Skip to main content

Tähän Soneran mokkulaan on tullunna äsken uusi firmispäivitys versioltaan 21.491.05.01.07. Mobile Broadbandin päivitysohjelma ilmoitti asiasta.

 

Ajoin äsken tuon firmiksen ja se meni putkeen. Firmiksen päivittämisen jälkeen käynnistin koneen uudestaan ja käynnistin yhteysohjelman. Huomasin, että sivut latautuivat (esmes Soneran) hitaasti. Soneran nopeustesti antoi vain 20-30 Mbits välillä. Aikaisemmin oli 30-40+ Mbits välillä.

 

Joten tietenkin menin poistaan koko Mobile Broadband ohjelman tietokoneelta. Ja käynnistin koneen uudestaan, että asennan dashboard ohjelman uudestaan.

 

Ja kun menin Oma tietokoneeseen. Klikkasin tikun CD-asemaan niin winukka ilmoitti vain kylmästi, että asema on vioittunut.

 

En huomannut / äkännyt aikaisemmin, että firmis päivitys oli mennynä tuhoamaan tikun "CD-asemasta" dashboard yhteysohjelman asennusohjelman.

 

Aluksi tuumasin, että mitä hittoo päivitys tuhoaa dashboardin asennusohjelman tikulta.

Noh, onneksi mulla on tuo toinen samanlainen tikku (jonka sain viime vuonna Soneralta ilmaiseksi) niin siitä asensin tuon Mobile Broadband ohjelman.

 

Ja asennuksen jälkeen eiku tikun vaihto USBiin. Sitten käynnistin Mobile Broadband ohjelman. Sitten mietin, että mitähän yhteysohjelman Verkkopäivitys mahtanee tuumata kun tikun CD-asemalta ei löydy dashboardia. Niin tää ilmoittakiin yllättäen, että dashboardista on saatavilla uudempi versio (jossa on tuki Windows 8.1) versioltaan 23.015.11.01.07.

 

Huvittavaa, että ennenkuin menin poistamaan Mobile yhteysohjelmaa NIIN Verkkopäivitys EI ILMOITTANUT mitään, että dashboardista on saatavilla uudempi versio. Ennen kuin vanha oli tuhottu tikulta ja yhteysohjelma poistettu tietokoneelta.

 

Mietin vain, että eikö tämä Verkkopäivitys voinut päivittää tuota dashboardia myös samalla kertaa? kuten teki viime vuoden keväällä kun kumpaakin (firmis ja dashboard) tuli päivitys. Päivittäen kummatkin samalla kertaa.

 

Nyt meni niin sanotusti vähän vaikeimman kautta kun Verkkopäivitys EI ilmoittanut todellakaan mitään, että dashboardista on saatavilla uudempi versio. Ilmoitti vain, että on uudempi firmis saatavilla.

 

Tuli vai mieleen, että ENTÄS JOS tavallinen loppukäyttäjä olisi mennyt päivittämään tuon tikun firmiksen. Ja sitten myöhemmin olisi joutunut jonkun vinkistä tai neuvosta poistamaan yhteysohjelman ja asentamaan uudestaan....niin hänhän olisi ihan pihalla kuin lumiukko. :D

Tämä on ihan hyvä varoitus yleisellä tasolla päivityksistä. Päivitykset pitäisi mennä hyvin mutta mahdollisesti menee rikki.



 



Sulla oli hyvää tuuria että sait korjattua tuon aika helpolla... Itse en edes tiedä jos firmis hajoaa miten saa ajettua esimerkiksi vanhempaa mokkulassa... 


Otin kiltisti eilen vastaan päivityksen E3276-mokkulaan ja nyt Maccini ilmoittaa ettei tietokone voi lukea levyä, eli mokkulaa. Kuinka ihmeessä saan tämän korjattua, löytyykö Mobile Broadband netistä, että voisi asentaa uudelleen? Ehkä kännykällä saan sen verran varayhteyttä aikaiseksi... Vai onko mokkula nyt pysyvästi sökö?
No ohhoh, yhteys toimiikin kunhan vaan käynnistää mb:n käsin ja ohittaa herjat.

