Skip to main content

Onko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan?

Yritin mökille tilata ‘’Yhteys mukaan keskittäjälle 200 M’’ mobiililaajakaistaa.

Pitäisi olla 12kk ajan 14,99€ tarjoushinta liittymäasiakkaille jos sinulla on puhelin tai kiinteä laajakaista Telialla. Tilausta tehdessä saan ilmoituksen etten ole oikeutettu etuun ja että minun pitäisi jompi kumpi näistä tilata… No mitäs sitten tehdään, kun sellainen kiinteä laajakaista jo on olemassa Telian kautta?

 

Chatti ei tähän suoraan osannut vastata, joten kysynkin onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa.

Jos Telian kauppa on lähistöllä, niin on ainakin aiemmin saanut tiskiltä 50M 4G, 9,99€/kk jos on ollut Telian asiakas. Saattaisi onnistua myös tuon 200M hankkiminen, jos ei verkkokaupasta jostain syystä onnistu. Kai Chattikin sen voi sinulle myydä, jos ei itsepalveluna onnistu. Siinä tapauksessa vetoisin itsepalvelun epäonnistumiseen, että ei tule ylimääräisiä mahdollisia käsittelymaksuja.


Kai olet kirjautunut Minun Teliaan ennen kuin yrität ostaa?


Juu kirjautuneena olin. Chattiin kirjoitin ja olin yhteydessä asiakaspalveluun. Sieltä sanottiin vain että jos edun haluaa pitää olla jompi kumpi tilauksista voimassa. Yritin siinä kertoa että niin kyllä on mutta ei onnistunut. Täytyy kokeilla huomenna uudestaan. 


Chatti ei tähän suoraan osannut vastata, joten kysynkin onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa.

Meillä kävi vähän samanlainen tilanne netissä, mutta myymälässä korjasivat asian.

Netistä tialttaessa pääsi melkein maksamaan, kun tuli ilmoitus etten ole oikeutettu tilaukseen. Ja meillä on kaikki mahdolliset Teliasta. Ehkä netti ei ymmärrä kaikkea...


Kiitokset.

Jos ei muu auta niin täytyy käydä pyörähtämässä perinteiseen tyyliin liikkeessä :)


Juu kirjautuneena olin. Chattiin kirjoitin ja olin yhteydessä asiakaspalveluun. Sieltä sanottiin vain että jos edun haluaa pitää olla jompi kumpi tilauksista voimassa. Yritin siinä kertoa että niin kyllä on mutta ei onnistunut. Täytyy kokeilla huomenna uudestaan. 

No on kyllä ympäripyöreä vastaus, varsinkin jos kerroit, että sinulla on jo oikeuttava palvelu olemassa. Pitäisihän heidän se asiakastiedoista nähdä, jos viitsivät tarkistamaan. No, toivottavasti asia ratkeaa kaupassa.


Onko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan?

Yritin mökille tilata ‘’Yhteys mukaan keskittäjälle 200 M’’ mobiililaajakaistaa.

Pitäisi olla 12kk ajan 14,99€ tarjoushinta liittymäasiakkaille jos sinulla on puhelin tai kiinteä laajakaista Telialla. Tilausta tehdessä saan ilmoituksen etten ole oikeutettu etuun ja että minun pitäisi jompi kumpi näistä tilata… No mitäs sitten tehdään, kun sellainen kiinteä laajakaista jo on olemassa Telian kautta?

 

Chatti ei tähän suoraan osannut vastata, joten kysynkin onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa.



Kävin myös testaamassa asiakasetuhintaisen liittymän ostoa ja näyttää siltä että vaikka sivuille on kirjautunut ennen ostotapahtumaa, heittää se sieltä ulos jo ostovaiheessa. Näin palvelu ei tunnista asiakkuutta ja herjaa “et ole oikeutettu etuun”. Vahva veikkaus että tämä liittyy meneillään olevaan Minun Telian kirjautumisongelmaan. Tein tästä nyt vielä erillisen häiriöilmoituksen, joten kiitokset ​@MarVep nostosta ja tervetuloa Yhteisöön! Oikein mukavaa että löysit tiesi tänne 😊


@MarVep  Sain juuri kuittauksen ja kävin myös itse testaamassa että asiakasetuhintaisen liittymän tilaaminen onnistuu jälleen. Kannattaa kirjautua ensin Minun Teliaan jolloin asiakkuus tunnistetaan ja liittymän saa tilattua edullisemmin. 


