Hei jorist-6,
vikailmoitus on edelleen käsittelyssä. Sinuun otetaan yhteyttä kun viantutkinta ja -korjaus on saatu päätökseen.
Hei vaan nyt toisella nimellä, kun jorist-6 ei onnistu enää kirjautumaan. Minustahan ei niin vain pääse eroon, joten perustin uudella nimellä, jotta voin kommentoida. Ja uusi perustetaan tarvittaessa, jos edellinen sulkeutuu.
No joo samallainen hitaus on tutkinnassa mennyt jo lokakuusta 2014 tänne tammikuuhun 2015 aikaa jotain lähes 4 kk. Saunalahdella muka luvattiin, ei tutkittu / ei korjattu, mutta ilmoitettiin kohteliaasti kuitenkin, etteivät voi / halua tehdä asialle mitään.
Ei kai Sonera vaan sorru moiseen. Kun ovat luvanneet ilmoittaa, mutta ei mitään ole kuulunut.
Kohtuudella luulisi noinkin pienen korjauksen sopimuksen mukaisesti olevan helppo, jos tahtoa olisi. Eli nostaa hiukan lähetystehoa.
Korjausta sopimuksen mukaiseksi ei ole kuulunut loppiaiseksi 06.01.2015, toki Sonera on parantanut latausnopeutta kuin vanha suomalainen sananlasku sanoo, kuin sika juoksu, Aalto yliopiston Netradar mitannut jo asuinpaikkani kohdalta, Sonera 14 kpl. mittauksia, keskimäärin 8,463 Mbps paras oli 15,762 Mbps. Sopimushan 4G LTE lupasi sopimuspaikkaan minimi 10 Mbps.
Nyt kun on tuo DNA vain 3G yhteys on Aaalto yliopiston Netrada mitannut 5 kpl keskimäärin 5,985 Mbps ja paras 11,373 Mbps. Eli ylittää komeasti keskimääräisyyden.
Suomalainen on niin rehellinen, mikä sovitaan se toteutetaan, vain kuolema erota omasta puolestaan sopimuksesta. Näyttää jotta sormet Soneran näppäimistöllä lupaavat vaan ei toteuta.
Eikö Sonera ole sopimuksensa mittainen ? Saunalahtikaan ei ollut, mutta DNA näyttäisi olevan, ainakin tällä hetkin.
Risto se ex-jorist-6
Hei Risto,
tätä asiaa selvitellään yhä asiantuntijoiden kanssa . Sinuun ollaan kyllä heti yhteydessä, kun saavat vian ratkottua.
Moromoro @RISTOJOKISALO ,
Hienoa että löysit tänne Klaaniinkin, tervetuloa :)
Emme ole sulkeneet vain sinun tunnustasi vaan tämän uuden yhteisön myötä kaikilla meni tunnukset uusiksi. Nyt tänne pääsee sisään joko Sonera Tunnuksella (kätevin koska samat tunnukset toimivat siis tänne ja Omille Sivuille) tai ilman. Tässä ei ole siis kyse mistään salaliitosta sinua kohtaan vaan tosiaan siitä että uudistimme koko yhteisön aina ulkoasua myöten.
Hei, jaa vai ilman, ilmoitusta, muutettu kirjautumis asetuksia. No annetaan olla, mutta en niin kuin esimerkiksi voi olla kirjoittamatta koetusta elämästä erään tapahtuman. " Eräs esimies kirjasi mukana kulkevaan vihkoseen kaikki vikailmoitukset mitä yrityksen henkilöstö ilmoitti korjattavaksi. Seuraavan vuoden alussa nakkasi roskiin sen vihkosen, todeten ettei näiden ilmoitusten perään ole kukaan ainakaan monesti kysellyt."
Luulisi, että olisi kaikkien etu, tässä nopeassa tiedonkulun (Netti-yhteys-nopeus) mailmassa juuri tuonlaiset mitä on luvattu/sovittu/mitattu (Luotettava Aalto yo) korjataan jo alle viikossa, sopimus-paikkaan. Nythän kulunut aikaa 4 kk. Tietysti se täytyy ottaa sopimuksessa huomioon, miten korvataan toteutumaton sopimus asiakkaalle, sehän on sopimus osapuolten asia, onko ja millä hinnala jatkaa sopimusta tai sen päättäminen ja mikä jäi toteuttamatta. Omasta puolestani olen noudattanut sopimusta 100%, eli maksanut kaiken minkä Sonera on laskuttanut ja ajallaan. Sonera ei puolestaan ole topimittanut, sovittua minimi Download sopimusta joka on 10 Mbps.
