Mikä on faktaa ja mikä fiktiota? Yhteys Kotiin L vs Yhteys Mukaan 100 M


Kirjoittelen tässä kun olen sulatellut kokemustani Yhteys Kotiin L (4G) -liittymän päivittämisestä. Minulla on ollut tähän asti Yhteys Kotiin L -liittymä 10-100MB,  Huawein 4G modeemin päässä.  On ollut käytössä jo vuosia ja toiminut hyvin. Määräaikainen kausi on päättynyt jotain pari vuotta sitten myös.  Pitkään olen maksellut hintaa 24,90  (32,90e-8e) kun minulla on omia ja kersojen puhelinliittymiä vielä paketissa.  Ajattelin hiukka tutkia onko liittymäni ajantasalla ja myöskin tutkailla onko liittymien yleinen  nopeutuminen tehnyt sen, että oma liittymäni on jäänyt pyörimään historiallisen korkealle hinnalle.  Ajatus alkoi muhimaan kun sain Telialta tekstarin , jossa tarjottiin Yhteys Kotiin XL -liittymää keskittäjäedulla 14,90e/kk ajan jonka jälkeen normihintaan. 19,90e.  Hmm... maksan siis L-liittymästä 5 enemmän alennettuna kuin XL- liittymän normaalihinta. No myöhemmin selvisi että kyseessä on eri tekniinalla toteutettu Yhteys Kotiin liittymä. Itselläni 4Gnä, tuo halvempi kiinteänä yhteytenä.

 

Mutta ajatus jäi itämään. Keskustelin chattihenkilön kanssa asiasta ja minulle kerrottiin että voin hyvin päivittää tämä Yhteys kotiin L -liittymäni yhteys Mukaan 100M -liittymäksi. (14,99e/12kk - jonka jälkeen 18,90 kunhan talossa on matkapuhelinliittymä).  Kukaan - aikuisuutta elävät lapsetkaan -  eivät tule huomaamaan mitään muutosta netissä koska kumpikin liittymä on toteutettu 4G tekniikalla ja kumpikin on 4G verkossa nopeudeltaan 10-100Mb/s. Hinta vain on halvempi koska yhteys Mukaan ei sisällä laitetta, pelkän SIM-kortin.  No sepä hyvä kun on tomiva rauta niin uusi kortti vain koneeseen ja reititin päälle ja netti toimimaan edullisemmin.  Voin kuljettaa reititintä kotiin ja kesäpaikalle myös tarpeen mukaan.  Väki voi totutusti liittyä reitittimeen kuten ennenkin.

Näin siis toimittiin kuten chatin asiakaspalvelija suositteli: Irtisanottiin Yhteys kotiin L- liittymä 14 päivän irtisanomisajalla. Sen jälkeen vaikkapa voin tyrkätä Yhteys Mukaan -liittymän Sim -kortin tuonne reitittimeni  aukkoon ja kaikki hyvin. Liittymä aktivoituu ja laskutus alkaa sitten kun verkko havaitsee että liittymä on otettu käyttöön.

 

Tänään vanha liittymäni lakkaa, joten laitoin postissa tulleen Yhteys Mukaan 100M -kortin tuonne Huawei reitittimeeni ja odottelin laitteen heräämistä.

 

Mutta (painokelvoton sana), punainen kiertorinkula vaan paloi tuossa reitittimessä ja antennipalkit aivan pimeinä.  Kokeilin vielä uudeestaan laittaa kortin paikoilleen samoin seurauksin.  Kun ei alkanut pelittää  yhteys avasin sitten Telia Chatin ja aikani jonotettuani pääsin keskusteluun eri henkilön kanssa.

Minulle tämä toinen chat henkilö kertoi että tämä minun Yhteys Mukaan 100M -liittymä on tarkoitettu vain hyvin tilapäiseen ja vähäiseen netin käyttöön tabletissa tms, ei kotinetiksi.  Liittymän sim-kortti ei toimi reitittimessä.  On kuulemman talon sisäinen ohje ettei Yhteys Kotiin tilalle saa myydä Yhteys Mukaan 100M -liittymää.