Mulla ei avannut edes koko mokkulan CD-asemaa. Winukka ilmoitti vain sitkeästi ettei voi lukea asemaa.

Mutta onneksi on tuo toinen Huawei E3276s-150 mokkula josta saapi aina tarvittaessa asennettua tuon yhteysohjelman.


Hei, kyseinen ongelma laitteen päivityksessä on tutkinnassa meillä vikapalvelussa parhaillaan.

 

Tarjoaako Mobile Broadband teille toista päivitystä perään, jonka nimi on Telia_C07 UTPS23.015.11.01.07_MAC23.015.11.02.07? Pääseekö asetuksiin enää ollenkaan?

 

Mikä käyttöjärjestelmä (ja versio) teillä on käytössä, @jarith69, @Kayleigh?

 

 

**muoks** Huomasinkin, että jarith69:llä olikin tuossa tieto, että toinen päivitys tuli perään, mutta kertokaa vielä, jos satutte linjoille, missä käyttiksissä ja siis missä versioissa nämä ongelmat ilmenee. :)


Jonkun päivityksen ohjelma taas ajoi, mutta en tiedä mikä se numero oli. Yritin nimittäin ohittaa päivityksen, mutta ajoi se sen silti. Ainakin päivitysohjelma ilmoittaa nyt mulla olevan viimeisimmän version. Mutta mokkulaa kone ei käynnistyksessä edelleenkään tunnista, ilmoittaa ettei levyä voi lukea. Ohitan herjan ja käynnistän MB:n sitten erikseen Ohjelmat-valikosta, niin kaikki toimii taas ihan normaalisti.

 

Mulla siis MacBook Pro ja OS X 10.9.5. Uusinta mac-käyttistä en ole uskaltanut ladata, kun viimeksi isossa päivityksessä kaikki tärkeät ajurit kuten mokkula (silloin eri firmalta) ja printteri lakkasivat toimimasta, eikä niiden päivityksistä ollut edes tietoa... Jos on jo varmuus, että tämä mokkula toimii uusimmassa mac-käyttiksessä, niin mielelläni otan sen tiedon vastaan myös! 🙂  



@AnneS kirjoitti:

Hei, kyseinen ongelma laitteen päivityksessä on tutkinnassa meillä vikapalvelussa parhaillaan.

 

Tarjoaako Mobile Broadband teille toista päivitystä perään, jonka nimi on Telia_C07 UTPS23.015.11.01.07_MAC23.015.11.02.07? Pääseekö asetuksiin enää ollenkaan?

 

Mikä käyttöjärjestelmä (ja versio) teillä on käytössä, @jarith69, @Kayleigh?

 

 

**muoks** Huomasinkin, että jarith69:llä olikin tuossa tieto, että toinen päivitys tuli perään, mutta kertokaa vielä, jos satutte linjoille, missä käyttiksissä ja siis missä versioissa nämä ongelmat ilmenee. :)


Läppärini käyttis on Windows 8.1 Pro 64-bit FIN.

Ja kuvasta selviää viimeisimmät versiot firmiksestä (ohjelmistoversio) ja Ohjelmaversio (eli Mobile Broadband).

 

 

Ainakin minun pelastus oli se, että sain varsinaisen tikun toimimaan oli tuo toinen samanlainen tikku jonka sain viime vuonna Soneralta ilmatteeksi. Sillä siitä asensin tuon yhteysohjelman vanhemman version. Ja sitten laitoin varsinaisen tikun kiinni.

Ja Mobile Broadbandista menusta klikkasin Verkkopäivityksen

 

 

joka yllättäen ilmoitti, että Ohjelmaversiosta eli Mobile Broadbandista on saatavilla uudempi versio. Annoin verkkopäivityksen päivittää tikkuun uudemman dashboardin. Ja nyt varsinaisen tikun CD-asema toimii taas niinkuin pitää. Eli poistin läppäristä vanhan yhteysohjelman ja asensin tikusta uudemman yhteysohjelman. Ja homma toimii.

