@manicman kirjoitti:
Yritän ottaa uudessa puhelimessa käyttöön Mobiilivarmennetta. Mutta ei ota onnistuakseen, eli kun käyn tunnistautumassa ja pitäisi tulla kysely mihin syöttää saatu koodi, ei tulekaan mitään ilmoitusta. Missähän voisi olla vika? Tulee tosiaan vaan tekstiviestinä teksti "Mobiilivarmenteen rekisteröinti epäonnistui. Virhekoodi 13. Voit kokeilla rekisteröintiä myöhemmin uudelleen."
Tätä ongelmaa on havaittu, jos puhelin on 4G -verkossa rekisteröinnin yhteydessä. Kokeilisitko siis puhelimen asetuksista kytkeä VoLTE -puhelut pois päältä tai pakottaa puhelin käyttämään vain 3G -verkkoa. Kokeiletko sitten rekisteröintiä uudelleen ja kerro miten käy.
Löytyi vika. SIM toolkit -sovelluksella ei ollut käyttöoikeuksia mihinkään. Kävin antamassa oikeudet ja Mobiilivarmenne lähti toimimaan
Täällä oli tämäsama vika päällä maanantai-tiistai (7.-8.3.2022). VoLTE pois laitto ratkaisi ongelman.
Eli tämä vika on edelleen päällä vaikka tuossa väitetään että olisi ratkaistu.
https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_311962982
@tiainjan kirjoitti:
Täällä oli tämäsama vika päällä maanantai-tiistai (7.-8.3.2022). VoLTE pois laitto ratkaisi ongelman.
Eli tämä vika on edelleen päällä vaikka tuossa väitetään että olisi ratkaistu.
https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_311962982
Hmm, ikävä tietenkin kuulla, että jo kertaalleen pitkään korjausta odottanut ongelma olisi uusiutunut.
Yksittäisiä epäonnistumisia voi tunnistuksessa aina tapahtua, mutta emme toistaiseksi ole pystyneet tunnistamaan, että yleisesti tunnitautumisessa olisi ongelmia laitteen ollessa 4G-verkossa.
Olemme tunnistaneet ongelman missä liittymän sms-liikenne voi estyä kokonaan mikäli laite on yli viikon pelkästään 4G-verkossa. Koska varmenne toimii sms-liikenteen avulla voi tämä häiriö vaikuttaa myös varmenteen toimintaan. Ongelman vaikutus toistaiseksi on arvioitu olevan vähäinen, koska suurin osa laitteista käy viikon aikana ainakin hetkellisesti 3G tai 2G-verkossa. Näkisin, että kokemasi tilanne on todennäköisesti johtunut tästä ongelmasta.
Suosittelen ja pyytäisin tarkkailemaan tilannetta. Mikäli havaitset varmenteen toimivuudessa edelleen ongelmia laitteen ollessa 4G-verkossa häiriöilmoituksen kirjaaminen olisi suotavaa mahdollisimman tarkoin esimerkein.
Sama vika taitaa kiusata minuakin, jos VoLTE on päällä kirjautuminen epäonnistuu siten että Telian tunnistusnettisivu (https://tunnistus.telia.fi/uas/...) lähettää tunnistuspyynnön johon puhelin reagoi kysymällä PIN koodin mutta Telian tunnistusnettisivu ei sitten kuitenkaan pääse eteenpäin. Kun poistaa VoLTEn , niin alkaa toimia normaalisti.
Eipä tainnutkaan olla sama vika, unohdin mainita että ongelma kiusaa rinnakkais-simmiä, Telian asiakaspalvelu epäili ettei sinnakkais-sim+mobiilivarmenne+VoLTE ole toimiva yhdistelmä.
@MarttiR4 kirjoitti:
Eipä tainnutkaan olla sama vika, unohdin mainita että ongelma kiusaa rinnakkais-simmiä, Telian asiakaspalvelu epäili ettei sinnakkais-sim+mobiilivarmenne+VoLTE ole toimiva yhdistelmä.