 

Siispä tänään lakkaa Yhteys kotiin L, koska irtisanomista ei voi enää peruuttaa. Varmaan 14 päivän irtisanomisaika on kulunut umpeen myös Yhteys Mukaan 100M liittymästä. 

Vaihtoehdoksi tarjottiin joko uutta määräaikaista Yhteys Kotiin L- liittymää ja siiten uutta reititintä.

 

Eikö tosiaan Telialta saa kohtuuhintaista liittymää  jo olevaan ja ehjään reitittimeen ilman  määräaikaisuutta? Jotenkin nykyisenä komponenttipulan aikakautena kyseinen uudehkojen toimivien laitteiden uusimispakko on hieman arveluttavaa, vain sillä perusteella että toimii paremmin uuden sim-kortin kanssa ? 

 

Mielestäni olisi ollut korrektia myös kertoa että yhteys Mukaan ei tule toimimaan reitittimessäni, enhän silloin sellaista palvelua olisi tilannut!

 

Tämä liittymän päivityksen saama uusi käänne mahdollistaa ehkäpä muunlaistakin liittymien kilpailutusta, missään kun ei ole määräaikaisuutta. Eikä vähällä tule, ellei hinta todellakin laske  reilusti 🙂.

 

 


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Juhavm64  kirjoitti:

Mutta (painokelvoton sana), punainen kiertorinkula vaan paloi tuossa reitittimessä ja antennipalkit aivan pimeinä.


Onhan perusasiat liittymän käyttöönotossa käyty läpi?

 

  • Onko uudella sim-kortilla pin-koodin kysely päällä? Mikäli siihen ei ole kaiverrettu NoPIN, kirjaudu reitittimesi hallintaan ja syötä pin-koodi. Telian laskuliittymillä se on 0000, Prepaideissa pin löytyy korttikehyksestä raaputuspinnan alta. Mikäli et pääse reitittimen hallintaan, voit siirtää sim-kortin toiseen laitteeseen, vaikka puhelimeen, ja poistaa pin-koodin kyselyn käytöstä.
  • Onhan reitittimen APN asetus varmasti oikein? Varmista, että se on internet tai prointernet. APN opengate käyttö kuuluu Yhteys kotiin mobiiliin vakiona, mutta Yhteys mukaan liittymissä se on erikseen tilattava lisäpalvelu.
  • Onhan kortti varmasti oikein päin reitittimessä? Mm. Option GlobeSurfer III ja Huawei B593 malleissa on hankala hahmottaa, kuinka päin sim-kortti tulee työntää reitittimeen.
  • Onhan uusi liittymä varmasti avautunut? Tarkasta Yhteys mukaan liitttymäsi puhelinnumero sopimuksesta ja soita siihen. Jos kuulet numero ei ole käytössä, uutta liittymääsi ei ole edes avattu. Voit myös tarkastaa, näkyykö liittymä ylipäätään Omilla Sivuilla.
  • Onhan sim-kortin numero sopimuksessa oikein? Löydät kortin numeron myös Omilta Sivuilta aktiivinen SIM-kortti . Huomaa, että sim-korttiin kaiverrettua numeroa on lyhennetty alkupäästä, joten varmista, että sim-kortin numerot täsmäävät sopimuksessa mainitun numeron loppupäähän.

Tarvittaessa kokeile uutta sim-korttia toisella laitteella, puhelinkin käy, jotta saat varmuuden siitä, että uusi sim-kortti ja liittymä ovat kunnossa.

 

Kannattaa myös kirjautua reitittimen hallintaan, Huawein laitteilla yleensä http://192.168.1.1/  tai http://192.168.8.1 ja katsoa, antaako laite mitään virheilmoitusta.

 


Yhteys Mukaan 100M -liittymä on tarkoitettu vain hyvin tilapäiseen ja vähäiseen netin käyttöön tabletissa tms, ei kotinetiksi.

Tämä on aivan täyttä markkinointihevonkukkua. Yhteys mukaan soveltuu aivan hyvin jatkuvaan internetin käyttöön.

 

Erona Yhteys kotiin mobiili ja Yhteys mukaan liittymillä on tuo kytkypäätelaite ja lisäpalvelut. Yhteys kotiin mobiilissa voi olla käytössä sähköpostilaatikoita, joita Yhteys mukaan liittymään ei saa.