 

Tuossa on vain huono puoli se, että jos ON mennynnä päivittämään tikkuun uudemman firmiksen joka poistaa tikun CD-aseman tiedostot. Niin koneelle asennettua yhteysohjelmaa EI kannata mennä poistamaan. Sillä JOS poistaa niin kannattaa silloin etsiä toinen samanlainen tikku ja siitä asentaa yhteysohjelma. Ja toimia samalla lailla niinkuin minä tein. Niin saa oman tikun taas kondikseen.

 


Kiitos avusta! Vikapalvelussa saimme tästä keskustelusta ja omista testeistä sekä asiakkaiden yhteydenotoista vahvistuksen ja ratkaisun ongelmaan.

 

Laitevalmistaja reagoi kyselyihimme nopsaan ja näiden päivitysten jako siirtyy ja ohjeistusta parannetaan. Sonera.fi - Apu ja tuki -osiossa on piakkoin mahdollisuus ladata tuo puuttuva Setup-tiedosto Mobile Broadbandin asentamiseksi, jos se on tikulta kadonnut. Laitan teille linkkiä, kun tiedosto on saatavilla!


Apu ja tuki -sivustolta löytyy nyt Setup-tiedosto sekä tuo toinen päivitystiedosto (jonka voi ladata, jos taistelee vielä ensimmäisen päivityksen aiheuttamassa tilanteessa). Nämä löytyvät laitteen omalta sivulta http://bit.ly/1e2c1Q9 alareunasta. 



 



Kertaan vielä lyhyesti mahdolliset tilanteet:



 





  1. Olet ladannut ekan päivityksen ja yhteys toimii huonosti tai on muita ongelmia, mutta Mobile Broadband on vielä koneella: lataa koneelle päivityksen toinen osa varayhteydellä tai vaikkapa muistitikulta. Ohjelma ja tikku ovat sen jälkeen ajan tasalla.


  2. Olet poistanut Mobile Broadbandin ekan päivityksen jälkeen: lataa koneelle asennusohjelma ja sen jälkeen tikku toimii, kuten ennen päivitystä, paitsi asennusohjelman suhteen. Jos tikun pistää kiinni toiseen koneeseen tai syystä tai toisesta poistaa tuon Mobile Broadbandin, täytyy Setup-tiedosto ottaa yllä mainitulta sivulta esim. erilliselle muistitikulle (tai varayhteydellä). Kun saat myöhemmin nuo samat OTA-päivitykset, ohjelma ja tikku palaavat normaaliin olotilaan (toivoaksemme pian).




Toivottavasti näistä ohjeista on apua!


Hei voisiko joku noi mb asennus tiedostot lähettää..sivuilla ei näitä tiedostoja enään ole ja yllätys yllätys firmwaren päivityksen jälkeen mb ei käynnisty eikä tikku enään näy usb-massamuistina lukee vain Unspecified kokeilin kaikkil menetelmii postin ajurit ja tikku uusiks koneeseen..ei tapahdu mitää vain yhdistysääni kuuluu mutta silti Unspecified(Windows 10). Kokeilin windows palautusta mutta ei tapahdu silti mitään. Menin myös Program Filee ja avasin MobileBroad asennus kansion ja kokeilin sieltä asentaa/käynnistää uudelleen ei tapahdu mitään. TaskManagerist näkyy et mb.exe pyörii mutta mitään ei tapahdu.

Help Asap kiitos

Heip tim0s!

 

Nuo tiedostot eivät auttaneet kuin tuohon viimekesäiseen päivitykseen. Ne on poistettu, koska ne aiheuttivat ongelmia ladattaessa muissa tapauksissa. Samoista tiedostoista ei siis ole apua. Voin kysellä, onko tullut vastaavia tapauksia meille nyt viime aikoina ja jos on, miten on toimittu niitten kanssa, palaan vielä tähän asiaan. Ja kerro toki jos löydät ratkaisun ongelmaan, siitä on apua jos joku muu taistelee saman asian kanssa!

