Mikä on matkapuhelinverkon muutostyö?


Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Mitä tuo matkapuhelinverkon muutostyö tarkoittaa?



Auttaako se netin nopeuteen?



 





 



 



---



Muokkaus SonjaNii: Upotettu kuva suoraan kommenttiin


12 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Nuo ovat tukiasemaohjelmistojen päivityksiä. Joitain parannuksia saattaa jälkikäteen tulla käyttöön, mutta mitään vavisuttavia temppuja ei noissa ole yleensä tullut. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

Verkon huoltotyöt tarkoittaa ainakin eteläisessä Savossa palvelujen alasajoa. Kiitosta en osaa antaa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

@Talvensa  kirjoitti:

Verkon huoltotyöt tarkoittaa ainakin eteläisessä Savossa palvelujen alasajoa. Kiitosta en osaa antaa.


Olen kuullut useita raportteja siitä, että uuden Yhteisverkon myötä palvelujen laatu on muuttunut. Jossain kohden parantunut mutta jossain taas heikentynyt. Toivottavasti omistajatahot saavat yhdessä laitetoimittajan kanssa ongelmat ratkottua.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

@Purnipsi  kirjoitti:

@Talvensa  kirjoitti:

Verkon huoltotyöt tarkoittaa ainakin eteläisessä Savossa palvelujen alasajoa. Kiitosta en osaa antaa.


Olen kuullut useita raportteja siitä, että uuden Yhteisverkon myötä palvelujen laatu on muuttunut. Jossain kohden parantunut mutta jossain taas heikentynyt. Toivottavasti omistajatahot saavat yhdessä laitetoimittajan kanssa ongelmat ratkottua.


Jos maston hoitama alue 700/800 taajuuksilla on parin kilsan luokkaa, jos sitäkään, on homma pielessä. Lisäksi kun puretaan vanhat 3G mastot on katastrofi valmis. Niitäkin kaivataan kun 4G teknologia ei toimi, 5G:llä on vain mainosarvo, pari tolppaa per paikkakunta niin ollaan kartalla näennäisesti paremman palvelun tarjoajana.

Kannattaisi myös operaattorien miettiä palkataanko henkilökuntaa halvalla vai osaamisperustein, nyt tilanne on surkea. Asiakkaat tietää enemmän kun ns asiantuntijat organisaation huipulla. Asiakaspalvelijat, ne jotka ensin vastaavat puheluihin tai viesteihin, ovat aivan pihalla.

Näissä käsissä on sitten valtakunnallinen infra, ikävä tulee lankapuhelin- aikoja.

Minunkin alueella pitäisi ilmoituksen mukaan olla nyt yhteisverkko. Se toimii näin, puhelin näyttää 4g, mutta kun starttaa ja katsoo telia-tv.tä sovelluksella puhelin tippuu 3g verkkoon. Kun lopettaa niin taas puhelin näyttää 4g verkkoa. Onkohan tämä se yhteisverkko, toisella on puhelut ja toisella videot.

 


  kirjoitti:

Minunkin alueella pitäisi ilmoituksen mukaan olla nyt yhteisverkko. Se toimii näin, puhelin näyttää 4g, mutta kun starttaa ja katsoo telia-tv.tä sovelluksella puhelin tippuu 3g verkkoon. Kun lopettaa niin taas puhelin näyttää 4g verkkoa. Onkohan tämä se yhteisverkko, toisella on puhelut ja toisella videot.


Oletko havainnut videon katselussa 3G-verkkoon tippumista myös muilla sovelluksilla, vai esiintyykö ongelmaa ainoastaan Telia TV -sovelluksen käytön yhteydessä? Puhelinta käyttäessä 4G-verkon hyvän kuuluvuuden rajamailla voi puhelin yhdistyä välillä myös 3G-verkkoon. Oletusasetuksilla laite yhdistää automaattisesti siihen verkkoon jonka toteaa vahvemmaksi. Kuuluvuuskartalta pääset tarkistamaan alueesi kuuluvuuden.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

@VeraEk  kirjoitti:

  kirjoitti:

Minunkin alueella pitäisi ilmoituksen mukaan olla nyt yhteisverkko. Se toimii näin, puhelin näyttää 4g, mutta kun starttaa ja katsoo telia-tv.tä sovelluksella puhelin tippuu 3g verkkoon. Kun lopettaa niin taas puhelin näyttää 4g verkkoa. Onkohan tämä se yhteisverkko, toisella on puhelut ja toisella videot.


