Tämä on todellakin epäkohta Telian liittymissä.
Samasta syystä myös Telian tarjoukset ovat huijausta. Kun mainoksessa lukee tarjoushinta esimerkiksi 12 kk, todellisuudessa tarjous kestää vain noin 11,5 kk. Telia aloittaa laskutuksen jo tilauspäivänä, vaikka tilausta ei ole vielä edes käsitelty, puhumattakaan toimituksesta.
@irritus@ kirjoitti:
Tämä on todellakin epäkohta Telian liittymissä.
Samasta syystä myös Telian tarjoukset ovat huijausta. Kun mainoksessa lukee tarjoushinta esimerkiksi 12 kk, todellisuudessa tarjous kestää vain noin 11,5 kk. Telia aloittaa laskutuksen jo tilauspäivänä, vaikka tilausta ei ole vielä edes käsitelty, puhumattakaan toimituksesta.
Jos edellä mainittu pitää paikkansa, niin tämähän on Telialla ihan yleinen toimintamalli. Liigastakin "maksat vain kun pelataan" tarkoittaa maksat kuukausilta, joina pelataan. Mielenkiintoista tuo markkinointi, kun tietoisesti mennään ihan rimaa hipoen.
@iskinnun@ kirjoitti:
Hei,
Pitkästä aikaan vaihdoin pari liittymää Telialle. Nyt tuli ensimmäinen lasku ja yllätyin laskutusjaksosta (22.7.-10.8.2019) ja todella huomattavasti enemmän siitä, että tuolta ajalta on molemmista täysi kuukausimaksu.
Miksi täysi kk-maksu eikä päiväkohtaisesti jyvetty maksu, joka olisi tuossa tapauksessa 20 päivältä (siis noin 67% täydestä kk-maksusta). Tämä päiväkohtainen jyvitys toimi ainakin edellisen liittymän tarjoajalla, ja laskutusjaksot olivat selkeitä kuukausia.
Moikka @iskinnun ja tervetuloa Yhteisöön! :smileyhappy:
Liittymät osuvat aktivointipäivämäärän mukaisesti parhaalle mahdolliselle laskutusryhmälle. Ensimmäisen laskun laskutusjakso saattaa olla pidempi tai lyhyempi kuin yksi kalenterikuukausi, koska uusia laskutusryhmiä ei ala päivittäin. Tältä ensimmäiseltä kuukaudelta käyttämättä jääneet minuutit/viestit siirretään seuraavalle laskutusjaksolle käytettäviksi.
Voit halutessasi laittaa meille yhteydenottopyynnön tai kirjautua Omien sivujen chattiin niin voidaan tutkailla laskun sisältöä tarkemmin asiakastietojen kanssa.
Kiitos vastauksesta,
se ei kuitenkaan vastaa kysymääni. Katsoin tarkemmin näitä "ihmeellisiä" laskutusjaksoja vuodelle 2019.
Laskutusjaksoksi kohdallani on laitettu 23 ja täytyy sanoa, että jostain aivan ihmeen syystä, vaikka toiselle siirtämälleni liittymälle oikeampi olisi 34 ja toiselle 41. Nyt kun tuo 23 on miolemmille, niin maksan päällekkäin lähes pari viikkoa molemmista liittynmistä tuota kk-maksua (edellisen liittymän haltijalle että nyt Telialle).
Kun olen tarkka ja nykyteknologia mahdollistaa aivan täydellisesti tämän tarkkuuden, niin miksi tätä kk-maksusysteemiä ei Telialla onnistuta tekemään vuorokauden tarkkuudella? Jos ei onnistuta, niin markkinoinnissa pitää muuttaa tuota mainontaa niin, että ensimmäisen kuukauden osalta se ei ole se mitä luvataan (eli se että edellä mainittu asia menee päällekkäin esim. minun osalta noin kahden viikon osalta ja siitä tulee tupla kk-maksuosuus).
