Skip to main content

Kuuluvuus Porvoon Kevätkummun alueella

  • September 1, 2019
  • 12 kommenttia
  • 193 katselukertaa

mikä mättää telian linjoissa ?  olen kysynyt tätä jo useampaan kertaan, vaikka linkkimasto on tuossa noin kilometrin päässä niin ei toimi mobiilinetti kotona. mulla on 100mb netti puhelimessa joka toimii kaikkialla muualla mutta ei kotona. kotona tulee 0,5-5mb on aika ankeeta käyttää tätä kun uutis sivuston lataaminen kestää jopa minuutin. luulisi että noinkin iso firma ku telia sais tuommoisen asian hoidettua. mutta ku ei, olen ollut telian asiakas vuosikymmeniä mutta pohja se on minunkin säkissä.......... 

 

Edit ReOlivia: Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi

12 kommenttia

Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • September 1, 2019

@eehoikka@  kirjoitti:

mikä mättää telian linjoissa ?  olen kysynyt tätä jo useampaan kertaan, vaikka linkkimasto on tuossa noin kilometrin päässä niin ei toimi mobiilinetti kotona. mulla on 100mb netti puhelimessa joka toimii kaikkialla muualla mutta ei kotona. kotona tulee 0,5-5mb on aika ankeeta käyttää tätä kun uutis sivuston lataaminen kestää jopa minuutin. luulisi että noinkin iso firma ku telia sais tuommoisen asian hoidettua. mutta ku ei, olen ollut telian asiakas vuosikymmeniä mutta pohja se on minunkin säkissä.......... 


Hei!

 

Vastailen kanssa-asiakkaan roolissa,

Mobiilinettihän on jaettua nettiä, eli siis tukiasemalla on kapasiteetti X , jota sitten jaetaan yhteyttä käyttäville. Kevätkummun alueella näyttää Cellmapperin mukaan olevan kolme tukiasemaa, jossa kussakin vain yksi 4G LTE -taajuus. Tukiasemat lähettävät viuhkamaisesti kolmeen eri suuntaan signaalia (noin 120 astetta per nk. sektori), ja kussakin sektorissa teoreettinen maksimikapasiteetti on n. 150 vanhemmilla ja 190 uudemmilla päätelaitteilla. Nämä siis yhdelle laitteelle kohdistuvat huiput, jos mitään häiriöitä ei radiosignaalissa ole ja ketään muuta käyttäjää ei samassa sektorissa sillä hetkellä ole.

 

4G LTE on altis häiriöille, eli siis seuraavat asiat heikentävät yhteysnopeutta: Esteet sinun ja tukiaseman välissä, muut, saman operaattorin samalla taajuudella toimivat tukiasemat ja niiden mahdollisesti päällekkäin osuvat solut, erityisesti jos siellä toisessa on kova liikenne.

 

 

Käytännössä optimitilanne ei toteudu kuin ehkä keskellä yötä.

 

Todellinen tilanne lienee se, että alueen asukkaat paahtavat mobiilidataa juuri samaan aikaan kuin sinäkin ja tukiasemat eivät jaksa. Tähän auttaisi niiden päivitys Telian toimesta. Telian kartan mukaan, https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta , ei päivityksiä näytä tällä hetkellä olevan tulossa.

 

Eikö tuolla ole kiinteää nettiyhteyttä saatavilla? Kuitenkin on rivitaloa, pienkerrostaloa ja omakotitaloa sangen tiuhaan? Porvoo on Telian aluetta, kun ihan puhelinkeskuskin ollut tuolla luolassa hieman lounaaseen. Itse katsastaisin kiinteiden yhteyksien saatavuuden, sillä niissä ei ruuhkaa ilmene ollenkaan samalla tavalla ja käyttö on vakaata.

 

Olisin sinuna yhteydessä Telian asiakaspalveluun, jotta voisivat tarkistaa juuri sinun puhelimesi käyttämän yhteyden tilan ja tukiasemien mahdolliset ongelmatilanteet sekä kuorman. Sitten olemme viisaampia hitauden aiheuttajasta. Jos parannuksia ei ole tulossa kohtuullisen ripeään eikä muuta korjausta ole saatavilla, niin melkein taipuisin katsastamaan muiden operaattoreiden toimintaa. Prepaid-korteilla (noin 5-6€/kpl) saa käytettyä nettiä noin viikon kullakin operaattorilla ja voit kaikessa rauhassa kokeilla, miten esim. DNA ja Elisa toimisivat. Cellmapperin perusteella suosittelisin ensisijaisesti DNA:n kokelua, sillä heillä näyttää kapasiteettia olevan tuossa kohden eniten sekä tukiasemaverkko tihein.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • September 1, 2019

Hei @eehoikka ja tervetuloa yhteisöömme!

