SINR signaalilaatu sahaa @1800 MHz


Huomasin tänään, että SINR arvo käyttäytyy normaalista poikkeavasti ja arvo hyppii nyt noin. -3 ja 7 dB välillä (normaalisti se pysyy 7 - 15 dB arvossa).

 

RSRQ menee noin -8 ja -10 dB välillä, eli häiriötä on jonkin verran, mutta ei mitään ihmeellistä.

 

Olen tarkistanut antennit, sekä modeemi on myös käynnistetty uudelleen. (Huawei E5186s-22a)

 

800MHz verkossa SINR laatu on jo parempi, mutta se kärsii taas sitten hitaudesta verrattuna 1800 MHz verkkoon.

 

50 Mb/s yhteys ei nyt toteudu.


35 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +17

@JanneEM kirjoitti:

Huomasin tänään, että SINR arvo käyttäytyy normaalista poikkeavasti ja arvo hyppii nyt noin. -3 ja 7 dB välillä (normaalisti se pysyy 7 - 15 dB arvossa).

 

RSRQ menee noin -8 ja -10 dB välillä, eli häiriötä on jonkin verran, mutta ei mitään ihmeellistä.

 

Olen tarkistanut antennit, sekä modeemi on myös käynnistetty uudelleen. (Huawei E5186s-22a)

 

800MHz verkossa SINR laatu on jo parempi, mutta se kärsii taas sitten hitaudesta verrattuna 1800 MHz verkkoon.

 

50 Mb/s yhteys ei nyt toteudu.


SINR droppaus tolla tavalla viittaa häiriömäärän kasvuun. Mikähän sitä aiheuttaa? Mahdollisesti alueelle on avattu uusia tukiasemia, jotka sitten häiritsevät tai käyttäjämäärä on kasvanut. Itse asiassa tuo 50Mbps on teoreettinen huippu, se josta maksat on vaihteluvälin alin arvo, eli 10Mbps. Liittymäsopimuksessa vaihteluväli on kuvattu tarkemmin. Modeemia voisi kokeilla sjoittaa niin, että tuo SINR olisi parempi.

 

Onko alueella häiriötilanteita käynnissä? https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot/hairiokartat/hairiokartta2

Alueelle on itseasiassa avattu uusia ja sehän tässä nyt nakertaakin kun tämä on toiminut pääsääntöisesti täysillä vauhdeilla, eli se teoreettinen huippu on ollut tähän mennessä ihan käytäntöä.

 

Nyt kun 4G kuuluvuutta on "parannettu", niin signaalilaatu onkin huononpi minun tuleekin tyytyäkin huononpaan?

Olen tietoinen liittymäni vaihteluvälistä, mutta siitä huolimatta 1800 MHz toimii paljon huonommin nyt ja siinä selvästikin nyt jotain vialla. Koskaan ennen ei ole mennyt SINR pakkasen puolelle, kuin nyt.

 

Häiriökartta ei näytä tähän häiriötä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +17

@JanneEM kirjoitti:

Alueelle on itseasiassa avattu uusia ja sehän tässä nyt nakertaakin kun tämä on toiminut pääsääntöisesti täysillä vauhdeilla, eli se teoreettinen huippu on ollut tähän mennessä ihan käytäntöä.

 

Nyt kun 4G kuuluvuutta on "parannettu", niin signaalilaatu onkin huononpi minun tuleekin tyytyäkin huononpaan?

Olen tietoinen liittymäni vaihteluvälistä, mutta siitä huolimatta 1800 MHz toimii paljon huonommin nyt ja siinä selvästikin nyt jotain vialla. Koskaan ennen ei ole mennyt SINR pakkasen puolelle, kuin nyt.

 

Häiriökartta ei näytä tähän häiriötä.


Kannattaa yrittää suuntailla antennia uudelleen. Joskus on auttanut esim. katiskaverkosta rakenneltu häkkyrä antennin ympärille. Murossa tästä rakentelusta aika hyvä ketju: https://murobbs.muropaketti.com/threads/4g-antennien-modaus-ja-sinr-vaikutus-latausnopeuteen.1218241/ j

 

a antenneista/signaaliarvoista yleensäkin: https://murobbs.muropaketti.com/threads/4g-antennit.981468/page-107#post-1718281055

 

Jos Telia ei pelitä, niin vain toista operaattoria testiin. Voi olla helpoin ja kaikista edullisin ratkaisu.

Tässä on vielä määräaikaista jäljellä, että se siitä helposta ja edullisesta.

 

Katiskat pysykööt upoksissa; menee taas sitten sinne Pelle Peloton osastoon, että ehkäpä en nuihin modeemin 'kaninkorviin' ala mitään sellaisia höpötyksiä kietomaan.

