Kyseessä on koko Yhteisverkon alueella oleva CA:n toimintaan liittyvä ongelma. Ongelma koskettaa suurinta osaa CA:ta tukevia päätelaitteita valmistajasta ja mallista riippumatta.
Olisi mukava saada tähän jonkinlaista kannanottoa Yhteisverkon tai omistajaoperaattorien suunnalta, onko ongelma tiedossa ja selvityksessä tällä hetkellä?
Itsellä on täysin vastaava vika SYV:n alueella DNA:n liittymällä ja ZTE MC7010 ja MC889A päätelaitteilla. Ja vastaava ongelma oli aikanaan myös Huawei B818:ssa.
jostain syystä täällä levillä mökillä (telian/yhteiskäyttöverkon tolppa 300m päässä) netti hidastuu n. 20mbps tasolle ja virkoaa 100mbps tasolle kun uudelleenkäynnistää 4G+ modeemin. iltaisin pääasiassa
modeemina vanha huawei b715 ja liittymänä telia prepaid. lähitolpassa vaikka mitkä kanavat ja pääsee ainakin 2ca-tilaan ehkä jopa 3ca. modeemissa täydet signaalitolpat
onko vika moteemissa vai verkon ruuhkaisuudessa?
Modeemi on aika vanha, ja lähtökohtaisesti suosittelisin kokeilemaan myös toista laitetta toimiiko se samalla tavalla, jos ohjelmistopäivitykset laitteessa ovat laitettuna ajantasalle. Kuulostaisi sille toisaalta, että ruuhkaa siellä voipi olla ja kun uudelleenkäynnistää laitteen, niin se hakee uuden yhteyden ja hetkellisesti saattaa olla parempi yhteys. Tästä alueesta voisi esim. tarkemmin katsoa onko sinne tulossa parannuksia. Asiakastukemme kuuluvuuskartan Rakenteilla -välilehdestä voi katsoa lähiajan suunnitelmat, onko alueelle tulossa parannuksia.
Kyselin tästä @spiidwulf verkon puolen asiantuntijoilta, ovatko tällaisesta mainitsemastasi asiasta tietosia, vastaus oli yksiselitteinen: olisivat tietoisia jos asia olisi näin. Toivoisin, että tekisit meille häiriöilmoitusta tutkittavaksi asiasta, niin saisimme kättä pidempää asiasta.
jostain syystä täällä levillä mökillä (telian/yhteiskäyttöverkon tolppa 300m päässä) netti hidastuu n. 20mbps tasolle ja virkoaa 100mbps tasolle kun uudelleenkäynnistää 4G+ modeemin. iltaisin pääasiassa
modeemina vanha huawei b715 ja liittymänä telia prepaid. lähitolpassa vaikka mitkä kanavat ja pääsee ainakin 2ca-tilaan ehkä jopa 3ca. modeemissa täydet signaalitolpat
onko vika moteemissa vai verkon ruuhkaisuudessa?
Modeemi on aika vanha, ja lähtökohtaisesti suosittelisin kokeilemaan myös toista laitetta toimiiko se samalla tavalla, jos ohjelmistopäivitykset laitteessa ovat laitettuna ajantasalle.
mikä olisi suositeltava modeemi? huom pitää olla “litteetä mallia” max 8cm leveä
jostain syystä täällä levillä mökillä (telian/yhteiskäyttöverkon tolppa 300m päässä) netti hidastuu n. 20mbps tasolle ja virkoaa 100mbps tasolle kun uudelleenkäynnistää 4G+ modeemin. iltaisin pääasiassa
modeemina vanha huawei b715 ja liittymänä telia prepaid. lähitolpassa vaikka mitkä kanavat ja pääsee ainakin 2ca-tilaan ehkä jopa 3ca. modeemissa täydet signaalitolpat
onko vika moteemissa vai verkon ruuhkaisuudessa?
Modeemi on aika vanha, ja lähtökohtaisesti suosittelisin kokeilemaan myös toista laitetta toimiiko se samalla tavalla, jos ohjelmistopäivitykset laitteessa ovat laitettuna ajantasalle.
mikä olisi suositeltava modeemi? huom pitää olla “litteetä mallia” max 8cm leveä
Jos uutta reititintä olet hankkimassa niin suosittelen harkitsemaan 5G-kykyistä laitetta, sillä Levin alueen verkosta löytyy ja Levin lähi alueille on rakenteilla 5G-verkko tämän vuoden aikana.
Toki ennen uuden laitehankinnan tekemistä kannattaa häiriöilmoituksen kautta tai toisella laitteella testaamalla pois sulkea verkon mahdollinen ongelma. Oletko vastaavaa hidastelua havainnut myös muilla laitteilla esimerkiksi puhelimella mökillä ollessa?
Jos uutta reititintä olet hankkimassa niin suosittelen harkitsemaan 5G-kykyistä laitetta, sillä Levin alueen verkosta löytyy ja Levin lähi alueille on rakenteilla 5G-verkko tämän vuoden aikana.