Oletko havainnut videon katselussa 3G-verkkoon tippumista myös muilla sovelluksilla, vai esiintyykö ongelmaa ainoastaan Telia TV -sovelluksen käytön yhteydessä? Puhelinta käyttäessä 4G-verkon hyvän kuuluvuuden rajamailla voi puhelin yhdistyä välillä myös 3G-verkkoon. Oletusasetuksilla laite yhdistää automaattisesti siihen verkkoon jonka toteaa vahvemmaksi. Kuuluvuuskartalta pääset tarkistamaan alueesi kuuluvuuden.


Mielenkiintoista kun teillä myönnetään että laite voi pudota 3G- verkon puolelle jos 4G signaali heikko. Tilanne on kuitenkin monin paikoin, ainakin maaseudulla se että 3G- verkkoa on jo ajettu alas niin mihin sitten pudotaan, 2G:lle?

Ilmeisesti monin paikoin jatkossa voidaan unohtaa video- palvelut mobiiliverkkoon puolella. Liekö tarkoituskin?


@Talvensa  kirjoitti:

@VeraEk  kirjoitti:

  kirjoitti:

Minunkin alueella pitäisi ilmoituksen mukaan olla nyt yhteisverkko. Se toimii näin, puhelin näyttää 4g, mutta kun starttaa ja katsoo telia-tv.tä sovelluksella puhelin tippuu 3g verkkoon. Kun lopettaa niin taas puhelin näyttää 4g verkkoa. Onkohan tämä se yhteisverkko, toisella on puhelut ja toisella videot.


Oletko havainnut videon katselussa 3G-verkkoon tippumista myös muilla sovelluksilla, vai esiintyykö ongelmaa ainoastaan Telia TV -sovelluksen käytön yhteydessä? Puhelinta käyttäessä 4G-verkon hyvän kuuluvuuden rajamailla voi puhelin yhdistyä välillä myös 3G-verkkoon. Oletusasetuksilla laite yhdistää automaattisesti siihen verkkoon jonka toteaa vahvemmaksi. Kuuluvuuskartalta pääset tarkistamaan alueesi kuuluvuuden.


Mielenkiintoista kun teillä myönnetään että laite voi pudota 3G- verkon puolelle jos 4G signaali heikko. Tilanne on kuitenkin monin paikoin, ainakin maaseudulla se että 3G- verkkoa on jo ajettu alas niin mihin sitten pudotaan, 2G:lle?

Ilmeisesti monin paikoin jatkossa voidaan unohtaa video- palvelut mobiiliverkkoon puolella. Liekö tarkoituskin?


Niin 3G- kuin 4G -verkossa laite monesti yhdistää eri taajuuksille, eli laite yhdistää verkkoon ja etsii vahvimmin toimivan taajuuden. 4G-verkon parannustöitä tehdään jatkuvasti, jotta kuuluvuus olisi mahdollisimman hyvä siinä kohtaa kun 3G -verkkoja ajetaan alas. Olet täysin oikeassa siinä että laite yhdistää 2G -verkkoon 4G-verkon toimiessa heikosti ja 3G -verkkoa ei alueella ole. Onko sinulla käytössäsi mobiilireititin puhelinlaitteen lisäksi? Jos on, suosittelen kokeilemaan taajuuslukitusta eri 4G -taajuuksille. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

@VeraEk  kirjoitti:

@Talvensa  kirjoitti:

@VeraEk  kirjoitti:

  kirjoitti:

Minunkin alueella pitäisi ilmoituksen mukaan olla nyt yhteisverkko. Se toimii näin, puhelin näyttää 4g, mutta kun starttaa ja katsoo telia-tv.tä sovelluksella puhelin tippuu 3g verkkoon. Kun lopettaa niin taas puhelin näyttää 4g verkkoa. Onkohan tämä se yhteisverkko, toisella on puhelut ja toisella videot.


