Skip to main content

Mobiilinetin teoreettisesta 100mb:n nopeudesta on käytössäni 0,9 - 2,7 mb, tilanne on jatkunut jo viikkoja.Paikka on kilometrin päässä turun keskustasta.Häiriöilmoitukseeni vastattiin, että alueella suoritetaan lähiaikoina verkkoyhteyksien parannuksia, ei muuta.Laskut ovat kuitenkin säännöllisesti 100% luvatuista, vaikka palvelu olisikin vain 0,9 % luokkaa.Tiedustelin myös mahdollisuudesta määräaikaisen sopimukseni päättämisestä välittömästi, koska telia ei pysty palvelua tuottamaan, ei vastausta. Oletin jonkun ottavan yhteyttä ihan henkilökohtaisesti, mutta ainoa kommentti on ollut tuo em. viesti puhelimeen.



Asiakaspalvelu vaikuttaa täysin luokattomalta.



 



Edit NikoNo: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi

Moikka @heikkirs ja tervetuloa keskustelemaan Telia Yhteisöön!

Täältä Yhteisöstä emme pääse asiakastietoihisi käsiksi, joten tarkalleen tilannetta en pysty näkemään. Ottaisitko yhteyttä meihin joko Telian etusivulta löytyvän chatin kautta tai lomakkeella. Voit linkata tämän Yhteisö-kirjoituksen mukaan.

Yleisesti ottaen, jos mobiiliverkossa on jokin tukiasema ruuhkainen ja yhteyden hitaus johtuu siitä, voi auttaa, jos kokeilee mobiilireitittimestä taajuuslukitusta. Yleisimmin meillä ovat käytössä 2600, 2100, 1800 ja 800MHz verkot. Harvemmin käytettyjä ovat 900 ja 700Mhz taajuudet. Verkkotaajuuden lukitus löytyy reittimien asetuksista, jotka joka laitteessa ovat hieman erilaisia. Modeemiohjeista löytyvät reititin kohtaiset ohjeet.


Hei AnneAn, kiitos neuvostasi, kyllä modeemista on kaikki yhteydet kokeiltu, pelkkä 3G antaa toisinaan n 4mb:n hetkeksi, kunnes sekin hyytyy tuohon 0,9 - 2 Mb:n luokkaan.Käyn huomenna telian myymälässä, kyllä jokin parempi ratkaisu kuin " parannetaan lähiaikoina " on löydyttävä.


Asiakaspalvelu vaikuttaa täysin luokattomalta.

Telian aspa on ihan törkeän hyvä. Asiat hoituvat niin chatissä kuin Twitterissäkin. Ei ihan heti tule mieleen huonoa asiakaskokemusta tästä firmasta. Kokemusta on muistakin. Aspalla on iso merkitys siihen, että olen pysynyt asiakkaana näin pitkään. 


Viikkoja jatkuneeseen netin tökkimiseen vastaus;Hei *******, tälle alueelle on suunniteltu tehtävän lähiaikoina parannuksia 4G Data ( 700MHz) kuuluvuuteen.

Ollaan yhteydessä.

 

Siinä kaikki, että suunniteltu on.

 

En pidä tätä vastausta mitenkään päällä olevan ongelman ratkaisun suhteen  " törkeän hyvänä".


Ok.                   


@heikkirs@  kirjoitti:

Hei AnneAn, kiitos neuvostasi, kyllä modeemista on kaikki yhteydet kokeiltu, pelkkä 3G antaa toisinaan n 4mb:n hetkeksi, kunnes sekin hyytyy tuohon 0,9 - 2 Mb:n luokkaan.Käyn huomenna telian myymälässä, kyllä jokin parempi ratkaisu kuin " parannetaan lähiaikoina " on löydyttävä.

Millainen 4G-modeemi käytössä? Onko puhelimen nopeudet samanlaiset speedtestillä? Mihin tukiasemaan olet yhteydessä, jos lataat puhelimeen Google play storesta Cellmapper ohjelman? Siitä kuvakaappaus helpottaisi hahmottamaan tilannetta, varsinkin jos näkisi tukiaseman eNB-numeron ja RSRP (signaalin voimakkuus). Saatat olla myös B3-uhri, eli tukiasemassa on vain yksi taajuus. Se kuulostaa erikoiselta, että olisivat Turun keskustaan tuomassa B28 700 MHz kaupunkialueella. 

 

Kannattaa myös vilkaista Telian verkkokartasta https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta

näkyykö siellä lähelle kotiasi verkon parannuksia. Turkuun on tulossa kyllä 5G:tä ja samalla myös 4G:lle lisätaajuuksia useampaan tukiasemaan, mutta osuuko se käyttöpaikkaasi kannattaa tarkistaa.


Meillä kotona Säynätsalossa on kännyköissä mobiilinetti hyvä, mutta Nettilaite SAGEMCOM HYBRID ROUTER 537 (L 10-100 nopeudella) on heikentänyt nopeutta heinäkuun ajan n. 80 megasta nyt alle 8 megaa. Kännykät nappaa samoihin mastoihin joa 100 megan yhteydellä nopeustestillä. Olen lukenut Telian hyviä ohjeita ko laitteen ongelmiin, muttei ne ole auttaneet tai en ole löytänyt oikeita ohjeita nopeuden nosossa. Talomme sijaitsee kahden eri maston välissä, joilla on eroa jop 20 megaa yhteyksissä. Ideoita otetaan vastaan, kiitän jo etukäteen

 


Meillä kotona Säynätsalossa on kännyköissä mobiilinetti hyvä, mutta Nettilaite SAGEMCOM HYBRID ROUTER 537 (L 10-100 nopeudella) on heikentänyt nopeutta heinäkuun ajan n. 80 megasta nyt alle 8 megaa. Kännykät nappaa samoihin mastoihin joa 100 megan yhteydellä nopeustestillä. Olen lukenut Telian hyviä ohjeita ko laitteen ongelmiin, muttei ne ole auttaneet tai en ole löytänyt oikeita ohjeita nopeuden nosossa. Talomme sijaitsee kahden eri maston välissä, joilla on eroa jop 20 megaa yhteyksissä. Ideoita otetaan vastaan, kiitän jo etukäteen

 

Moikka @Kommentaari ja tervetuloa yhteisöön!

Tapaus kuulostaa valitettavasti melko paljon laitevialta, kun heikentyminen on tapahtunut yllättävästi ja muissa liittymissä ei kuitenkaan häiriötä. Oletan että normaalit uudelleenkäynnistykset ja tehdasasetuksiin resetoinnit on jo suoritettu? Eihän reitittimen antennien liitännät ole löystyneet?

 

Jos suurin piirtein tiedät mastojen suunnat, kannattaa sijoittaa reititin tähän parempaan mastoon suuntaavan ikkunan viereen. Kannattanee kokeilla myös verkkolukitusta. Tätä kautta en pääse katsomaan tapausta tarkemmin, joten tarkempaa taajuutta en osaa suositella. Matalammat taajuudet yleisesti tasalaatuisempia, joskin hitaampia. Ohjeet taajuuslukitukseen löytyvät tuolta laitteen ohjeista Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen käyttöohje | Asiakastuki (telia.fi) .

Toivottavasti lähtisi pelittämään hieman paremmin jollain niistä! 😁


Vastaa