Kiitokset kaikille avusta. Äsken kävin kokeilemassa niin ei omalla kohtaa vielä onnistunut. 

Mutta odotellaan. Eiköhän se tästä selviä.

 


Eilen illalla kun kollasin laskuja tuntui että Minun Teliassa taitaa olla vähän enemmänkin ongelmia.

Toiminnot keskeytyi ajoittain, eikä takaisin päässyt kirjautumaan muutoin kun ajan kuluttua.

Olihan siellä jokin ilmoituspalkkikin asiasta.


Mikäköhän logiikka noissa etuhinnoissa oikein on? 

100M 4G 16.99€ ja 12kk jälkeen 22.99€, normaalisti 28.99€

200M 4G 14.99€ ja 12kk jälkeen 22.99€, normaalisti 30.99€


Mikäköhän logiikka noissa etuhinnoissa oikein on? 

100M 4G 16.99€ ja 12kk jälkeen 22.99€, normaalisti 28.99€

200M 4G 14.99€ ja 12kk jälkeen 22.99€, normaalisti 30.99€

Hyvä havainto! Omaan silmään vaikuttaa, että virheen vuoksi etuhinnat ovat vaihtaneet päittäin paikkoja. Laitoimme tästä tarkennuspyyntöä eteenpäin, jotta hinnoittelun oikeellisuus varmistetaan. 

 

Nyt näyttää olevan hyvä hetki päivittää 200M nopeus käyttöön :)


Nyt näyttää olevan hyvä hetki päivittää 200M nopeus käyttöön :)

Oikeasti näillä mitä mainonnassa luvataan ei ole minkään valtakunnan merkitystä.

Minulla oli laajakaistasopimus, siis SOPIMUS, jossa hinta oli hilattu tarjousajan jälkeen edulliseksi. Kun sopimusaika meni umpeen, nosti Telia hinnan listahinnaksi. Vedottuani olemassa olevaan sopimukseen, ilmoitti Telia että heillä on oikeus muuttaa ehtoja.

Neuvottelin aika pitkään että sain Telian ymmärtämään mikä on sopimuksen ja ehdon ero.

Jouduin itsekin löysäämään vähän narua, mutta pääsimme molempia tyydyttävään sopimukseen.


Oikeasti näillä mitä mainonnassa luvataan ei ole minkään valtakunnan merkitystä.

Minulla oli laajakaistasopimus, siis SOPIMUS, jossa hinta oli hilattu tarjousajan jälkeen edulliseksi. Kun sopimusaika meni umpeen, nosti Telia hinnan listahinnaksi. Vedottuani olemassa olevaan sopimukseen, ilmoitti Telia että heillä on oikeus muuttaa ehtoja.

Neuvottelin aika pitkään että sain Telian ymmärtämään mikä on sopimuksen ja ehdon ero.

Jouduin itsekin löysäämään vähän narua, mutta pääsimme molempia tyydyttävään sopimukseen.

Mainostamisen pitää perustua todellisuuteen, muuten kyseessä ei ole mainostaminen vaan ihan jotain muuta. Tottakai inhimillisen virheen mahdollisuus on aina olemassa.

Sopimus on molempia osapuolia sitova ja sopimusehtoja ei saa muokata muuten kuin itse sopimuksessa tai yleisissä palveluehdoissa mainittujen kohtien mukaisesti. Yleensä määräaikaisen tarjouksen jälkeen palvelun hinta muuttuu sen hetkiseen palvelun normaalihintaan ellei sopimuksen tekohetkellä ole toisin sovittu.

Käsitykseni mukaan esimerkiksi, jos palvelun normaalihinta on 30€/kk ja sopimukseen on kirjattu määräaikaisuus 12kk ajaksi hintaan 15€/kk ja lisäksi sopimuksessa on erikseen mainittu, että 12kk jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana hintaan 25€/kk. Ei tuota hintaa voi tällöin muuttaa listahinnalle yksipuolisella ilmoituksella.