Toki ennen uuden laitehankinnan tekemistä kannattaa häiriöilmoituksen kautta tai toisella laitteella testaamalla pois sulkea verkon mahdollinen ongelma. Oletko vastaavaa hidastelua havainnut myös muilla laitteilla esimerkiksi puhelimella mökillä ollessa?
käytetään telian prepaidia “käytön mukaan” -periaatteella niin siinä 4G 100mbps liittymä maximi. ei ole muita telian liittymiä ja datamielessä elisa “kuuluu” vielä huonommin. eikä puhelin jää silleen pyörimään verkkoon päiviksi kuten reititin
--
Muokkaus SonjaMelina: lyhennetty lainausta
jostain syystä täällä levillä mökillä (telian/yhteiskäyttöverkon tolppa 300m päässä) netti hidastuu n. 20mbps tasolle ja virkoaa 100mbps tasolle kun uudelleenkäynnistää 4G+ modeemin. iltaisin pääasiassa
modeemina vanha huawei b715 ja liittymänä telia prepaid. lähitolpassa vaikka mitkä kanavat ja pääsee ainakin 2ca-tilaan ehkä jopa 3ca. modeemissa täydet signaalitolpat
onko vika moteemissa vai verkon ruuhkaisuudessa?
Modeemi on aika vanha, ja lähtökohtaisesti suosittelisin kokeilemaan myös toista laitetta toimiiko se samalla tavalla, jos ohjelmistopäivitykset laitteessa ovat laitettuna ajantasalle. Kuulostaisi sille toisaalta, että ruuhkaa siellä voipi olla ja kun uudelleenkäynnistää laitteen, niin se hakee uuden yhteyden ja hetkellisesti saattaa olla parempi yhteys. Tästä alueesta voisi esim. tarkemmin katsoa onko sinne tulossa parannuksia. Asiakastukemme kuuluvuuskartan Rakenteilla -välilehdestä voi katsoa lähiajan suunnitelmat, onko alueelle tulossa parannuksia.
Kyselin tästä @spiidwulf verkon puolen asiantuntijoilta, ovatko tällaisesta mainitsemastasi asiasta tietosia, vastaus oli yksiselitteinen: olisivat tietoisia jos asia olisi näin. Toivoisin, että tekisit meille häiriöilmoitusta tutkittavaksi asiasta, niin saisimme kättä pidempää asiasta.
Teknisessä asiakaspalvelussa on olemassa ns. Runbookit vianselvitykseen. Ensimmäinen kysymys on, auttaako laitteen uudelleenkäynnistys, joka auttaa, kuten myös taajuuslukitusten vaihto. Seuraava kysymys on, mikä on yhteyden nopeus. Nopeus on ilman CA:takin reilusti yli sopimuksellisen vaihteluvälin. Ongelma vain valitettavasti toistuu parin tunnin kuluttua.Eli ongelma tulkitaan ratkaistuksi ja selvitystä ei eskaloida pidemmälle.
Linkkaan vielä toiselta foorumilta keskustelun, missä useat muut henkilöt raportoivat samaa ongelmaa https://bbs.io-tech.fi/threads/suomen-yhteisverkko-oy-n-radioverkon-modernisointi-nokian-tekniikalla-kaeyttaejaekokemukset-palaute.338124/page-51#post-14695476
Korostaisin vielä, että vika on erittäin suurella todennäköisyydellä SYV:n uusissa Nokian tukiasemaradioissa ja selvitys vaatii myös päätelaitteen lokit pelkän tukiaseman tarkastelun lisäksi.
Miten @PiaJo ehdottaisit, että ratkaisua kannattaisi edistää?
Teknisessä asiakaspalvelussa on olemassa ns. Runbookit vianselvitykseen. Ensimmäinen kysymys on, auttaako laitteen uudelleenkäynnistys, joka auttaa, kuten myös taajuuslukitusten vaihto. Seuraava kysymys on, mikä on yhteyden nopeus. Nopeus on ilman CA:takin reilusti yli sopimuksellisen vaihteluvälin. Ongelma vain valitettavasti toistuu parin tunnin kuluttua.Eli ongelma tulkitaan ratkaistuksi ja selvitystä ei eskaloida pidemmälle.
Linkkaan vielä toiselta foorumilta keskustelun, missä useat muut henkilöt raportoivat samaa ongelmaa https://bbs.io-tech.fi/threads/suomen-yhteisverkko-oy-n-radioverkon-modernisointi-nokian-tekniikalla-kaeyttaejaekokemukset-palaute.338124/page-51#post-14695476
Korostaisin vielä, että vika on erittäin suurella todennäköisyydellä SYV:n uusissa Nokian tukiasemaradioissa ja selvitys vaatii myös päätelaitteen lokit pelkän tukiaseman tarkastelun lisäksi.
Miten @PiaJo ehdottaisit, että ratkaisua kannattaisi edistää?