Minulle on aivan yhdentekevää se, mitä menee puheluihin ja viesteihin, koska niitä en juurikaan käytä. Ratkaisevaa on kk-maksu ja nopeus, ja että ne laskutetaan tismalleen juuri niin kuin pitää.
Onnistutaanko tässä?
Nythän minäkin huomasin että olen maksanut koko kuukauden hinnan kuukautta lyhyemmästä jaksosta.
Eihän tuo rahana ole kolmesta liittymästä mikään taloutta kaatava mutta taidanpa silti pahoittaa mieleni ja vaihtaa operaattoria kun olen ne lahjakortitkin saanut.
Olen huomannut, että kun laskutusjakso on kertaalleen joskus "valittu" niin se ei muutu enää tulevaisuudessa.
Mulla on suhteellisen monta kertaa liittymät liikkunut ja ne on aina menneet samaan laskutusjaksoon oli se optimaalinen tai ei. Eli jotenkin tuntuisi siltä, että tuo laskutusjakso valitaan kerran ja sitten tulevaisuudessa kaikki liittymät veloittuvat siinä riippumatta avausajankohdasta.
Mobiililiittymillä ensimmäisen laskutuskauden pituus voi olla normaalista poikkeava, kuten aiemmin onkin käynyt ilmi. Tästä mainitaan hinnastossamme. Jos omistussuhteen muutosta tehdessä on tullut päällekäisyyttä laskutuksessa, asiakaspalvelustamme voidaan katsoa tilannetta tarkemmin.
Tällä hetkellä asiaan ei ole tulossa muutosta, mutta viedään ehdottomasti palaute kuitenkin eteenpäin.
@ kirjoitti:
Olen huomannut, että kun laskutusjakso on kertaalleen joskus "valittu" niin se ei muutu enää tulevaisuudessa.
Mulla on suhteellisen monta kertaa liittymät liikkunut ja ne on aina menneet samaan laskutusjaksoon oli se optimaalinen tai ei. Eli jotenkin tuntuisi siltä, että tuo laskutusjakso valitaan kerran ja sitten tulevaisuudessa kaikki liittymät veloittuvat siinä riippumatta avausajankohdasta.
Jos laskulla on ennestään mobiililiittymä ja avataan uusi liittymä, menee tämä uusi liittymä automaattisesti samaan laskutusryhmään sekä -koontiin muiden aiempien liittymien kanssa. Tämä siitä syystä, että liittymät tulevat jatkossa samalla yhdellä laskulla priorisoidusti. Laskutusryhmää tai -koontia voidaan kuitenkin muuttaa jälkikäteen tarpeen tullen.
, kerran saamasi laskutusryhmä säilyi samana Telen ja Soneran aikoina aina 1990-luvulta vuoteen 2017. Nykyään laskutusryhmä ei enää säily, vaan se voi muuttua.
Laskutusryhmäni oli NMT-ajoista alkaen 44, mutta viime syksynä avattuani uuden mobiililaajakaistan siitä tulikin 23. Tilanteessa minulla ei ollut yhtään mobiililiittymää Telialta. Vdsl2 ja lankanumero oli kyllä, mutta nämä laskutetaan tyystin ja kokonaan toisella laskutusjärjestelmällä mobiililiittymistä erillään Telialla.
@JoonasLam
Et kuitenkaan näe mitään ongelmaa siinä että ensimmäisellä laskulla kokonaisella kuukausimaksulla ei saa kokonaista kuukautta palvelua?
@Johtava@ kirjoitti:
@JoonasLam
Et kuitenkaan näe mitään ongelmaa siinä että ensimmäisellä laskulla kokonaisella kuukausimaksulla ei saa kokonaista kuukautta palvelua?
