Mistä lähtisi purkamaan ongelmaa: Mobiilinetin nopeus olematon?

  • 27 December 2022
  • 16 kommenttia
  • 313 katselukertaa

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Olen ollut noin vuoden Telian mobiilinetin asiakas, paikka omakotitalo Keminmaalla. Kas tässä sen nopeudet viime ajoilta. Onko tässä mitään järkeä, olla asiakas. Postikin liikkuu nopeammin. Kertokaahan, mikä tässä olisi ratkaisu. Eikö Telian työyhteisöä hävetä. Maksan tästä hyvästä saman kuin ne, joilla nopeus huomattavasti parempi.

 

 


16 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Olen ollut noin vuoden Telian mobiilinetin asiakas, paikka omakotitalo Keminmaalla. Kas tässä sen nopeudet viime ajoilta. Onko tässä mitään järkeä, olla asiakas. Postikin liikkuu nopeammin. Kertokaahan, mikä tässä olisi ratkaisu. Eikö Telian työyhteisöä hävetä. Maksan tästä hyvästä saman kuin ne, joilla nopeus huomattavasti parempi.

Hei @Tappi1957 ja tervetuloa Telia yhteisöön! Liittymä on sinulla jo hetken aikaa kerennyt olla käytössä. Onko yhteys ollut alusta saakka näin hidas vai onko yhteys hidastunut hiljalleen?

Yhteyden nopeuteen vaikuttaa moni asia. Tärkein asia tietenkin on alueen matkapuhelinverkon riittävä radiokapasiteetti ja kohtuullinen kuuluvuus reitittimen ja tukiaseman välillä. Keminmaan tukiasemiin tullaan ensi kesän ja syksyn aikana tekemään modernisointia. Näiden muutostöiden aikana tukiasemien laitteita vaihdetaan ja tukiasemille lisätään radiokapasitettia uusilla 4G- ja 5G-verkon taajuuksilla. Sanoisin, että viimeistään tällöin yhteydet myös teidän osoitteen alueella tulevat paranemaan.

Mitä liittymän nykyisiin nopeuksiin tulee niin ne eivät vaikuta olevan sopimusehtojen mukaiset. Liittymän nopeuden normaalivaihteluväli on minimissään 4G-verkossa 10Mbit/s ja tämä ei mittausten mukaan toteudu. Jos et ole vielä kirjannut liittymän hidastelusta häiriöilmoitusta niin suosittelen sen tekemään mitä pikimmin, jotta pääsemme tarkemmin selvittämään pystyykö osoitteesi verkko tarjoamaan sopimusehtojen mukaisia nopeuksia.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

Puhelimessasi näyttää olevan VPN-palvelu päällä. Onko nopeustestit tehty VPN päällä vai pois?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

On tehty VPN:n ollessa päällä. Tuossa tein ilman VPN:ää. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Pistin Tornion Telian myyjälle viestin verkon ongelmista: Vastaus oli tämä:

Hyvä, kun laitoit viestiä. Nopeudet ovat alhaiset. Jos kyseessä on määräaikainen sopimus. Sopimuksen purkuun saa vahvistuksen häiriöpuolelta. Soittamalla asiakaspalveluun  020 690 400 pyydät asiakaspalvelijan ohjaamaan puhelun häiriöpuolelle. Häiriöpuoli tekee myös kaikkensa, jotta saadaan yhteys toimimaan. Mikäli kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, niin irtisanomisaika on 14vrk.

 

Terv. xxx, Telia Tornio

Asiakaspalvelu soitti ja neuvoi buuttaamaan reitittimen. Eipä auttanu.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Pistin Tornion Telian myyjälle viestin verkon ongelmista: Vastaus oli tämä:

Hyvä, kun laitoit viestiä. Nopeudet ovat alhaiset. Jos kyseessä on määräaikainen sopimus. Sopimuksen purkuun saa vahvistuksen häiriöpuolelta. Soittamalla asiakaspalveluun  020 690 400 pyydät asiakaspalvelijan ohjaamaan puhelun häiriöpuolelle. Häiriöpuoli tekee myös kaikkensa, jotta saadaan yhteys toimimaan. Mikäli kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, niin irtisanomisaika on 14vrk.

 

Terv. xxx, Telia Tornio

Asiakaspalvelu soitti ja neuvoi buuttaamaan reitittimen. Eipä auttanu.