Tilauspalveluiden kohdalla on tyypillistä, että palveluntarjoaja päivittää tarjoamaansa. Eli toisin sanottuna palveluntarjoaja voi lopettaa tarjoamasta tuotetta nimellä A ja tarjoaa asiakkaalle mahdollisuutta siirtyä käyttämään tuotetta nimellä B. Tuotteet voivat olla ominaisuuksiltaan ja hinnoitteluiltaan samankaltaisia, hieman erillaisia tai aivan erillaisia. Itse olen kuluttajana hieman tätä toimintamallia vieroksunut, mutta ymmärrän toimintamallin tärkeyden liiketoiminnan kannalta. 

Mukava kuitenkin kuulla, että vaikka jouduit turhaan asiasta käymään keskustelua oli lopputulos siedettävä. En ole aiemmin tälläisestä kuullut ettei meillä sopimukseen kirjattua erityishintaa olisi kunnioitettu. 


200M 4G 14.99€ ja 12kk jälkeen 22.99€, normaalisti 30.99€

Omassa tapauksessani kyse oli lähes täysin tätä vastaavasta tilanteesta, mutta näin:

200M 4G 14.99€ ja 12kk jälkeen 22.99€

Koska sopimuksia tekee ihmiset myymälässä, ja laskutuksen hoitaa tietokoneet, hyppää tietokone tuon “jälkeen” hinnan yli tuohon “normaalisti” hintaan:

200M 4G 14.99€ 12kk, normaalisti 30.99€

Mitään muutoksia ei palveluuni tapahtunut. Telian mukaan kyseessä oli ehtojen muutos, vaikka minulla oli esittää voimassa oleva sopimus. Selitykseksi annettiin: “et voi kuvitella että saat loppuikäsi tuolla jälkeen hinnalla”. Minä siihen: “minulla on niin hyvä mielikuvitus, että voin kuvitella vaikka mitä”. 😀

Kun vetosin sopimusoikeuteen, kierrätettiin asia lakiosaston kautta lopulliseen sopimukseen, johon minun ei olisi tarvinnut suostua. Mutta en minä sieluani ilmaiseksi myynyt...

Se, että muutetaan hieman palvelun laatua, joskus epäolennaisesti, on tiedossa. Sitä harrastaa kaikki operaattorit. Nostetaan hieman nopeutta ja hieman enemmän hintaa, ja nimetään palvelu uudestaan jollain älyttömällä nimellä. Ehdot muuttuu, kun ei ole enää palvelua johon sopimus perustuu.


Omassa tapauksessani kyse oli lähes täysin tätä vastaavasta tilanteesta, mutta näin:

200M 4G 14.99€ ja 12kk jälkeen 22.99€

Koska sopimuksia tekee ihmiset myymälässä, ja laskutuksen hoitaa tietokoneet, hyppää tietokone tuon “jälkeen” hinnan yli tuohon “normaalisti” hintaan:

200M 4G 14.99€ 12kk, normaalisti 30.99€

Asiakas voi sopimuksia tehdä monessa kanavassa useilla eri tavoilla. Sillä ei pitäisi olla sopimuksen sisällön tai sitovuuden kannalta merkitystä tehdäänkö sopimus myymällässä, puhelimitse, verkkokaupassa tai itsehallintaportaalissa. Tietenkin etämyynnin erikoisehdot tulee ottaa huomioon. 

Hinnan tulisi määräytyä kampanjaehtojen mukaisesti, kuten sopimustiivistelmässä on mainittu. Samalla tuotteella tai palvelulla voi olla elinkaarensa aikana usempi kampanjahinta ja lisäetu listahinnan lisäksi. Nämä kampanjat erotetaan toisistaan eri koodeilla tai tunnuksilla, jotta laskutus menee oikein. 

 

Mitään muutoksia ei palveluuni tapahtunut. Telian mukaan kyseessä oli ehtojen muutos, vaikka minulla oli esittää voimassa oleva sopimus. Selitykseksi annettiin: “et voi kuvitella että saan loppuikäni tuolla jälkeen hinnalla”. Minä siihen: “minulla on niin hyvä mielikuvitus, että voin kuvitella vaikka mitä”. 😀

Kun vetosin sopimusoikeuteen, kierrätettiin asia lakiosaston kautta lopulliseen sopimukseen, johon minun ei olisi tarvinnut suostua. Mutta en minä sieluani ilmaiseksi myynyt...