Kerroin lähinnä vain kuinka asia tällä hetkellä on, mutta toki palveluita pyritään viemään aina parempaan suuntaan ja palautteet meille ovat hyvin tervetulleita. Kuten aiemminkin mainittu, niin nuo paketin käyttämättömät puheminuutit sekä tekstiviestit siirtyvät seuraavaan laskutuskauteen käytettäväksi. Tämä on tämänhetkinen tilanne ensimmäisen laskutuskauden kanssa, mutta jos muutoksia tähän tulee niin viestitään niistä ehdottomasti.
Niin ja rajattomasta siirtyy rajaton määrä viestejä, dataa ja puhetta seuraavalle kuulle eli njet problem niissäkään. Epäilen, ettei myymälöissä ja myyntipisteissä asiakkaalle tätä asiaa käydä läpi liittymää myytäessä.
Kun jokaiselta operaattoria vaihtavalta saa muutaman euron antamatta vastinetta, niin vuositasolla kertynee ihan kiva summa paikkamaan Liiga-hankinnan romahduttamaa Suomen toimintojen tulosta.
Palaan vielä kertaalleen tähän, vaikka tässä on hyvin käynyt esiin se, ensimmäisenä kuukautena sinulla ei välttämättä ole liittymä käytössä koko kuukautta, mutta lasku siis tulee koko kuukauden osalta.
Kysymys nro 1: Miksi laskutusjaksokseni määrittyy tilauspäivän mukaan eikä liittymän avauspäivän mukaan? Tämä on asia, jota liittymien myyjien tulee ehdottomasti sanoa ns. huomautuksena, että "niin että sun laskutus lähtee nyt heti liikkeelle, vaikka saatkin liittymän käyttyöön vasta 2 viikon päästä".
Kysymys nro 2: Miksei tilannetta korjata? (päivätarkkuuteen, siis siihen kun asiakkaalla on liittymä "päällä"?)
Ja liittymän lopetuksessakin on varmaan sama säätö.
@iskinnun@ kirjoitti:
Kysymys nro 1: Miksi laskutusjaksokseni määrittyy tilauspäivän mukaan eikä liittymän avauspäivän mukaan? Tämä on asia, jota liittymien myyjien tulee ehdottomasti sanoa ns. huomautuksena, että "niin että sun laskutus lähtee nyt heti liikkeelle, vaikka saatkin liittymän käyttyöön vasta 2 viikon päästä".
Jos siirrät liittymän meille niin laskutus alkaa siitä päivästä kun liittymä kytkeytyy meidän verkkoomme. Samoin laskutusryhmä määrittyy aktivointipäivän mukaisesti parhaaseen mahdolliseen laskutusryhmään.
@iskinnun kirjoitti:
Kysymys nro 2: Miksei tilannetta korjata? (päivätarkkuuteen, siis siihen kun asiakkaalla on liittymä "päällä"?)
Ja liittymän lopetuksessakin on varmaan sama säätö.
Kiitos palautteestasi, otetaan sitä mielellään vastaan, jotta voidaan kehittää meidän palveluita parempaan suuntaan. Päiväkohtainen laskutus ei ole vielä käytössä ensimmäisen laskun osalta, mutta viestitään ehdottomasti mikäli muutoksia tulee.
Liittymän lopetuksen tapauksessa laskutus muodostuu päiväkohtaisesti, eli mikäli suljet liittymän kesken laskutuskauden niin viimeinen lasku liittymästä on vajaan kuun kuukausimaksun suuruinen. Lisätietoja laskutuksesta löydät hinnastostamme.
Kiitos vastauksesta.
Liittymäni on kytketty Telian verkkoon 22.7 klo 13.xx
Kysymys nro 1:stä: miksi laskutusjaksokseni on määritelty 23 (11.7 – 10.8) eikä esim. jakso 34 (19.7-18.8), joka on lähempänä ns. koko kuukauden määräytymistä ensimmäisen kuukauden osalta?
Vastaava toisessa siirtämässäni liittymässäni oikeampi jakso olisi 41.
