Skip to main content
Ratkaisu

Sähköauton e-Sim

  • April 24, 2025
  • 5 kommenttia
  • 239 katselukertaa

jokeri59
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+5

Toisaalla ketjussa esitettin;
“Pahimmat uhkat ovat sähköautot koska niistä pitää päivittää samanlailla kuin puhelinta”.

Mielenkiintoni heräsi.

Sattumoisin vuoden vanha VW ID4 meni lakkoon, Prisman ahtaassa parkkihallissa. Koko kojelauta hehkui punaisena, eikä auto suostunut lähtemään liikkeelle. Vaimo soitti, ettei pääse nyt tällä romulla liikkeelle. Pyysin häntä painamaan katossa olevaa yhteyspainiketta.

Autossa on sisäänrakennettu e-Sim. Katossa olevaa nappia painamalla saa yhteyden jonnekin. Nyt sieltä jostain vastasi vihainen naisääni, joka kertoi että nappi onkin ainoastaan hätätapauksia varten, eikä sillä saa ottaa yhteyttä jos ei ole hätä.

Jos ajaa ojaan, ottaa auto automaattisesti yhteyden sinne jonnekin, silloin on hätä. Jos taas auto hajoaa Prisman parkkihalliin, ja pakasteet sulaa kassissa, niin silloin ei ole hätä, Combrendo!

Autosta hajosi korkeajännitelaturi a’ 2500 euroa. Se hinattiin ahtaasta parkkihallista korjaamolle ja tilalle tuotiin sijaisauto. Kaikki on kunnossa!

Mielenkiintoni e-Sim yhteyttä kohtaan heräsi. Tiedän, että se on Telenorin e-Sim, eli yhteyden hoitaa mitä todennäköisemmin DNA. Kyselin sieltä sun täältä tarkempia tietoja yhteydestä, Nada! e-Sim onkin suuri mysteeri.

Se selvisi, että kännykässä oleva sovellus ottaa yhteyden jonnekin, ja sieltä jostain otetaan yhteys autoon, silloin kun nettiyhteys autoon toimii. Valitettavan usein se ei toimi…

Tien päällä on paikkoja, joissa katossa oleva vihreä valo sammuu, eli nettiyhteys katkeaa. Kun yhteys palaa, joku kysyy joskus sieltä jostain; “onko siellä kaikki kunnossa”, tai “ist da alles ok?”.

Kysynkin: Onko täällä olevalla Telia väellä tai keskustelijoilla mitään tietoa sähköautojen nettiyhteyksistä?

Ratkaisu jäseneltä jokeri59

Sain tänään Volkswagenilta vastauksen kyselyyni. Vastaus oli suunnilleen luokkaa; asia ei sinulle kuulu. Tietoja ei kuulemma kerätä pitkaikaisesti mihinkään, eikä niitä luovuteta ulkopuolisille.

Ihminen on pieni suurten ympäröimänä…

Luovutan, ja merkkaan tämän loppuunkäsitellyksi.

5 kommenttia

TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • April 25, 2025

Sattumoisin vuoden vanha VW ID4 meni lakkoon, Prisman ahtaassa parkkihallissa. Koko kojelauta hehkui punaisena, eikä auto suostunut lähtemään liikkeelle. Vaimo soitti, ettei pääse nyt tällä romulla liikkeelle. Pyysin häntä painamaan katossa olevaa yhteyspainiketta.

Autossa on sisäänrakennettu e-Sim. Katossa olevaa nappia painamalla saa yhteyden jonnekin. Nyt sieltä jostain vastasi vihainen naisääni, joka kertoi että nappi onkin ainoastaan hätätapauksia varten, eikä sillä saa ottaa yhteyttä jos ei ole hätä.

Minulla on Enyaq, ja siinä on katossa erikseen myös työkalun näköinen nappi ja se soittaa tiepalveluun. Onkohan ID:ssä sama homma, vai onko siellä vain hätäpuhelunappi?

 

Autosta hajosi korkeajännitelaturi a’ 2500 euroa. Se hinattiin ahtaasta parkkihallista korjaamolle ja tilalle tuotiin sijaisauto. Kaikki on kunnossa!

Ohhoh. Onneksi on takuu! Oletan, että menee takuuseen?

En ole ainakaan Enyaqin osalta kuullut aikaisemmin, että autosta menisi laturi. ID-aiheisia, tai muitakaan MEB-aiheisia keskusteluita en ole juurikaan seurannut. Onko noita mennyt kenties useammastakin autosta, onko tietoa?

 

Kysynkin: Onko täällä olevalla Telia väellä tai keskustelijoilla mitään tietoa sähköautojen nettiyhteyksistä?

Onko joku erityinen asia mitä haluaisit tietää? Vaikka ei meidän yhteys olekaan, niin kokeillaan selvittää yleisellä tasolla 😊


jokeri59
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+5
  • Aloittaja
  • April 25, 2025

Minulla on Enyaq, ja siinä on katossa erikseen myös työkalun näköinen nappi ja se soittaa tiepalveluun. Onkohan ID:ssä sama homma, vai onko siellä vain hätäpuhelunappi?

ID:ssä on vain hätänappi. Meillä on sijaisautona VW Taigo, jonka kattonapissa on jonkun työkalun kuva. Olisiko eri järjestelmä.