 



@tim0s kirjoitti:
Hei voisiko joku noi mb asennus tiedostot lähettää..sivuilla ei näitä tiedostoja enään ole ja yllätys yllätys firmwaren päivityksen jälkeen mb ei käynnisty eikä tikku enään näy usb-massamuistina lukee vain Unspecified kokeilin kaikkil menetelmii postin ajurit ja tikku uusiks koneeseen..ei tapahdu mitää vain yhdistysääni kuuluu mutta silti Unspecified(Windows 10). Kokeilin windows palautusta mutta ei tapahdu silti mitään. Menin myös Program Filee ja avasin MobileBroad asennus kansion ja kokeilin sieltä asentaa/käynnistää uudelleen ei tapahdu mitään. TaskManagerist näkyy et mb.exe pyörii mutta mitään ei tapahdu.

Help Asap kiitos


Hei tim0s ja tervetuloa Klaaniin! Voisiko olla mahdollista että Windows 10:stä puuttuu nettitikun ajurit? Tuolla asiasta lisää : http://answers.microsoft.com/fi-fi/insider/forum/insider_wintp-insider_devices/windows-10-ja-nettitikku-huawei-e3276/bc33acad-ad44-4023-b73e-8e2e4b552607?auth=1


Hei kiisseli67 eli tosiaan ennen päivitystä kaikki toimi hyvin, mutta nyt kävi vaan niin että päivitin sen ja ei enää edes tunnista sitä. Kävin device managerissä ja kokeilin päivittää/poistaa jne. Kokeilin myös asentaa vanhempaa firewaree mutta eihän se enään onnistu (virhe 13). Kuulemma olisi mahdollista asentaa vanhempi firmware jos asentaa erään virolaisen firmwaren + unlockerin ja sen päälle vanhemman firmwaren, mutta en viittinyt valvoo enään.

Mut kyllä tosiaan olisi kiva saada tähän ratkaisua. Minulta ei löysy toista samanlaista tikkua kun eräillä 🙂 joten joudun käyttämään puhelinta jakamaan nettiä.


Hei

 

Valvontakamerapakettini erästä toista ongelmaa viikonloppuna ratkottaessa tietotekninen apurini asensi uuden version nettitikkuun, jonka jälkeen reititin ei sitä ole enää löytänyt.

 

Tikku: Huawei e3276. Tällä hetkellä siinä on versio: 21.49.05.01.07 sillä poistin mobile broadbandin ja palautin Windowsin(10) takaisin 26.2.2016 tilaan, mutta edelleenkään reititin (netwjork) ei sitä löydä. Yrittäessäni päivittää tikkua tulee herja: virhekoodi 0x80072EFD tarkista yhteys.

 

Tikku toimii suoraan tietokoneeseen asennettuna mutta ei avaa enää Soneran hallintaohjelmaa(dashboardia?) tietokoneelle. Sen ongelman pystyn kiertämään mutta reitittimen kanssa sen tulisi pelata ehdottomasti.

 

Onko mitään tehtävissä vai joudunko hankkimaan uuden tikun?

 

 


Naapurini oli taannoin päivittänyt ko. tikun kun sille oli päivitystä tarjottu. Tämän jälkeen pyysi apua kun ei enää netti toiminut. Tarkemmalla tutkimisella kävi ilmi, että tikun CD-asema ei enää löytynyt eikä Mobile Broadband enää tunnistanut tikkua.

 

Windows kuitenkin tunnisti tikun ja pystyi yhdistämään oman yhteysohjelmansa avulla ja samalla jäi pois turha 'Yhdistä' painikkeen painaminen koneen käynnistyksen yhteydessä.

 

Suosittelen kuitenkin äärimmäistä varovaisuutta ainakin tämän tikun päivitysten suhteen. Nähtävästi ongelmaa ollut useammalla. Jos se toimii älkää päivittäkö.

 

Versiotietoja minulla ei nyt ole päivitykseen liittyen.

 

Olisi kyllä suotavaa, että noista päivityksistä ei tungettaisi ilmoituksia vaan päivittäminen tapahtuisi tarvittaessa, eli pitäisi itse tarkistaa päivitykset siinä tapauksessa jos jotain ongelmia on.