Keneenkähän on otettava Sonera palvelussa yhteyttä sopimus asiassa.
Niin turhaa on valittaa minnekkään kuluttaja- (-riita, -valitus yms.) -lautakuntiin, nehän on jo tukehtumassa valituksiin. Tämänhän kaikenlaiset eri-palvelun tarjoaajat tietävätkin. Eivätkä te asialle mitään, kuin vain pitävät huolen, että saavat mm. maksunsa heti ja jos myöhemmin niin kaikenlaisine maksuineen ja korkoineen lainvoimalla.
Tietysti ei ole pakko ostaa/hankkia näitä palveluja huonosti palvelevalta palveluntarjoaajalta.
En sanoisi, että "huono-kello" kauas kuuluu, mutta kylla some tiedottaa.
Tuossa mukana liitteenä Aalto yliopistollatänään 10.01.2015 klo 12:17 otettu kuvan-kaappaus Netradar Mäkiruonalankadun mutka, jossa asun, Takajärven suuntaan ei ole muita mittauksia.
Risto
Hei vaan. Korjausta ei ole kuullunut ja liitteessä on tämän päiväinen 21.01.2014 nopeuskartta, jossa X-merkki ruudussa missä olen.
Nyt kun Sonera ei ole toteuttanut sopimusta kuin 85% lataus nopeudesta, astuu sopimus purku tietysti "alttarille", mutta sehän ei onnistu mitenkään, ei löydy osoitetta mikä yrityksellä pitää olla asioiden hoitoon.
Siispä kysin Sonera Chat, jossa ensin valotyetaan asiaa ja sitten kysytään yhteystietoja.
" Hei,
tässä yhteenveto käymästäsi keskustelusta.
Ystävällisin terveisin,
Sonera Asiakaspalvelu
-----------------------------------------------------------
00:01:34 Lotta : Hei, kuinka voin auttaa?
00:03:09 Lotta : Saisinko liittymänumeron, nimesi, syntymäajan (EI loppuosaa) ja katuosoitteesi, että löydän tietosi?
00:05:37 RISTO JOKISALO : Nyt on kyse mobiilin liittymän Download nopeudesta, jota on korjattu jo lokakuusta 2014 yli 3 kuukautta. Sopimuksessa sen piti olla minimi 10 Mbps, mutta Aalto yliopiston mittausten mukaan se on keskimäärin 8,5 Mbps tähän sopimus paikkaa. Minä olen toteuttanut sopimusta 100 % mutta Sonera vain 85 %. Niin kysyn mihin yhteyttä, jotta sopimus rikkomukseen vedoten voi purkaa sopimus ja siirtää liittymä toiselle operaattorille.
00:06:05 RISTO JOKISALO : Nimi Risto J. Jokisalo
00:06:29 Lotta : Olisitko ensin yhteydessä tekniseen asiakaspalveluumme? Numero on 0206 9 0101
00:06:31 RISTO JOKISALO : XXXXXXXXXX 94700 Kemi
00:07:09 RISTO JOKISALO : Tekniseen on sms viestin mukaan tehty 7.10.2014 vika ilmoitus
00:07:44 RISTO JOKISALO : Ei olekkaan vikailmoituksesta kiinni vaan ei vikaa ole korjattu
00:08:32 Lotta : Oletko siis aiemmin soittanut vikapalveluun? Suosittelen tosiaan soittamaan sinne suoraan
00:09:50 RISTO JOKISALO : Tuolta keskustelupalstalta Klaani, sieltä tehty ja sms viesti numerolleni mukaan on tehty ja ilmoittavat kun vika on korjattu. Vaan ei ole.
00:11:17 RISTO JOKISALO : Siellä Klaani vakuutetaan, että vika korjataan. Mutta noin kauan on aika ihmeellistä
00:11:37 Lotta : Onko kyse yrityksen nimissä olevasta liittymästä?
