Erittäin tarkkaa tutkintaa ja mielenkiintoinen havainto. Sanon suoraan että itsellä ei ole tästä tietoa, onko suuniteltua vai ei. Välitinkin viestisi eteenpäin verkonsuunniteluun niin odotetaan heiltä kommenttia aiheeseen, palaamme sitten tähän ketjuun.
Onkos kuvissa näkyvät nopeudet siis toteutuvia lataus- ja lähetysnopeuksia? Ihan mukavia nopeuksia jo tuolla kahden taajuuden combolla tulee, vaikka toki kolmella olisi vielä enemmän odotettavissa.
Kiitos @HenriLie,
nuo nopeudet ovat hetkellisiä protokollatason latausnopeuksia. Todellinen latausnopeus on aina jonkin verran matalempi. Vasemmanpuoleinen on päätaajuuden ja oikeanpuoleinen 1. CA taajuuden (SCC) nopeus. Lähetysnopeutta en testannutkaan, mutta se on aivan ylinnä oikealla oleva tieto.
Mielenkiintoista, kiitos tarkennuksista, tässä oppii itsekkin taas uutta 👍>
Itse tuossa huomasin saman Telian 5G-verkossa, että jos laitan ZTE MC801A 5G-reitittimen pelkästään 4G-verkkoon. Niin välttämättä ei ota kuin osan 4G-taajuuksista käyttöön ja jos modeemi on 5G-tilassa eli 5G NSA, niin tässä tapauksessa tulee hyvin 4CA 4G+5G-verkko käyttöön. Useampi taajuus eli 800MHz+1800MHz+2100MHz+2600MHz 4G:ssä sekä 700MHz 5G ja eikä ole 3500MHz 5G-verkkoa.
@PurnipsiSama 2CA 4G-ongelma on myöskin Yhteisverkossa eli käytettäessä Huawei B818 4G-reititintä. DNA:n verkkoa laite tukee hyvin useampaa CA-taajuutta, mutta ei tahdo Telialla toimia kunnolla.
Huawei B818 osalta ongelma johtuu modeemin ohjelmiston rajoituksista. Minun havaitsemani johtuu jostain Telian verkon konfiguraatiosta.
700 MHz 4G ei ole käytössä Telialla jos tukiasemassa on 5G 700 MHz. Toki tuo modeemi pitäisi tukea 800+1800+2100+2600 ihan heittämällä 4G:ssä, mut onko sitten jokin rajoite ohjelmistossa tai sitten tukiasema (verkko) ei pyydä kuin 2/3CA komboja, eikä ollenkaan 4 CA komboja.
@kurkitopi kirjoitti:
Sama 2CA 4G-ongelma on myöskin Yhteisverkossa eli käytettäessä Huawei B818 4G-reititintä. DNA:n verkkoa laite tukee hyvin useampaa CA-taajuutta, mutta ei tahdo Telialla toimia kunnolla.
Huawei B818 ei valitettavasti tue 3CA:ta Telian SIM-kortilla muuten kuin B3+B7+B20 kombolla. Eli LTE800+LTE1800+LTE2100 (B20+B3+B1) ei ole tuettu. Asia on ohjelmistotekninen rajoite, valitettavasti. Asiasta on pyydetty Teliaa olemaan yhteydessä Huaweihin, mutta korjausta ei ole ikävä kyllä näkynyt.
Taas uusi tukiasema "vaillinaisena". Lahti, Laakerikatu. Saitissa ainakin LTE 800, 1800, 2100 ja 5G 700+3500. 4G ei anna kuin max. 2CA , UE CAPA requestin vuoksi. Tuosta jää 3CA potentiaali käyttämättä. Toki 2CA, 4x4 antaa ihan kohtalaista nopeutta maksimissaan, mutta ei tuo nyt ihan mitään juhlaa ole.
