Hei ja tervetuloa Yhteisöön!
Mobiiliverkossa yhteysnopeus määräytyy yleisesti kuuluvuuden sekä ruuhkaisuuden mukaisesti. Tukiasemien kapasiteetti jaetaan kaikkien alueen käyttäjien kesken jokaisena hetkenä ja hetkittäiset käyttömäärät sekä -tarpeet vaihtelevat, joten saadun nopeuden vaihtelu voi olla suurta myös lyhyellä aikavälillä.
Vaihdoin mobiililaajakaista liittymän 150m 200m. No kuinka ollakkaan nopeus tipahti huomattavasti 150m hyvä kun on 100m joskus ollut käyttössä jo 3kk.
Liittymän tilattu nopeus itsessään määrittää maksimiraja-arvon latausnopeudelle. Normaali vaihteluväli mobiililiittymissämme on latausosuudella 10 Mbps ylöspäin aina liittymän maksimiin asti, esim. 150M -liittymällä se on 10-150 Mbps.
Jos yhteysnopeus on kuitenkin selvästi heikentynyt yhtäkkisesti kotiosoitteessasi, voi kyseessä olla verkon tilapäinen häiriö. Voit tarkastaa tilanteen häiriökartastamme osoitteesi hakemalla. Tästä löydät asiakastukemme ohjeita mobiililaajakaistan ongelmatilanteisiin.
Jos selitystä ei löydy, voimme tarkastella liittymääsi asiakaspalvelumme kautta.
Tuohon jatkeeksi seuraan päivittäin tilannetta. 150m oli koko ajan 150m. Nykyinen 200m on jotain muuta. Ei voi suositella isompia nopeuksia kenellekään. Todennäköisesti teen niin kuin kaverikin 25v Telia asiakkuudesta. Vaihtoi operaattoria.
Tuohon jatkeeksi seuraan päivittäin tilannetta. 150m oli koko ajan 150m. Nykyinen 200m on jotain muuta. Ei voi suositella isompia nopeuksia kenellekään. Todennäköisesti teen niin kuin kaverikin 25v Telia asiakkuudesta. Vaihtoi operaattoria.
Mobiililiittymän nopeus aniharvoin on edes lähellä liittymän maksimia jatkuvasti. Jos sinulla sillä vanhalla 150M-liittymällä noin oli , niin se on todellinen harvinaisuus.
Jos käyttöpaikallasi on kuuluvuus useampaan tukiasemaan , niin mahdollisesti laitteesi on nyt yhdistänyt eri tukiasemaan kuin aikaisemmin. Kokeile katkaista yhteys ja yhdistä uudelleen tai käynnistä laite kokonaan uudelleen.
Mikäli yhteysnopeus jää sopimusehtojen minimin alle , niin tee vikailmoitus. 200M-liitttymän nopeuden vaihteluväli sopimusehdoissa on 10….200 Mbit/s.
Tuo on ihan turhaa tehdä vikailmoitus ei ne noteeraa yksittäistä asiakasta. Tuohon voin sanoa vielä että testasin molempia liittymiä niin puhelinki jää kauas aikaisemmasta nopeudesta. Ikävä todeta että huonosti hoidetaan. Ihmettelen millä keinolla onnistuvat mainostaan luotettavana tuottajana.
Tuo on ihan turhaa tehdä vikailmoitus ei ne noteeraa yksittäistä asiakasta. Tuohon voin sanoa vielä että testasin molempia liittymiä niin puhelinki jää kauas aikaisemmasta nopeudesta. Ikävä todeta että huonosti hoidetaan. Ihmettelen millä keinolla onnistuvat mainostaan luotettavana tuottajana.
Jos ei tee vikailmoitusta , niin mistä operaattori voi tietää ongelmista?
Jos kerran olet parilla liittymällä testannut ja molemmilla on nopeudet tippuneet , niin veikkaisin , että verkossa on tehty muutoksia kuten esim. suuntailtu tukiaseman antenneja. Sinun liittymistä muutos tuskin johtuu.
Mobiililaajakaista ei oo pelittänyt koko 3 kk aikana nyt näky puhelinliittymäkin temppuilevan. Ehkä on aika kokeilla muuta yli 20 vuoden asiakkuuden jälkeen. Kotona puheliittymä antoi 70m kaupungissa täyttä 150m.
