Miten taajuuksien lisääminen tehdään tarvitaanko kokonaan uusi lähetin? Lähelläni olevassa tukiasemassa on vain 800mhz taajuus ja nopeudet ovat huonot noin 3mbps.
Miten taajuuksien lisääminen tehdään tarvitaanko kokonaan uusi lähetin? Lähelläni olevassa tukiasemassa on vain 800mhz taajuus ja nopeudet ovat huonot noin 3mbps.
Sivulla ei ole parannuksia, olen yhteisverkon alueella eikä yhteisverkon ajankohtaista sivulle ole tullut mitään kahteen kuukauteen. Milloin Rovaniemelle tulee parannusta 4g verkkoon? Signaalissa ei pitäisi olla mitään vikaa koska olen tukiaseman vieressä.
2023 loppuun mennessä pitäisi tulla 5G päivitykset koko yhteisverkon alueelle eli silloin pitäisi parantua nopeudet jopa 4G-verkossa. Eli samalla päivittävät 5G-verkkoa, niin 4G:lle tapahtuu päivitys ja parhaimmillaan myös runkoverkon nopeus paranee
Anonymous kirjoitti:
Sivulla ei ole parannuksia, olen yhteisverkon alueella eikä yhteisverkon ajankohtaista sivulle ole tullut mitään kahteen kuukauteen. Milloin Rovaniemelle tulee parannusta 4g verkkoon? Signaalissa ei pitäisi olla mitään vikaa koska olen tukiaseman vieressä.
Yhteisverkon alueella prannuksia tehdään myös aktiivisesti, mutta tarkempaa aikataulua Rovaniemen osalta ei vielä ole. Kertoisitko vielä tarkemmin, missäpäin Rovaniemeä ongelmaa esiintyy? Tarkkaa kotiosoitetta ei tietysti tule kirjoittaa tänne julkiselle foorumille, mutta jos jotain maamerkkejä tai katuja läheltä haluat kertoa niin voin tarkistella.
@HenriLie kirjoitti:Anonymous kirjoitti:Sivulla ei ole parannuksia, olen yhteisverkon alueella eikä yhteisverkon ajankohtaista sivulle ole tullut mitään kahteen kuukauteen. Milloin Rovaniemelle tulee parannusta 4g verkkoon? Signaalissa ei pitäisi olla mitään vikaa koska olen tukiaseman vieressä.
Yhteisverkon alueella prannuksia tehdään myös aktiivisesti, mutta tarkempaa aikataulua Rovaniemen osalta ei vielä ole. Kertoisitko vielä tarkemmin, missäpäin Rovaniemeä ongelmaa esiintyy? Tarkkaa kotiosoitetta ei tietysti tule kirjoittaa tänne julkiselle foorumille, mutta jos jotain maamerkkejä tai katuja läheltä haluat kertoa niin voin tarkistella.
Jos haluaa tarkempaa tietoa, kannattaa myös kysellä Yhteisverkon Jokisen Antilta eli sähköpostia hänelle.
eNB ID 32514 - LTE
Hidas nopeus on solussa 8323596
kuukausi sitten nopeus oli vielä 10mbps
Anonymous kirjoitti:
eNB ID 32514 - LTE
Hidas nopeus on solussa 8323596
kuukausi sitten nopeus oli vielä 10mbps
Kyseisellä solulla latausnopeudet laskee illallakin alimmillaan 25-30Mbit/s nopeuksiin. Tuon keskiarvollisen nopeuden katsoin 21. - 30.12. aikavälillä. Alueen tukiasemilla ei myöskään näy yleistä häiriötä, joka voisi selittää kokemaasi hidastusta.
Tarkistaisitko vielä signaalin voimakkuuden ja jos mahdollista, niin testaathan nopeutta eri laitteilla. Onko käytössäsi muuten puhelinliittymä vai mobiilireititin?
Signaalin voimakuus: rsrp 78 rsrq -6 sinr 17 TA 1 (78 m)
Telian puhelinliittymä ja DNA:n mobiilinetti molemmilla sama nopeus ja signaali
Huawei B715 jossa DNA Lataus 16.76 Lähetys 52.21
Puhelimella Lataus 13.54 Lähetys 42.91
Päivällä 12-15 voi saada tuon 30mbps ja yöllä 100mbps
Anonymous kirjoitti:
Signaalin voimakuus: rsrp 78 rsrq -6 sinr 17 TA 1 (78 m)
Telian puhelinliittymä ja DNA:n mobiilinetti molemmilla sama nopeus ja signaali
Huawei B715 jossa DNA Lataus 16.76 Lähetys 52.21
Puhelimella Lataus 13.54 Lähetys 42.91
Päivällä 12-15 voi saada tuon 30mbps ja yöllä 100mbps
Hyvät signaaliarvot kyllä. Nopeudetki näyttää olevan nyt paremmat kuin tuo 3Mbit/s, josta alunperin mainitsit. Jos tuollaisia 3Mbit/s nopeuksia toistuu vielä, niin ota esimerkiksi talteen tarkka kellonaika, päivämäärä, lataus- ja lähetysnopeus sekä laite jolla nopeus on mitattu. Esimerkkien avulla voidaan tutkia mahdollista häiriötä tarkemmin. Esimerkit tulee siis ilmoittaa meidän asiakaspalveluun, jossa ongelmaa voidaan liittymä- ja asiaksatietojen kanssa tutkia tarkemmin.
