Skip to main content
Mikähän vika kun Itä-Helsingissä Telian 200 Mbps langaton laajakaista (4G) jaettuna asunnossa wifillä useammalle ihmiselle ja puhelimilla lyö "connected, no internet" -ilmoituksen kun yrittää yhdistää. Koneella sain toimimaan mutta sekään ei aamulla yhdistänyt. Homma ei ole kiinni etäisyydestä huoneisiin sillä sama juttu modeemin vieressä. Useamman päivän jatkunut homma ja modeemia resetoitu ja laitteita uudelleenkäynnistelty. Telialta sanovat että ei ainakaan tässä osoitteessa tai alueella ole mitään raportoituja ongelmia. Mikä tähän avuksi? Modeemi on malliltaan TL-WR940N.
 
Voisko tohon auttaa jos lyö automaattisesti jotain DNS-osoitteita vai pitääkö modeemissa säätää jotain sisäisiä asetuksia? Vastaavia ongelmia ei ole aiemmin esiintynyt. Ja tosiaan kannettavalla nyt toimii modeemin resetoinnin jälkeen ja nopeustesti näyttää viive 4 ms, jitter 1 ms, lataus 60.9 Mbps ja lähetys 10.4 Mbps.
Mikähän vika kun Itä-Helsingissä Telian 200 Mbps langaton laajakaista (4G) jaettuna asunnossa wifillä useammalle ihmiselle ja puhelimilla lyö "connected, no internet" -ilmoituksen kun yrittää yhdistää. Koneella sain toimimaan mutta sekään ei aamulla yhdistänyt. Homma ei ole kiinni etäisyydestä huoneisiin sillä sama juttu modeemin vieressä. Useamman päivän jatkunut homma ja modeemia resetoitu ja laitteita uudelleenkäynnistelty. Telialta sanovat että ei ainakaan tässä osoitteessa tai alueella ole mitään raportoituja ongelmia. Mikä tähän avuksi? Modeemi on malliltaan TL-WR940N.

 

Onko liittymä varmasti toteutettu 4G-tekniikan kautta? Ainakin tuo kyseinen reititin vaikuttaa olevan perinteinen ja edullinen ethernet -reititin. Tekniikkaa kyselen lähinnä sitä varten, että pois suljetaan mahdollisuus ettei kiinteän laajakaistan julkiset verkko-osoitteet ole nyt lopussa ja aiheuta ongelmaa.

Kiinteässä kaistassa on 5kpl julkisia ip-osoitteita tarjolla. Jos reititin on siltaavassa tilassa voi verkko-osoitteiden loppuminen selittää miksi laitteet yhdistävät reitittimeen, mutta ne eivät pääsee internettiin. Ongelman voi korjata asettamalla reititin reitittävään tilaan.

Onko tämä TL-WR940N kytketty johonkin erilliseen 4G-modeemiin tai muuhun reitittimeen? Jos näin on niin silloin ongelma voi johtua laitteiden vääristä konfiguraatioista. 

 

Voisko tohon auttaa jos lyö automaattisesti jotain DNS-osoitteita vai pitääkö modeemissa säätää jotain sisäisiä asetuksia? Vastaavia ongelmia ei ole aiemmin esiintynyt. Ja tosiaan kannettavalla nyt toimii modeemin resetoinnin jälkeen ja nopeustesti näyttää viive 4 ms, jitter 1 ms, lataus 60.9 Mbps ja lähetys 10.4 Mbps.

 

Ongelma ei vaikuta johtuvan yhteydestä, jos yhteys toimii edes yhdellä laitteella. Mikäli ongelma olisi operaattorin ylläpitämässä osuudessa näkyisi ongelma kaikilla verkkoon liitetyillä laitteilla. 


Telian 200 Mbps langaton laajakaista (4G)
vs.
viive 4 ms, jitter 1 ms, lataus 60.9 Mbps ja lähetys 10.4 Mbps.

 

Tässä on nyt pakko olla jokin väärinymmärrys. Näin pieniä viiveitä ei saa 4G-tekniikalla, joten onkohan sittenkin kyseessä Ethernet-liittymä?