Skip to main content

Onko tosiaankin niin kuin Cellmapperissa näkyy, että Selkien Taivaanpankon mastossa ei ole enää B3-taajuusaluetta, vaan se on muuttunut B28:een? Tuon maston B3 toimi meillä mainiosti, mutta nyt se pätkii (jonkun muun maston kautta) koko ajan. Modeemini ei tue B28:ta.

 

Kyllä kyseisessä tukiasemassa on meillä 4G B3 kaista tarjollä. Kyseisessä tukiasemassa on kyllä tehty päivitystöitä tämän vuoden puolella, mutta ei ole poistettu taajuuksia käytöstä. Onko ongelmat selvästi sisäkuuluvuudessa, paraneeko kuuluvuus jos vaihtaa reitittimen sijaintia asunnossa tai pystyykö testaamaan puhelimella eri sijainnissa? Entä onko reititintä resetoitu / käynnistetty uudelleen, jos yhdistämiseen on jotain ongelmaa tullut?

Jos ei ala pelkällä reitittimen siirtelyllä tai resetoinneilla yhdistämään, kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Siten voimme liittymätiedoilla tutkia tarkemmin mihin tukiasemaan liittymä/reititin yhdistää ja miksei saa tästä tukiasemasta yhteyttä, tai löytyykö muuta syytä pätkinnälle.


Kiitos tiedosta. Taajuudet siis Celmapperissa väärin. Meillä on käytössä Zyxelin ulkoinen modeemi antennimastossa, joten sitä ei ihan joka päivä kehtaa mennä ruuvailemaan 😉.

Luultavasti sateinen keli on aiheuttanut osan yhteysongelmista.

Kun aikoinaan testailin parasta suuntausta oli tuo Selkie ehdottomasti paras. Kilpailijallanne ei toiminut silloin mikään.


En ole varma Cellmapperin toiminnasta nykyisin, millä perusteella taajuudet siinä näkyy. Osaisiko @olkitu kommentoida tästä tarkemmin, olet paljon Cellmapperin käytöstä keskustellut aiemmin ja opastanut käytössä.

Toki sateinenkin sää voi vaikuttaa ja on hyvä vertailla vielä paremmalla säällä toimintaa. En saanut tietoa suoraan, oliko tuossa tukiaseman päivityksen yhteydessä antennisuuntia muokattu, mutta toki masto edelleen samassa paikassa on.


CellMapperiin ei ole tallennettu muita taajuuksia kuin B28, eli pitäisi sovelluksella tallentaa enemmän niin että puhelin ottaisi yhteyksiä muihin taajuuksiin mitä tukiasemassa on. Tukiasema on vaihdettu Huaweista Nokiaksi ja oletettavasti B3 ja B28 lisäksi olisi vielä B1 ja B20 ainakin. 


Suuntasin Zyxelin Kolittajanmäen mastoon ja lukitsin taajuudeksi B1:n. Signaalitasot ja nopeus paranivat, mutta pätkimistä esiintyy vieläkin.

 


Pätkinnän syytä on vaikea varmuudella sanoa, mutta sen pätkinnän selvittämiseksi olisi tärkeää ottaa ylös muutama tarkka esimerkki tutkinnan avuksi. Esimerkissä tulisi olla pvm. ja tarkka kellonaika, kun yhteys katkeaa, sekä tieto onko taajuuslukitus silloin päällä. Esimerkkejä olisi hyvä olla eri päiviltä, yhteensä 3-5kpl ja ne voi ilmoittaa asiakaspalveluumme. Sitten voidaan liittymätietojen kanssa tutkia tarkemmin.

Kolittajanmäkeä en nyt tunnistanut enkä Googlen kartasta löytänyt, eli en tiedä mihin tukiasemaan nyt ottaa yhteyttä. B1 kaista kyllä löytyy tuosta aloituskuvassa näkyvästä 42354 -tukiasemasta.


Kolittajanmäen masto näkyy Cellmapperissa numerolla 41341 ja on meitä kaikista lähin Yhteisverkon masto. Asumme siitä luoteeseen.

Yritän kirjata häiriöaikalistaa. Taajuuslukitus on koko ajan päällä enkä aio sitä ihan heti muuttaakaan.

 


Vastaa