Näitä jaksoihmetyksiä ei olisi, jos järjestelmä olisi päivän tarkkuus-/kohdennussysteemi. Jos liittymä on kytkettynä esim. osan kuukautta, niin kk-maksu olisi päiväkohtaisesti jyvitettynä eikä koko kuukauden kk-maksua.
@iskinnun@ kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Liittymäni on kytketty Telian verkkoon 22.7 klo 13.xx
Kysymys nro 1:stä: miksi laskutusjaksokseni on määritelty 23 (11.7 – 10.8) eikä esim. jakso 34 (19.7-18.8), joka on lähempänä ns. koko kuukauden määräytymistä ensimmäisen kuukauden osalta?
Vastaava toisessa siirtämässäni liittymässäni oikeampi jakso olisi 41.
Näitä jaksoihmetyksiä ei olisi, jos järjestelmä olisi päivän tarkkuus-/kohdennussysteemi. Jos liittymä on kytkettynä esim. osan kuukautta, niin kk-maksu olisi päiväkohtaisesti jyvitettynä eikä koko kuukauden kk-maksua.
Asiakkaat on jaettu laskutusryhmiin, jotta suurten asiakasmassojen laskuttaminen olisi sujuvampaa. Ihan en pysty sanomaan miten kohdallasi on määräytynyt juuri tuo kyseinen laskutusjakso, mutta silloin tällöin mikäli jokin laskutusryhmistä vaikuttaa toista suuremmalta, voidaan laskutusvirran tasoittamiseksi laskutusryhmä vaihtaa ns. hiljaisempaan ryhmään.
Laskutusryhmän vaihtaminen on mahdollista asiakaspalvelussa, samoin jos sinulla on useampi liittymä meiltä ja kaikki omilla laskuillaan eri eräpäivinään, on yhteislasku siinä tilanteessa helpottava ratkaisu. Kaikki liittymät samalla laskulla:smileyhappy: Toisaalta eräpäivä maksupäivänä ei ole kiveenhakattu päivämäärä, laskun voi toki maksaa aiemminkin, jos se sopii omaan rytmiin paremmin.
Onko Telian edustajien mielestä siis ok käytäntö lyhentää sitä ensimmäistä kuukautta entisestään, jotta asiakas saadaan hijaisempaan ryhmään? Laskun loppusumma pysyy kuitenkin samana. Vastaisiko joku viimeinkin siihen, onko tämä alunperinkään ihan ok ja vielä tuollaisen puljaamisen jälkeenkin, jossa asiakas maksaa vähemmästä enemmän? En ihan vakavasti puhuen hämmästy enää yhtään mistään Telian kohdalla...
Mobiililiittymien laskujen laskutusryhmät muodostuvat tällä hetkellä näin. On hyvä, että asiasta keskustellaan ja mielipiteitä vaihdetaan puolin ja toisin.
Laskulla ja hinnastossa on mainittu laskutuskauden pituudesta ja pituutta on pyritty paikkamaan minuuttien ja tekstiviestien siirtymisellä seuraavalle laskutuskaudelle. Ensimmäistä laskua voidaan toki aina katsoa yhdessä asiakaspalvelun kautta, jos laskutuskaudet eivät täsmää.
@LiisaMn@ kirjoitti:
Mobiililiittymien laskujen laskutusryhmät muodostuvat tällä hetkellä näin. On hyvä, että asiasta keskustellaan ja mielipiteitä vaihdetaan puolin ja toisin.
Laskulla ja hinnastossa on mainittu laskutuskauden pituudesta ja pituutta on pyritty paikkamaan minuuttien ja tekstiviestien siirtymisellä seuraavalle laskutuskaudelle. Ensimmäistä laskua voidaan toki aina katsoa yhdessä asiakaspalvelun kautta, jos laskutuskaudet eivät täsmää.