Mobiililaajakaista ei oo pelittänyt koko 3 kk aikana nyt näky puhelinliittymäkin temppuilevan. Ehkä on aika kokeilla muuta yli 20 vuoden asiakkuuden jälkeen. Kotona puheliittymä antoi 70m kaupungissa täyttä 150m.
Hei @Satapuu, entäpä jos kokeillaan voinko auttaa sinua tarkemmin? Jos kerrot esimerkiksi paikkakunnan, niin voin tarkistaa onko sillä alueella häiriötä tiedossa. Kovasti tämä nimittäin kuulostaisi aluekohtaiselta, eikä niinkään liittymän muutoksesta johtuvalta. Voit myös itse tarkistaa häiriökartastamme, olisiko alueellasi häiriötä. Eikö nuo @mickem antamat vinkitkään toimineet? Pystymme varmasti selvittämään tämän, jos vaan tehdään yhteistyötä.
Tuohon edelliseen asun Kokkolassa. Olen katsonut häiriö ja korjaus jutskat. Ei oo. Lisäksi valjastin reittittimeen lisäavun jolla nopeus nousi niihin lukemiin. Ennen lisäystä laahas 20-40m eli suomeksi ********.
----
Muokkaus Merja_J: siistitty tekstiä
Olin toissa päivänä viimeksi yhteydessä Telia vikapalveluun ja kokeillaan vaihtaa SIM kortti uuteen koska ei noussut puhelimessa kauan. Elikkä odatan SIM korttia nyt.
Olin toissa päivänä viimeksi yhteydessä Telia vikapalveluun ja kokeillaan vaihtaa SIM kortti uuteen koska ei noussut puhelimessa kauan. Elikkä odatan SIM korttia nyt.
Hyvä homma, että asia etenee sitä kautta. Sieltä pystymme tarkistelemaan tilannetta paremmin. Pidä ihmeessä meidät ajan tasalla, auttaako tuo SIM-kortin vaihto.
Tuo on ihan turhaa tehdä vikailmoitus ei ne noteeraa yksittäistä asiakasta. Tuohon voin sanoa vielä että testasin molempia liittymiä niin puhelinki jää kauas aikaisemmasta nopeudesta. Ikävä todeta että huonosti hoidetaan. Ihmettelen millä keinolla onnistuvat mainostaan luotettavana tuottajana.
Jos ei tee vikailmoitusta , niin mistä operaattori voi tietää ongelmista?
Jos kerran olet parilla liittymällä testannut ja molemmilla on nopeudet tippuneet , niin veikkaisin , että verkossa on tehty muutoksia kuten esim. suuntailtu tukiaseman antenneja. Sinun liittymistä muutos tuskin johtuu.
Aikoinaan kun oli Telian asiakas ja yritin (huom, yritin) tehdä kuuluvuuspalautetta, Telian asiakaspalvelija kieltäytyi tekemästä palautetta kun liittymän nopeus oli juuri ja juuri miniminopeuden. Tosin tipahti siitäkin myöhemmin. Ilmeisesti Telialla ollaan niin itsevarmoja ja ylimielisiä, että asiakas palautteineen saa painua sinne mistä on tullut ja Telia tietää että kuuluvuudessa ei ole ongelmia. No, tämä asiakassuhde loppui luonnollisesti, koska Telia teki sopimusrikkomuksen eikä halunnut korjata tilannetta.
Aikoinaan kun oli Telian asiakas ja yritin (huom, yritin) tehdä kuuluvuuspalautetta, Telian asiakaspalvelija kieltäytyi tekemästä palautetta kun liittymän nopeus oli juuri ja juuri miniminopeuden. Tosin tipahti siitäkin myöhemmin.
Kyllä sen palautteen voi tehdä netissä ihan palautelomakkeella eikä tarvita asiakaspalvelijaa siinä välissä.
Eri asia sitten on johtaako se palaute yhtään mihinkään.
Aikoinaan kun oli Telian asiakas ja yritin (huom, yritin) tehdä kuuluvuuspalautetta, Telian asiakaspalvelija kieltäytyi tekemästä palautetta kun liittymän nopeus oli juuri ja juuri miniminopeuden. Tosin tipahti siitäkin myöhemmin. Ilmeisesti Telialla ollaan niin itsevarmoja ja ylimielisiä, että asiakas palautteineen saa painua sinne mistä on tullut ja Telia tietää että kuuluvuudessa ei ole ongelmia. No, tämä asiakassuhde loppui luonnollisesti, koska Telia teki sopimusrikkomuksen eikä halunnut korjata tilannetta.