Juuri noin mullekin kävi. Tikku toimii vain kun on tietokoneeseen yhdistettynä mutta reititin ei sitä enää löydä ja tuota "yhdistä" ikkunaa ei enää ole.

 

Olisin todella kiitollinen jos nuo näillä sivuilla olleet linkit palautettais, jotta olisi edes joku konsti jota vielä kokeilla, sillä todellakin tarvitsen tikun toimimaan nimenomaan reitittimen kautta.


Juu, näin kävi mullekin. Reititin ei enää tunnista tikkkua ja nettiyhteys toimii vain kun tikku on suoraan koneessa kiinni. Tarttis saara 3276s:n firmware kuntoon nih tulis Soneralta vastinetta maksettuihin nettiyhteysmaksuihin. Tai oikeastaan Soneran asiakaspalvelu? tai tekninen palvelu? jokin muu lähetti korvauksena 392-tikun tuon viallisen tilalle. Kiitos heille siitä, mutta kuitennii olis kiva kun asian sais korjattua. Tuo 3276 kun oli huomattavasti vikkelämpi reitittemssä.


En kyllä löytänyt tuota Setup-tiedosto tuolta sivulta ?


Tuolla sivulla olleet tiedostot eivät auta, jos päivityksessä on jotain mennyt pieleen nyt. Tilanne oli erilainen kesällä, jolloin kyseessä oli kaksiosainen päivitys ja toisen osan lataaminen korjasi tilanteen (ja tikun). 

 

Ole yhteydessä vikapalveluun, jos laitteessa on takuuta vielä voimassa, voit esimerkiksi kirjata vikailmoituksen Omien Sivujen kautta.


Tuolta http://bit.ly/1e2c1Q9 sivulta ei löydy mistään setup-tiedostoa?


Sivua on muokattu ja vanhentuneet tiedostot on sieltä siivottu pois, koska niistä ei ole apua tässä tilanteessa. Ne auttoivat ainoastaan tuossa viime kesän ongelmatilanteessa.


Kerrohan AnneS mistä olis nyt sitten apua.


Vastaan Annen puolesta:

itse kävin tänään ostamassa uuden Huawei tikun. Taas pelittää vehkeet. Verkkokauppa.com'sta sai parempaa tukea ja neuvoa, niin ja uuden tikun.



@AnneS kirjoitti:

Sivua on muokattu ja vanhentuneet tiedostot on sieltä siivottu pois, koska niistä ei ole apua tässä tilanteessa. Ne auttoivat ainoastaan tuossa viime kesän ongelmatilanteessa.


 

No eihän se käy päinsä, että pistetään laitteita rikkova päivitys jakoon ja sen jälkeen jätetään asiakkaat pulaan. Kai tämä asia on viety siellä Soneralla eteenpäin? Nyt myös mahdollisimman vikkelästi tuo rikkinäinen päivitys pois jakelusta!


Nyt täytyy sen verran korjata asiaa, että mikään päivitys ei varsinaisesti ole ollut rikkinäinen. Tämä on sellainen laite, joita on aivan valtava määrä verkossa, mutta päivitykset ovat onnistuneet lähes sataprosenttisesti. Se, että joissain laitteissa tämä kyseinen päivitys ei ole onnistunut, on melko harvinainen tilanne, mutta toki laitteissa, joissa on vielä takuu voimassa ja tikku on epäonnistuneen päivityksen myötä lakannut toimimasta, voidaan tilannekohtaisesti katsoa paras ratkaisu (joissain tapauksissa uusi laite). Se tapahtuu kuitenkin nimenomaan olemalla yhteydessä vikapalveluun esimerkiksi kirjaamalla vikatiketti ja kertomalla lisätietoja.

Päivitys on siis ok, mutta sitä ladatessa on voinut tapahtua jokin virhe, joka aiheuttaa ongelmia. Jos sulle näin on käynyt, pistä viestiä vikapalveluun.

Vastaa