 

@Purnipsi tuossa jo hyvin availikin mahdollisia syitä miksi yhteys kotonasi voi olla näinkin hidas.
Tarkastin kuitenkin alueen tukiasemien keskinopeudet, ne vaikuttavat olevan 11-26Mbit/s riippuen tukiasemasta johon laitteesi yhdistävät.
Parannusta alueelle ei toistaiseksi ole suunnitteilla ja siksi kirjasinkin näistä kolmesta aluetta palvelevasta tukiasemasta palautteen verkomme suunnitteluun.

 

Tässä tilanteessa lähtisin ensisijaisesti suosittelemaan kiinteän laajakaistan hankkimista.
Toki toisen operaattorin 4G-verkossa alueella tilanne voi olla parempi. Tässä täytyy kuitenkin ottaa huomioon ettei talon rakenteissa ole käytetty mahdollisesti signaalia vaimentavia materiaaleja kuten esimerkiksi selektiivilaseja ikkunoissa.

 

Mikäli olet yhteydessä asiakaspalveluumme voimme tilannettasi katsoa hieman tarkemmin.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • November 10, 2025

Näin 6 vuoden jälkeen kuuluvuus on edelleen surkea. On kokeiltu moi, dna liittymiä moi 450mb liittymällä oli yllätys se toimi minun kotona yli 500mb samoin dna liittymä hieman nopeammin kuin oli luvattu eli 400mb 430mb.  Joten tämä minun Telian liittymä on näköjään suomen huonoin ja hitain ?? Eli ainoa toimenpide mikä täytyy tehdä on se että vaihtaa operaattoria.  minulla on ollut tämä liittymä vuodesta 1991  mutta nyt vaihtuu.


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • November 11, 2025

Näin 6 vuoden jälkeen kuuluvuus on edelleen surkea. On kokeiltu moi, dna liittymiä moi 450mb liittymällä oli yllätys se toimi minun kotona yli 500mb samoin dna liittymä hieman nopeammin kuin oli luvattu eli 400mb 430mb.  Joten tämä minun Telian liittymä on näköjään suomen huonoin ja hitain ?? Eli ainoa toimenpide mikä täytyy tehdä on se että vaihtaa operaattoria.  minulla on ollut tämä liittymä vuodesta 1991  mutta nyt vaihtuu.



Onpa harmillinen tilanne. Millaisia nopeuksia olet meidän liittymällä nyt saanut, ja onko itse kuuluvuudenkin kanssa siellä haasteita? Kuulvuuskartta näyttää Kevätkumpuun hyvää kuuluvuutta, mutta toki alueellisia eroja voi silti olla. Entä oletko tuon kuuluvuuskartan kautta jättänyt meille palautetta tai ollut muuten yhteydessä häiriöpalveluumme? Mitä olet saanut vastaukseksi, onko tilanteeseen luvattu minkäänlaisia parannuksia?


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • November 11, 2025

Telian liittymällä (200mb liittymä)  noin 5-10mb.  Ja moi liittymällä 450mb (450mb liittymä)

Ei ole kuuluvuus parantunut 6 vuodessa vaikka uusi linkki mato laitettiin noin 500m päähän.

Sanoisin että surkea esitys telialta.  Olen ollut yhteydessä teihin monesti ja mitään korjauksia ei ole tehty.

 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • November 11, 2025

Siis uusi linkki masto laitettu


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • November 11, 2025

Olen ollut yhteydessä teihin monesti ja mitään korjauksia ei ole tehty.

 

Oletko saanut siis mitään selitystä tai syytä siihen miksi tilanne nopeuden kanssa on tuo? Onko tukiasemien suuntaus jotenkin asuuntoosi nähden epäedullinen, onko siellä kapasiteettiongelmaa eli paljon käyttäjiä vai mikä tuossa on syynä? 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • November 11, 2025

Ei mitään selitystä. Tukiasemien suuntaus varmaankin ok koska muiden operaatorien liittymät toimivat hyvin ja niiden netti nopeudet on hyvät. Voit soittaa jos pystyt jotenkin auttamaan tai tutkimaan minun liittymän nopeutta.  