Tämän viestisi perusteella verkko toimii jo ilmoitetun vaihteluvälin mukaisesti. (4G -verkossa latausnopeuden vaihteluväli on 10Mbit/s - liittymän maksiminopeus).
Kävin kokeilemassa kaikki tukiaseman solut nopeudet olivat melkein kaikissa 100megaa.
Cell id 8323595 122/56
Cell id 8323597 138/60
Cell id 8323596 53/55 suunnattu kotiini päin
Taas nopeudet ovat alhaalla mutta puolen tunnin päästä voikin taas olla yli 10mbps. Mikä tuo runkoverkko on voiko sekin hidastaa nopeutta?
Anonymous kirjoitti:Kävin kokeilemassa kaikki tukiaseman solut nopeudet olivat melkein kaikissa 100megaa.
Cell id 8323595 122/56
Cell id 8323597 138/60
Cell id 8323596 53/55 suunnattu kotiini päin
Taas nopeudet ovat alhaalla mutta puolen tunnin päästä voikin taas olla yli 10mbps. Mikä tuo runkoverkko on voiko sekin hidastaa nopeutta?
Kyllä se valitettavasti vain vaikuttaa ruuhkalta siinä tukiasemassa ja varsinkin tuohon yhteen sektoriin, jossa asut. Tukiasema tullaan uusimaan kokonaan ja kokonaiskapasiteetti nousee Yhteisverkon päivityksen myötä, mutta tarkkaa aikataulua Rovaniemen osalta ei ole vielä kerrottu. Hyvällä tuurilla päivitys tulee kuitenkin vielä tänä vuonna. Viimeinen keino on sitten vaihtaa liittymä Elisalle, jos nopeusongelmat jatkuvat eikä malta odottaa tukiaseman päivitystä.
Mikä niiden tukiasemien päivittämisessä sitten kestää jos hyvällä tuurilla päivitys saadaan tänä vuonna? Tällä hetkellä yhteisverkolla ei pitäisi olla missään päivitykset kesken vaan kaikki ovat jo valmistuneet tai ainakin olisi pitänyt valmistua!
Anonymous kirjoitti:Mikä niiden tukiasemien päivittämisessä sitten kestää jos hyvällä tuurilla päivitys saadaan tänä vuonna? Tällä hetkellä yhteisverkolla ei pitäisi olla missään päivitykset kesken vaan kaikki ovat jo valmistuneet tai ainakin olisi pitänyt valmistua!
Kyseinen projekti on valtava urakka ja kestää aina v. 2023 loppuun asti. Siinä uusitaan kaikki tukiasemat koko Suomessa kokonaisuudessaan aina antenneista radioihin sekä tukiaseman kopin sisällä olevat laitteistot. Lisäksi joihinkin tukiasemiin rakennetaan valokuitu entisen radiolinkin sijaan, joka mahdollistaa entistä nopeammat 5G-yhteydet. Projekti kattaa koko Yhteisverkon alueen.
Lisäksi Yhteisverkko laajenee merkittävästi maantieteellisesti kattamaan jatkossa yli 60% Suomen pinta-alasta ja jatkossa sen piiriin kuuluu lähes 30% suomalaisista! Kyse on siis valtavasta uusimisprojektista eikä se tapahdu hetkessä.
Miksi yhtä tukiasemaa ei heti korjata vaan asiakas joutuu odottamaan monta vuotta huonon nopeuden kanssa, joka hidastuu päivä päivältä enemmän ja lopulta se on nolla, sitten aletaan korjata tukiasemaa kun se ei toimi ollenkaan, sillä välillä kaikki alueen asiakkaat ovat jo vaihtaneet liittymät kilpailialle. Miten nämä päivityksen saavat kaupungit valitaan yhteisverkossa? Tehdäänkö parannukset ensin kaupunkeihin jossa on huonoimmat nopeudet. Tällä hetkellä kello 12:40 latausnopeus 11mbps minuutin päästä se voi olla 5 tai 15
Anonymous kirjoitti:Miksi yhtä tukiasemaa ei heti korjata vaan asiakas joutuu odottamaan monta vuotta huonon nopeuden kanssa, joka hidastuu päivä päivältä enemmän ja lopulta se on nolla, sitten aletaan korjata tukiasemaa kun se ei toimi ollenkaan, sillä välillä kaikki alueen asiakkaat ovat jo vaihtaneet liittymät kilpailialle. Miten nämä päivityksen saavat kaupungit valitaan yhteisverkossa? Tehdäänkö parannukset ensin kaupunkeihin jossa on huonoimmat nopeudet. Tällä hetkellä kello 12:40 latausnopeus 11mbps minuutin päästä se voi olla 5 tai 15
Luulen asian johtuvan ainakin osittain siitä, että nykyiset tukiasemat ovat rakennettu Huawein tekniikalla, joten niihin ei haluta enää hankkia uutta rautaa, koska ne tulevat vaihtumaan kaikki Nokiaan. Kahden eri valmistajan laitteet eivät ole keskenään yhteensopivia. Tämä on tietysti valitettavaa asiakkaan kannalta, joka joutuu odottamaan parannustöitä.
