Tervehdys @Olematonasiakas ja kiva kun tulit Yhteisöön keskustelemaan!
Jos sopimus on tehty jo 3 vuotta sitten, niin onhan tässä tosiaan aikaa kulunut. Meillä ei ole mahdollisuutta laskuttaa mitään sellaista, josta ei ole sopimusta tehty joko puhelimitse, verkkokaupassa tai Telian kaupassa. Tästä sinun tapauksesta en nyt tarkemmin tiedä, että mistä palvelusta on ollut kysymys mutta sen kyllä asiakaspalvelun kautta saadaan selvitettyä.
Eikö sinulle ole tullut mitään laskuja tai muistutuslaskuja tässä vuosien mittaan, kun ei ne laskut kuitenkaan ihan niin nopeasti perintään mene? Laskuilta näkisi myös helposti, että mitä niissä veloitetaan.
Sinulla on toki halutessasi mahdollisuus jutella tästä tilanteesta myös kuluttaja-asiamiehen kanssa, jolloin saat myös ulkopuolisen näkemyksen asiaan.
@NikoNo@ kirjoitti:
Tervehdys @Olematonasiakas ja kiva kun tulit Yhteisöön keskustelemaan!
Jos sopimus on tehty jo 3 vuotta sitten, niin onhan tässä tosiaan aikaa kulunut. Meillä ei ole mahdollisuutta laskuttaa mitään sellaista, josta ei ole sopimusta tehty joko puhelimitse, verkkokaupassa tai Telian kaupassa. Tästä sinun tapauksesta en nyt tarkemmin tiedä, että mistä palvelusta on ollut kysymys mutta sen kyllä asiakaspalvelun kautta saadaan selvitettyä.
Eikö sinulle ole tullut mitään laskuja tai muistutuslaskuja tässä vuosien mittaan, kun ei ne laskut kuitenkaan ihan niin nopeasti perintään mene? Laskuilta näkisi myös helposti, että mitä niissä veloitetaan.
Sinulla on toki halutessasi mahdollisuus jutella tästä tilanteesta myös kuluttaja-asiamiehen kanssa, jolloin saat myös ulkopuolisen näkemyksen asiaan.
"Sopimus" lienee tehty jo vuosia sitten, en vaan tiedä kuka sen on tehnyt. En minä ainakaan. Laskuja on tullut vuosien varrella kyllä, mutta vakavan sairauden johdosta ei tämä asia ollut päällimmäisenä agendalistalla, jonka johdosta en ole aiemmin asiaa päässyt hoitamaan.
Nyt, kun yritän asiaan saada vastauksia, ei niitä mulle anneta, kuin toteamalla, että Telialla ei ole lakisääteistä velvollisuutta pitää sopimuksia tallessa yli 3 vuotta. Jännä juttu, kun hyvään kirjanpitotapaan voisi luulla kuuluvan myös sopimusten säilytykset. Ei kuitenkaan teillä. Eli minulta kuitenkin voidaan periä vuosia vanhaa laskua, mutta teidän ei kuitenkaan tarvitse minulle osoittaa vuosien vanhaa sopimusta. Näin.
@Olematonasiakas@ kirjoitti:
"Sopimus" lienee tehty jo vuosia sitten, en vaan tiedä kuka sen on tehnyt. En minä ainakaan. Laskuja on tullut vuosien varrella kyllä, mutta vakavan sairauden johdosta ei tämä asia ollut päällimmäisenä agendalistalla, jonka johdosta en ole aiemmin asiaa päässyt hoitamaan.
Nyt, kun yritän asiaan saada vastauksia, ei niitä mulle anneta, kuin toteamalla, että Telialla ei ole lakisääteistä velvollisuutta pitää sopimuksia tallessa yli 3 vuotta. Jännä juttu, kun hyvään kirjanpitotapaan voisi luulla kuuluvan myös sopimusten säilytykset. Ei kuitenkaan teillä. Eli minulta kuitenkin voidaan periä vuosia vanhaa laskua, mutta teidän ei kuitenkaan tarvitse minulle osoittaa vuosien vanhaa sopimusta. Näin.
