Skip to main content

Tervehdys.

 

Otsikko ei kerro aivan oleellisinta asiaa, mutta siihen suuntaan.. Ja jos foorumi on väärä, niin saa

opastaa oikeaan suuntaan.

 

Siirryin muuton yhteydessä kiinteästä laajakaistasta mobiiliyhteyden pariin ja olen nyt viikon

testaillut yhteyttä.

 

Ongelmana on pätkivä yhteys katsottaessa esim Netflixin kautta ohjelmia iPadin appsin kautta.

30s-5min välein tulee virheilmoitus "Sorry, no network connection available" tms. Outoa tässä

virheilmoituksessa on se, että yleensä itse ohjelma jatkaa pyörimistä virheilmoituksen taustalla.

Kun klikkaa "ok", niin ohjelma stoppaa ja se täytyy käynnistää uudelleen. Sama toistuu myös HBO

appsin kanssa, eli kyseessä ei ole appsi kohtainen vika.

 

Olen myös kokeillut kilpailevan operaattorin kortilla, ja tulos on sama. Eli kyseessä on tuon

perusteella ennemminkin TP-Linkin ominaisuus?

 

Sama toistuu myös toisella iPadilla testattaessa. Eli ei ole viallinen wifi yhteys iPadin osalta, ellei

sitten molemmat Pädit ole vikaantuneet yhtä aikaa..

 

Kun taas striimaan HBO tai Netflix ohjelmaa läppärillä, niin kaikki pelaa moitteettomasti!?!

Ei ole tullut ensimmäistäkään virheilmoitusta nettiyhteyden osalta, eikä ohjelmat pätki.

 

Onko kukaan törmännyt vastaaviin kummallisuuksiin? Puskuroiko läppäri enemmän tavaraa

talteen kuin iPad ja/tai ei reagoi pieniin wifi yhteyskatkoihin(?) niin herkästi?

Pariin otteeseen iPad on kadottanut koko verkon tuon virheilmoituksen yhteydessä. Wifi valikosta

joutuu silloin manuaalisesti valitsemaan verkon uudelleen.

 

Heitänkö TP-Linkillä vesilintua? Seuraavaksi ajattelin testata käyttää TP:tä vain siltana ja jakaa

varsinaisen kotiverkon muulla olemassa olevalla purkilla, jos kyseessä on vaikka TP-Linkin luoman wifi

verkon pätkimisominaisuus.

 

Kaikki vinkit tervetulleita. 

 

 

 

 

Suosittelen Apple Airport Extremeä. Toimii 100% varmuudella Applen vehkeiden kanssa, mutta myös muiden valmistajien laitteiden kanssa. Itse tappelin jokusen vuoden mm. D-linkin ja Tp-linkin vehkeiden kanssa, kunnes otin lusikan ns. kauniiseen käteen ja ongelmat loppuivat siihen.
Saattaa johtua ihan tuosta TP-Linkin LTE purkki mallista / raudan laatu seikoista, varmaksi en mene kuitenkaan väittämään. Esim. joltain osin liian heikko suorituskyky ja datan käsittely tulee ensimmäisenä / mahdollisena aiheuttajana mieleen, mikäli yhteysnopeus on vain riittävä videoiden suoratoisto palveluille. Langallisessa jaossa ks. päätelaite saattaa aiheuttaa myös laiteristiriita ongelmia joka voi johtua tästä 10/100M tason WAN/LAN:sta (Yleisesti suositeltevaa olla 1 Gigan WAN/LAN portit kaikissa laitteissa, langallinen jako) Olen törmännyt vastaavaan aikoinaan 100M kaapelilaajakaista liittymällä ja tätä mystistä tökkimistä ilmeni nimenomaan vain tietyillä TV/video suoratoistopalveluissa (syyttävä sormeni osoitti ensin näiden suuntaan). Minulle ks. ongelman aiheutti kuitenkin yksiselitteisesti DNA:lta saatu kaapelimodeemi, eli kun sitten tämän väliin asensi suorituskykyisemmän WLAN reitittimen niin ongelma korjaantui välittömästi. Ongelman aiheuttajaa oli vaikea myös paikantaa, koska missään muussa verkkokäytön osa-alueellaa tämän suuntaista pakettihävikkiä en havainnut - Keskimääräinen latausnopeus 80-90Mbit/s. ja lähtevä 9Mbit/s., eli liian heikko nopeuskaan ei ollut syynä. Samankaltaisia ongelmia ei ole toistaiseksi tullut eteen vielä mobiililaajakaista laitteiden puolella (DNA Veppi 4G → Sonera ETU Plus 4G, teoreettinen max. DL 150Mbit/s.) ja tällä sektorilla käyttämäni LTE päätelaitteet eivät ole myöskään operaattorilta hankittua tavaraa, eli ovat pääasiallisesti vain Telewellin ja Asuksen mokkuloita/routtereita. Ja kuten lopussa ilmaisit, niin on myös mahdollista, että sillattu tila voi hyvällä tuurilla myös korjata mainitsemasi ongelman?

