@TraWell@ kirjoitti:
Teinkö sopimuksen 20/5 Mbit/s vaikka puhe oli 100 Mbit/s liittymästä?
Käyttöpaikka 00930 Easton Helsingin läheisyys.
K-Citymarketin Telian palvelupisteessä liittymän nopeus on kiitettävä.
Kadulla nopeus on kuitenkin "etana" vauhtia.
Liittymässäni on 100 Mbis/sopimus ja tilanne on näin surkea.
Hei!
Kuulostaa siltä, että olet nyt kohdannut mobiililaajakaistan ominaisuuksiin kuuluvan nopeuden vaihtelun. Koska yhteysnopeutta ei ole sidottu mihinkään paikkaan, kuten kiinteässä (sinulla on oma valokuitu, kuparinen kaapeli, tms) ja yhteys on vielä jaettua kaikkien tukiaseman käyttäjien kesken, on lopptulos vaihtelevaa. En tiedä, onko myyjä maininnut, mutta 100Mbps ei ole se nopeus, jolla liittymä toimii kaiken aikaa. Sen voi jossain kyllä saavuttaa, mutta periaatteessa maksat vain vaihtelvälin alimmasta nopeudesta ja kaikki siihen päälle on plussaa. En nyt muista, oliko se alin sallittu nopeus Telialla 5 vai 10Mbps.
Ymmärrän, että tuo sieppaa. En tiedä, onko myyjä tosiaan tuota maininnut, että nopeus voi vaihdella dramaattisesti ja 100Mbps ei ole se luvattu jatkuva nopeus.
Kannattaa toki kysellä Telian asiakaspalvelusta, onko käyttöpaikkoihisi luvassa parannuksia verkon osalta. Ja jos tuo äityy oikein hitaaksi, voi olla syytä harkita toimijan vaihtoa.
Moro Trawell.
Tilanne on niin kuin Purnipsi tuossa sanoi että 4G:ssä on tuo normaali vaihteluväli missä liittymän tulee toimia, 10M->.
Nopeuteen vaikuttaa useampi asia, tukiaseman käyttöaste, sijainti tukiasemaan nähden(välimatka, esteet tms) ja päätelaite.
Parannuksia tuolle postinumero alueelle en löytänyt tämän hetken suunnitelmista.
Sinun tilannetta voidaan toki tutkia tarkemmin mutta vaatii yhteydenoton vaikkapa täältä kun alueella on monta tukiasemaa niin on mahdoton sanoa ilman asiakastietoja että mitä tukiasemia liittymä on käyttänyt .
Olet nyt kohdannut Telian mobiililaajakaistan "ominaisuuksiin" kuuluvan nopeuden...
Jotkut vaan pystyy tarjoamaan parempia yhteyksiä.
Ei millään pahalla, mutta jos reissussa taas Telian "verkkomestari" kertoo, että suomalaisille liittymille annetaan vain verkkovierailun nopeudeksi enintään 20/5 joka on suomesta tullut ohje!
Äänestän kyllä jaloillani...
Easton K-Citymarketin Telian palvelupisteessä liittymän nopeus on riittävä.
Kadulla nopeus on kuitenkin "etana" vauhtia. Samoin kattoparkissa ja on kaiketikin 30m kadun pinnasta. Vain taivas kattona...
Katsonkin, että Telia myy "ilmaa" eli sitä samaa jota se osti Sonerana ollessaan Saksasta!
Sama se on kaikilla operaattoreilla, samat ominaisuudet kohtelevat heitäkin. Niillä voi heikko paikka olla jossakin muualla. Jokin parkkihalli kuullostaa ongelmalliselta paikalta verkon kannalta, jos operaartorilla ei satu olemaan ns. sisäverkon tukaria siellä. On betonirakenteita, autoja yms. Harva käyttää nettiä aktiivisesti parkkihallissa.
Mitä katuihin tulee, yhtä lailla nopeus on niin monen eri tekijän summa, ettei oikein voi kuin arvailla, miksi se on heikompaa.
@TraWellkiinnitin huomiota tekstissäsi esiintyneesen käsitteeseen verkkomestarista, ja tästä lausunnosta. Meillä teknisellä puolella, Häiriöilmoituksissa ei ole tiedossa tällaisesta vauhtien rajaamistilanteesta roamaavilla liittymillä.
