Skip to main content

Puheluerittelyllä tarkoitan laskutuskauden soitettujen - siis veloitettavien - puhelujen listaa laskun liitteenä tai mahdollisesti myös kuluvan kauden puheluita. Ajankohtineen, kestoineen, kohteineen (usei osa puhelinnumerosta salaten), hintoineen

 

Omaan pohdintaani johti tapaus jossa matkapuhelinliittymät puheluminuutit vaihtelevat aika paljon ja ennakoimattomasti vaikeuttaen sopimustyypin valintaa, mihin puheluerittely voi antaa jotain tukea.

 

Oiskos kerätä kasaan puheluerittelyitä koskeva tieto vaiko onko se jo jossain selkeästi. Eniten järkeä tavoitin hinnastosta https://www.sonera.fi/dam/jcr:054153e7-dde6-48cc-90ad-231a0a9e1498/SONERA_MATKAPUHELIN_HINNASTO_suomi_05102016.pdf , jonka voi kuvitella kattavan eri tapaukset 

 

Kertaluontoinen puheluerittely
- etukäteen tilattu/liittymä .........................12,00 €
- jälkikäteen tilattu/liittymä ........................12,00 €
- jälkikäteen tilattu/liittymä itsepalveluna...... 0,00 €
Jatkuva puheluerittely
- kytkentämaksu ....................................... 9,00 €
- kytkentämaksu itsepalveluna ................... 0,00 €
- kk-maksu/kk .......................................... 2,08 €
- kk-maksu/kk, jos sähköinen lasku 😎 ......... 0,00 €
Täydellinen puheluerittely käyttäjälle ..........12,00 €
Liittymän sijaintitietoerittely/tilaus ..............12,00 €
Laskutuslisä, mikäli erittely eri osoitteeseen
kuin lasku/erittely .....................................12,00 €
Jos täydellinen puheluerittely käyttäjälle tai liittymän
sijaintitietoerittely halutaan laskutettavan erillisellä
laskulla, peritään siitä lisäksi laskutuslisä ........10,40

 

Mitähän mahtaa täydellinen erittely sisältää ja mitä normaali epätäydellinen

 

 

 

Minne puheluerittelyt saadaan. Soneran käyttäjän "Omille" sopimusten sivuille:

- Näyttää että Laskuarkistoon laskuun liitetään puheluerittely ja normaalisti oletuksena on, ettei siinä ole laskun kaikkia puheluita vaan vain palvelupuhelut (jotka eivät sisälly puhelupaketteihinkaan)
Kun lasku on valittuna näytettäväksi sen yläpuolelta voidaan valita

- Kohdassa Asiakkuus Laskut valitsemalla laskun (äärimmäisen pelkistetty) sille on tarjolla Puheluerittely, mutta omien kokemusteni mukaan se näyttää vain laskun numeron eikä laskujen luetteloa lainkaan. Joku aika sitten Cromella se taisi näyttää jotakin, mutta niin pienenä ettei mitään mahdollisuutta lukea mitä sanotaan

 

Mitäs kaikkia laskuja onkaan. E-laskulla verkkopankissa nähdään ehkä samat tiedot kuin Laskuarkistossa? Sähköpostilasku kai tarkoittaa viestiä uudesta laskusta ja suunnilleen kehotusta mennä "Omille sivuille" Laskuarkistoon (löytyy aika huomaamattomasta paikasta alareunan linkeistä otsikon Muut asiat alta) laskua katsomaan ja maksamaan? Sitten on perinteinen paperilasku ja suoramaksu ilmoitus, joissa posti kantaa laskun käyttäjälle postilaatikkoon. Taitaa olla vielä sähköpostilaskua muistuttava ilmoitus e-laskusta lasḱuttajalta maksajan sähköpostiin. E-laskujahan voi laittaa automaattisesti maksettaviksi (laskuttajan käsi taskussasi) tai aina hyväksynnän edellyttäväksi (vaatii aina verkkopankkiin menon maksamiseksi). Meneekö tämä niin, että jos laskuttaja laittaa puheluerittelyn paperille ja postiin, niin siitä perutään suolaisena hintana moninkertaisesti kustannukset laskuttajalle mieleisempien vaihtoehtojen suosimiseksi.

 

Entäs mille puhelinerittely voidaan pyytää.

Ensinnäkin voidaan asettaa tuleville laskuille puheluerittely jatkuvasti voimaan. Tämä näyttää tehtävän tilaamalla matkapuhelinliittymälle lisäpalvelu. Jos palvelu on jo käytössä, se havaittaneen yritettäessä tilata uudelleen. Osa saman laskun liittymistä voi olla seurattuja ja osa ei.

 

Jo tehdyille laskuille, puheluerittely voidaan pyytää laskulle kerrallaan Laskuarkistossa. Jos samalla laskulla on sekä matkapuhelin että liikkuva laajakaista, niin runsaasti taitaa tulla nettitikun tavaraa "puheluerittelyyn". Näitä valmiitten laskujen puheluerittelyitä voidaan pyytää laskulle nelisen kuukautta laskutuskaudesta.