Onko mobiilivarmenne käytössä pääliittymässäsi vai rinnaisliittymässä? Millainen puhelin sinulla on käytössäsi ja mikä ohjelmistoversio laitteessa on?
Moi, mobiilivarmenne ja ongelma on rinnakkaisliittymässä. Aiemmin mobiilivarmenne toimi ongelmitta pääliittymässä ja luulen että varmenne tuli poistettua pääliittymästä ennen aktivointia rinnakkaisliittymään.
Puhelin on Galaxy A8 (2018) SM-A530F ja softat jotain tällästä:
One UI 1.0
Android 9
Perustaajuuden versio A530FXXULCVB2
Android tietoturvakorjausten taso 1. marraskuuta 2021
@MarttiR4 kirjoitti:
Moi, mobiilivarmenne ja ongelma on rinnakkaisliittymässä. Aiemmin mobiilivarmenne toimi ongelmitta pääliittymässä ja luulen että varmenne tuli poistettua pääliittymästä ennen aktivointia rinnakkaisliittymään.
Puhelin on Galaxy A8 (2018) SM-A530F ja softat jotain tällästä:
One UI 1.0
Android 9
Perustaajuuden versio A530FXXULCVB2
Android tietoturvakorjausten taso 1. marraskuuta 2021
Kiitos lisätiedoista. Onko varmenne tehty rinnakkaisliittymän ns. omalle matkapuhelinumerolle vai pääliittymän matkapuhelinnumerolle?
Sinänsä offtopic kysymys väliin.
@AnneAn kysymys MultiSIM liittymästä?
Onko se muuttunut. Ainakin jokin aika sitten aspa kertoi, että siihen ei saisi VoLTE ja VoWIFI palvelua.
@AnneAnrinnakkaisliittymän varmenne on tehty rinnakkaisliittymän omalle numerolle (ja kun yritin ensin pääliittymän numerolla, meni pieleen koska tunnistuspyyntö lähti sille pääliittymän simmille/laitteelle)
@pejalonenjoo, mulla tuntuu VoLTEn kyllä saa päälle/pois rinnakkaisliittymässä, tosin en osaa sanoa onko sillä muuta merkitystä kuin mobiilivarmenteen temppuilu 🙂>
@MarttiR4 kirjoitti:
VoLTEn kyllä saa päälle/pois rinnakkaisliittymässä, tosin en osaa sanoa onko sillä muuta merkitystä kuin mobiilivarmenteen temppuilu 🙂>
Tällä hetkellä VoLTE:n poiskytkennällä ei ole merkitystä, koska kaikki toimii hyvin UMTS- eli 3G-verkossa. Operaattorit ovat kuitenkin sulkemassa 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä.
Tämä tarkoittaa sitä, että 2024 alkaen joudut aina kääntämään VoLTE:n pois päältä, kun käytät mobiilivarmennetta tai muutenkin kun vastaanotat muista kuin tavanomaisista puhelimista tulevia tekstiviestejä.
2024 ilman VoLTE:tä puhelut ja netti sakkaavat, joten 2024 alkaen muista palauttaa VoLTE takaisin käyttöön aina mobiilivarmenteen käytön jälkeen.
Voit toki hankkia mobiilivarmennetta varten myös aivan oman erillisen puhelimensa ja liittymänsä. Vanha näppäinpuhelinkin käy, kunhan se ei ole 1990-luvun mallia.
@pejalonen kirjoitti:
Onko se muuttunut. Ainakin jokin aika sitten aspa kertoi, että siihen ei saisi VoLTE ja VoWIFI palvelua.
Multi-SIM palveluun ei saa VoLTE:tä, mutta Yhteys Multiin saa. Multi-SIM:miin ei myöskään saa Mobiilivarmennetta.
Kiitti @irritus hyvästä selityksestä, v 2023 lopulla on sitten näköjään katsottava tilanne uudestaan 👏>. Maallikolle tässä on näköjään liikaa liikkuvia osia, meni varmaan jo nuo palveluiden nimetkin aika lailla metsään 😀>