No niin muodostuvat, se on tullut jo selväksi. Kysymys olikin, onko tämä Telian edustajien mielestä ihan ok? Uskoisin, että useimmissa tapauksissa ei edes käytetä niitä minuutteja ja tekstiviestejä niin paljoa, että siitä siirrosta mitään konkreettista hyötyä olisi. Eli tulkitsenko nyt oikein, että kuten Liigankin kohdalla, Telian edustajien mielestä on ihan ok, että asiakas maksaa vähemmästä enemmän ja vielä tällaisilla aika läpinäkyvillä puljauksilla? Tässäkin tapauksessa laskutusryhmä voisi aivan yhtä hyvin määräytyä aina niin, että se ensimmäinen kuukausi on aina vähintään kokonainen kalenterikuukausi. Mutta ei, kun pienistä puroista kasvaa suuri virta... Vaikka kyse on pienistä summista, ihmettelen eivätkö asiakkaat oikeasti välitä tästä heitä halveksuvasta asenteesta Telian toiminnassa?
@LiisaMn@ kirjoitti:
On hyvä, että asiasta keskustellaan ja mielipiteitä vaihdetaan puolin ja toisin.
Laskulla ja hinnastossa on mainittu laskutuskauden pituudesta ja pituutta on pyritty paikkamaan minuuttien ja tekstiviestien siirtymisellä seuraavalle laskutuskaudelle. Ensimmäistä laskua voidaan toki aina katsoa yhdessä asiakaspalvelun kautta, jos laskutuskaudet eivät täsmää.
Mikäs tässä keskustelussa niin hyvää on? Partiolaiset tekevät täällä itsestään naurettavia ja asiakkaat tajuavat tulleensa koijatuksi?
Partiolaisena toki olet sitä mieltä, että tämä on selkeästi ilmaistu hinnastossa ja viran puolesta varmaan uskot, että ständeillä, myymälöissä. chatissa ja puhelimessa tämä tulee liittymän avaamista harkitsevalle selväksi?
Eikä tässä keskustelussa edes vaihdeta mielipiteitä. Niitä mielipiteitä on nimenomaan yritetty Telian edustajilta kysellä, mutta vastauksia on tietysti turha odottaa. "Näin tämä nyt vaan menee" ei ole mielipide.
Kiitoksia hyvästä keskustelusta ja palautteista! Meidän suunnalta onkin hyvin avattu tuota logiikkaa, kuinka mobiililaskutuksemme toimii. Missään tapauksessa tämän asian suhteen ei ole tarkoitus olla ylimielinen, vaan kuuntelemme palautteita herkällä korvalla.
Ensimmäisen kauden laskutuslogiikka toimii niin, että mikäli käytössä ei aikaisemmin ole ollut mobiililiittymiä, osuu laskutusrytmi myös mahdollisimman lähelle täyttä kuukautta. Sen sijaan, jos käytössä on vaikka vuosiakin sitten ollut liittymiä meillä ja laskutus käynnistyy nyt uudelleen, järjestelmä muistaa edelleen vanhan laskutusrytmin. Tällöin ensimmäinen laskutuskausi voi olla normaalia hieman lyhyempi.
Lisäksi vuosien varrella laskutusryhmiä on pyritty optimoimaan niin, että eri ryhmien välillä ei olisi mittavia eroja asiakasmäärässä. Laskun lähetyskohta ja eräpäivät tuottavat myös kyselyjä asiakaspalveluun ja tasaisella laskutusrytmillä pyritään varmistamaan se, että palvelu ei pääsisi ruuhkautumaan.
Teemme prosessikehitystä asiakaspalautteiden perusteella ja kehitystä myös priorisoidaan sen mukaan, kuinka paljon palautetta eri aihepiireistä tulee. Koko laskutuslogiikan muutos olisi erittäin mittava työ ja tässä kohtaa sellaista ei ole suunnitteilla. Seuraamme toki asiakaspalautteiden määrää aiheen ympärillä ja asiasta voi aina sopia tapauskohtaisesti asiakaspalvelumme kanssa.
