Open Gate

  • 24 February 2015
  • 2 kommenttia
  • 17 katselukertaa

Nyt mie en ymmärrä tätä hommaa, onko Sonera todella niin ahne vai mikä kun... Annappa kun mie kerron tarinan ja viisaammat voi sitten kommentoida.

 

Eli sanotaan nyt näin että meillä on kiinteistöyhtymä (jossa on useampi osakas) ja meillä on siellä valvontakamera joka on mobiili liittymän päässä ja siihen on kytkettynä Open Gate palvelu. No joskus muistaakseni viime syksynä alkoi ilmenemään ongelmia, eli ko valvontakameraan en päässytkään enään kiinni puhelimellani jossa on myös Soneran liittymä ja nettipaketti, no ihmettelin että onkohan kameran netissä jotain vikaa vai mikä on kun ei toimi. No sitten tulin kotia ja puhelimeni yhdisti wlaniin (joka on Sonera kaapelinetin perässä) ja siinä sitten myöhemmin päätin kokeilla kameraa ja se toimikin. No en siinä sitten sen kummemmin ihmetelly ja ajattelin että ehkä se oli se netti poikki hetkellisesti siellä kameran päässä. No meni muutama päivä ja taas olin wlanin ulkopuolella ja kokeilin kameraa puhelimellani ja eihän se toiminut. Siinä vaiheessa kun tulin taas kotia ja wlaniin ja kamera toimi niin päätin testailla että toimiihan se varmasti myös mobiiliyhteydellä, mutta eihän se pelannu. No siinä oli jo kello niin paljon ettei tullu soiteltua vikapalveluun. Se asia hieman unohtu hetkeksi ja myöhemmin tuli taas esille ja päätin sitten soittaa vikapalveluun ja en tiedä oikein että ymmärisvätkö että mistä tässä on kyse mutta lupasivat tehdä vikailmoituksen, josta kylläkään ei kuulunut koskaan mitään takaisin.

 

Meni taas noin muutama kuukausi kun aihe tuli esille uudellen kun hankin itselleni liikkuvan laajakaistan ja siihen Open Gaten ja taas valvontakamera tarkoitukseen ja hop eihän se toiminu tietenkään se että puhelimen mobiilikaistalla voisi tuota kameraa katsoa. Kokeilin kaikki mahdolliset kompot että eihän varmasti ole puhelimessa vika (käytin wlanissa, toimi. tein puhelimella wlanjaon ja kokeilin tietokoneella sen kautta, ei toimi. koneella suoraan kiinteän kaistan wlanin kautta, toimii.). Ei muutako soittoa Soneralle että mitäkätä miksi, siinä hieman pöllähtäneenä sain vastaukseksi että tarvitsen myös Open Gaten puhelimen mobiilikaistaan ja olin että tuota en sulata, miksi yhteyettäottavassa päässäkin pitäisi olla portit auki, ei käy minun verkkoymmärrykseeni. Tämän takia pitäisi kaikilla (yhtymän jäsenillä joilla Soneran liittymä) olla Open Gate puhelinliittymässään jos haluavat mobiilissa kameraa tarkastella. Mutta olipa puhelimessa vaikka Saunalahden liittymä niin hyvin toimii kamera mobiilikaistalla. Siis vaikuttaisi täysin siltä että Sonera on joko osaamattomuuttaan tai ilkeyttään laittanut palomuureista niin että internet tai prointernet apn:ien verkkoalueilta yhteyden tullessa ei olekkaan open gate palvelussa portit auki. No Aspan tyyppi laittoi kokeeksi myös puhelimeni liittymään Open Gaten avausmaksutta ja konffasin sen puhelimeeni ja kappas kamera aukesikin. Onhan se jo aika kallista maksaa kahesta Open Gatesta.

 

Ois kiva jos joku oikea Soneran verkkoasiantuntija voisi kommentoida tätä, että onko tämä ihan tarkoituksella tehty näin rahastusmielessä vai... Voishan tuota kyllä harkita vaihtaa kännyn operaattoria jahka siihen sauma aukeaa.

 

T. Hieman pettynyt about 15 vuotta asiakkaana ollut


2 kommenttia

Sonera Open Gate -palvelussa on häiriötilanne, joka ilmenee kuvaamallasi tavalla. Etäyhteyden muodostus saattaa epäonnistua Soneran matkapuhelinverkon liittymällä, jossa yhteysosoitteena (APN) käytetään osoitetta internet. Yhteys saattaa kuitenkin onnistua, mikäli yhteyttä yritetään muodostaa useamman kerran peräkkäin.

 

Jos yhteyden ottavassa päätelaitteessa yhteysosoitteena käytetään osoitetta opengate, onnistuu etäyhteys tällä hetkellä ensimmäisellä kerralla myös Soneran matkapuhelinverkon liittymällä.

 

Ongelma on tiedossa ja korjausta asiaan on odotettavissa aivan lähiaikoina. Korjaustoimenpiteiden jälkeen etäyhteyden pitäisi onnistua Soneran matkapuhelinverkon liittymällä, jossa yhteysosoitteena on osoite internet eli osoitetta opengate ei enää tarvita yhteyden ottavassa päätelaitteessa eikä siis myöskään Sonera Open Gate -palvelua.

Tämä kuulostaa paremmalta. Omituista vaan että miksei aspa/vikapalvelu ole tietoinen asiasta ja miksi tätä on kestänyt jo monta kuukautta. Vikapalvelustakin sanottiin vaan ettei mitään vikaa oo että pitäisköhän minun ottaa yhteyttä Helpsoniin tarkistaakseni laitteeni. 🙂 no en ihan alkanut sinne soittelee, sen verran kauan ja syvällä ollut tällä alalla, että saatan tuntea laitteeni paremmin kuin he.

Vastaa