Ymmärrän, että elämässä voi tulla erilaisia tilanteita vastaan. Harmillista, kun et ole asiaa päässyt aiemmin hoitamaan. Näitä on hieman hankalampaa selvitellä useiden vuosien jälkeen, mutta kyllä meidän järjestelmistä kuitenkin nähdään, että mitä siellä laskuilla on veloitettu. Sergel osaa puolestaan kertoa heidän laskujensa sisällöstä tarkemmin jos olet sinne yhteydessä.
Tästä en tosiaan pääse asiakastietoihin käsiksi, joten en pysty asiaa tarkemmin tutkimaan. Tarvittaessa voit olla vielä meihin yhteydessä esimerkiksi chatin tai Facebookin yksityisviestien kautta, niin voidaan keskustella asiasta. Kuluttaja-asiamies on hyvä väylä myös jos haluat ulkopuolista näkemystä asiaan.
Minulla kävi juuri aivan sama asia.
ostin 2 tuotetta, joista olisi pitänyt tulla muistutus kun unohtunut maksaa, oma virhe, myönnän.
Ainottakaan muistutusta en ole nähnyt omassa postilaatikossa, jonka jälkeen mennyt Sergel Finans Oy:lle perintään.
Heiltä ilmoitettu nyt kun käräjäoikeuden haaste tuli, ja osasin alkaa kysellä asian perään, että 2 kirjettä pistetty tulemaan. Ei pidä paikkaansa.
Kävin kaikki kirjeet 2020 kesäkuusta tähän päivään, ja ainuttakaan kirjettä ei ole Sergeliltä.
Kun pyysin Sergeliltä, että ottakaa nyt ihmeessä s.postitse yhteyttä, niin ei kuulemma onnistu kun vanha järjestelmä, eikä kaikilla ole s.postia käytössään?? Johan on takapajuinen yritys.
Telian kanssa on monta e-lasku sopimusta tehtynä, erinäisistä hankinnoista, ennen toiminut, nyt ei.
Nyt tuli viimeinen pisara tähän firmaan, ollut vuodesta 1999 asiakkaana, nyt riitti.
Sergel nostaa kädet pystyyn, tuli kahdesta kellosta lähes tonnin lasku.
Että kiitos näistä vuosista, nyt lähden kilpailijalle. Ei nappaa tälläinen toiminta tippaakaan, liian kallista.
@Pebeto@ kirjoitti:
Minulla kävi juuri aivan sama asia.
ostin 2 tuotetta, joista olisi pitänyt tulla muistutus kun unohtunut maksaa, oma virhe, myönnän.
Ainottakaan muistutusta en ole nähnyt omassa postilaatikossa, jonka jälkeen mennyt Sergel Finans Oy:lle perintään.
Heiltä ilmoitettu nyt kun käräjäoikeuden haaste tuli, ja osasin alkaa kysellä asian perään, että 2 kirjettä pistetty tulemaan. Ei pidä paikkaansa.
Kävin kaikki kirjeet 2020 kesäkuusta tähän päivään, ja ainuttakaan kirjettä ei ole Sergeliltä.
Kun pyysin Sergeliltä, että ottakaa nyt ihmeessä s.postitse yhteyttä, niin ei kuulemma onnistu kun vanha järjestelmä, eikä kaikilla ole s.postia käytössään?? Johan on takapajuinen yritys.
Telian kanssa on monta e-lasku sopimusta tehtynä, erinäisistä hankinnoista, ennen toiminut, nyt ei.
Nyt tuli viimeinen pisara tähän firmaan, ollut vuodesta 1999 asiakkaana, nyt riitti.
Sergel nostaa kädet pystyyn, tuli kahdesta kellosta lähes tonnin lasku.
Että kiitos näistä vuosista, nyt lähden kilpailijalle. Ei nappaa tälläinen toiminta tippaakaan, liian kallista.
Hei @Pebeto ja tervetuloa tänne Telia Yhteisöön!
Kuulostaapa ikävältä. Laskujen perintä ei ole meistäkään mukavaa, mutta joskus se on välttämätöntä. Maksamatta jääneestä laskusta lähtee kyllä maksumuistutukset, mutta jos niihin ei reagoi, niin velka siirtyy perintään muistutusmaksu- ja korkokuluineen. Nyt kun asia on siirtynyt Sergelin käsittelyyn, olisi tätä hyvä selvitellä tarkemmin heidän kanssa.