En ole lakioppinut, mutta tämä on käsitykseni kuluttajasopimusten osalta. Ehtoja voidaan muokata kesken sopimuskauden, mutta vain niillä perusteilla jotka ovat sopimukseen tai yleisiin palveluehtoihin on kirjattu. Omaan korvaan kalahtaa aika pahasti, jos muutos on argumentoitu noilla sanoilla. Hyvä kuitenkin, että sopimuksen jatkosta päästiin yhteisymmärrykseen ilman asian raskaampaa käsittelyä. 

 

Se, että muutetaan hieman palvelun laatua, joskus epäolennaisesti, on tiedossa. Sitä harrastaa kaikki operaattorit. Nostetaan hieman nopeutta ja hieman enemmän hintaa, ja nimetään palvelu uudestaan jollain älyttömällä nimellä. Ehdot muuttuu, kun ei ole enää palvelua johon sopimus perustuu.

Eivätkä vain operaattorit. Sama toimintamalli on laajasti käytössä myös monien muiden digitaalisten tilauspalveluiden kohdalla. 

Palveluiden kehitys osaltaan aiheuttaa osan palvelutarjonnan jatkuvasta muutostarpeesta. Kehitystä on pakko tehdä, jotta kilpailukyky kireässä markkinnassa säilyy ja samaan aikaan nykyiset ja uudet asiakkaat pitää saada uusien palveluiden käyttäjäksi, jotta investoineille saadaan katetta. 


200M 4G 14.99€ ja 12kk jälkeen 22.99€, normaalisti 30.99€

Omassa tapauksessani kyse oli lähes täysin tätä vastaavasta tilanteesta, mutta näin:

200M 4G 14.99€ ja 12kk jälkeen 22.99€

Koska sopimuksia tekee ihmiset myymälässä, ja laskutuksen hoitaa tietokoneet, hyppää tietokone tuon “jälkeen” hinnan yli tuohon “normaalisti” hintaan:.

Olisi kyllä todella paljon selvempää, jos olisi vaikkapa ekat 12kk 14.99€, seuraavat 12kk 22.99€ ja näiden jälkeen 30.99€. Mitä tuolla jälkeen hinnalla muuten edes tehdään tuossa mainostuksessa? Itsellä lukee Minun Teliassa ja muutenkin kampanjahintojen kohdalla mihin asti hinta on voimassa ja sen jälkeen normaalilla listahinnalla. Tuo taas saa kaikki luvatut asiakasedut katoamaan hinnasta ja niitä pitää pyytää 6-12kk välein aina takaisin. 


Olisi kyllä todella paljon selvempää, jos olisi vaikkapa ekat 12kk 14.99€, seuraavat 12kk 22.99€ ja näiden jälkeen 30.99€. Mitä tuolla jälkeen hinnalla muuten edes tehdään tuossa mainostuksessa? Itsellä lukee Minun Teliassa ja muutenkin kampanjahintojen kohdalla mihin asti hinta on voimassa ja sen jälkeen normaalilla listahinnalla. Tuo taas saa kaikki luvatut asiakasedut katoamaan hinnasta ja niitä pitää pyytää 6-12kk välein aina takaisin. 

Toivotaan, että saamme pian selkeyden tähän erikoiseen hinnoitteluun ja tarkennuksen miten hinta määräytyy 12kk jälkeen. 

Nykyisten tietojen valossa tulkitsen asian, että nyt uuden keskittäjäliittymän tilaaja saa ensimmäiset 12kk hintaan 14,99€/kk, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi eteenpäin hinnalla 22,99€/kk.

Korkeampi hinta 30,99€/kk on mainittu sen vuoksi, että se on palvelun normaalihinta ilman etuhintaan oikeuttavaa liittymäsopimusta. Esimerkiksi, jos keskittäjäetuun oikeuttava liittymä irtisanotaan muuttuu tällöin mobiililaajakaistan etuhinta tähän korkeampaan normaalihintaan. 