00:11:56 RISTO JOKISALO : Ei vaan minun omalla nimellä.
00:13:51 RISTO JOKISALO : Siis haluan vain henkilön tai yhteystiedon missä voin purkaa sopimuksen vedoten sopimus pykälän toteuttamattomuuteen.
00:14:12 Lotta : Voit soittaa asiakaspalveluumme numeroon 0200 1 7000
00:15:07 RISTO JOKISALO : Jaa haluankin sähköisesti toimi, niin jää niin kuin "täplä" todisteeksi.
00:16:04 Lotta : Kyllähän nämä keskustelut tallentuvat, mutta chatissa ei pysty irtisanomaan
00:17:32 RISTO JOKISALO : Niin tuon tiedän ettei Chatissa, mutta osoite minne sähköiseti voi toimittaa nopeuskartan tiedot sun muut todisteet, ettei Sonera ole toiminut sovitun sopimuksen mukaan.
00:18:04 Lotta : Sinne vikapalveluun soittamalla voit asian tosiaan hoitaa
00:18:52 RISTO JOKISALO : Ei voi olla vaikeaa antaa henkilön nimi ja tai e-mail niin asia on sinun kohdalta ok.
00:19:22 RISTO JOKISALO : Siis sopimus asiainhoitajaan
00:21:02 Lotta : Valitettavasti meillä ei hoideta asioita sähköpostin kautta. Eli minulla ei ole antaa mitään säköpostiosoitetta
00:21:03 RISTO JOKISALO : Kun on tuo kuulo vikakin niin e-mail olisi ok.
00:21:52 RISTO JOKISALO : Yrityksellä on olta osoite missä voi kirjallisesti asioida
00:24:09 Lotta : Voin jättää soittopyynnön.
00:24:47 RISTO JOKISALO : Ok. laita soitto pyyntö. Kiitos ja nyt hei.
00:25:22 Lotta : Heihei."
Nyt sitten hetki odotellaan soittoa, jota kyllä ei tule, luulen.
Risto
Niin jäi, minkä ihmeen kautta Chat taltioi noita tunnisteita.
Yleensä ottaen tunnisteitten antaminen ei ole vaarallista, kun niitä kaikkialle kuitenkin pyydetään.
Minusta on aivan sama asiakkaan kannalta ja yrityksen, kun asiakas saa tavaransa ja yritys rahansa.
Minäkin olen niin moneen varmaan tuhansiin antanut tietoni, että on ihme jottei vuoda jonnekkin.
Pari kertaa käyttivät Visa-tiliä mailmalla ja netissä, ei sen enempää. Eikä sekään onnistu enää.
Tietojakin myy Trafi ja Väestörekisteri, vaikka olen sieltä kieltänyt samoin Fonecta / Eniro yms..
Mutta kun ei ole mitään salattavaa, olen ns. 100 % rehellinen.
Risto
Avaan hiukan tätä Chat-asiaa.
Chatissa ei noi tunnistetiedot välity asiakaspalvelijalle, jolloin ne pyydetään antamaan, jotta päästään asiaan kärryille. Pystytään myöskin silloin paremmin varmistumaan, että kyseessä on oikea henkilö, eli esimerkiksi liittymän omistaja tai valtuutuksin varustettu käyttäjä. Eli vähennetään mahdollisia väärinkäytöksiä. :)
Pääsääntöisesti irtisanomisasiat käsitellään puhelimen välityksellä, eli chatin kautta ei onnistu.
Tässä olikin soittopyyntöä jätetty eteenpäin asian tiimoilta. Mahdollista on myös lähettää Omien Sivujen kautta palvelupyyntö, jonka perusteella ollaan sitten yhteydessä.
Huikkaan tästä vielä meidän teknisen puolen asiantuntijalle, hän osaa avata tarkemmin tuota muuta osuutta. :)
Pyytäisin sinua olemaan Tekniseen Asiakaspalveluun yhteydessä joko soittamalla numeroon 0206 90101 (ma-pe 8-20, la 9-16.30), tai laittamalla yhteydenottopyynnön Omien Sivujen kautta täältä. Saat tiedon mikä on vikailmoituksesi tilanne ja miten asiaa on jo selvitelty. Pyydän yhteydenottoa suoraan tekniseen koska pyrimme ettemme täällä Klaanissa käsittele yksittäiseen vikailmoitukseen liittyvää asiaa, vaan asiakkaan tulee aina kontaktoida teknistä asiakaspalvelua näissä.
