Skip to main content
No moro, laittelin täs langatonta nettii ton ruman johdon tilalle, ja sitku piti kirjautuu nii en enää muistanu salasaani, tai sähköpostist kyl löyty joku mitä lähetitte mut se ei toiminu. No menin sitten tolle sivulle https://www4.sonera.fi/aureg/forgottenPassword/ ja tilasin salasanan puhelimeeni, käsitin siis että lähetätte nykyisen salasanan mut sit sieltä tuliki kokonaa uus? Emmäny mitää semmost halunnu, ei kai se meinaa sitä et mun pitää maksaa toi kybä? Ei tämmösel köyhäl opiskelijal oo varaa tommosee...

No anywaaay, sain sitten näköjään uuden salasanan, mutku sekää ei toimi?? Tulee vaa ilmoitus et "Network Security Key Mismatch". Miten saan tän hommelin toimii?

Thanks jos joku vastaa tähä...

PS. Miks teille ei voi lähettää sähköpostii? Piti jotkut tunnuksetki tänne tehä tämmösen simppelin jutun takii.
Kertoisitko mitä laitteita sinulla nyt on?

Nyt olet varmaan palauttanut väärän salasanan. Langattoman verkon (WLAN / WI-FI) salasana eli WPA-KEY / WPA2-KEY ei ole sama kuin salasana. Tämä löytyy laittaan pohjasta ellet ole muuttanut salausavaina.


Soneran omille sivuille olit nollannut salasanan, joka on ihan eri juttu. Sinne pääset käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Modeemin / reitittimen järjestelmävalvojan salasanan unohtuessa voit resetoida (RESET painike) painamalla ohuella kynällä / tikulla 30s. Sitten pääset hallintaan oletus tunnuksilla ja salasanoilla.
Moi anna13,

olkitu tuossa ylempänä hyvin kertoikin jo mistä on kyse ja miten ongelma ratkeaa. Tuota 10 euroa ei luonnollisestikaan veloiteta, jos hoisit salasanan vaihtamisen itsepalveluna. 10 euroa voidaan veloittaa ainoastaan niissä tapauksissa, jossa salasana vaihdetaan asiakaspalvelusta.

 

Helpoin tapa tarkistaa Soneran sähköpostiosoitteen salasanan toimivuus on johdolla internetmodeemin kytketyllä koneella tai jo toimivaksi todetulla yhteydellä webbimailssa selaimella osoitteessa

https://webmail.inet.fi/

Siinä eivät häiritse sähköpostiohjelman määrityksissä tai langattoman verkon määrityksissä mahdollisesti olevat virheet.

 

Täsä siis oli kyseessä langattoman yhteyden salasana, josta käytetään hämmentävästi eri nimityksiä

 

 

Minusta olisi oikein, että soneralaiset eivät edes tiedä liittymäsi ja pääsähköpostiosoitteesi salasanaa, mutta voivat antaa järjestelmän muodostaa uuden salasanan, jos salasna on unohtunut tai mahdollisesti joutunut vääriin käsiin.


Mutta eikö nyt ollut kyse langattoman verkon salasanasta, mikä yleensä määritetään modeemin kautta, esim. Inteno modeemissa 192.168.1.1.


Oli, oli ongelmana langattoman verkon salasana, johon sähköpostin / liittymän tai soneratunnuksen salasanalla ei ole osaa eikä arpaa.

 

Tässä tuli kuitenkin erehdyksessä pyydettyä vaihtamaan sähköpostin ja jos oli liittymän pääosoite niin samalla myös liittymän salasana jotka sitten on  otettava kaikissa asianomaisissa paikoissa käyttöön. (Sitä en ole kokeillut miten käy jos "Sonera Tunnukseen" on naitettu internetliittymä ja vaihtaa sen pääsähköpostin salasanan.) Jos jossain vielä mättää, niin webbimailissa kokeilu auttanee selkeämmille vesille, mikä salasana sähköpostiin toimii. Paitsi että muistelen että webbimailiin ja sähköpostiasiakasohjelmakäyttöön salasanat eivät aina ole muuttuneet samanaikaisesti mutta muutaman tunnin sisällä kuitenkin.


Mikä modeemi sulla on? Koska langattoman verkon salasana määritetään aina modeemin kautta. Jos sulla on Inteno (valkoinen modeemi vihreillä valoilla), niin kirjoita selaimen osoitekenttään 192.168.1.1 ja paina enter, sen jälkeen Home Network -> Wireless -> Configure, sitten etsi seuraava osio:

 

WPA-PSK Preshared Key:

 

Tuon perässä lukee langattoman verkon salasana.


Windstapper neuvoikin jo hyvin reitin, mikäli haluaa langattoman yhteyden salasanan muuttaa.



Monesti tuo langattoman yhteyden salasana löytyy modeemin pohjasta tarralapusta, jolloin sitä ei tarvitse haarukoida hallintapaneelin kautta. Salasana on yleensä merkitty tunnuksella WEB KEY, WPA PSK, S/N, WPA KEY tai jotakin tällaista.


Niin ja unohdin mainita sen että jos modeemin palauttaa takaisin tehdasasetuksille se palauttaa myös langattoman verkon salasanan takaisin tehdasasetuksille jolloinka tuo modeemin pohjassa oleva salasana astuu takaisin voimaan.

 

Voit resetoida modeemin ja sillä tavalla palauttaa takaisin oletus salasanan, eli jos sinulla on Inteno modeemi niin ota vaikka hakaneula ja paina modeemin takaosassa näkyvää reikää noin 5 sekunnin ajan, jolloinka modeemin valot pimenee ja modeemin resetoituu. Ja tämän jälkeen tarralapussa oleva salasanan pitäisi taas toimia.


 

Jep. Modeemikohtaisella tavalla langattoman verkon salasana näkyy selaimella modeemista. Ja on käyttäjän muutettavissakin. Jos ohjetta ei löydy, modeemin tyypillä internetin hakukoneella etsimällä löytyy ainakin tosi laajat manuaalit, joista tiedon etsiminen on oma vaivansa.

 

Lisäksi langattoman verkon alkuperäinen salasana on tavallisesti tarrassa modeemin pohjassa Esim. minulla parikymmenmerkkinen numero- ja kirjainjono. (S/N lienee tavallisesti Serial number ja ainakin minun ZyXELissä eri kuin salasana WPA)


Vastaa