Ohhoh. Onneksi on takuu! Oletan, että menee takuuseen?

On siinä pitkä takuu, joten mitään menetyksiä ei sen puolesta ole. Aika kallista lystiä olisi jos itse pitäisi kustantaa. Tänään keskustelin marmoripöydän tyypin kanssa; kustannusarvio korjaukselle melkein neljä tonnia.

En ole ainakaan Enyaqin osalta kuullut aikaisemmin, että autosta menisi laturi. ID-aiheisia, tai muitakaan MEB-aiheisia keskusteluita en ole juurikaan seurannut. Onko noita mennyt kenties useammastakin autosta, onko tietoa?

Kyselin saksalaisella sivustolla, on niitä mennyt. Neuvoivat ostamaan jostain romukaupasta uuden ja vaihtamaan itse; korkeajännitemuuntajan! Mietin itsekseni että minä en kyllä koske muuhun korkeajännitykseen kuin siihen sarjakuvalehteen, jos joku vielä muistaa sen. 😀

Onko joku erityinen asia mitä haluaisit tietää? Vaikka ei meidän yhteys olekaan, niin kokeillaan selvittää yleisellä tasolla 😊

Kyselin marmoritiskiltä; e-Sim ei kuulemma ole auton omistajan omaisuutta, joten siitä ei anneta mitään tietoa. Sen sain selville että e-Sim on nettiyhteys, jonka välityksellä voidaan kerätä aika paljon erilaista infoa auton käytöstä.

 


olkitu
Somettaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Somettaja
  • April 25, 2025

Autoissa eSIM tosiaan on palveluna bundlattu palvelutuotteeseen. Sen tarjoaa kumppanioperaattori, sinun tapauksessa Telenor ja todennäköisesti roamaa ainakin DNA:n verkossa mutta todennäköisesti roamaa myös muidenkin verkossa riippuen roaming sopimuksissa. 

Aika vähän tietoa autojen ja muidenkaan näiden sulautettujen laitteiden yhteyksistä jos ei erikseen ole dokumentoitu. Eipä tekniikastakaan usein paljon tietoa. 

Autoissa lisäksi on eCall ollut pakollinen 2018 alkaen, joka tarkoittaa 2G/3G kyvykästä modeemia ainakin. Se sitten lakkaa toimimasta meillä 2029 jälkeen kun 2G-verkko ajetaan alas. Autoissa ei ole tukea NG-eCallille eli 4G/5G:n päällä toimivalle hätäpuheluille kun sitä ei edes vielä standardoitu oikein. 

Autot lähettää paljon analytikka tietoa valmistajille, osassa hyötyä myös itselle kuten etähallinnat: Ilmastointi/lämmitys päälle etänä, seuraa akun latautumista jne… 

--

Odotellaan että eSIMit laajenee muuallekin kun IoT:stä on puhuttu 5G:n kanssa? Missähän eSIMillä varustettu 5G-kahvinkeitin? Tai pesukone? Uuni jne…? 


jokeri59
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+5
  • Aloittaja
  • April 26, 2025

Autoissa eSIM tosiaan on palveluna bundlattu palvelutuotteeseen. Sen tarjoaa kumppanioperaattori, sinun tapauksessa Telenor ja todennäköisesti roamaa ainakin DNA:n verkossa mutta todennäköisesti roamaa myös muidenkin verkossa riippuen roaming sopimuksissa. 

Jokin aika sitten e-Sim ei roamannut esim. Virossa. Joku tiesi kertoa, että ei muissakaan Keski-Euroopan maissa. En tiedä mikä tilanne on tänäpäivänä.

Autot lähettää paljon analytikka tietoa valmistajille, osassa hyötyä myös itselle kuten etähallinnat: Ilmastointi/lämmitys päälle etänä, seuraa akun latautumista jne…

Kun auto teki tenän näkivät liikkumispalvelussa, joka on ulkoistettu Autoliitolle, missä auto on. Syyttivät ensin meitä ettemme ole ajaneet autolla tarpeeksi jotta pikkuakku olisi latautunut. Jos pikkuakusta loppuu virta ei tietojärjestelmä toimi, joten mielestäni vika ei ollut siinä, kuten ei ollutkaan. Tähän on tultu! Valmistajat yrittävät keksiä vaikka mitä, ettei homma menisi takuuseen.

Katsoin kännykällä missä auto on, kun se oli hinattu korjaukseen. Kännykästä näin että auto seisoi korjaamolla konepelti auki. Painelin kaikkia toimintoja. Meni hetki kun korjaamolta soitettiin ja pyydettiin lopettamaan etätoimintojen käyttö. Asentaja oli ollut konepellin alla. Meinasi pa*koa housuihinsa kun soittelin vähän torvea etänä.😀


jokeri59
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+5
  • Aloittaja
  • Ratkaisu
  • May 5, 2025

Sain tänään Volkswagenilta vastauksen kyselyyni. Vastaus oli suunnilleen luokkaa; asia ei sinulle kuulu. Tietoja ei kuulemma kerätä pitkaikaisesti mihinkään, eikä niitä luovuteta ulkopuolisille.

Ihminen on pieni suurten ympäröimänä…

Luovutan, ja merkkaan tämän loppuunkäsitellyksi.