Oletko havainnut videon katselussa 3G-verkkoon tippumista myös muilla sovelluksilla, vai esiintyykö ongelmaa ainoastaan Telia TV -sovelluksen käytön yhteydessä? Puhelinta käyttäessä 4G-verkon hyvän kuuluvuuden rajamailla voi puhelin yhdistyä välillä myös 3G-verkkoon. Oletusasetuksilla laite yhdistää automaattisesti siihen verkkoon jonka toteaa vahvemmaksi. Kuuluvuuskartalta pääset tarkistamaan alueesi kuuluvuuden.


Mielenkiintoista kun teillä myönnetään että laite voi pudota 3G- verkon puolelle jos 4G signaali heikko. Tilanne on kuitenkin monin paikoin, ainakin maaseudulla se että 3G- verkkoa on jo ajettu alas niin mihin sitten pudotaan, 2G:lle?

Ilmeisesti monin paikoin jatkossa voidaan unohtaa video- palvelut mobiiliverkkoon puolella. Liekö tarkoituskin?


Niin 3G- kuin 4G -verkossa laite monesti yhdistää eri taajuuksille, eli laite yhdistää verkkoon ja etsii vahvimmin toimivan taajuuden. 4G-verkon parannustöitä tehdään jatkuvasti, jotta kuuluvuus olisi mahdollisimman hyvä siinä kohtaa kun 3G -verkkoja ajetaan alas. Olet täysin oikeassa siinä että laite yhdistää 2G -verkkoon 4G-verkon toimiessa heikosti ja 3G -verkkoa ei alueella ole. Onko sinulla käytössäsi mobiilireititin puhelinlaitteen lisäksi? Jos on, suosittelen kokeilemaan taajuuslukitusta eri 4G -taajuuksille. 


Kyllä, reititin on lukittu 4G.lle ja 700/800 MHz taajuksia pelkästään käyttäen heikosti menee. Ruuhkattomaan aikaan, hyvän kelin salliessa, saattaa 30 Mbps nopeuksiin päästä. Huono keli, lehdet puissa ja muutama käyttäjä, niin helposti mennään 10-15 Mbps lukemilla ja allekin. On käytössä ulkoantennit.

Puhelin ei sitten toimi sitäkään vähää, jos kitkutellen pysytään 4G- verkon puolella on nettinopeudet muutaman megan luokkaa.

Eikä tuo 2G:lle putoaminen muuta tee kun pudottaa nettinopeudet viime vuosituhannen tasolle. 2G ei myöskään puheluihin auta koska ne vanhat 2G/3G mastot on ajettu alas niin ainoat 2G- antennit mitä jäljellä on, sijaitsee niissä samoissa 4G tolpissa minkä kanssa muutenkin esiintyy ongelmia, Yhteisverkko siis.

Vuosituhannen vaihteessa joutui menemään pihalle soittamaan että puhelut/puhe ei pätkinyt, nyt on saatu aikaan sama tilanne. Talviaikaan puhelut varmaankin lyhenee, nyt puhelun pituuteen vaikuttaa vain hyttyset.

Kunniamerkki +4

@Talvensa  kirjoitti:






Kyllä, reititin on lukittu 4G.lle ja 700/800 MHz taajuksia pelkästään käyttäen heikosti menee. Ruuhkattomaan aikaan, hyvän kelin salliessa, saattaa 30 Mbps nopeuksiin päästä. Huono keli, lehdet puissa ja muutama käyttäjä, niin helposti mennään 10-15 Mbps lukemilla ja allekin. On käytössä ulkoantennit.
Puhelin ei sitten toimi sitäkään vähää, jos kitkutellen pysytään 4G- verkon puolella on nettinopeudet muutaman megan luokkaa.






Tämä kuulostaa ihan kohtuulliselta nopeuden vaihtelulta, ottaen muut kuvailemasi seikat huomioon. Tässä tilanteessa puhelinta on varmasti järkevin pitää WiFi-yhteydessä reitittimeen. Reititin saa paremman signaalitason kuin puhelin ja on helpommin hallittavissa mitä verkkotaajuutta käyttää ja näin saa "pakotettua" pysymään 4G-verkossa. Puhelimilla tätä mahdollisuutta ei ole.