Hei, kaikki viime vastaajat ja muut lukijat.
En tuohon Chat ota enemppä kantaa kuin, mitä väärin käyttöön siellä voi syylistyä, kuin vain herjaukseen.
Eikähän sieltä kysellä suurin piirtein kuin vain neuvoja.
Nyt olen saanut e-mail´ni "vapaat" mahdollisuudet vaihtaa vaikka operaattoria. Ja sehän onkin OK., kun ei sopimuksessa tai ei voi sopimusten mukaan toimia/toimittaa eri syistä johtuen.
Muutamia valaisuja data-liikenteeseen. Kuulema ei ole mitään rajoitusta lataukseen, mutta on rajoitus 50 Mbps. Miten se on mahdollista, että ei ole ja onkin.
Ruotsin media-saititit kirjoittaa, kun kaikki liikenne nyt menee data-liikentessä myöskin puhe, niin data on priorisoitu (mikä on hyvä) esim. hätä-puhelut (112) ohittaa tuon sovellusten lataus- ja päivitys-liikenteen.
Eli sieltä löytyy rajoitus.
Lataus- ja eritoteen sovellusten päivitys-liikenne tukkii todella pahoin kaistan.
Huonosta palvelusta ovat, ei vain Sonera, operaattorit poistaneet palveluistaan sähköisen asioinnin.
Sehän tietysti ei ole suomen lain mukaista. Yritysrekisteristä tulee löytyä yhtiön yhteistiedot.
Tässä yhdistys rekisteri:
http://www.prh.fi/fi/yhdistysrekisteri.html
Ei voi toimia ns. "Puun takaa". Ja täytyyhän kuulo- ja näkö-vammaistenkin saada palvelua, eikö niin.
Ei voida harrastaa tälläista ihmisten erottelua.
Ja sitten, ettei kukaan pahoita mieltään, niin pitää kait poistaa tämä turha keskustelu, kun sen netti-nopeus olisi alussa kerrottu koko totuus. Eli myynti ilmoitusten/puheiden räikeästä ristiriitaisuudesta käytännön kanssa. Tietysti laitteiden on oltava tässä tapauksessa suoritus kyvyltään suorittavat.
Niin mikä onkaan saitin admistaattori, osoite niin ottelen yhteyttä tai päin vastoin.
Täkin asia on täältä kysyttävä. Kiitettävästihän täällä on vastattu.
Tämä ei ole uhkaus paremminkin vitsi kevennykseksi ja en toimi noin: (Hannu) Karpolla on asiaa tai Kuningaskuluttaja, muutoin sulle ei vastata.
Risto
@RISTOJOKISALO Poistin tuosta chat-keskustelusta osoitetietosi, ettei suotta jää sinne roikkumaan. Minulle jäi nyt epäselväksi, olitko yhteydessä vikapalveluun? En huomannut oliko aiemmissa vastauksissa kerrottu, että vikailmoituksen voi jättää myös Omilla Sivuilla.
Hei. Poistot ok. Thanks.
1. Vika jutut tehneet/tehty, ei mitään ole ilmoitettu sieltä, luulen ettei mitään ole edes tehty.
2. Asiakaspalvelu soitti, vikailmoitukset voimassa, mitään ei kai voi tehdä, ymmärsin keskustelusta.
3. Edelleenkään ei tekniikka mitään ole ilmoittanut, vaikka sms vakuutta ilmoittavansa tutkimus tuloksen.
4. e-mail tuli, että saan vaihtaa vaikka operaattorin. Ei se tosiaan mitään auta, samat ongelmat on.
5. Itse toteuttanut sopimusta 100%, sonera dataliikenne osalta ehkä jotain 80%. Phone osuus ok.
Kerran vielä, vikailmoitukset tehty ja on voimassa edelleen.
Sitten vielä, Netradar-Nettitutka Android sovellus Google Play kaupasthan sen saa. Tähän minun sopimuspaikaan Download ilmestyy "liikenne"-kolmio keltaisella pohjalla punaiset reunat huutomerkki (!) musta-väri keskellä, ilmestyy nyt jo hiukan yli 1 Mbps ja Upload 0,256 Mbps. Siis se ilmoittaa kun liikennettä rajoitetaan. Testattu Oulussa, jossa ei noita rajoituksia ollut.