 


Liittymän sim-kortti ei toimi reitittimessä.

Yhteys mukaan-liittymien sim-kortit toimivat vallan hyvin reitittimissä.

 

Sitä en sitten osaa sanoa, olisiko Telia lukinnut Yhteys kotiin mobiilin kytkyreitittimet siten, että ne toimivat ainoastaan Yhteys kotiin-liittymien korteilla.

 

Vanha kytkykauppalaki kuitenkin vaati, että operaattori purkaa lukituksen määräaikaisen sopimuksen lopussa. Mikäli Yhteys kotiin-reitittimissä on operaattorilukitus, sinun olisi pitänyt saada Telialta ohjeet lukituksen poistamiseksi jo silloin, kun määräaikaisuutesi tuli täyteen.

 

Oli miten oli, jotakin Telia onnistui nyt tekemään väärin. Joko jälkimmäinen asiakaspalvelija puhui muunneltua totuutta tai sinulla on lainvastaisesti operaattorilukittu reititin.

 

Oletko muuten koskaan kokeillut reitittimeesi muun operaattorin liittymää?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus  kirjoitti:

@Juhavm64  kirjoitti:

Mutta (painokelvoton sana), punainen kiertorinkula vaan paloi tuossa reitittimessä ja antennipalkit aivan pimeinä.


Onhan perusasiat liittymän käyttöönotossa käyty läpi?

 

  • Onko uudella sim-kortilla pin-koodin kysely päällä? Mikäli siihen ei ole kaiverrettu NoPIN, kirjaudu reitittimesi hallintaan ja syötä pin-koodi. Telian laskuliittymillä se on 0000, Prepaideissa pin löytyy korttikehyksestä raaputuspinnan alta. Mikäli et pääse reitittimen hallintaan, voit siirtää sim-kortin toiseen laitteesee, vaikka puhelimeen, ja poistaa pin-koodin kyselyn käytöstä.
  • Onhan kortti varmasti oikein päin reitittimessä? Mm. Option GlobeSurfer III ja Huawei B593 malleissa on hankala hahmottaa, kuinka päin sim-kortti tulee työntää reitittimeen.
  • Onhan uusi liittymä varmasti avautunut? Tarkasta Yhteys mukaan liitttymäsi puhelinnumero sopimuksesta ja soita siihen. Jos kuulet numero ei ole käytössä, uutta liittymääsi ei ole edes avattu. Voit myös tarkastaa, näkyykö liittymä ylipäätään Omilla Sivuilla.
  • Onhan sim-kortin numero sopimuksessa oikein? Löydät kortin numeron myös Omilta Sivuilta aktiivinen SIM-kortti . Huomaa, että sim-korttiin kaiverrettua numeroa on lyhennetty alkupäästä, joten varmista, että sim-kortin numerot täsmäävät sopimuksessa mainitun numeron loppupäähän.

Tarvittaessa kokeile uutta sim-korttia toisella laitteella, puhelinkin käy, jotta saat varmuuden siitä, että uusi sim-kortti ja liittymä ovat kunnossa.

 

Kannattaa myös kirjautua reitittimen hallintaan, Huawein laitteilla yleensä http://192.168.1.1/  tai http://192.168.8.1 ja katsoa, antaako laite mitään virheilmoitusta.

 


Yhteys Mukaan 100M -liittymä on tarkoitettu vain hyvin tilapäiseen ja vähäiseen netin käyttöön tabletissa tms, ei kotinetiksi.

Tämä on aivan täyttä markkinointihevonkukkua. Yhteys mukaan soveltuu aivan hyvin jatkuvaan internetin käyttöön.

 

Erona Yhteys kotiin mobiili ja Yhteys mukaan liittymillä on tuo kytkypäätelaite ja lisäpalvelut. Yhteys kotiin mobiilissa voi olla käytössä sähköpostilaatikoita, joita Yhteys mukaan liittymään ei saa.

 


Liittymän sim-kortti ei toimi reitittimessä.

Yhteys mukaan-liittymien sim-kortit toimivat vallan hyvin reitittimissä.