 

Kuten tuossa alussa jo sanoinkin 800 MHz verkko toimii tasaisesti hyvillä arvoilla ja sitten kun vaihdan bandin 3, niin lukemat uppoavat huonoksi. Tämä siis toimi ennen ihan oikein.

 

Eli jos minä en ole muuttanut mitään ja palvelun laatu on huononpi, niin sitten sitä muutettu lähettävästä päästä ja vika on siellä.

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +17

@JanneEM kirjoitti:

Tässä on vielä määräaikaista jäljellä, että se siitä helposta ja edullisesta.

 

Katiskat pysykööt upoksissa; menee taas sitten sinne Pelle Peloton osastoon, että ehkäpä en nuihin modeemin 'kaninkorviin' ala mitään sellaisia höpötyksiä kietomaan.

 

Kuten tuossa alussa jo sanoinkin 800 MHz verkko toimii tasaisesti hyvillä arvoilla ja sitten kun vaihdan bandin 3, niin lukemat uppoavat huonoksi. Tämä siis toimi ennen ihan oikein.

 

Eli jos minä en ole muuttanut mitään ja palvelun laatu on huononpi, niin sitten sitä muutettu lähettävästä päästä ja vika on siellä.

 

 


Ahaa, jos on vain nuo kaninkorvat, niin koettele sjoittaa modeemi siten, että esim. ikkuna on vain tiettyä tukiasemaa kohti. Omassa kerrostalokämpässäni on laitteen sijoittaminen noin 30cm kiinni. Tietyssä ulkoseinän ja kantavan seinän nurkassa latausnopeus on 30-60Mbps , SINR 10-15 dB ja muualla kämpässä 0,5-5Mbps (SINR -6 - 2 dB) . Toki kun tuo on selvästi heikentynyt ja nopeus droppailee 2Mbps puolelle, niin häiriöilmoitusta kehiin vain, voinee saada sen määräaikaisen sopparin purettua. Tuo on todella inhottavaa, kun verkkoa parannetaan ja laajennetaan niin aina jossain toimivuus myös heikkenee kasvavan häiriömäärän myötä.

 

Kannattaa siis tehdä siitä häiriöilmoitus Omien Sivujen kautta, kuvata mahdollisimman tarkasti nopeus - kellonaika - signaaliarvot . Pystyvät tukimaan, onko tukari tukossa vai kenties jotain muuta häikkää. Ja onko siellä tehty muutoksia. 

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta

 

Mukaan ainakin 10-tien varteen Silvolaan ja Kylämäkeen on tullut 1800MHz peittoa lisää. Tiedä sitten vaikuttaako juuri sinun käyttöpaikkaasi, Turku on mulle vierasta aluetta.

 

Btw, eikö tuo 800MHz sitten ollut kyllin nopea vrt 1800MHz? Droppaako se tuonne 2Mbps tuntumaan? 

No ensinnäkään en ole likelläkään Turkua, että sikäli ei pitäisi vaikuttaa.

Eli paikka on Raahe ja minusta lähin 1800 tukari on noin 500m päässä, joka mainitaan valmistuneen tässä kuussa. Voisiko olla syy siellä?

 

800MHz on kaikesta huolimatta paljon tuhnunpi verrattuna 1800MHz taajuuteen ja huomaa kyllä elokuvaa striimaillessa ja uppaillessa.

 

Alunperinkin hain tuolle modeemille paikkaa sellainen löytyikin, mihin tasot olivat voimakkaimmat ja häiriötä oli vähän.

 

Tuoretta mittausdataa:

Signaalin voimakkuusasteikko (RSSI) n. -55 dBm, eli pitäisi olla erinomainen

Signaalivoimakkuuden vertailuarvo (RSRP) n. -87dBm, vielä hyvän puolella

Signaalin häiriötason vertailuarvo (RSRQ) n. -9 dB, edelleen hyvä

 

Vaan sitten SINR onkin nyt erittäin heikko. n. 4,4 dB

 

Melkein kuin radiopulssia katkottaisiin tahallaan.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +17

Oho, en tiedä mistä sain päähäni, että käytttöpaikka olisi Turussa.

 

Mutta Cellmapperista näkeekin, että tuo tukiasema, johon yhdistäneenä olet on ilmeisesti Haaralan hautausmaan nurkilla. Sieltä lähetetään sekä 800MHz että 800MHz. Ilmeisesti on 4G+ tukiasema kyseessä. Tuossa tapauksessa laitteesi pitäisi käyttää samanaikaisesti kumpaatakin taajuutta, Carrier Aggregation, eli taajuuksien yhdistäminen. Tämä voi näkyä nopeustestissä siten, että aluksi menee etanavauhtia mutta loppua kohden kiihtyy. Telian kartasta käy ilmi, että paikkaan "Kummatti" on valmistunut viime kuussa uusi 1800MHz tukiasema. Voihan olla, että tuo tukiasema häiritsee nyt sinun yhteyttäsi, jos on tosiaan viime aikoina ongelmat alkaneet.

