Skip to main content

Moi, minulla on uusi Telian mobiililiittymä. Dataa en voi kuitenkaan käyttää kuin wlanin kautta. Datan pitäisi asetusten mukaan liikkua, mutta kun kirjaudun ylen sivuille, selain ilmoittaa kylmästi "No internet".

 

Puhelin on LG G3, jossa on aiemmin toiminut kanadalainen Rogers-liittymä ja myöhemmin myös hollantilainen KPN-liittymä. Nyt Telian liittymä (rajaton 😉 300+)jarruttelee yhteyksiä.

 

Kävin jo Telian liikkeessä, jossa ei tilanteelle voitu mitään. Sain kuulla, että Suomessa on maailman parhaat nettiyhteydet, josta syystä ne eivät kuulemma toimi minun puhelimessani. Menin ymmälleni.

Onhan mobiilidatan asetuksissa varmasti APN, access point name eli yhteyspisteen nimi internet? Ja mobiilidata on päällä?

 

Entä toimivatko puhelut?

 

Pohjois-Amerikassa matkapuhelinverkot käyttävät eri taajuuksia kuin Euroopassa. Jos puhelutkaan eivät onnistu, kyse voi olla siitä, että puhelin ei osaa eurooppalaisia taajuuksia.

 

Osa Pohjois-Amerikan malleista tukee joitakin eurooppalaisia taajuuksia. Sellainenkin on mahdollista, että puhelin toimii esimerkiksi kaupungin keskustassa, mutta ei taajamissa eikä maaseudulla.


Kiitos asiallisesta vastauksesta. APN osoite on kuosissaan ja mobiilidata päällä. Kanadan lisäksi mobiilidata toimi erinomaisesti EU:n alueella Alankomaisella simmillä pari vuotta ja vieläkin tänne kotimaahan palatessa. Suomessa kuitenkin vierastetaan soittaa minun +31 alkuiseen numeroon, joten halusin vaihtaa numeron ja olin toiveikas, että Telian mobiilipalvelut toimisivat samalla tavalla.

 

Puheluliikenne toimii moiteettomasti sisään ja ulos. Vain mobiiliyhteys ei toimi, mikä vaikeuttaa mm. maksamista puhelimella, ellei satu olemaan wlan ulottuvilla.


Eihän liittymään ole epähuomiossa kytketty dataestoa? Voit tarkastaa tämän Omilta Sivuilta. Liittymän tietojen alta pitäisi löytyä ryhmä estot ja rajoitukset. Varmista, että dataliikenne estetty on poissa, eli harmaana.

 

Käytätkö puhelinta mahdollisesti Pohjois- tai Itä-Suomessa?

 

 

Siellä Telialla ei ole omaa verkkoa, vaan puhelin käyttää Yhteisverkkoa. Telia yrittää kyllä kovasti maskeerata Yhteisverkon näyttämään Telian verkolta, mutta kaikista puhelimista fuskaus ei mene läpi. Tällöin varmista, että tiedonsiirto roamingissa on sallittu puhelimen asetuksista.

 

Mikäli haluat välttyä roaming-yllätyksiltä rajan läheisyydessä, aseta Omilta Sivuilta joko Roaming-esto tai Data Roaming -esto päälle ja puhelimen asetuksista roaming sallituksi.

 

Mietin myös puhelimen operaattorilukituksen mahdollisuutta, mutta ilmeisesti tällaista luurissa ei ole, kun data kerta toimii KPN:n liittymällä?


Hei @Parahdus ja tervetuloa Telian yhteisöön!



 



Onhan puhelimessasi viimeisimmät päivitykset käytössä?



Oletko käyttänyt sim-korttia pois puhelimesta?



Voihan toki sim-kortissakin olla vikaa, eikö mikään nettisivu toimi mobiilidatalla?



Eikä liittymästä ole mobiilidata estetty omilla sivuilla? https://www.telia.fi/kirjaudu


Puhelin on käytössä Turussa.

 

Estot ja rajoitukset näyttivät harmaata.

 

Puhelimessa oli alunperin lukitus, joka Kanadassa poistettiin ennen kuin sitten todella siirryin käyttämään KPN:n simmiä.


Kiitos kiisseli 67!

 

Ihan varmuuden varaksi, poistin simmin ja laitoin takaisin muutaman minuutin jälkeen.

Päivitykset ovat myös ajantasalla.

 

Mobiilidata yrittää toimia toisinaan.... nyt mm. "yle.fi took too long to respond" ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

 

Toisinaan Google Chrome vain ilmoittaa, että toimin "offline".

 

Puhelin näyttää H tai H+ ja ikäänkuin dataa liikkuisi hieman.

 

Telian liikkeessä kerrottiin, että kaikki asetukset ovat "kuten pitää".

 

Noh, pähkäilen tätä vielä vähän ja vaihdan tarpeen tulleen toimivaan KPN:n simmiin takaisin.

 


H/H+ kertoo, että puhelin on saanut ainakin jonkinlaisen pakettidatayhteyden auki UMTS-verkossa. Tämä ei toki itsessään vielä paljoa kerro, kun internetin lisäksi myös multimediaviestit käyttävät pakettidataa.

 

Eihän luuriin ole jäänyt Rogersin tai KPN:n jäljiltä muita asetuksia, jotka estävät toiminnan Telian verkossa? Yleensä oletusasetukset ja APN internet riittävät, mutta voit tarkastaa vielä nämäkin:

 

  • IPv4 / IPv6 / dual stack : valitse pelkkä IPv4
  • ip-osoite: automaattinen / dhcp
  • proxy/välityspalvelin: ei mitään
  • verkon tunnus mcc 244 mnc 91

Jos puhelimeen voi syöttää useita asetusryhmiä, kannattaa varmaan luoda kokonaan uusi ryhmä, asettaa tähän ryhmään APN internet, tallentaa asetukset ja ottaa tämä uusi ryhmä käyttöön. Tällöin kaikkien muiden asetusten pitäisi olla oletusarvoillaan.

 

Oletko kokeillut Telian sim-korttiasi yhdessäkään suomalaisessa puhelimessa, tabletissa, nettitikussa tai reitittimessä? Tuo kannattaisi tehdä, niin saisi vahvistettua tai suljettua pois liittymässä olevan vian.


Hah, hyvä uutinen on että Telian Sim näytti komeasti 4G tabletissani (ei suomalainen).

 

Puhelin antaa kyllä luoda muita APN internetejä, mutta asetukset vain eivät järjesty suosiollisesti. Laitteessa ei käsitykseni mukaan ole jälkiä edellisistä palveluntarjoajista.

 

Suurkiitokset sinulle hyvistä ajatuksista, tuesta ja neuvoista. Alan vihdoinkin kääntyä sille kannalle, että NA ja Eurooppa eivät tässä vain jälleen toimi ihan sovussa.

 

Siirryn shoppailemaan uutta laitetta... kunhan vain löytyisi jokin voimakas akku.

 

Kiitos vielä kerran!

 


Vastaa