Toisaalla ketjussa esitettin;
“Pahimmat uhkat ovat sähköautot koska niistä pitää päivittää samanlailla kuin puhelinta”.
Mielenkiintoni heräsi.
Sattumoisin vuoden vanha VW ID4 meni lakkoon, Prisman ahtaassa parkkihallissa. Koko kojelauta hehkui punaisena, eikä auto suostunut lähtemään liikkeelle. Vaimo soitti, ettei pääse nyt tällä romulla liikkeelle. Pyysin häntä painamaan katossa olevaa yhteyspainiketta.
Autossa on sisäänrakennettu e-Sim. Katossa olevaa nappia painamalla saa yhteyden jonnekin. Nyt sieltä jostain vastasi vihainen naisääni, joka kertoi että nappi onkin ainoastaan hätätapauksia varten, eikä sillä saa ottaa yhteyttä jos ei ole hätä.
Jos ajaa ojaan, ottaa auto automaattisesti yhteyden sinne jonnekin, silloin on hätä. Jos taas auto hajoaa Prisman parkkihalliin, ja pakasteet sulaa kassissa, niin silloin ei ole hätä, Combrendo!
Autosta hajosi korkeajännitelaturi a’ 2500 euroa. Se hinattiin ahtaasta parkkihallista korjaamolle ja tilalle tuotiin sijaisauto. Kaikki on kunnossa!
Mielenkiintoni e-Sim yhteyttä kohtaan heräsi. Tiedän, että se on Telenorin e-Sim, eli yhteyden hoitaa mitä todennäköisemmin DNA. Kyselin sieltä sun täältä tarkempia tietoja yhteydestä, Nada! e-Sim onkin suuri mysteeri.
Se selvisi, että kännykässä oleva sovellus ottaa yhteyden jonnekin, ja sieltä jostain otetaan yhteys autoon, silloin kun nettiyhteys autoon toimii. Valitettavan usein se ei toimi…
Tien päällä on paikkoja, joissa katossa oleva vihreä valo sammuu, eli nettiyhteys katkeaa. Kun yhteys palaa, joku kysyy joskus sieltä jostain; “onko siellä kaikki kunnossa”, tai “ist da alles ok?”.
Kysynkin: Onko täällä olevalla Telia väellä tai keskustelijoilla mitään tietoa sähköautojen nettiyhteyksistä?