@Purnipsi kirjoitti:
Taas uusi tukiasema "vaillinaisena". Lahti, Laakerikatu. Saitissa ainakin LTE 800, 1800, 2100 ja 5G 700+3500. 4G ei anna kuin max. 2CA , UE CAPA requestin vuoksi. Tuosta jää 3CA potentiaali käyttämättä. Toki 2CA, 4x4 antaa ihan kohtalaista nopeutta maksimissaan, mutta ei tuo nyt ihan mitään juhlaa ole.
Pahoittelut pitkästä vastausajasta ja odottelusta. Mainitsemiesi tukiasemien kohdalla havaitsimme toimintavirheen, eli taajuudet pitäisi kyllä olla kaikki käytettävissä samaan aikaan. Korjaamme tämän mahdollisimman pian. Juuri päättyneen ICT -alan lakon vuoksi korjauksessa voi kuitenkin kestää, joten mitään aikamääreitä tälle korjaukselle ei voida luvata.
@HenriLie kirjoitti:
@Purnipsi kirjoitti:
Taas uusi tukiasema "vaillinaisena". Lahti, Laakerikatu. Saitissa ainakin LTE 800, 1800, 2100 ja 5G 700+3500. 4G ei anna kuin max. 2CA , UE CAPA requestin vuoksi. Tuosta jää 3CA potentiaali käyttämättä. Toki 2CA, 4x4 antaa ihan kohtalaista nopeutta maksimissaan, mutta ei tuo nyt ihan mitään juhlaa ole.
Pahoittelut pitkästä vastausajasta ja odottelusta. Mainitsemiesi tukiasemien kohdalla havaitsimme toimintavirheen, eli taajuudet pitäisi kyllä olla kaikki käytettävissä samaan aikaan. Korjaamme tämän mahdollisimman pian. Juuri päättyneen ICT -alan lakon vuoksi korjauksessa voi kuitenkin kestää, joten mitään aikamääreitä tälle korjaukselle ei voida luvata.
Hei ja kiitos vastauksesta. Ymmärrän vallan hyvin työtaistelutilanteen vaikutukset ja todennäköisesti kasautuneet työtehtävät. Hyväksyn ratkaisun.
Toivottavasti tuota tarkistellaan myös laajemmalti, koska nämä kaksi tukiasemaa oli vain minun poimintani, joita olen sattunut ihmettelemään. Epäilen, että puuttuvia 3CA-konffeja on muuallakin, jossa on 800+1800+2100 MHz. Mihin kaikkialle tuo toimintavirhe on päässytkään livahtamaan - en osaa sanoa, mutta ilmoittelen, jos havaitsen vielä erikoisesti toimivia saitteja.
Kiitos selvittelystä. 🙂>
@Purnipsi kirjoitti:
Toivottavasti tuota tarkistellaan myös laajemmalti, koska nämä kaksi tukiasemaa oli vain minun poimintani, joita olen sattunut ihmettelemään. Epäilen, että puuttuvia 3CA-konffeja on muuallakin, jossa on 800+1800+2100 MHz. Mihin kaikkialle tuo toimintavirhe on päässytkään livahtamaan - en osaa sanoa, mutta ilmoittelen, jos havaitsen vielä erikoisesti toimivia saitteja.
Toki selvitämme juurisyyn ja sitä kautta toivottavasti löydämme kerralla kaikki tukiasemat, joita tämä ongelma mahdollisesti koskee. Ilmoita toki uusistakin havainnoista, jos tulee vastaan. Näillä antamillasi pohjatiedoilla oli helppo lähteä liikkelle 👍>
Kaikkialla fixi ei ilmeisesti ole ehtinyt perille. Huomasin erikoisuuksia Orimattilan vesitornin ja Lahden Penopen tukiasemissa CA:n kytkeytymisen osalta.
Orimattila eNB 142856
Lahti Penope eNB 140266
Kärkkäinen ja Laakerikatu toimivat.
@Purnipsi kirjoitti:
Orimattila eNB 142856
Lahti Penope eNB 140266
Kärkkäinen ja Laakerikatu toimivat.