Kuuluvuuspalautteita otetaan miellään vastaan, jos asiakas ilmoittaa verkon katvealueesta tai yksittäisen osoitteen heikosta signaalista. Niiden avulla voidaan miettiä mikä ratkaisu alueelle tarjoisi parhaat yhteydet. Jos kuuluvuus on kunnossa niin silloin myös kuuluvuuspalautteen kirjaaminen ei auta tilannetta.
Jos yhteyden hidastelu johtuu heikosta radiokapasiteetista niin tämän pystymme huomioimaan myös ilman asiakaspalautteita. Näemme aika tarkasti ja tukiasema kohtaisesti millaisia nopeuksia eri taajuudet tarjoavat alueella liikkuville liittymille ja mikä radiokapasiteetin käyttöaste on.
Kuuluvuuspalautteita otetaan miellään vastaan, jos asiakas ilmoittaa verkon katvealueesta tai yksittäisen osoitteen heikosta signaalista. Niiden avulla voidaan miettiä mikä ratkaisu alueelle tarjoisi parhaat yhteydet. Jos kuuluvuus on kunnossa niin silloin myös kuuluvuuspalautteen kirjaaminen ei auta tilannetta.
Jaa. Siis teidän mielestä asiakkaat tekevät kuuluvuuspalautteita vain huvin vuoksi???? Minä kyllä veikkaan , että kukaan ei viitsi sellaiseen ryhtyä ilman syytä.
Ette te tiedä yksittäisen asiakkaan kuuluvuuksia , vaan alueen laskennallisen tilanteen ja se ei kerro paikallisia katveita ollenkaan.
Jaa. Siis teidän mielestä asiakkaat tekevät kuuluvuuspalautteita vain huvin vuoksi???? Minä kyllä veikkaan , että kukaan ei viitsi sellaiseen ryhtyä ilman syytä.
En tietenkään sitä tarkoittanut. Siksi sanoinkin heti alkuun “Kuuluvuuspalautteita otetaan miellään vastaan, jos asiakas ilmoittaa verkon katvealueesta tai yksittäisen osoitteen heikosta signaalista.”
Halusin vain tarkentaa, että yhteyden ongelmat eivät välttämättä aina johdu heikosta kuuluvuudesta. Ennen kuuluvuuspalautteen kirjaamista on asiakaspalvelijan hyvä varmistaa asiakkaan kanssa, että kuuluvuus on syynä yhteyden heikkoon toimivuuteen eikä ongelma voi johtua heikosta radiokapasiteetista.
Kuuluvuuspalauteet ovat arvokkaita sillä niinkuin sanoit emme jokaisen osoitteen todellista kuuluvuutta voi tietää.
Kyse on heikosta ja häiriöisestä signaalista. Omien tutkimusten pohjalta asuinpaikkani on monen tukiaseman takalaidalla ja seurauksena on heikko signaalin voimakkuus ja muiden tukiasemien heikkojen signaalien aiheuttama ”signaalien kakofonia”. Mutta ainoastaan nopeus kiinnosti ja kun se sattui olemaan piirun verran yli 10 M, niin ei ole ongelmaa. On kokeiltu Minun Teliat ja kaikenmaailman chatit, aina tulos että kuuluvuus on alueellasi kunnossa, turpa kiinni. Ei edes kyselty ongelman oireita sen kummemmin. Itse annoin sitten sen viimeisen kuuluvuuspalautteen, eli vaihdoin operaattoria.
Ja muistakaa nyt siellä norsunluutorneissa sellainenkin asia, että käyttäjän ei tarvitse tietää onko ongelma kuuluvuudessa vai heikossa radiokapasiteetissä. Jos yhteys ei pelitä, niin kyllä Telian tulee jotain asian eteen tehdä eikä palloitella ja aliarvioida asiakasta. Telian pörssikurssi alkaa olemaan jo niin alhaalla, että luulisi senkin jo vähän antavan ajattelun aihetta asiakkaan asemasta.
Jaa. Siis teidän mielestä asiakkaat tekevät kuuluvuuspalautteita vain huvin vuoksi???? Minä kyllä veikkaan , että kukaan ei viitsi sellaiseen ryhtyä ilman syytä.
En tietenkään sitä tarkoittanut. Siksi sanoinkin heti alkuun “Kuuluvuuspalautteita otetaan miellään vastaan, jos asiakas ilmoittaa verkon katvealueesta tai yksittäisen osoitteen heikosta signaalista.”
