Skip to main content

Sainpa tämän näköisen DHCP leasen, kyseessä Liikkuva Netti + julkinen IP-osoite.. Yllättäen ei toimi.

 

ubnt@ExtSonera-fw:~$ show dhcp client leases 

interface  : eth0

ip address : 193.210.229.59     &Active]

subnet mask: 255.255.255.252

router     : 193.210.229.60

name server: 192.89.123.230 192.89.123.231

dhcp server: 10.25.26.1

lease time : 28800

last update: Wed Feb 22 11:00:07 EET 2017

expiry     : Wed Feb 22 19:00:04 EET 2017

 

Tuo on nyt näyttänyt tuolta ilmeisesti jo muutaman päivän, ainakin tuossa säännöllisesti on kuulunut kyseisen testilinjan käyttäjiltä kitinää ettei toimi ja laitteiden boot ei auta, DHCP antaa saman leasen uudelleen. IP siis ei ole samassa aliverkossa gatewayn kanssa, joten yllättäen data ei hirveästi liiku mihinkään, muurin mielestä oletusreitti on inactive-tilassa.

 

Itse asiassa tuo 193.210.229.59/30 ei ole oikein muutenkaan kelvollinen, se kun on 193.210.229.56/30 verkon broadcast.. Joku voisi korjata.

Ihmettelen tuota dhcp palvelimen osoitetta. Kuinka se on privaattiosoitteessa jota ei reititetä internetissä lainkaan? Ja kuitenkin sinulla on julkinen ip.


DHCP-palvelimen osoitteessa ei ole mitään ihmeellistä. Senhän ei ole tarkoituskaan näkyä internettiin. Operaattori voi aivan hyvin pystyttää omaan verkkoonsa DHCP-palvelimen yksityisellä IP-osoitteella.


Joo ei tuossa DHCP-palvelimen osoitteessa ole mitään outoa, se on operaattorin sisäverkkoa eikä DHCP-palvelimen omalla osoitteella tarvitse olla mitään tekemistä sen jakamien osoitteiden kanssa. Menee DHCP relayna mobiiliverkon reitittimiltä.

 

Mainittakoon että tuo on yhä saman näköinen, uusii kiltisti samaa leasea. Nappasin tuon reitittimen nyt viikonlopuksi verkosta kun ei sille ole tarvetta, ehtii vanhentua 8h lease-aika ja toivottavasti ensi kerralla kysyessä DHCP tarjoilee toimivamman osoitteen. Ei ole kovin kriittisessä käytössä tuo liittymä (satunnaisiin testihassutteluihin kun pitää saada testattua asioita firman sisäverkon ulkopuolelta) niin ei pahasti haittaa poikki olo. Voisi tuo olla kiva korjata ettei haittaa jotain muuta kriittisemmässä käytössä.

 

Tein toki tuosta vikailmoituksenkin jo viikolla, joskin kuluttajaliittymä kyseessä ja moisten vikailmoitusten polku tikettijonossa tuollaisessa tapauksessa ratkaisuun asti on pitkä ja kivinen..


Vastaa