Tämän vuoden laskutusaikataulut löytyvät tarkemmin oheisesta taulukosta:
https://www.telia.fi/dam/jcr:2c9e0f4c-f316-48d7-aac8-e17c9fdcbbbb/Telia-laskutusaikataulu-2019.pdf
Ystävällisenä vinkkinä voisin sanoa, että jos olet kaivanut itsesi kuoppaan, niin ei kannata kaivaa itseään vielä syvemmälle sinne kuoppaan. Jos siis koitat vastauksessani vakuuttaa ettette suhtaudu palautteeseen ja palautteen antajiin ylimielisesti, niin ei kannata vastauksessa jatkaa samaa ylimielistä suhtautumista palautteeseen ja palautteen antajiin.
Kiitos kaikista vastauksista ja huomioista tässä asiassa,
ongelma on siis vain ensimmäisen kuukauden määritelmä Telialla. Se ei täytä kk-jaksolla ymmärrettävää ajanjaksoa. Kuukaudeksi ymmärrän 22.7 (=liittymän avauspäivä) ja kk-jakson päättymispäiväksi näen ainoana päivämäärän 21.8 (siis 22.7-21.8 = kk-jakso). En käsitä mikä tässä kk-jakson määrittymisessä tai sen käyttöönotossa on vaikeaa. Tapauksessani Telia määrittelee tämän ensimmäisen kuukauden jaksoksi 22.7-10.8. Noh, eihän tässäkään jaksossa olisi mitään ongelmaa, jos kk-jakson laskukin olisi osa kk-jakson laskusta eli tässä tapauksessa noin 2/3 kk-jakson laskusta (+ tietysti viestit, puhelut täysimääräisinä, mutta siis se kk-maksuosuus).
Mutta tähän ei näytä olevan tulossa, ei tule muutosta. Onhan tästä Telialle todella iso rahallinen hyöty vuositasolla. Suoraviivaisesti laskettuna: jos Telialle tulee (kk-jaksohinnalla 29.90€) vuodessa 100 000 uutta liittymää, liittymän vaihtajaa, niin laskennallinen ”hyöty” tuosta ensimmäisen kuukauden vajaasta kuukaudesta on miljoonan euron luokkaa.
Tänä päivänä ei enää selityksesi käy, että on niin isoja massoja laskutettavana. Tai että muutos on niin iso tehtäväksi, että siihen ei kannata ryhtyä.
Kiitos vielä kerran näkemyksistä, en enää palaa tähän asiaan ja merkitsen sen sitten ”ratkaistuksi”.
@LiisaMn@ kirjoitti:
Jos siirrät liittymän meille niin laskutus alkaa siitä päivästä kun liittymä kytkeytyy meidän verkkoomme. Samoin laskutusryhmä määrittyy aktivointipäivän mukaisesti parhaaseen mahdolliseen laskutusryhmään.
Tämä ei nyt pidä alkuunkaan paikkansa.
Kokemus on osoittanut, että Telia selkeästi sijoittaa liittymän siihen laskutusryhmään, joka on lähinnä liittymän tilauspäivämäärää. Lisäksi laskutus ei ala kytkentäpäivänä, vaan tilauspäivänä tai jopa ennen sitä!
Esimerkkejä
tilauspvm | tilausta lähin laskutus- ryhmä | aktivointi- pvm | aktivointia lähin laskutus- ryhmä | Telian käyttöön ottama laskutus- ryhmä | laskutuksen alkupvm |
11.11.2018 | 23 | 18.11.2018 | 33 | 23 | 11.11.2018 |
| | 29.05.2019 | 44 | 42 | 24.05.2019 |
| | 22.07.2019 | 41 | 23 | 11.07.2019 |
11.11.2019 | 23 | 26.11.2019 | 44 | 22 | 10.11.2019 |
11.11.2019 | 23 | 28.11.2019 | 44 | 22 | 10.11.2019 |
Toisin sanoen Telia veloittaa liittymää avattaessa ylimääräiset puolen kuukauden perusmaksut liittymän avausmaksun 5,00 / 3,00 € lisäksi.