Kaikkeahan sitä voi sanoa , mutta käytännön toiminta ratkaisee. Esimerkit tässäkin ketjussa kertovat aspan toiminnasta ihan muuta kuin nuo “juhlapuheet”.
mobiiliverkko on mitä on toivottavasti 5g tuleminen parantaa tilannetta siinä voi saaha jopa gigan netin
Odottelempa tässä että Posti saisi kuljetettua uuden SIM kortin. Postin palvelu on jostain kaukaa menneisyydestä nykypäivänä. Nopeammin ja edullisemmin toisi Matkahuolto. Lähetin tässä Seinäjoelle Huawei AX2 reitittimen kuljetus maksoi kaikkineen 25€ hintaa nosti esim kun ei ollut vastaanottajan puhelinnumero ja joutuivat kirjoittamaan noutolähetteen. Lähetin tuossa jokunen aika sitten polkupyörän Helsinkiin Matkahuollon kautta pyörä oli perillä seuraavana päivänä ja maksoi 45€ lähetys. Tuo SIM kortti kai lähti tiistaina odottelen sitä.
Tuohon 5g liittymään ei kannata tavoitella kuin kuuta nousevaa vaati liian paljon tukiasemia toimiakseen kunnolla nykyinen 4g menee vielä paikoin lankaverkossa. Onhan se hyvä että ihmisillä on toiveita.
Tuo on ihan turhaa tehdä vikailmoitus ei ne noteeraa yksittäistä asiakasta. Tuohon voin sanoa vielä että testasin molempia liittymiä niin puhelinki jää kauas aikaisemmasta nopeudesta. Ikävä todeta että huonosti hoidetaan. Ihmettelen millä keinolla onnistuvat mainostaan luotettavana tuottajana.
Aivan periaatteen vuoksi meidän kuluttajien pitäisi tehdä vikailmoitus ja valitus *aina*, kun nopeus putoaa alla sopimusehtojen minimin. Oli se sitten yksi tai sata kertaa päivässä.
Käytännössä oikeuksien vaatiminen tältä firmalta on mahdotonta: Telian simputtavat asiakaspalvelijat kohtelevat vikailmoituksen tai valituksen tekijää käytännössä syyllisenä oman palvelunsa kelvottomaan laatuun.
Aina löytyy syitä ja tekosyitä, ja omassa tekniikassa ei ole mitään vikaa, vaikka kuuluvuuskartta lupaa täyttä palvelua. Totuuden nimissä on tosin sanottava, että juuri tällä hetkellä oma yhteyteni toimii hyvin.
Tuo on ihan turhaa tehdä vikailmoitus ei ne noteeraa yksittäistä asiakasta. Tuohon voin sanoa vielä että testasin molempia liittymiä niin puhelinki jää kauas aikaisemmasta nopeudesta. Ikävä todeta että huonosti hoidetaan. Ihmettelen millä keinolla onnistuvat mainostaan luotettavana tuottajana.
Aivan periaatteen vuoksi meidän kuluttajien pitäisi tehdä vikailmoitus ja valitus *aina*, kun nopeus putoaa alla sopimusehtojen minimin. Oli se sitten yksi tai sata kertaa päivässä.
Käytännössä oikeuksien vaatiminen tältä firmalta on mahdotonta: Telian simputtavat asiakaspalvelijat kohtelevat vikailmoituksen tai valituksen tekijää käytännössä syyllisenä oman palvelunsa kelvottomaan laatuun.
Aina löytyy syitä ja tekosyitä, ja omassa tekniikassa ei ole mitään vikaa, vaikka kuuluvuuskartta lupaa täyttä palvelua. Totuuden nimissä on tosin sanottava, että juuri tällä hetkellä oma yhteyteni toimii hyvin.
Otamme vastaan mielellämme kuuluvuuspalautteita sekä vikailmoituksia yhteyksistä, mitkä eivät toimi kuten kuuluu. Mobiiliyhteyksien osalta nopeudet vaihtelevat eri syistä johtuen (tukiaseman sijainti ja sen suuntaukset kohdeosoitteeseen nähden, lisäksi maastolliset seikat ja tukiaseman käytettävyys/ruuhkaisuus).