2G ei myöskään puheluihin auta koska ne vanhat 2G/3G mastot on ajettu alas niin ainoat 2G- antennit mitä jäljellä on, sijaitsee niissä samoissa 4G tolpissa minkä kanssa muutenkin esiintyy ongelmia, Yhteisverkko siis.


Vuosituhannen vaihteessa joutui menemään pihalle soittamaan että puhelut/puhe ei pätkinyt, nyt on saatu aikaan sama tilanne. Talviaikaan puhelut varmaankin lyhenee, nyt puhelun pituuteen vaikuttaa vain hyttyset.






Jos puhelinlaitteesi tukee Voice Over WiFi -palvelua (VOWIFI), tätä voisi testata. VOWIFI käyttää langatonta verkkoa reitittimen kautta toteuttaakseen puhelun ja SMS-viestit. Tämän asiakastuen ohjeen kautta voit tarkastaa tukeeko laitteesi palvelua ja miten se tilataan ja kytketään päälle. Jos tuo toimii hyvin, saa rauhassa olla sisällä piilossa kylmältä ja itikoilta, vuodenajasta riippuen. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

@mickem  kirjoitti:

@Talvensa  kirjoitti:


Kyllä, reititin on lukittu 4G.lle ja 700/800 MHz taajuksia pelkästään käyttäen heikosti menee. Ruuhkattomaan aikaan, hyvän kelin salliessa, saattaa 30 Mbps nopeuksiin päästä. Huono keli, lehdet puissa ja muutama käyttäjä, niin helposti mennään 10-15 Mbps lukemilla ja allekin. On käytössä ulkoantennit.
Puhelin ei sitten toimi sitäkään vähää, jos kitkutellen pysytään 4G- verkon puolella on nettinopeudet muutaman megan luokkaa.


Tämä kuulostaa ihan kohtuulliselta nopeuden vaihtelulta, ottaen muut kuvailemasi seikat huomioon. Tässä tilanteessa puhelinta on varmasti järkevin pitää WiFi-yhteydessä reitittimeen. Reititin saa paremman signaalitason kuin puhelin ja on helpommin hallittavissa mitä verkkotaajuutta käyttää ja näin saa "pakotettua" pysymään 4G-verkossa. Puhelimilla tätä mahdollisuutta ei ole.

2G ei myöskään puheluihin auta koska ne vanhat 2G/3G mastot on ajettu alas niin ainoat 2G- antennit mitä jäljellä on, sijaitsee niissä samoissa 4G tolpissa minkä kanssa muutenkin esiintyy ongelmia, Yhteisverkko siis.

Vuosituhannen vaihteessa joutui menemään pihalle soittamaan että puhelut/puhe ei pätkinyt, nyt on saatu aikaan sama tilanne. Talviaikaan puhelut varmaankin lyhenee, nyt puhelun pituuteen vaikuttaa vain hyttyset.


Jos puhelinlaitteesi tukee Voice Over WiFi -palvelua (VOWIFI), tätä voisi testata. VOWIFI käyttää langatonta verkkoa reitittimen kautta toteuttaakseen puhelun ja SMS-viestit. Tämän asiakastuen ohjeen kautta voit tarkastaa tukeeko laitteesi palvelua ja miten se tilataan ja kytketään päälle. Jos tuo toimii hyvin, saa rauhassa olla sisällä piilossa kylmältä ja itikoilta, vuodenajasta riippuen. 


Tarjoamme puhelinliittymä ei tarjoa VoWifi- palvelua, puhelin kyllä tulisi.

Tässä esimerkki perjantailta nopeuksista:

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +13

Saat liittymääsi käyttöön 4G-puheen ja sitä kautta myös samalla VoWifin kirjautumalla Minun Teliaan. Hyvä, että laitteesi sitä tukee (oletko tarkistanut, että sim-kortti ja palvelut sallivat kyseisen palvelun kytkemisen)  ja tästä on kyllä hyötyä kaikinpuolin. 

Vastaa