Yhteisverkon päivitykset tehdään alueittain. Sitä en tiedä tarkemmin miten päivitysjärjestys on valittu, mutta päivitykset ovat itseasiassa aloitettu alunperin pieniltä paikkakunnilta. Hiihtokeskukset saivat päivitykset nyt loppuvuodesta. Lisäksi Oulu ja Kuopio uusina yhteisverkon alueina ovat parhaillaan päivityksen alla. Kitee, Rääkkylä ja Savonlinna ovat viimeisimpiä päivitysalueita. Tiedotteita voi seurata Yhteisverkon nettisivuilta ajankohtaista-osiosta.
Vaikka tämmöistä laajaa vaihtoprosessia ei olisikaan käynnissä niin yksittäistenkin tukiasemien päivittäminen voi olla hidas prosessi siitä kun aletaan havaitsemaan ensimmäistä kertaa, että tukiasema ruuhkautuu. Päätös siitä, että kapasiteettipäivitys tehdään ja kunnes uudet radiot ja laitteet on oikeasti asennettu tukiasemaan voi pahimmillaan kestää jopa vuodenkin. Erilaisia rajoitteita voi monesti olla tukiasemassa esim. virransyötön, maston painon/tuulikuorman jne. asioiden takia, jonka vuoksi päivitys voi olla hidasta ja hankalaa tai joskus jopa mahdotonta.
Rovaniemen osalta tuossa on myös vähän huonoa tuuria sinulla, koska tuossa käyttämässäsi tukiasemassa on vain LTE800 taajuus. Aikoinaan v. 2015 Rovaniemen lounaisosassa on laitettu ainakin kolmeen tukiasemaan vain yksi taajuus. Käyttömäärät ovat luonnollisesti kasvaneet kuuden vuoden aikana, joten kapasiteetti on jäänyt liian pieneksi.
Pätkiikö sinulla jotkut tietyt palvelut ja tiettyyn kelloonaikaan? Esim Yle Areena tai Youtube?
Mikä 4G-modeemi sinulla on käytössä? Oletko kokeillut lukita taajuutta esim. LTE1800 taajuudelle? Jos se kuuluisi käyttöpaikkaasi. Lähimmät tukiasemat, joista B3 löytyy on Niemelänkankaalla ja Teollisuustien pohjoispuolella.
Olen kokeillut lukita LTE1800 taajuutta ja sieltä nopeudet ovat 1-5mbps päivällä ja yö aikaan 90mbps. 4G-modeemi on huawei b715 jossa on mukana tulevat antennit. Kello 17-23 YouTube ja myös Yle Areena pätkivät 720p resoluutiolla 1080p tai 4k ei toimi ollenkaan. Olen myös kokeillut lukita LTE2100 ja LTE2600 taajuutta niistä myös 1-5mbps ja todella huono signaali. Tuulikuorma tai paino ei pitäisi olla ongelma koska lähetin on asennettu seinään eikä mitään korkeaa mastoa ole.
Anonymous kirjoitti:Olen kokeillut lukita LTE1800 taajuutta ja sieltä nopeudet ovat 1-5mbps päivällä ja yö aikaan 90mbps. 4G-modeemi on huawei b715 jossa on mukana tulevat antennit. Kello 17-23 YouTube ja myös Yle Areena pätkivät 720p resoluutiolla 1080p tai 4k ei toimi ollenkaan. Olen myös kokeillut lukita LTE2100 ja LTE2600 taajuutta niistä myös 1-5mbps ja todella huono signaali. Tuulikuorma tai paino ei pitäisi olla ongelma koska lähetin on asennettu seinään eikä mitään korkeaa mastoa ole.
Kaikista nopein ratkaisu voisi olla kokeilla Elisan prepaidilla ja katsoa parantuuko nopeudet ja saatko palvelut pyörimään ilman tökkimistä ruuhka-aikana.
