@oliveri13 kirjoitti:
Moro!
Olisko kellään tullut vastaan mystistä itsestään pätkimistä otsikon mukaisella puhelimella tai muulla. Liittymä 4g 100/100. Havahdun aina kun joku vain toteaa, "meni puhelu suoraan vastaajaan", ja tsekkaan akkutietojen kautta (Android) mobiiliverkon signaalin näyttäneen esim päivän verran punaista. Joskus näen puhelimen otsikosta yhteyden olevan poikki, joskus taas en?!?! Miksi yleensä Soneran yhteys pätkäisee itsensä puhelimellani, edeltänyt Saunalahti (tosin 3G) ei moista tehnyt koskaan. Vähän harmittaa vaan jos joskus tarttis vaikka hätäinen puhelu tehdä ja verkko nurin. Buuttaamalla usein tilanne ratkeaa.
Katoaako verkkoa jossain tietyssä katuosoitteessa, vai onko ongelmaa esiintynyt missä vaan osoitteesta riippumatta? Onko muilla samassa osoitteessa olevilla ollut samanlaista ongelmaa Soneran tai Telefinlandin liittymillä? Esiintyykö ongelmaa silloin jos sinulla on LTE (4g) kytketty päältä pois? Testaapa!
Akaan Viialassa, mutta mielestäni olen törmännyt asiaan myös esim. Tampereella käydessäni. Vaimolla Tele Finland 3G-liittymällä, ei ole ollut ongelmia. 3G/4G -asiasta en ole varma, vaihtelen datayhteyden muotoa aika usein. n. kerran kuussa pätkintä tapahtuu.
Kuvaamasi tilanteen aiheuttaja voi toki olla häiriö Soneran matkapuhelinverkossa. Muita syitä voivat olla itse liittymä eli SIM-kortti tai puhelinlaite.
Puhelut eivät kulje 4G-verkossa ja käytännössä on siten, että kun puhelimessa käytetään nettiyhteyttä 4G-verkossa, tulee puhelimen ensin tiputtaa itsensä 3G-verkkoon (tai 2G-verkkoon) puhelun tullessa liittymään. Joskus saattaa käydä niin, että puhelinlaite ei vaihda verkkoa tarpeeksi nopeasti, jolloin saapuva puhelu ei tule normaalisti perille. Tästä asiasta ei kuitenkaan välttämättä ole kyse sinun puhelimesi ja liittymäsi kohdalla.
Osviittaa ongelman aiheuttajasta saataisiin siten, että lukitset puhelimesi testimielessä käyttämään ainoastaan 3G-verkkoa eli Verkkotilaksi valitaan "Vain WCDMA". Myös SIM-kortin testaus toisessa puhelinlaitteessa antaa tärkeää tietoa. Mikäli ongelma johtuu häiriöistä Soneran verkossa, voit tehdä asiasta vikailmoituksen Sonera Omien Sivujen kautta, johon voit sisäänkirjautua/rekisteröityä täällä .
Sisäänkirjautumisen jälkeen valitaan oikea liittymä ja tämän jälkeen kohta "Tee vikailmoitus". Vikailmoituksesta tulisi ilmetä muutama tarkka ajankohta (päivämäärä ja kellonaika), jolloin ongelma on ilmennyt sekä mahdollisimman tarkka osoite tai osoitteet, jossa puhelinta on käytetty ongelmatilanteessa. Lisäksi puhelimen merkki ja malli tarvitaan.
Tarvinnee pitää tuota 3G:tä pari kuukautta enimmäkseen päällä ja katsoa toistuuko tuo sinä aikana.
@oliveri13 kirjoitti:
Tarvinnee pitää tuota 3G:tä pari kuukautta enimmäkseen päällä ja katsoa toistuuko tuo sinä aikana.
Vähempikin aika riittää testailuun, vaikkapa viikon pari. :smileywink:
Tänään taas pätkäisi. 4G illalla nukkumaan mennessä päällä, kun halusin testata näin aluksi johtuuko tilanteeni virransäästöappista, jonka olen poistanut. Yön latauksessa, aamupäivällä olin soittamassa puhelua - ei verkkoa. Mobiiliyhteys näytti H+ ja Soneran verkkotunnus näkyi. Koitin laittaa mobiiliverkon pois - soittaa ja päälle - soittaa - ei apua, mutta mobiili vaihtui 4G:ksi. Otin tästä tilanteesta screen capin (liitteenä). Koitin vielä laittaa puhelinta lentokonetilaan ja takaisin, jolloin verkko tuli takaisin yhteyteen. Kuvasta näkee että verkko on ollut koko aamun pois, mutta ei valitettavasti sitä kuinka pitkään yöllä. Pitänee nyt seuraavaksi koittaa 3G -taktiikkaa.
Akaan Viialan alueella sijaitsevissa tukiasemissa ei ole tehty äskettäin huoltotöitä, joten kuvaamasi tilanne ei voi johtua tästäkään. Yleensä huoltotyöt pyritään tekemään ns. hiljaisen liikenteen aikana eli käytännössä öisin. Yhdessä alueen tukiasemassa on kuitenkin ollut lyhytaikaisia häiriötilanteita 10. ja 20.4.2015, mutta häiriöt ovat tapahtuneet päiväsaikaan ja asia on koskenut 2G-verkkoa.
Olisiko sinulla mahdollisuutta testata liittymäsi SIM-korttia toisessa puhelinlaitteessa ja seurata, ilmeneekö toisessa puhelimessa samanlaista ongelmaa. Mikäli mahdollista, voit lisäksi testata jonkin toisen liittymän SIM-korttia sinun puhelimessasi. Näillä testeillä saataisiin osviittaa ongelman aiheuttajasta.