
Nyt ilmeisesti kiinteä DSL yhteys toimii kuten se on tarkoitettu. Ongelma jää alueen heikkoon 4G-verkon kapasiteettiin. Tein tuosta Mäntysalon tukiaseman tilanteesta palautteen verkkomme suunnittelijalle. Toivottavasti alueen verkkoa päästään parantamaan mahdollisimman nopeasti.
Suosittelen vielä kokeilemaan SIM-kortin asettamista takaisin reitittimeen ja reitittimen asetuksista voisi kokeilla pakottaa reitittimen käyttämään vain 1800MHz taajuudella toimivaa signaalia. Ohjeet pakotukseen löydät asiakastuki sivustoltamme.
Mikäli yhteyttä ei saada näillä keinolla toimimaan normaalisti, niin kirjaathan häiriöilmoituksen Minun Telia palvelun kautta.
Selvä, kokeilenpa vielä tuota reitittimen pakottamista 1800 tajuudelle.
Tuosta kiinteästä DSL yhteydestä ei taida meidän vanhassa talossa saada siis tuota enempää irti? Eli tätä kautta emme pysty mitenkään yhteysnopeuksiamme parantamaan?
@hyytio@ kirjoitti:
@KaPetri@ kirjoitti:
@hyytio@ kirjoitti:
Nappasin SIM-kortin pois reitittimestä. Sen jälkeen puhelimella mitattu kotiverkossa 16,5 Mbps. Saman aikaisesti pyöräytin speedtestin iPadilla 4G verkossa. Sieltä antoi 4,14 Mbps. Hidasta on. Todella heikkoa.
Nyt ilmeisesti kiinteä DSL yhteys toimii kuten se on tarkoitettu. Ongelma jää alueen heikkoon 4G-verkon kapasiteettiin. Tein tuosta Mäntysalon tukiaseman tilanteesta palautteen verkkomme suunnittelijalle. Toivottavasti alueen verkkoa päästään parantamaan mahdollisimman nopeasti.
Suosittelen vielä kokeilemaan SIM-kortin asettamista takaisin reitittimeen ja reitittimen asetuksista voisi kokeilla pakottaa reitittimen käyttämään vain 1800MHz taajuudella toimivaa signaalia. Ohjeet pakotukseen löydät asiakastuki sivustoltamme.
Mikäli yhteyttä ei saada näillä keinolla toimimaan normaalisti, niin kirjaathan häiriöilmoituksen Minun Telia palvelun kautta.
Selvä, kokeilenpa vielä tuota reitittimen pakottamista 1800 tajuudelle.
Tuosta kiinteästä DSL yhteydestä ei taida meidän vanhassa talossa saada siis tuota enempää irti? Eli tätä kautta emme pysty mitenkään yhteysnopeuksiamme parantamaan?
DSL yhteys modeemille toimi vaarmaan tällä hetkellä testin perusteella noin 18Mbit/s nopeudella. Tilauksen toimituksen yhteydessä tarkistetaan mikä xDSL yhteys on verkosta saatavilla osoitteeseen ja paras mahdollinen toimitetaan.
Ilmeisesti nyt alueella ei ole VDSL2 tekniikkaa keskuksella tai asunnon ja keskuksen väli on yli 600 metriä jolloin yhteyttä ei voida toteuttaa VDSL2 tekniikalla. Tähän saadaan varmuus häiriöilmoituksen kautta. Muuta emme näin yhteisön kautta tilanteelle voi.
Nyt on testattu myös tuo 1800 taajuudelle pakottaminen. Ei juurikaan muutosta mihinkään. Ei siis auta. Häiriöilmoitus tehty.
@hyytio@ kirjoitti:
Nyt on testattu myös tuo 1800 taajuudelle pakottaminen. Ei juurikaan muutosta mihinkään. Ei siis auta. Häiriöilmoitus tehty.
Hyvä, että olet testannut taajuuksia. Häiriöilmoituksella päästään katsomaan tilannetta tarkemmin ja katsomaan mitä voitaisiin tehdä.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.