 

Vaikuttaa siltä, että kyseessä on sekä ruuhka että huono kuuluvuus. Mikä 4G-modeemi on käytössäsi? Signaaliarvot (RSRP, SINR, RSRQ) tietysti kiinnostaisi nähdä laitteen webbihallinnan kautta, jotta asiaa voisi paremmin arvioida. Yhteisverkko tule päivittymään alueellasi v. 2023, jonka myötä parannuksia varmasti tulee myös.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

No mites tällainen perusasiakas pystyy moisia arvoja arvioimaan. Teidänhän Telialla ne pitäisi tehdä! Nytkin yritetään katsoa Areenasta elokuvaa. Koko ajan pätkii.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Muokkaus TeroRe: Poistin viestistä kuvan

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

No mulle on myyty verkko määrätyllä nopeudella. Eikös tässä ole melkein sama asia, jos minä möisin sulle pirtua, mutta saatkin vain olutta. 🤪

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Onko tuo muuten verkon toimivuuden/nopeuden kannalta merkittävä asia onko VPN päällä?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Onko tuo muuten verkon toimivuuden/nopeuden kannalta merkittävä asia onko VPN päällä?

 

Onko nuo nopeudet olleet aina noin huonot koko tämän vuoden vai ovatko ne tippuneet jossain vaiheessa? VPN kyllä hidastaa yhteyttä, joten sitä ei kannata turhaan pitää päällä, jos ei ole erityistä tarvetta. Myöskään nopeustestejä ei pidä ikinä tehdä VPN päällä.

Pystyt kirjautumaan modeemin hallintaan nettiselaimen kautta kun syötät tuon 192.168.32.1 osoitteen ja salasana on oletuksena tuo tarrassa oleva Website password, jollet olet sitä vaihtanut. Sieltä pitäisi sitten löytyä tarkempia tietoja signaaliarvoista. 

Miten nopeudet ovat puhelimella, jos olet ulkona? Toki myös kilpailijan sinistä prepaid-korttia kannattaa myös kokeilla ja testata sen toimivuus.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

No mites tällainen perusasiakas pystyy moisia arvoja arvioimaan. Teidänhän Telialla ne pitäisi tehdä! Nytkin yritetään katsoa Areenasta elokuvaa. Koko ajan pätkii.

Huomioithan, että nimimerkki @snow28 on Yhteisön jäsen siinä missä sinäkin. Meiltä Telialta tähän ketjuun on kirjoittanut itseni lisäksi @KaPetri ja tunnistat henkilökunnan pienestä Telia-ikonista nimimerkin ja/tai profiilikuvan yhteydessä. 

Mitä tulee itse asiaan niin pahoittelut ongelmista. Kerroit, että asiakaspalvelu oli jo yhteydessä. Kertomasi perusteella heidän neuvomansa toimenpiteet eivät auttaneet joten suosittelen, että olet yhteydessä sinne uudelleen, jolloin saamme vian eteenpäin tutkintaan.