Ja niinkuin tuolla @JuhoOlliLo ja @Purnipsi ovat laittaneet, niin mobiiliyhteydet ovat monesta tekijästä kiinni. Katselin muutenkin tätä aluetta ja näyttäisi olevan maastollisia haasteita, riippuen tietty siitä missä itse sijaitset. Tarkemmat osoitetiedot kertovat asiasta huomattavasti enemmän.
@PiaJo@ kirjoitti:
@TraWellkiinnitin huomiota tekstissäsi esiintyneesen käsitteeseen verkkomestarista, ja tästä lausunnosta. Meillä teknisellä puolella, Häiriöilmoituksissa ei ole tiedossa tällaisesta vauhtien rajaamistilanteesta roamaavilla liittymillä.
Ja niinkuin tuolla @JuhoOlliLo ja @Purnipsi ovat laittaneet, niin mobiiliyhteydet ovat monesta tekijästä kiinni. Katselin muutenkin tätä aluetta ja näyttäisi olevan maastollisia haasteita, riippuen tietty siitä missä itse sijaitset. Tarkemmat osoitetiedot kertovat asiasta huomattavasti enemmän.
Tuli mieleen, että entäs jos rajoittava tekijä onkin se operaattori, jonka verkossa ollaan? Ainakin joskus olen kuullut joidenki operaattoreiden ulkomailla toimivan tällä tavalla, joka on sinänsä täysin Teliasta riippumaton seikka.
@Purnipsi@ kirjoitti:
@PiaJo@ kirjoitti:
@TraWellkiinnitin huomiota tekstissäsi esiintyneesen käsitteeseen verkkomestarista, ja tästä lausunnosta. Meillä teknisellä puolella, Häiriöilmoituksissa ei ole tiedossa tällaisesta vauhtien rajaamistilanteesta roamaavilla liittymillä.
Ja niinkuin tuolla @JuhoOlliLo ja @Purnipsi ovat laittaneet, niin mobiiliyhteydet ovat monesta tekijästä kiinni. Katselin muutenkin tätä aluetta ja näyttäisi olevan maastollisia haasteita, riippuen tietty siitä missä itse sijaitset. Tarkemmat osoitetiedot kertovat asiasta huomattavasti enemmän.
Tuli mieleen, että entäs jos rajoittava tekijä onkin se operaattori, jonka verkossa ollaan? Ainakin joskus olen kuullut joidenki operaattoreiden ulkomailla toimivan tällä tavalla, joka on sinänsä täysin Teliasta riippumaton seikka.
Olin lomalla 2017 kesä- ja heinäkuun. Minulla oli mukanani toukokuussa hankittu 300 Mbit mobiililiittymä. Paikka jossa lomailin on vuonna 2015 rakennettu radiomasto jossa on Telian 4G verkko käytössä. Yhteys tuohon 600 m päässä olevaan mastoon on täysin esteetön.
Tähän kyseiseen mastoon sain vain 20/5 Mbit yhteyden. Ihmettelin asiaa ja hankin paikallisen Telian mobiilinetti liittymän ja heti yhteydet pelasivat noin 100/50 Mbit nopeudella.
Soitin Telian palvelunumeroon 123 ja pyysin saada selvitystä miksi suomalainen 300 Mbit liittymällä ei saa kun vajaan 20 Mbit yhteyden. Syyksi selitettiin ainakin heinäkuussa 2017, että suomalaisille liittymille on asetettu verkkovierailuun 20 Mbit kattoraja ja määräys on tullut Suomesta. Se siitä roaming-palveluista.
@TraWell: Emme missään nimessä halua rajoittaa meidän liittymien roaming-nopeuksia, eikä siitä olisi mitään hyötyäkään. Tälläisiä rajoituksia ei siis ole meidän puolelta olemassa, vaan ulkomailla on käytössä sama maksiminopeus mikä suomessakin – olettaen tietysti että verkossa riittää kapasiteettia. Ei ole myöskään tiedossa, että ulkomailla paikallisia liittymiä priorisoitaisiin roaming-liittymien kustannuksella.
Tämä kyseinen tilanne on voinut johtua esimerkiksi paikallisen operaattorin verkon hetkellisestä ruuhkautumisesta tai kansainvälisen yhteyden ruuhkatilanteesta. Toki itse laitteellakin ja liittymän spekseillä on vaikutusta maksiminopeuteen.
Kiitos kuitenkin arvokkaasta palautteesta. Tutkimme josko käyttökokemusta voidaan jotenkin parantaa jatkossa.