Kirjoittelen tässä kun olen sulatellut kokemustani Yhteys Kotiin L (4G) -liittymän päivittämisestä. Minulla on ollut tähän asti Yhteys Kotiin L -liittymä 10-100MB, Huawein 4G modeemin päässä. On ollut käytössä jo vuosia ja toiminut hyvin. Määräaikainen kausi on päättynyt jotain pari vuotta sitten myös. Pitkään olen maksellut hintaa 24,90 (32,90e-8e) kun minulla on omia ja kersojen puhelinliittymiä vielä paketissa. Ajattelin hiukka tutkia onko liittymäni ajantasalla ja myöskin tutkailla onko liittymien yleinen nopeutuminen tehnyt sen, että oma liittymäni on jäänyt pyörimään historiallisen korkealle hinnalle. Ajatus alkoi muhimaan kun sain Telialta tekstarin , jossa tarjottiin Yhteys Kotiin XL -liittymää keskittäjäedulla 14,90e/kk ajan jonka jälkeen normihintaan. 19,90e. Hmm... maksan siis L-liittymästä 5 enemmän alennettuna kuin XL- liittymän normaalihinta. No myöhemmin selvisi että kyseessä on eri tekniinalla toteutettu Yhteys Kotiin liittymä. Itselläni 4Gnä, tuo halvempi kiinteänä yhteytenä.
Mutta ajatus jäi itämään. Keskustelin chattihenkilön kanssa asiasta ja minulle kerrottiin että voin hyvin päivittää tämä Yhteys kotiin L -liittymäni yhteys Mukaan 100M -liittymäksi. (14,99e/12kk - jonka jälkeen 18,90 kunhan talossa on matkapuhelinliittymä). Kukaan - aikuisuutta elävät lapsetkaan - eivät tule huomaamaan mitään muutosta netissä koska kumpikin liittymä on toteutettu 4G tekniikalla ja kumpikin on 4G verkossa nopeudeltaan 10-100Mb/s. Hinta vain on halvempi koska yhteys Mukaan ei sisällä laitetta, pelkän SIM-kortin. No sepä hyvä kun on tomiva rauta niin uusi kortti vain koneeseen ja reititin päälle ja netti toimimaan edullisemmin. Voin kuljettaa reititintä kotiin ja kesäpaikalle myös tarpeen mukaan. Väki voi totutusti liittyä reitittimeen kuten ennenkin.
Näin siis toimittiin kuten chatin asiakaspalvelija suositteli: Irtisanottiin Yhteys kotiin L- liittymä 14 päivän irtisanomisajalla. Sen jälkeen vaikkapa voin tyrkätä Yhteys Mukaan -liittymän Sim -kortin tuonne reitittimeni aukkoon ja kaikki hyvin. Liittymä aktivoituu ja laskutus alkaa sitten kun verkko havaitsee että liittymä on otettu käyttöön.
Tänään vanha liittymäni lakkaa, joten laitoin postissa tulleen Yhteys Mukaan 100M -kortin tuonne Huawei reitittimeeni ja odottelin laitteen heräämistä.
Mutta (painokelvoton sana), punainen kiertorinkula vaan paloi tuossa reitittimessä ja antennipalkit aivan pimeinä. Kokeilin vielä uudeestaan laittaa kortin paikoilleen samoin seurauksin. Kun ei alkanut pelittää yhteys avasin sitten Telia Chatin ja aikani jonotettuani pääsin keskusteluun eri henkilön kanssa.
Minulle tämä toinen chat henkilö kertoi että tämä minun Yhteys Mukaan 100M -liittymä on tarkoitettu vain hyvin tilapäiseen ja vähäiseen netin käyttöön tabletissa tms, ei kotinetiksi. Liittymän sim-kortti ei toimi reitittimessä. On kuulemman talon sisäinen ohje ettei Yhteys Kotiin tilalle saa myydä Yhteys Mukaan 100M -liittymää.
Siispä tänään lakkaa Yhteys kotiin L, koska irtisanomista ei voi enää peruuttaa. Varmaan 14 päivän irtisanomisaika on kulunut umpeen myös Yhteys Mukaan 100M liittymästä.
Vaihtoehdoksi tarjottiin joko uutta määräaikaista Yhteys Kotiin L- liittymää ja siiten uutta reititintä.
Eikö tosiaan Telialta saa kohtuuhintaista liittymää jo olevaan ja ehjään reitittimeen ilman määräaikaisuutta? Jotenkin nykyisenä komponenttipulan aikakautena kyseinen uudehkojen toimivien laitteiden uusimispakko on hieman arveluttavaa, vain sillä perusteella että toimii paremmin uuden sim-kortin kanssa ?
Mielestäni olisi ollut korrektia myös kertoa että yhteys Mukaan ei tule toimimaan reitittimessäni, enhän silloin sellaista palvelua olisi tilannut!
Tämä liittymän päivityksen saama uusi käänne mahdollistaa ehkäpä muunlaistakin liittymien kilpailutusta, missään kun ei ole määräaikaisuutta. Eikä vähällä tule, ellei hinta todellakin laske reilusti .