Kunniamerkki +10

minäkin ootan tosiaan verkkoparannuksia ja näitä ollaan luvattu elisan puolella ensivuoden puolella ja telialla kuten moderaattori sanoi niin kesän ja syksyn aikana vaikka yhteisverkkojen  mies sanoi että keminmaassa kaikkialle on kunnolla toimiva 5g vasta vuoden 2024 aikana no hyvää kannattaa oottaa aina mulla on sekä telia jota isosisko maksaa että elisa jota edunvalvoja maksaa elisa tietokone käytössä ja telia muitten laitteiten käytössä ja ainakin elisalla on luvattu että keminmaan alueella pitäisi olla 5g mutta siinä on sellainen homma näissä mobiiliverkoissa aina että niihin vaikuttaa talojen rakenteet ja sää ja ruuhka ja tietokoneen ja reittimen ikä ja tekniikka ja vaikka olisi huippu kallis ja hyvä 5g reititin ja verkkokortti ja ethernet kaapelit ja ajantasainen tietokone niin joskus mobiiliverkko katvealueella vaatii joko ulkoreittimen tai suuntanteenin joka laitetaan korkealle ulkoseinään tai kattoon ja suunnataan lähimpään tukiasemaan mutta eniten mikä vaikuttaa verkon toimintaan on se kuinka ripeää tahtia niin elisa kun telia lisää 4g tukiasemien kapasiteettia ja modernisoi 4g tukiasemien lähettimiin uudempaa 4g tekniikkaa ja kapasiteettia ja rakentaa olemassa oieviin 4g tukiasemiin myös 5g lähettimet näissä menee asiat niin että ensin on aina vuorossa suur kaupunkit ja sitten pienemmät kaupunkit ja sitten suuret kunnat ja sitten pienet kunnat ja sitten suuret kylät ja sitten pienet kylät tukiasemia siis rakennetaan sinne nopeammin ja ensin jossa käyttäjiä on enempi siksi koska tukiasemien ja lähettimien rakennus ja lisäys maksaa niin ne tulee nopeampaa sellaisiin paikkoihin joissa ihmisiä on enempi kun on samalla maksajia enempi niin operaattorit voi rakentaa kunnon verkkoa joutumatta vararikkoon niile alueille joissa ihmisiä on vähempi niin aina nuo verkonrakennus työt tulee myöhemmin ja esimerkiksi kun vertaa keminmaata ja kemiä niin kemissä ihmisiä on paljon enempi ja siksi siellä elisallakin on 5g verkko paljon laajempi ja paremmin toimiva eli ensin tulee verkon rakennuksessa kaupunkit ja sitten kunnat ja viimeksi kylät ja on ollut puhetta että kylien kohalla voi olla mahdotonta saaha toimivaa 5g verkkoa muuten kun 700mhz tekniikalla jonka signaali kantaa 20 kilometriä

Kunniamerkki +10

ja mobiilinetti voi tosiaan huippu kalliin ja hyvän reittimen ja huippu verkkokortin ja huippu ethernet kaapeleiten ja huippu tietokoneen lisäksi monissa tapauksissa etenkin talojen rakenteiten ja katvealueen takia vaatia joko ulkoreittimen tai suuntanteenin joka siis laitetaan korkealle kattoon tai ulkoseinään  ja suunnataan lähimpään tukiasemaan mutta monissa kalleissa reittimissä on niin hyvät sisäiset ja niin monet sisäiset tehokkaat anteenit että jo niistä on apua mutta myöh ethernet kaapeleitten ja verkkokorttien ja tietokoneen pitää olla laadukas ja uudenaikainen

Kunniamerkki +10

onko tosi mitä tietokonealan kaveri sanoi että suuntanteeni voi parantaa mobiilinetin nopeutta jopa 50 megaa

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Lisäantenni jossain tilanteissa voi parantaa nopeuksia huomattavasti. Erityisesti katvealueilla siitä on hyötyä, mutta jos ongelmat johtuvat ruuhkasta tai verkon häiriöistä, niin apua ei lisäantennista niinkään ole.

Kunniamerkki +7

On tehty VPN:n ollessa päällä. Tuossa tein ilman VPN:ää. 

@Tappi1957 

Tuollainen 0,44/3,92 nopeus ja älyttömät viiveet tarkoittaa kyllä erittäin huonoa singaalia tai jotain muuta ongelmaa. Reititin voi olla yhdistäneenä esim. 2100MHz taajuuteen, joka juuri ja juuri kuuluu, se selittäisi ongelman. Toinen mahdollinen syy olisi tukiasemassa todella suuri ruuhka ja pitkä matka mastolle. Kolmas vaihtoehto reitittimen modeemi menossa rikki tai yhteensopivuusongelma maston kanssa. Neljäs vaihtoehto mastolla vikaa.

Jos pääset laitteen hallinnasta katsomaan aikaisemmin mainittujen ohjeiden avulla tietoa, auttaisi paljon. Myöskin saman hallinnan kautta jos löytyy taajuuslukituksia kokeile niitä, jos ei apua niin laita vain 3G tila päälle, uskoisin, että silloin nopeudet on sitten jossain 8-15/2-4 välillä.

Telian sivultakin löytyy ohjeita, kuinka reitittimiin kirjaudutaan.

Itse havainnut pahasti ruuhkautuneissa tukiasemissa sellaista, että latausnopeudet laskee jonnekkin alle 4, mutta lähetys säilyy moninkertaisena. Onneksi 3G:ssä on yleensä paljon enemmän vapaata kapasiteettia, mutta siitä saadaan nauttia vain tämän vuoden loppuun asti.

 

Vastaa