 

Sitä en sitten osaa sanoa, olisiko Telia lukinnut Yhteys kotiin mobiilin kytkyreitittimet siten, että ne toimivat ainoastaan Yhteys kotiin-liittymien korteilla.

 

Vanha kytkykauppalaki kuitenkin vaati, että operaattori purkaa lukituksen määräaikaisen sopimuksen lopussa. Mikäli Yhteys kotiin-reitittimissä on operaattorilukitus, sinun olisi pitänyt saada Telialta ohjeet lukituksen poistamiseksi jo silloin, kun määräaikaisuutesi tuli täyteen.

 

Oli miten oli, jotakin Telia onnistui nyt tekemään väärin. Joko jälkimmäinen asiakaspalvelija puhui muunneltua totuutta tai sinulla on lainvastaisesti operaattorilukittu reititin.

 

Oletko muuten koskaan kokeillut reitittimeesi muun operaattorin liittymää?


Yhteys mukaan -liittymä toimii takuu varmasti myös Yhteys Kotiin -reitittimissä ja tietääkseni ei ole tehty mitään lukituksia tai estoa niille että eivät toimisi noin. Itsellä on Yhteys mukaan -liittymä käytössä toisessa reitittimessä, joka oli ennen Yhteys Kotiin -reititin (ollut muutaman vuoden autotallissa käytössä, jonne ei aivan yllä nykyinen Yhteys Kotiin -liittymän netti pitkän välimatkan takia).

 

Kannattaa kokeilla nuo toimenpiteet mitkä @irritus tuossa aiemmassa viestissä kehoittaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kyllä tuo vahvasti kuulostaa joko sim-kortin pin-kyselyltä.

Kiitos tähän astisista pohdinnoista. Kyseessä on Nopin Sim, mutta ongelma ei ollut siinä. Liittymä oli niinsanotussa ennakoituneessa tilassa, mitä tämä jälkimmäinen asiantuntija ihmetteli ja päätyi sitten kaupittelemaan uutta Yhteys Kotiin L liittymää ja siihen kuuluvaa uutukaista reititintä.   Kuulemma toimivat nopeammin parina. Voin toki tilata nopeamman XL- liittymän jos tarvis.  Lueskelin tuossa saamaani tilausvahvistusta Yhteys Mukaan keskittäjälle 100mB/s-liittymästä. Selveni että Yhteys Mukaan keskittäjälle100mB  vaihteluväli on on samaiset 10-100mB vastaanotossa kuin Yhteys Kotiin L 10-100mB.  Jos yhteys mukaan tipahtaa 3G verkkoon (joka ollaan sammuttamassa) nopeus lupausta on 0,4 mB/s ylöspäin.  

 

Uudestaan jonottelin chattiin, jonne päästyäni purin huoleni ihanalle naispuoliselle asiakaspalvelijalle, joka totesi että liittymää ei ole vain aktivoitu käyttöön vielä että odotas hetkinen... minkäs numeroinen kortti sinulla siellä on...  muutaman sormen liike toisessa päässä, Sim-kortti koneeseen kotona ja pian vihreä rinkula ilmestyi reitittimen kylkeen. Yhteys oli kunnossa. Ei tarvittu uutta liittymää ja siihen sopivaa uutta reititintä jotta homma pelitti, kortti sopi reitittimeen kaikin tavoin.  

Edellinen myyntihalukas asiakaspalvelija olisi kai halunnut myydä minulle uuden Yhteys Kotiin -liittymän määräaikaisena koska siihen tulee uusi laite mukaan.  Sen sijaan että olisi aktivoinut ennakoituneena olleen upouuden Yhteys mukaan liittymäni. Mielestäni aina ei tarvitse hommata uusinta reititin purkkia, jos vanha toimii.   Viimeisimmän, asiakkaan tarpeen ymmärtävän asiakaspalvelijan palvelun johdosta minä jatkan edelleen Telian liittymien käyttäjänä (GSM asiakas jo vuodesta 1996).  Keskimmäinen jo lähes vieraannutti pois. Onneksi avasin chat linjan uudestaan 🙂>

Vastaa