Vielä vähemmän tuolla keskiarvolla tekisi. Ne hetket, kun et siirrä tietoa, ajaisivat keskiarvon lähelle nollaa. En myöskään keksi, miten tuonne saisi myöskään helposti matalimpaa nopeutta.
Sanotaan esimerkiksi, että tietoa siirtyy jollakin hetkellä 0,2 Mbit/s.
- Onko verkko niin tukossa, että liittymän suorituskyky on vain 0,2 Mbit/s?
- Onko asiakkaan liikenne kevyttä, esimerkiksi nettiradion kuuntelua, eikä asiakas tarvitse tuona hetkenä enempää kuin 0,2 Mbit/s.
Jotta operaattori tietäisi, kummasta tapauksesta on kyse, heidän täytyisi kysyä asiaa asiakkaalta.
Huippunopeustiedostakin voi kuitenkin joskus olla hyötyä. Esimerkki:
Myyjä: Hei. Meillä olisi nyt mahtava tarjous Liikkuva netti L-asiakkaillemme, Yhteys mukaan 6⅔G 590 M vain 29,90 €/kk seuraavat 12 kk, normaalisti 54,90 €/kk.
Asiakas: Jaa, mutta nykyinenkään liittymäni ei saavuta mainostettuja nopeuksia. Ei tuolta verkosta tipu kuin 38 Mbit/s.
M: No sepä harmillista.
A: Niin, tätä kyllä markkinoitiin 100 Mbit/s nopeudella. Mutta voisihan tämän tosiaan päivittää nykyaikaan. Mikä onkaan päivän hinta Yhteys mukaan kotimaassa 50 M-liittymälle? Ja eihän tästä mene liittymätyypin vaihtomaksua, kun te olette aloitteellinen osapuoli?
M: Hmm, tuota, ööö...
A: Niin, oliko se päivän hinta 7,90 vai 12,90 €/kk?