Skip to main content

Mistä tiedän kiinteän nettiliittymän nousevan maksiminopeuden?

  • July 15, 2020
  • 5 kommenttia
  • 11 katselukertaa

Jos haen nettiliittymää jollain osoitteella ja tulokseksi tulee valokuitu ja L. Hintatiedoista kliksauttamalla näen, että laskeva nopeus on L-tasolla Valokuidulla 50-100M. Nousevasta nopeudesta ei puhuta mitään.

 

Selaamalla kohdasta https://www.telia.fi/kauppa/kodin-netti/netti-kotiin ja skrollaamalla alas, pääsen kohtaan "Kiinteän laajakaistan nopeudet ja vaihteluvälit". Siellä kliksautan kohtaa L.

 

Valokuidun kohdalla maksiminopeudeksi ilmoitetaan:

 

100/10 Mbit/s tai 100/100 Mbit/s

 

Mielestäni en voi mitenkään yleisestä netistä saada selville, että kumpi nouseva maksiminopeus se sitten on, 10 vai 100.

5 kommenttia

irritus
Tekstaaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Tekstaaja
  • July 15, 2020

Tätä tietoa ei todellakaan saa muuten, kuin tilaamalla liittymän kokeeksi, mittaamalla itse ja perumalla tilauksen etämyynnin katumusajan sisällä. Voit toki myös kysellä nopeuksista naapureilta, mikäli he erottavat todelliset yhteysmuodot markkinointiosaston tekokuiduista.

 

  • Mikäli Telian "valokuitu" on oikeasti valokuidulla toteutettu valokuituyhteys, nopeus on 100/100 Mbit/s.
  • Mikäli Telian "valokuitu" on yleiskaapeloinnilla toteutettu Ethernet-tekokuituyhteys, nopeus on myös 100/100 Mbit/s.
  • Mikäli Telian "valokuitu" on puhelinkaapeloinnilla toteutettu VDSL2-tekokuituyhteys, nopeus on 100/10 Mbit/s

Telialla olisi korjaamisen paikka saatavuushakunsa kanssa. Ei voida edellyttää, että asiakas ostaa liittymän tilauksen jälkeen neljä erilaista reititintä ja modeemia varalle, ainoastaan voidakseen kokeilla, minkä yhteyden hän sattuu Telialta kytkennän jälkeen saamaan.


  • Aloittaja
  • Uusi jäsen
  • July 15, 2020

Kiitos asiallisesta vastauksesta! 


MinnaLN
Ex-telialainen
  • Ex-telialainen
  • July 15, 2020

@irritus@  kirjoitti:

Telialla olisi korjaamisen paikka saatavuushakunsa kanssa. Ei voida edellyttää, että asiakas ostaa liittymän tilauksen jälkeen neljä erilaista reititintä ja modeemia varalle, ainoastaan voidakseen kokeilla, minkä yhteyden hän sattuu Telialta kytkennän jälkeen saamaan.


Kiitos huomiosta, kirjasin tästä palautteen eteenpäin!


Forum|alt.badge.img
  • Morsettaja
  • July 16, 2020

Nopeus on yksi asia, mutta myös yhteyden tekniikan olisi hyvä tietää jo saatavuushaun yhteydessä. Tällä hetkellä ei selviä mitään muuta kuin nopeus alaspäin ja hinta.


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • July 17, 2020

@Jimla@  kirjoitti:

Nopeus on yksi asia, mutta myös yhteyden tekniikan olisi hyvä tietää jo saatavuushaun yhteydessä. Tällä hetkellä ei selviä mitään muuta kuin nopeus alaspäin ja hinta.


Totta, vinkataan tästä myös eteenpäin.