On olemassa paikkoja, missä ei netti toimi ja siihen voimme ehdottaa lisäantennimahdollisuutta. Kuuluvuuskarttamme näyttää suuntaa antavasti kuuluvuuden ja mitä enemmän kartassa on pikselöintiä alueella / alueen vieressä, niin silloin kannattaa suhtautua siihen sen mukaan. Kuuluvuuskartan liukukytkimillä voi tarkistella eri verkkojen toimivuudet alueella.
Mainitsit, että aina löytyy syitä ja tekosyitä. Siltä ne saattavat asiakkaalle ehkä vaikuttaa, mutta meidän on kyseltävä laitekannat, mitä käyttää ja ovatko ne ajantasalla. Ne ovat tärkeitä tietoja vianrajaukseen liittyen. On tullut vastaan paljon vanhoja laitteita (ja sim-kortteja), mitkä ovat olleet syynä toimimattomaan nettiyhteyteen.
Asiakaspalvelunkokemuksestasi voisin todeta, että tarkoituksenamme ei ole olla ylimielisiä ja haluamme kaikkien saavan tasapuolisen asiakaspalvelukokemuksen asioidessa kanssamme portaalista riippumatta. Kyselemme asiakaspalvelun puolelta kysymyksiä häiriöihin liittyen enkä simputus-sanaa käyttäisi tässä tapauksessa. Meille on hyvin tärkeää tietoa, milloin yhteys ei toimi, minkälaisia yhteysnopeuksia saadaan tiettyihin kellonaikoihn ja miten yhteys on toiminut aiemmin, millä tavalla yhteyttä käytetään ja tarvitsemme myös tietoomme aikoja, milloin yhteys katkeaa, koska näemme johtuuko verkosta vai laitteesta/laitteista ja käytetäänkö langattomana vai nettikaapelin kanssa. Häiriöilmoituksen laatiminen mahdollisimman kattavilla tiedoilla on aina helpotus vikaa tutkivalle taholle, myös nopeampi tutkia. Mitä enemmän validia tietoa on, sen helpommin näemme syyt mahdollisiin häiriöihin.
No niin tuli uusi SIM kortti. Yhteys parani hiukan. Päästiin jopa 110m Testasin sitten uudella Honor 90 lite puhelimella kun yhdistin verkkoon niin kertoi että katvealueella on. Äsken olin yhteydessä vikailmoitukseen niin Johan tuli taas sitä tekstiä mikä saa asiakkaan tuntemaan tyhmäksi ja että valittaa turhasta. Palvelu oli että äkkiä eroon tuosta ikävästä aiheesta. Tämä vain vahvistaa että ehkä on aika vaihtaa maksunsaajaa. Ihmettelen vain miten Telia pystyy mainostajan parhaita yhteyksiä. Onkohan se tehty tuhannen valkoisille väelle.
No niin tuli uusi SIM kortti. Yhteys parani hiukan. Päästiin jopa 110m Testasin sitten uudella Honor 90 lite puhelimella kun yhdistin verkkoon niin kertoi että katvealueella on.
Nopeus kyllä kuulostaa kohtuulliselta, mutta edelleen heikommalta mitä vanha sopimus tarjosi.
Toimivan SIM-kortin vaihtamisella uuteen SIM-korttiin ei käytännössä ole minkäänlaista vaikutusta yhteyden nopeuteen. En nyt ymmärrä miksi korttia alunperin on lähdetty edes vaihtamaan.
Oliko liittymä nyt käytössä reitittimessä ja puhelimen yhdistit reitittimen Wifi-verkkoon? Jos tällöin puhelin herjaa olevansa verkon katvealueella niin ongelma on reitittimessä tai puhelimen ja reitittimen välisessä Wifi-signaalissa.
Vaihtuiko tämä reititin sopimuksen uusimisen yhteydessä? Jos vaihtui niin millaista nopeutta saat vanhalla reitittimellä?
Tuo olisi mielenkiintoista kuulla, että miten puhelin ilmoittaa olevansa katvealueella?
Wifin osalta kannattaa nyt vielä varmistaa, että yhdistää 5 GHz wifiin. Tuo noin 100 Mbps kuullostaisi 2,4 GHz wifin maksimisuorituskyvyltä.
Kyllä liitin puhelimen reitittimen verkkoon. Ei SIM korttia puhelimessa. Reititin ei vaihtunut uuden sopimuksen myötä. Pelotti aikaisemmalla 150 ja hiukan yli ei uudella liittymällä. Eikä mikään ole aikaisemmin herjannut mitään elikkä onko kyseessä nyt reitittimen vika reititin on aika uusi reilu 1v.