Tuosta e-laskusta, niin minkälaisia ongelmia sen kanssa oli? Joskus e-laskun kytkentä on voinut osua liian lähelle seuraavan laskun muodostumista, jonka vuoksi lasku on tullut entisellä laskutustavalla, kuten esimerkiksi sähköpostitse tai paperitse. Myös jos pankki on vaihtunut välissä, niin tuo e-lasku tulee kytkeä aina uudelleen.
Minulle on käynyt hyvin samanlainen juttu Telian ja perintäyhtiö Sergelin kanssa matkapuhelinliittymäsopimuksesta, jota en ole koskaan Telian kanssa tehnyt. Laskut alkaneet vuodesta 2015 ja laskutettu vuoteen 2022 saakka. Perintäkirjeet ja -yritykset eivät ole minua tavoittaneet.
Olen ollut entisen Soneran tytäryhtiö TeleFinlandin asiakas vuosia noin vuoden 2012 alkuun saakka. Tämän jälkeen sulkenut liittymän, sillä asuin ulkomailla. TeleFinland lakkasi olemasta yhtiönä ja yhtiön nimen käyttö tuotteissa ja palveluissa loppui vuoden 2017 maaliskuussa. En tiedä tarkalleen milloin TeleFinland on yhdistynyt Teliaan, mutta luultavasti vuoden 2015 aikana ja tuotteen nimi TeleFinland lakannut lopullisesti siis vuonna 2017 yrityskauppojen myötä. Ensimmäiset perittävät laskut olivat TeleFinlandin nimissä ja vaihtuivat Telialle vuonna 2017. Vuonna 2015 aikana näitä perättömiä laskuja on näköjään muillekin ihmisille osoitettu. TeleFinlandin vanhoja asiakastietoja on täytynyt päätyä uuden omistajan Telian tietojärjestelmään ja fuusion yhteydessä yhtiöiden järjestelmien yhdistämisessä / asiakastietojen yhteen kokoamisessa on sattunut virheitä. Minulle oli aktivoitu puhelinliittymä ilman suostumustani tai pyyntöäni. Myös osoitetiedot ovat tulleet jostain tietojärjestelmien uumenista, sillä minulle on lähetetty perintäkirjeitä osoitteeseen vuodelta 2010, jonka olin muuttanut vielä saman vuoden aikana vanhempieni luo ja lähetin tästä sähköpostin TeleFinlandin asiakaspalveluun. Laskut tulivat TeleFinlandilta tähän vanhempieni osoitteeseen koko asiakkuuteni loppuajan.
Menin Telian Oma Telia sivuille ja loin siellä tunnukset. Näin yllätyksekseni siellä omat tietoni ja osoite todellakin oli tämä oikea vanhempieni osoite eikä tämä vuoden 2010 aikaisempi osoite ja puhelinnumerona vanha TeleFinlandin aikainen numeroni, jonka olin jo lopettanut. En siis ikinä ole ollut Telian asiakas, ainoastaan TeleFinlandin. Oma Telia-sivustilta myös löytyi sähköpostiosoitteeni, josta minut olisi saatu helposti kiinni. Miten nämä perintäkirjeet olivat päätyneet kerta toisensa jälkeen tähän vanhaan osoitteeseen. Siellä oli Sergel oikeudenkäyntikulujakin minulta vaatimassa. Sergelin perintäkulut olivat reilu 2/3 koko perittävästä summasta.
Tämä koko asia tuli tietooni vuonna 2023, kun sain käräjäoikeudelta haastekirjeen Sergeliltä. Eikö Telialla todellakaan soinut missään vaiheessa hälytyskellot, että miksihän näitä haasteita tulee juuri vuodelta 2015 alkavista laskuista ihmisille. Tämä oli sattumoisin sitä aikaa, kun Sonera yhdistyi Teliaan. Soitin Telialle ja pyysin saada kaikki laskut, mutta he pääsivät käsiksi vuoteen 2016 saakka. Sergeliltä pyysin kaikki laskut ja todistuksen tästä perättömästä sopimuksesta. Laskut sain, mutta sopimusta en. Joo joo tiedän, että ei ole yhtiö velvoitettu kaivelemaan näin vanhoja sopimuksia, mutta kummasti voidaan yrittää periä tekaistuja laskuja ihan oikeudenkäynnin uhalla. Löysin itseasiassa tämän sopimuksen itse Oma Telia-sivuilta ja tämä sopimus oli päivätty kesäkuussa 2015. Itse tosiaan asuin tällöin ulkomailla eli en tiedä miten tämä sopimus olisi tehty. Ei sitä sopimusta koskaan olekaan tehty. Luultavasti järjestelmä sen itse aktivoinut, kun järjestelmässä on tapahtunut virheitä yhtiöiden fuusion ja tietokantojen yhdistämisen yhteydessä ja/tai jossain välissä on Telian työntekijän toimesta klikattu väärää rasti(t) ruutuun ja maksumylly lähtenyt pyörimään.