Kiitos tiedosta! Välitin nyt uudetkin huomiosi eteenpäin. Näitä CA -haasteita tosiaan voi ilmestyä joskus tukiasemien päivityksien tai muutostöiden jälkeen ja aina näitä ei automaattisesti havaita. Siksi on tärkeää ilmoittaa havainnoista, vaikka tietysti nämä on ei-toivottuja ongelmia, eikä käyttäjän kuuluisi näitä erikseen raportoida.
*Edit: Sainkin juuri korvanappiini tiedon, että näihin ongelmiin on tulossa suurempi massakorjaus syksyllä, eli silloin kaikki tiedossa olevat korjataan kerralla.
Hei ja kiitos vastauksista.
Ymmärrän, että harva huomaa CA:n toiminnan vapaateholla, mutta jos huomaan, niin aion jatkossakin raportoida poikkeamista.
Kyseinen virhe olisi pitänyt mielestäni jäädä jo kiinni tukiasemien konfiguraatioiden testissä Nokialla ja myös Telialla, missä niitä nyt ikinä testataan. Viimeistään käyttöönoton yhteydessä, kun toimintaa varmistetaan. Sitä en voi tietää, millainen toimintamalli Telialla on uusien tukiasemien käyttöönottotesteissä. Ainakin hätäpuhelujen reitittyminen pitää minun tietääkseni testata, tosin eihän tuo edes minulle kuulu tietää Telian testiprotokollista.
Asiasta muodostuu huolestuttava kuva Telian/Nokian teknisestä tasosta. Puutteellista ja virheellistä ohjelmistoa pääsee (käytössäni olevien tietojen valossa) kenenkään huomaamatta tuotantoverkkoon asti.
Toivottavasti asia tutkitaan ja validioinnin heikko lenkki löydetään sekä uudelleentapahtuminen estetään. Hyvä, että syksyllä saadaan massakorjaus tunnistettuihin virhepaikkoihin.
@Purnipsi kirjoitti:
Hei ja kiitos vastauksista.
Ymmärrän, että harva huomaa CA:n toiminnan vapaateholla, mutta jos huomaan, niin aion jatkossakin raportoida poikkeamista.
Kyllä, jokainen huomio on tärkeää nostaa esille.
Kyseinen virhe olisi pitänyt mielestäni jäädä jo kiinni tukiasemien konfiguraatioiden testissä Nokialla ja myös Telialla, missä niitä nyt ikinä testataan. Viimeistään käyttöönoton yhteydessä, kun toimintaa varmistetaan. Sitä en voi tietää, millainen toimintamalli Telialla on uusien tukiasemien käyttöönottotesteissä. Ainakin hätäpuhelujen reitittyminen pitää minun tietääkseni testata, tosin eihän tuo edes minulle kuulu tietää Telian testiprotokollista.
Asiasta muodostuu huolestuttava kuva Telian/Nokian teknisestä tasosta. Puutteellista ja virheellistä ohjelmistoa pääsee (käytössäni olevien tietojen valossa) kenenkään huomaamatta tuotantoverkkoon asti.
Käyttöönotossa varmasti testit käydään läpi ja uskon vahvasti, ettei näitä jätetä tarkoituksenmukaisesti testaamatta. Osalle tukiasemista tehdään myös käyttöönoton jälkeen ohjelmistopäivityksiä, joiden tarkistuksessa ei välttämättä ole tätä CA -puolta huomattu tarkistaa, varsinkaan jos päivitys ei ole siihen liittynyt.
Toivottavasti asia tutkitaan ja validioinnin heikko lenkki löydetään sekä uudelleentapahtuminen estetään. Hyvä, että syksyllä saadaan massakorjaus tunnistettuihin virhepaikkoihin.
Tietenkään tätä tilannetta ei koskaan haluta tapahtuvan ja juurisyyt kyllä selvitetään ja teemme parannuksia prosesseihin, missä tätä ongelmaa voi tapahtua.