 


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • November 11, 2025

Ei mitään selitystä. Tukiasemien suuntaus varmaankin ok koska muiden operaatorien liittymät toimivat hyvin ja niiden netti nopeudet on hyvät. Voit soittaa jos pystyt jotenkin auttamaan tai tutkimaan minun liittymän nopeutta.  

 

Täällä Yhteisössä voimme tosiaan yrittää auttaa yleisellä tasolla, meillä ei ole tätä kautta mahdollista soittaa asiakkaalle eikä meillä ole pääsyä asikaastietoihinkaan. Häiriöpalvelu on sitten se paikka jossa nopeuksia päästään asiakaskohtaisesti tutkimaan. 


Mikä puhelin sinulla on muuten käytössä ja testasitko Moin ja Dna:n nopeuksia tuolla samalla puhelimella? Entä SIM-kortti, onko se miltä vuodelta? Kerroit tuossa ensimmäisessä viestissäsi vuosia sitten että netti toimii kaikkialla muualla paitsi kotona. Onko tilanne nyt edelleen sama, vaikka tukiasemien määrä on lisääntynyt? Eli jos astut kotiovesta ulos, parantuuko nopeus samantien? Entä onko sinulla tiedossa onko naapurustossa muilla Telian liittymiä ja toimiiko heillä netti yhtä huonosti omassa osoitteessaan? Paljon kysymyksiä, mutta josko näillä saisi jotenkin rajattua tuota tilannetta. 


Forum|alt.badge.img+1
  • Faxaaja
  • November 13, 2025

Telialla taitaa tuo vakoilu tai skannaus viedä kapasiteetin. Kun katsoo Telia Play:ta huomaa sen. Jos tulee vaalenpunaista (pornon tunnistamista) määrätyllä tavalla, kuva pysähtyy pariksi sekunniksi ja jatkuu. Yhdessä ohjelmassa kun sanoi Mara, ohjelma pysähtyi pariksi sekunniksi, kolmannen Maran jälkeen ei pysähtynyt, oppi. Kotimaisessa elokuvassa kun sanoi “tuhat tulimmaista”, pysähtyi pariksi sekunniksi. Englannin kielisessä ohjelmassa kerran pysähtyi pari kertaa, en saanut selville mikä sanonta sai aikaan kertaa. 

Telia taitaa olla mukana jossain tekoäly sanastojen keräilyssä ja kuvantunnistuksessa.

 


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • November 13, 2025

Telia taitaa olla mukana jossain tekoäly sanastojen keräilyssä ja kuvantunnistuksessa.

Miksiköhän tämä sitten tapahtuisi yhden kuluttajan laitteilla sen sijaan, että tämä vakoileva taho ihan vaan lataisi ne leffat ja sarjat piraatteina aivan kuten Metakin teki pornon kanssa? Kyllä se on jo tiedossa, että onko jossain pornoa tai kiroilua ihan valmiiksi muutenkin. Sitä varten ovat ikärajat keksitty.


SonjaMelina
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • November 14, 2025

Telialla taitaa tuo vakoilu tai skannaus viedä kapasiteetin. Kun katsoo Telia Play:ta huomaa sen. Jos tulee vaalenpunaista (pornon tunnistamista) määrätyllä tavalla, kuva pysähtyy pariksi sekunniksi ja jatkuu. Yhdessä ohjelmassa kun sanoi Mara, ohjelma pysähtyi pariksi sekunniksi, kolmannen Maran jälkeen ei pysähtynyt, oppi. Kotimaisessa elokuvassa kun sanoi “tuhat tulimmaista”, pysähtyi pariksi sekunniksi. Englannin kielisessä ohjelmassa kerran pysähtyi pari kertaa, en saanut selville mikä sanonta sai aikaan kertaa. 

Telia taitaa olla mukana jossain tekoäly sanastojen keräilyssä ja kuvantunnistuksessa.

 

Ymmärrän että tällainen tulee mieleen, kun teknologia on nykypäivänä varsin kehittynyttä ja esim. mainokset tuntuvat joskus todella kohdennetuilta! Voin kuitenkin vakuuttaa, että me emme salakuuntele tai kerää käyttäjistämme puhetta tai videokuvaakaan. Voisiko olla, että tuo tökkiminen johtuu esim. verkon viiveestä tai videon puskuroinnista?