En ikinä ota Telian liittymää tämän selkkauksen vuoksi. Voisi Telia käyttää jotain paremmin asioitaan hoitavaa perintäyhtiötä kuin Sergeliä, kun tästä on tullut ihmisiltä runsaasti palautetta. Miten Telia käyttää tällaista perintäyhtiötä, joka ei usean epäonnistuneen perintäyrityksen jälkeen muuta taktiikkaa, lisää vaan omaa osuuttaan perittävästä summasta lähettämällä perintälaskuja samaan osoitteeseen, josta ei kuuluu pihaustakaan vastaukseksi. Tähän oman syyttömyyteni todistamiseen meni minultakin aikaa ja energiaa täysin perättömän asian tähden kohtuuttoman paljon. Oikeesti ********, että mistä tahansa voidaan näköjään syytöntä syyttää ja vedenpitävän vastineen saapuessa voidaan haaste Sergelin toimesta perua noin vaan, että hupsista ei sittenkään, vedetään haaste pois, kun tämä tyyppihän osasikin puolustaa itseään. Ei tullut mitään pahoitteluita tästä aiheettomasta käräjille haastamisesta ja minulle aiheutuneesta turhasta työstä ja huolesta. Tästä olisi ollut kunnon anteeksipyyntö paikallaan ja jonkinlaista korvaus, onhan minunkin ajallani arvo ja sen voi mitata rahassa.
----
Muokkaus Merja_J: siistitty tekstiä
Minulle on käynyt hyvin samanlainen juttu Telian ja perintäyhtiö Sergelin kanssa matkapuhelinliittymäsopimuksesta, jota en ole koskaan Telian kanssa tehnyt. Laskut alkaneet vuodesta 2015 ja laskutettu vuoteen 2022 saakka. Perintäkirjeet ja -yritykset eivät ole minua tavoittaneet.
Olen ollut entisen Soneran tytäryhtiö TeleFinlandin asiakas vuosia noin vuoden 2012 alkuun saakka. Tämän jälkeen sulkenut liittymän, sillä asuin ulkomailla. TeleFinland lakkasi olemasta yhtiönä ja yhtiön nimen käyttö tuotteissa ja palveluissa loppui vuoden 2017 maaliskuussa. En tiedä tarkalleen milloin TeleFinland on yhdistynyt Teliaan, mutta luultavasti vuoden 2015 aikana ja tuotteen nimi TeleFinland lakannut lopullisesti siis vuonna 2017 yrityskauppojen myötä. Ensimmäiset perittävät laskut olivat TeleFinlandin nimissä ja vaihtuivat Telialle vuonna 2017. Vuonna 2015 aikana näitä perättömiä laskuja on näköjään muillekin ihmisille osoitettu. TeleFinlandin vanhoja asiakastietoja on täytynyt päätyä uuden omistajan Telian tietojärjestelmään ja fuusion yhteydessä yhtiöiden järjestelmien yhdistämisessä / asiakastietojen yhteen kokoamisessa on sattunut virheitä. Minulle oli aktivoitu puhelinliittymä ilman suostumustani tai pyyntöäni. Myös osoitetiedot ovat tulleet jostain tietojärjestelmien uumenista, sillä minulle on lähetetty perintäkirjeitä osoitteeseen vuodelta 2010, jonka olin muuttanut vielä saman vuoden aikana vanhempieni luo ja lähetin tästä sähköpostin TeleFinlandin asiakaspalveluun. Laskut tulivat TeleFinlandilta tähän vanhempieni osoitteeseen koko asiakkuuteni loppuajan.