Vielä JoikuSpeed-nopeusmittaus sovellus Android, lienee sellainen, että operaattori kuka kullakin alueella rahoitta, niin se nousee listan ykköseksi. Niin Kemi kuin muuallakin eri aikoina.
Samoin on Saunalahden oma mittaus Android sovellus, jossa tietysti omalehmä ojassa.
Kaippa tämä on nyt sitten annettava olla toistaiseksi.
Risto
Hei.
Väliaika tieto.
Jotain Sonera tehnyt vaikkei ilmoittaneet vielä mitään, kun Download lähentelee jo 10 Mbps eli
eilen oli 9,6 Mbps.
Voishan tämän, jos pysyy täyttävän sopimus ehdon.
Ei kun vain edelleen seurataan.
Risto
Kävin minäkin mittailemassa nopeuksia Kemissä, ja parhaimmat nopeudet tosiaan Ristikankaalla. Riippuen sijainnista, signaali tulee joko Kiveliönkadun, tai Karihaaran koulun vieressä olevasta mastosta. Tyynelänkadun tienoilta tulee jopa 125Mbit/s nopeuksia. Oma ennätykseni speedtestin mukaan 142Mbit/s.
Hei vaan.
No päädyin vaihtamaan operaattoria, kun en saa tuota yli puolivuotta maksamaani 10 Mbps Download nopeutta.
Nyt näyttää jämähtäneen 9,808 Mbps. Mikä ei nyt ole aivan totuus. Sillä valveilla olo aikana nopeus
lieneen lähempänä 1,000 Mbps. Jolloin mobiili-liikenne lisääntyy.
Eikä tässä vielä kaikki, operaattorin vaihto meenee 25 päivää. Kaikki johtuu kuulema Sonera operaattorista.
Kuluttaja-liikkeen kautta Suomessa tyypillinen vaihtoaika on 5...15 päivään. Joten ylimääräistä maksua joutuu pulittaan pulin-paketista Soneralle kuukauden, josta käytetään viikko. Tyhjää maksetaan 3 viikkoa.
Luultavasti kaikki johtuu Sonera epäluuloisuudesta enempi, kuin uuden operaattorin asennus-tilaus-aika-järjestyksestä.
Koska olin ennen operaattorin vaihtoa toisella puolen palloa ja varmaan odotteli sieltä Roaming maksuja.
Operaattorin vaihto sopimus tehtiin useita päiviä matkan jälkeen, jolloin puhelin oli suomen linkki-mastojen piirissä. Paitsi ytenä päivän muutama tunti Ruotsin Haaparannalla. Jolloin operaattori lukittui Telia operaattoriin, eikä hellittänyt Kemissäkään ennenkuin käytin kännyn kiinni. Varmaan yritti mitata data-maksua, mutta olinkin jo poistanut data-liikenne mahdollisuuden kännystä ennen ulkomaan matkoja.
Peläten ettei asiakas maksa (paranoidia). En tosiaan ole jättänyt koskaan ja milloinkaan maksamatta mitään eräpäivänä, mutta selvittänyt jälkikäteen maksu oikeudellisudeen ja vaatinut sekä jopa saanut korjauksen.
Monivuotinen asiakkuus jatkuu edelleen lanka-netin muodossa Soneralla edelleen, joten se on ok.
Muttei Mobiili enää.
Risto
Normaali liittymän siirtoaika on n. pari viikkoa. mobiililiittymillä yleensä tämä, laajakaistoilla voi olla pidempikin aika, riippuen tekniikasta ja alueesta.
Siirtoaikoja emme myöskään täältä päästä voi pidentää, eikä näihin vaikuta myöskään menneet reissut ulkomaille.
Mikäli Roaming-maksuja tulee ulkomaanreissulta, jolloin on ollut meidän liittymä käytössä, ne laskutetaan joka tapauksessa, vaikka operaattoria olisi jo vaihtanutkin.