Elisan liittymällä tuli todella hyvät nopeudet. Käytössä oli 800+1800+2100 taajuudet.
Anonymous kirjoitti:Elisan liittymällä tuli todella hyvät nopeudet. Käytössä oli 800+1800+2100 taajuudet.
Hyvältä näyttää nopeus. Ratkaisu on varmaankin käyttää Elisaa, kunnes Telian tukiasema päivitetään.
Päivitystä odottelen, toivottavasti tulisi tänä vuonna
Anonymous kirjoitti:
Päivitystä odottelen, toivottavasti tulisi tänä vuonna
Tosiaan tarkempia tietoja päivityksistä ei vielä ole, mutta keskiarvollisten nopeuksien ja käyttäjämäärien perusteella tukiaseman solut ei ole ruuhkaiset (nopeudet on mitattu tukiasemalta toteutuvien yhteyksien mukaan) eikä tukiaseman solut siksi ole ensimmäisenä päivitettävänä.
Koska meidän tiedoissa ruuhkaisuutta ei ole todennettavissa (käyttäjämäärän taikka toteutuvien nopeuksien osalta), olisi häiriön syytä parempi tutkia ennenkuin jäädä odottelemaan parannusta.
Tänään nopeudet kyllä ovat olleet hyviä 30mbps ja välillä jopa yli 50mbps. Montako käyttäjää tuossa solussa on? Mitä tarkoittaa tukiasemalta toteutuvat yhteydet, sitäkö että olisit tukiaseman vieressä eikä nopeus hidastuisi signaalin takia?
Anonymous kirjoitti:
Tänään nopeudet kyllä ovat olleet hyviä 30mbps ja välillä jopa yli 50mbps. Montako käyttäjää tuossa solussa on? Mitä tarkoittaa tukiasemalta toteutuvat yhteydet, sitäkö että olisit tukiaseman vieressä eikä nopeus hidastuisi signaalin takia?
Käyttäjämäärien lukuja en voi paljastaa, mutta seon sen verran vähän, ettei se ruuhkauta tukiasemaa. Ruuhkaisimmallakin hetkellä tähän soluun (id xxx) pystyisi yhdistämään vielä lisääkin käyttäjiä tai laitteita ilman, että yhteydet ruuhkautuisi.
Toteutuvilla yhteyksillä tarkoitan sitä, että tukiasema mittaa toteutuvan nopeuden kun yksittäinen liittymä/laite on yhteydessä. Näiden kaikkien yhteyksien nopeuden keskiarvo on sitten laskettu ja se on iltaisinkin yli 20Mbit/s luokkaa. Eli kahden eri laitteen toteutuva nopeus voi olla 10Mbit/s ja 50Mbit/s samaan aikaan mittaushetkellä, jolloin ka. nopeus olisi 30Mbit/s. Jos sinulla esiintyy todella heikkoja nopeuksia, esim. sitä 0-10Mbit/s nopeutta, ongelma ei johdu tukiaseman ruuhkaisuudesta vaan jostain muusta.
Signaalin voimakkuus (kuuluvuus) voi hetkellisesti laskea, joka vaikuttaa hyvin pian nopeuteen tai reitittimellä on jotain muuta toimintahäiriötä mahdollisesti. Ongelma voi myös johtua tukiaseman toimintahäiriöstä, mutta sellaista ei ole nyt havaittu ja siksi alussakin pyysin olemaan meihin tarvittaessa yhteydessä niiden esimerkkien avulla, jotta ongelmaa voidaan tutkia.
Onko Cell id xxx nyt jotain vikaa kun ei netti toimi ollenkaan? puhelimessa ei 4g logoa pelkät palkit näkyvät ja huawei b715 näyttää punasta valoa. Vain 3g toimii ja muut 4g tukiasemat silti puhelin yhdistää lähimpään joka ei nyt toimi olen käynnistänyt kaikki uudelleen . @HenriLie
Anonymous kirjoitti:Onko Cell id xxx nyt jotain vikaa kun ei netti toimi ollenkaan? puhelimessa ei 4g logoa pelkät palkit näkyvät ja huawei b715 näyttää punasta valoa. Vain 3g toimii ja muut 4g tukiasemat silti puhelin yhdistää lähimpään joka ei nyt toimi olen käynnistänyt kaikki uudelleen . @HenriLie
Telian häiriökartta ei näytä mitään häiriötä tuonne. Jos muutkaan laitteet eivät saa toimivaa yhteyttä tuohon tukiasemaan, niin kyllä se vialta kuullostaa. Varsinkin kun muut tukarit toimivat ja 3G toimii. Tuolla ei myöskään ole mitään modernisointityötä (ainakaan kuuluvuus/uudet tukiasemat) kartan perusteella, joten lienee paikallaan olla yhteydessä asiakaspalveluun arkena, kun myös tekninen tuki on paremmin paikalla.
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.