Menin Telian Oma Telia sivuille ja loin siellä tunnukset. Näin yllätyksekseni siellä omat tietoni ja osoite todellakin oli tämä oikea vanhempieni osoite eikä tämä vuoden 2010 aikaisempi osoite ja puhelinnumerona vanha TeleFinlandin aikainen numeroni, jonka olin jo lopettanut. En siis ikinä ole ollut Telian asiakas, ainoastaan TeleFinlandin. Oma Telia-sivustilta myös löytyi sähköpostiosoitteeni, josta minut olisi saatu helposti kiinni. Miten nämä perintäkirjeet olivat päätyneet kerta toisensa jälkeen tähän vanhaan osoitteeseen. Siellä oli Sergel oikeudenkäyntikulujakin minulta vaatimassa. Sergelin perintäkulut olivat reilu 2/3 koko perittävästä summasta.
Tämä koko asia tuli tietooni vuonna 2023, kun sain käräjäoikeudelta haastekirjeen Sergeliltä. Eikö Telialla todellakaan soinut missään vaiheessa hälytyskellot, että miksihän näitä haasteita tulee juuri vuodelta 2015 alkavista laskuista ihmisille. Tämä oli sattumoisin sitä aikaa, kun Sonera yhdistyi Teliaan. Soitin Telialle ja pyysin saada kaikki laskut, mutta he pääsivät käsiksi vuoteen 2016 saakka. Sergeliltä pyysin kaikki laskut ja todistuksen tästä perättömästä sopimuksesta. Laskut sain, mutta sopimusta en. Joo joo tiedän, että ei ole yhtiö velvoitettu kaivelemaan näin vanhoja sopimuksia, mutta kummasti voidaan yrittää periä tekaistuja laskuja ihan oikeudenkäynnin uhalla. Löysin itseasiassa tämän sopimuksen itse Oma Telia-sivuilta ja tämä sopimus oli päivätty kesäkuussa 2015. Itse tosiaan asuin tällöin ulkomailla eli en tiedä miten tämä sopimus olisi tehty. Ei sitä sopimusta koskaan olekaan tehty. Luultavasti järjestelmä sen itse aktivoinut, kun järjestelmässä on tapahtunut virheitä yhtiöiden fuusion ja tietokantojen yhdistämisen yhteydessä ja/tai jossain välissä on Telian työntekijän toimesta klikattu väärää rasti(t) ruutuun ja maksumylly lähtenyt pyörimään.
En ikinä ota Telian liittymää tämän selkkauksen vuoksi. Voisi Telia käyttää jotain paremmin asioitaan hoitavaa perintäyhtiötä kuin Sergeliä, kun tästä on tullut ihmisiltä runsaasti palautetta. Miten Telia käyttää tällaista perintäyhtiötä, joka ei usean epäonnistuneen perintäyrityksen jälkeen muuta taktiikkaa, lisää vaan omaa osuuttaan perittävästä summasta lähettämällä perintälaskuja samaan osoitteeseen, josta ei kuuluu pihaustakaan vastaukseksi. Tähän oman syyttömyyteni todistamiseen meni minultakin aikaa ja energiaa täysin perättömän asian tähden kohtuuttoman paljon. Oikeesti ********, että mistä tahansa voidaan näköjään syytöntä syyttää ja vedenpitävän vastineen saapuessa voidaan haaste Sergelin toimesta perua noin vaan, että hupsista ei sittenkään, vedetään haaste pois, kun tämä tyyppihän osasikin puolustaa itseään. Ei tullut mitään pahoitteluita tästä aiheettomasta käräjille haastamisesta ja minulle aiheutuneesta turhasta työstä ja huolesta. Tästä olisi ollut kunnon anteeksipyyntö paikallaan ja jonkinlaista korvaus, onhan minunkin ajallani arvo ja sen voi mitata rahassa.
----
Muokkaus Merja_J: siistitty tekstiä
Sinulla on kyllä ollut melkoinen urakka asian selvittelyn vuoksi Jos ihmettelet miksi kommentoimme tähän vasta nyt niin viestisi oli päätynyt kieliasun vuoksi “jäähylle” ja bongasimme sen jostain syystä vasta nyt. Pahoittelut siitä!
Noinkin vanhoja sopimuksia ja asioita on kyllä melko haasteellista lähteä selvittämään mutta hyvä jos asia on nyt kuitenkin kunnossa eikä sinulle tullut maksettavaa. Selvisikö sinulle koskaan oliko tuossa käynyt kuten arvelit? Vai oliko liittymä oikeasti avattu jonkun pyynnöstä?