Kiitos ajatuksista!

 

Kaivoin tänään muuttolaatikosta esiin Time Capsulen ja inssasin sen jakamaan langatonta verkkoa TP-Linkin sijaan. -> Ei pätki enää.

En tiedä onko TP:ssä ihan oikeasti jotain vikaa, vai onko "halpa" purkki vain halpa purkki. Mutta ainakin näin vajaan päivän testaamisen jälkeen ongelma on ratkaistu omenatuotteen jakaessa verkkoa. 

 

Palaan asiaan, mikäli nuolaisin liian nopeasti.


Kyllä tässä on kyse ihan yhteensopimattomuudesta. Jossakin vaiheessa Applen käyttiksiä alkoi ongelmat muiden valmistajien laitteiden kanssa, ja jonkun päivityksen jälkeen saattaa taas toimia, kunnes seuraava päivitys taas kusee homman. Applen käyttis/rauta/sovellus integraation vuoksi on helpointa käyttää vain Applen tuotteita. Ei halpaa, mutta toimivaa!


Jep, henk.kohtaisia kokemuksia ei ole yhdestäkään Applen laitteesta, mutta yleisessä tiedossa toki on, että useimmiten ovat entistäkin tarkempia näidenkin seikkojen suhteen - Simppelisti sanoen, kaikki olisi hyvä olla vain Applea, jos käyttäjä haluaa pelata mahdollisimman varman päälle. Mutta ei se silti mikään kiveen kirjoitettu sääntö ole edes Applen laitteiden ja jonkun muun valmistajan verkkopäätelaitteen toimivuuden kanssa, eli laitekohtaista kaikesta huolimatta - Ipadit/Iphonet toimii kyllä tällä rintamalla "todistettavasti" ja ongelmitta muillakin... Verkkopäätelaitteita hankittaessa, niin googlettamalla yleensä alustavasti ja aika varmuudella selviää, että millä laitteilla todennäköisesti pelittää ja millä ei - Mutta yleisenä nyrkkisääntönä tietenkin suositeltavinta mennä edellä mainitun mukaan.
Lisäyksenä vielä, että oliko tähän sinun TP-Link:in purkiin ajettu myös uusin firmis? → http://www.tp-link.com/en/download/TL-MR6400.html Sitä vain, että näyttäisi olevan kuitenkin vielä suht. tuore päivitys - Saattaa korjata myös tiettyjä yleisesti käyttäjillä ilmenneitä laite ongelmia, etenkin niissä tapauksissa jos kyseessä on vielä suht. uunituore laite. Laitevalmistaja lupaa ks. purkin kattavan myös MAC OS tuen, mutta koskeeko se 100%:sti sitten myös Applen mobiililaitteiden versioita (esim. iOS tai OS X → iPad), niin tätäkin pitäisi sitten varmaan kysyä suoraan TP-Link:ltä.

Vastaa