En ole @PiaJo, mutta toivottavasti kommenttini riittää. Paras tapa ongelman selvityksessä on edetä varmistamalla toisella laitteella ettei ongelma johdu päätelaitteesta. Kuten kolleegani edellisessä viestissään ehdotti, kannattaa tilanteesta kirjata häiriöilmoitus. Näin matkapuhelinverkon asiantuntija pääsee liittymän lokien avulla kartoittamaan mitä reitittimen ja tukiaseman välisessä yhteydessä tapahtuu. Selvitämme ja korjaamme mahdollisesti havaitut ongelman sitten yhteistyössä SYV:n kanssa.
On totta, että asiakaspalvelu tekee yhteydenoton alussa selvitystä omien taitojensa puitteissa. Tämä ongelma ei kuitenkaan korjaudu uudelleenkäynnistyksellä kuin hetkeksi ja ongelma on toistuva. Asiakaspalvelun tulisi ymmärtää siirtää ilmoitus jatkokäsitytelyyn asiantuntijalle. Kirjallinen vikailmoitus olisi tässä tilanteessa se järkevin vaihtoehto. Mukaan voi laittaa vaikka linkin tästä kejusta.
Muokkaus SonjaMelina: lyhennetty lainausta
En ole @PiaJo, mutta toivottavasti kommenttini riittää. Paras tapa ongelman selvityksessä on edetä varmistamalla toisella laitteella ettei ongelma johdu päätelaitteesta. Kuten kolleegani edellisessä viestissään ehdotti, kannattaa tilanteesta kirjata häiriöilmoitus. Näin matkapuhelinverkon asiantuntija pääsee liittymän lokien avulla kartoittamaan mitä reitittimen ja tukiaseman välisessä yhteydessä tapahtuu. Selvitämme ja korjaamme mahdollisesti havaitut ongelman sitten yhteistyössä SYV:n kanssa.
On totta, että asiakaspalvelu tekee yhteydenoton alussa selvitystä omien taitojensa puitteissa. Tämä ongelma ei kuitenkaan korjaudu uudelleenkäynnistyksellä kuin hetkeksi ja ongelma on toistuva. Asiakaspalvelun tulisi ymmärtää siirtää ilmoitus jatkokäsitytelyyn asiantuntijalle. Kirjallinen vikailmoitus olisi tässä tilanteessa se järkevin vaihtoehto. Mukaan voi laittaa vaikka linkin tästä kejusta.
Kiitos ohjeistuksesta! Laitan kirjallisen vikailmoituksen ja pyrin mahdollisimman hyvin kuvaamaan, että kyse ei ole huonosta kuuluvuudesta/signaaliarvoista tai tukiaseman ruuhkaisuudesta johtuva ongelma. Nämä ovat taatusti tyypillisempiä hidastumista ja vikailmoituksia aiheuttavia tekijöitä.
Ohjeistan myös jatkossa samasta ongelmasta kärsiviä tekemään kirjallisen ilmoituksen ja linkkaamaan tämän keskustelun mukaan, joten saadaan näitä niputettua ongelman laajuuden konkretisoimiseksi.
Vian tunnistaminen edellyttää aina oman modeemin päässä sitä, että pääsee katsomaan hallintapuolelta, koska modeemi hyödyntää CA:ta ja koska se ei lähde päälle isomman lataus- tai lähetysnopeuden tarpeesta huolimatta.
---
Muokkaus SonjaMelina: lyhennetty lainausta
ei oo CA:sta kiinni, moteemi vaan “menettää nopeutta” pikkuhiljaa ja uudelleenkäynnistyksen yhteydessä palautuu, joskus palautuu automaattisesti yön yli
ei oo CA:sta kiinni, moteemi vaan “menettää nopeutta” pikkuhiljaa ja uudelleenkäynnistyksen yhteydessä palautuu, joskus palautuu automaattisesti yön yli
Kiitos lisätiedoista! Kokeilitko vielä @PiaJo antamia ohjeita? Lisäksi suosittelen myös aiemmin mainittua häiriöilmoituksen tekoa, jos kaipaat asian selvittämisessä apua!
ei oo CA:sta kiinni, moteemi vaan “menettää nopeutta” pikkuhiljaa ja uudelleenkäynnistyksen yhteydessä palautuu, joskus palautuu automaattisesti yön yli
Kiitos lisätiedoista! Kokeilitko vielä @PiaJo antamia ohjeita? Lisäksi suosittelen myös aiemmin mainittua häiriöilmoituksen tekoa, jos kaipaat asian selvittämisessä apua!
luulen että moteemi on vähän kulahtanut ja se oli alunperin elisan vekotin (mut kun elisa “kuuluu”) huonosti täällä niin ei siinäkään verkossa toimi. käsittääkseni nuo on jotenkin “optimoitu” operaattoreiden verkkoon.
toinen vaihtoehto on se että jää johonkin ruuhkatilaan.
ehkä hankin jonkun telian verkkoon tarkoitetun vehkeen esmes ZTE MF286R:n halavalla torista, se auttanee (tai sitten ei)
hirveätä kaistaahan ei täällä tartte, prepaidin 100mbps on aivan riittävä