 


Toivotaan, että saamme pian selkeyden tähän erikoiseen hinnoitteluun ja tarkennuksen miten hinta määräytyy 12kk jälkeen. 

Nykyisten tietojen valossa tulkitsen asian, että nyt uuden keskittäjäliittymän tilaaja saa ensimmäiset 12kk hintaan 14,99€/kk, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi eteenpäin hinnalla 22,99€/kk.

Korkeampi hinta 30,99€/kk on mainittu sen vuoksi, että se on palvelun normaalihinta ilman etuhintaan oikeuttavaa liittymäsopimusta. Esimerkiksi, jos keskittäjäetuun oikeuttava liittymä irtisanotaan muuttuu tällöin mobiililaajakaistan etuhinta tähän korkeampaan normaalihintaan. 

 

Näin minäkin luulin sen menevän. Omassa esimerkissäni on kysymys taloyhtiö laajakaistasta. Tarkka sopimusteksti oli: Ensimmäiset 12 kk TH,TH€/kk, jonka jälkeen TY,TY€/kk tai hinnaston mukaan.

TarjousHinnan päätyttyä OmaTeliassa alkoi hinta hyppimään edes takaisin TaloYhtiöhinnan ja hinnastohinnan välillä ja lopulta hävisi kokonaan. Sitten tuli lasku, jossa hinta oli hinnaston mukaan.

Kysyin naapurilta, kun liittymät otettiin samaan syssyyn, että miten heillä meni. Maksavat täyttä hinnastohintaa, eikä siitä sitten muuta...


Näin minäkin luulin sen menevän. Omassa esimerkissäni on kysymys taloyhtiö laajakaistasta. Tarkka sopimusteksti oli: Ensimmäiset 12 kk TH,TH€/kk, jonka jälkeen TY,TY€/kk tai hinnaston mukaan.

TarjousHinnan päätyttyä OmaTeliassa alkoi hinta hyppimään edes takaisin TaloYhtiöhinnan ja hinnastohinnan välillä ja lopulta hävisi kokonaan. Sitten tuli lasku, jossa hinta oli hinnaston mukaan.

Kysyin naapurilta, kun liittymät otettiin samaan syssyyn, että miten heillä meni. Maksavat täyttä hinnastohintaa, eikä siitä sitten muuta...

Se ajankohta pitää vaan laittaa puhelimen kalenteriin ylös, että muistaa taas kerran pyytää sen asiakasetuhinnan itselleen. Näin sen ei omastakaan mielestäni kuuluisi missään nimessä mennä, mutta näin olen joutunut tekemään jo useamman kerran. Yleensä saa sentään 12kk jaksoja, nyt sain vain 6kk. 

Muokkaus. Tuli äsken tarkistettua tiedot ja nyt se 6kk kampanjahinta onkin itsellä voimassa toistaiseksi aivan kuten kuuluukin. Nyt ei tarvitse enää kuin puhelinliittymät kilpailuttaa kerran vuoteen.


Keskittäjähinnat Yhteys Mukaan liittymälle on nyt tarkistettu ja ilmeisesti on tarkoituksellista, että 200M liittymän tarjoushinta on 100M liittymää edullisempi. Samoin nopeusluokkien identtinen keskittäjän normaalihinta 22,99€/kk on tarkoituksellista. 

Tämän perusteella suuremman nopeuden saa nyt keskittäjänä edullisemmin kuin alemman nopeusluokan liittymän. Uuden liittymän tarjoushinta on 12kk ajan 14,99€/kk tai 16,99€/kk, riippuen kumman nopeusluokan liittymälle tilaa.

Liittymäsopimus ei ole määräaikainen ja sopimus jatkuu 12kk tarjousjakson jälkeen normaalihinnalla. Tällä hetkellä normaalihinta keskittäjälle on 22,99€/kk ja ei keskittäjälle 30,99 €/kk. Keskittäjä ja ei-keskittäjä asiakkaan liittymän normaalihinta voi muuttua ennen 12 kuukauden tarjousjakson päättymistä.

Ostoskorista löytyvästä Lue lisää -painikkeesta aukeaa tarkemmat ehdot sopimukselle

 


Vastaa