Skip to main content

Raahen keskustan läheisyyden 5G(4G) verkkojen toimivuus?

  • August 31, 2025
  • 1 kommentti
  • 67 katselukertaa

Juhiz0
Savumerkittäjä

Elikkä kuukausia vaivannut ongelma joka välillä jo korjaantuikin osittain, nyt pari päivää taas aika lagista. Ulkoyksikkö (Nokia Fastmile) asennettu Telian valtuuttaman asentajan toimesta. Yhteys hyytyy ajoittain totaalisesti satunnaisesti, jolloinka 4G signaalitasot tipahtavat ja eipä 5G erinomainenkaan ole (3/5). Download speedit nyt kuitenkin keskimäärin luvattuja, mutta tuo uppi kun disabloivat nuita taajuuksia että purkkayhteys pysyy jotenkin edes kasassa. Uppi putoaa 10->0,1 megaan ja tuolloin ei Download kaista toimi ollenkaan. Ilmiö on nyt toistunut monesti kun uppaa esim. koulutöitä tai Youtube videoita. Koko purkkayhteys (4G+5G) siis romahtaa täysin tästä upin käyttämisestä. Tämä siis aivan keskustan tuntumassa (Lehmiranta).

 

Aspa tämän viime syksynä sai korjattua kun tilasin liittymän suuntaamalla mastojen peilejä jotta 4G paranisi (5G yhteys siis vaatii tämän). Mitä tässä enään tekee? Boksi talon toiselle puolelle toisesta mastosta ottamaan sinkut? Kuka muutoksen tekee kun tilattu asennus ja Telia ei halua myöntää mitään.

Ja kyllä, samaa tekee suoraan PoE:sta piuhalla kuin myös sisäreitittimen kautti laitteilla.

 

 

1 kommentti

SannaMKoo
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • September 1, 2025

Elikkä kuukausia vaivannut ongelma joka välillä jo korjaantuikin osittain, nyt pari päivää taas aika lagista. Ulkoyksikkö (Nokia Fastmile) asennettu Telian valtuuttaman asentajan toimesta. Yhteys hyytyy ajoittain totaalisesti satunnaisesti, jolloinka 4G signaalitasot tipahtavat ja eipä 5G erinomainenkaan ole (3/5). Download speedit nyt kuitenkin keskimäärin luvattuja, mutta tuo uppi kun disabloivat nuita taajuuksia että purkkayhteys pysyy jotenkin edes kasassa. Uppi putoaa 10->0,1 megaan ja tuolloin ei Download kaista toimi ollenkaan.

Kyselin tästä meidän teknisen asiakaspalvelun asiantuntijoilta, ja yksiselitteinen vastaus oli että tämä pitäisi saada meille tarkempaan tutkintaan. Tärkeää olisi päästä varmistamaan onko tukiasemassa jokin häiriö, vai miksi 4G-yhteys taustalta häviää. Voit täyttää meille esimerkiksi tätä kautta häiriöilmoituksen, ja sinuun ollaan yhteydessä kun ilmoituksesi otetaan käsittelyyn.