Laskutetaan myös ainoastaan siitä ajasta, jonka liittymä on ollut Soneralla käytössä. Eli jos laskutuskaudella liittymä on ollut voimassa viikon, laskutetaan silloin viikon lasku, ei koko kuukauden.
Jos sulla on käytössä Sopiva-liittymä, silloinhan ei Ruotsin puolelta noita datamaksuja tule ollenkaan, kun kuuluvat samaan pakettiin. Joskus puhelin saattaa lukittautua toiseen verkkoon, joka vaatii esimerkiksi juuri puhelimen uudelleenkäynnistyksen, tai vaihdon manuaalisesti.
Tämä ketju onkin ollut jo puoli vuotta tauolla. Ovatko ongelmat poistuneet?
Tänään puolen päivän jälkeen aioin lukea sähköpostit puhelimesta Kemin linja-autoasemalla. "network connection issues" näytti luuri.
Tällaista tietoa luuri näytti verkosta:
@VMJ kirjoitti:
Tämä ketju onkin ollut jo puoli vuotta tauolla. Ovatko ongelmat poistuneet?
Tänään puolen päivän jälkeen aioin lukea sähköpostit puhelimesta Kemin linja-autoasemalla. "network connection issues" näytti luuri.
Tällaista tietoa luuri näytti verkosta:
Näyttäisi aika pahasti olevan häiriötä verkossa kun -16 on RSRQ, pidän sitä samana kun ei olisi yhteyttä ollenkaan...
Jotenkin verkonsuunnittelijalla mennyt hieman pieleen... Taidetaan ajaa tukiasemia liian suurella tehoilla...
Tällä paikalla on surkea yhteys. Signaali tulee rautatieaseman eteläpuolella olevasta tukarista 140611. Kävin muutama päivä sitten noin 100m päässä tukarista, suora näköyhteys, ja täydet palkit mutta nopeus vain 6Mbit/s. SNR ja RSRQ todella surkeat. Johtuu varmaan siitä että keilat 361 ja 362 menevät päällekäin juuri tuossa kohtaa. Linja-autoasemakin sattuu keilojen sisään.
http://www.cellmapper.net/map?MCC=244&MNC=91&type=LTE&latitude=65.7324393068215&longitude=24.572503171583104&zoom=14&startDate=1/1/2000&endDate=11/29/2015&showTowers=true&clusterEnabled=true&tilesEnabled=true&heatMapEnabled=false&showOrphans=false&showFrequencyOnly=false&showBandwidthOnly=false&DateFilterType=FirstSeen&showHex=false&bands=0,3,20
http://u.kahvipaketti.com/u/53848818177.png
Tähän kyseiseen tukariin tulee melko varmasti Yhteisverkon 300M LTE-A. Toivottavasti nopeudet ovat edes siedettävät..
@jannyman kirjoitti:
Tällä paikalla on surkea yhteys. Signaali tulee rautatieaseman eteläpuolella olevasta tukarista 140611. Kävin muutama päivä sitten noin 100m päässä tukarista, suora näköyhteys, ja täydet palkit mutta nopeus vain 6Mbit/s. SNR ja RSRQ todella surkeat. Johtuu varmaan siitä että keilat 361 ja 362 menevät päällekäin juuri tuossa kohtaa. Linja-autoasemakin sattuu keilojen sisään.
http://www.cellmapper.net/map?MCC=244&MNC=91&type=LTE&latitude=65.7324393068215&longitude=24.572503171583104&zoom=14&startDate=1/1/2000&endDate=11/29/2015&showTowers=true&clusterEnabled=true&tilesEnabled=true&heatMapEnabled=false&showOrphans=false&showFrequencyOnly=false&showBandwidthOnly=false&DateFilterType=FirstSeen&showHex=false&bands=0,3,20
http://u.kahvipaketti.com/u/53848818177.png
Tähän kyseiseen tukariin tulee melko varmasti Yhteisverkon 300M LTE-A. Toivottavasti nopeudet ovat edes siedettävät..
Katsoin eilen karttaa ja on vähän suurilla tehoilla ajettu kuten aikaisemmin kerroin... Yhteisverkon tullessa rakennetaan tukiasemia sen verran tiheästi että tukiasemat ajetaan pienemmillä tehoilla. Näin ollen varmasti tulee parannuksia. Kts. Rovanniemi.