 

Halvemmalla pääsee kun itse käyt Soneran käyttäjän sivuilla  tilaamassa. Ainakin jos on sähköinen laskutus, mitä sähköinen laskutus sitten kattaneekaan.

 

Ei minulle kovinkaan selkeää kuvaa ole rakentunut. Mutta tuon tapaisia asioita ainakin kuvassa mukana.

 

Moi  ja kiitos kattavasti pohdinnasta!

Ns. normaalissa puheluerittelyssä kolme viimeistä numeroa on peitetty, kun taas täydellisessä erittelyssä ne ovat näkyvissä. Ensin mainitun voi tilata maksutta Omilta Sivuilta, kun taas täydellinen erittely vaatii tilauksen kirjallisesti allekirjoituksineen. Asiakas voi myös halutessaan kytkeä normaalin puheluerittelyn päälle jatkuvana, jolloin se toimitetaan automaattisesti jokaisen laskun mukana.

Sivuiltamme löytyy hieman lisätietoa mm. täältä ja täältä. Mutta kieltämättä näitä asioita voitaisiin avata hieman tarkemmin. Pistän palautetta ehdottomasti eteenpäin, että tälläinen kattava ohjesivu saataisiin jossain vaiheessa tehtyä :)


 

Kiitos vastauksesta.

 

Itseäni puheluerittelyasiassa eniten hämmensi

- laskukohtainen menneitten +seuraavan tulevan laskun puheluerittely ja numerokohtainen jatkuva puheluerittely käsitellään niin toisiltaan näkymättömissä, että hämärtää kuvaa. Pitkään arvelin, että vain jo tehdyissä laskuissa pelkkiä palvelunumeroita koskevan erittelyn voi laajentaa muutkin puhelut käsittäväksi.

- miten tilattavissa ja mistä näkee onko jatkuva erittely tilattuna (jatkuva tilataan sopimuksen lisätilauksena, laskusta laskulta Laskuarkistossa mutta toimimattomiakin puheluerittelyn näyttöpaikkoja on)

- mistä puheluerittelyissä tulee veloitusta ja mistä ei

 

Parikin chattia kävin Soneran kanssa asiasta edeltävine pitkine odotuksineen, mutta niistä oli apua vain selvittämisen aloittamiseen. Kun pitkän Soneran sivuilla harhailun tuloksena sain asiasta käsitystä, niin kirjasin vielä sekavana olevan kuvani tuohon edelle. Vielä Sonera voisi tähän täsmentää, missä tapauksessa Sonera velottaa puheluerittelystä (liittyy tilaamistapaan ja laskutusmuotoon mm. onko sähköpostilasku e-laskun ohella tarkoitettu sähköinen lasku jolla ei jatkuvasta erittelystä veloteta).

 

Itse voisin lisätä, että kuluvasta laskutuskaudesta näyttää omilla sivuilla voivan seurata kuinka paljon suunnilleen on käyttöä ollut ja onko pakettia vielä käyttämättä. Kuluvan kauden puhelujen seuraaminen jäänee Soneralla oman puhelimen varaan.


Miten tilattavissa ja mistä näkee onko jatkuva erittely tilattuna?
Puheluerittely on tilattavissa laskukohtaisesti laskuarkistossa, kun klikkaa valitsemansa laskun auki > Puheluerittely. Tämä on nähtävissä 24 tunnin kuluessa erittelyn tilauksesta. Tässä on 3 viimeistä numeroa piilossa noissa tiedoissa.
Jatkuva erittely voidaan tilata lisäpalvelut -valikon kautta. Eli kirjaudutaan Omille Sivuille > Liittymä > Lisäpalvelut > Puheluerittely. 




Vielä Sonera voisi tähän täsmentää, missä tapauksessa Sonera velottaa puheluerittelystä?
Omien Sivujen kautta laskuarkistosta tilattu erittely on maksuton, ja näkyy ainoastaan Omilla Sivuilla. Koskee sitä nimenomaista laskua josta erittely tilataan. 
Jatkuva erittely on maksuton, mikäli asiakkaalla on sähköinen lasku käytössä. Sähköisiä laskuja ovat E-lasku ja sähköpostilasku. Sähköiseen laskuun liitetty erittely on luettavissa ainoastaan Omien Sivujen laskuarkistossa.
Mikäli käytössä on paperilasku, toimitetaan erittely myös paperilla. Tästä veloitetaan 2,08€/kk
Näissä vaihtoehdoissa on myös 3 viimeistä numeroa peitettynä.

Täydellinen puhelierittely tilataan  antamien ohjeiden mukaan kirjallisesti. Tässä erittelyssä numerot ovat kokonaan nähtävillä.

Ilari tuossa laittoikin jo aiheesta palautetta menemään eteenpäin. :) 


Selkeä vastaus kysymyksiin. Kiitos.


Vastaa