 

Noista arvoista, RSSI aika turha arvo LTE:ssä, tärkeimpiä ovat nuo RSRP, RSRQ ja SINR. 

Häriöilmoitusta vain vetämään, että viime aikoina on yhteyden laatu heikentynyt reippaasti. Tosiaan uusien tukiasemien valmistuessa jossain voi palvelun laatu heikentyä merkittävästi.

 

Seuraile tuosta LTE-Watchista, muuttuuko Global Cell ID -arvo. Tuo on sen tukiasemasolun tunnus, johon olet kyseisellä hetkellä yhdistäneenä. Klikkaamalla tuosta hiirellä, muuttuu desimaalimuotoon, joka Cellmapperissa helpompi ymmärtää.

 

Cellmapper

 

 

Näyttää siltä, että tuolta kalmankentiltä tätä nyt otetaan ja vastakkaisessa suunnassa näkyy Ollinsaaren uusi tukari ainakin Telian omassa kartassa, joka on uusista minua lähimpänä.

 

Modeemi buutin jälkeen laite soittaa aina samaan torniin.

 

Voisiko sitten olla että sieltä uudelta pylväältä lähtevä keila haittaa sitten minua, koska näyttää niin kuin jokin koko ajan yrittäisi puskea minua ulos, kun joka toinen pulssi on pääsääntöisesti tosi huono. Onko sellainen edes mahdollista, koska täytyy myöntää, että itseopiskeluni näistä radiosignaalien merkillisyyksistä on vielä alkeellista.

 

Jos näin, niin jokatapauksessa taidan laittaa häikkäilmoitusta vielä jonnekin, jos ei muu helpota.

Nyt sitten SINR arvo ei enää sahaakkaan hyvä ja huonon välillä jatkuvasti, vaan on siirtynyt melkolailla pysyvästi huonoksi, siis melkolailla 0 dB...

 

Vikailmoitus on nyt tehty samalla, sillä eihän tämä voi olla normaalia enää.

Nuo arvot RSSI, RSRP ja RSRQ ovat periaatteessa ihan ok, kuten jo edellä todettukin. Käytännön nopeus ei vain toteudu, ilmiselvästi johtuen huonohkosta SINR-arvosta. 

 

SINR-lukua heikentää interferenssi ja kohina. Interferenssi kasvaa muiden yhtäaikaisten käyttäjien määrän mukaan. Tähän vaikuttaa palvelevan solun lisäksi myös muut ympärillä olevat solut. Kohinan määrä taas voi kasvaa johtuen huonoista liitoksista antennipiirissä ja jostain vastaanottimen passiivisen/aktiivisen komponentin huonontumisesta (vanhenemisesta).

 

On vaikea sanoa kummasta (interferenssistä vaiko kohinasta) tuo johtuu.

Luultavasti käyttäjämäärän kasvusta, mutta modeemin heikentymistäkään ei voi poissulkea. Mielestäni tuon RSRQ-arvon pitäsi myös heikentyä siinä mukana, kun yhtäaikaiset käyttäjät lisääntyvät. RSRP:n pysyessä samana, mutta interferenssi kaistalla kasvaa ja siitä seuraa RSRQ:n huonontuminen. Siksi kannattaisi kokeilla toista modeemia, jos se vain on mahdollista. Josko siis modeemissa syntyy liiaksi kohinaa. 


@kefiiri kirjoitti:

Nuo arvot RSSI, RSRP ja RSRQ ovat periaatteessa ihan ok, kuten jo edellä todettukin. Käytännön nopeus ei vain toteudu, ilmiselvästi johtuen huonohkosta SINR-arvosta. 

 

SINR-lukua heikentää interferenssi ja kohina. Interferenssi kasvaa muiden yhtäaikaisten käyttäjien määrän mukaan. Tähän vaikuttaa palvelevan solun lisäksi myös muut ympärillä olevat solut. Kohinan määrä taas voi kasvaa johtuen huonoista liitoksista antennipiirissä ja jostain vastaanottimen passiivisen/aktiivisen komponentin huonontumisesta (vanhenemisesta).

 

On vaikea sanoa kummasta (interferenssistä vaiko kohinasta) tuo johtuu.

Luultavasti käyttäjämäärän kasvusta, mutta modeemin heikentymistäkään ei voi poissulkea. Mielestäni tuon RSRQ-arvon pitäsi myös heikentyä siinä mukana, kun yhtäaikaiset käyttäjät lisääntyvät. RSRP:n pysyessä samana, mutta interferenssi kaistalla kasvaa ja siitä seuraa RSRQ:n huonontuminen. Siksi kannattaisi kokeilla toista modeemia, jos se vain on mahdollista. Josko siis modeemissa syntyy liiaksi kohinaa. 


Eipä ole tähän äkkiseltään toista purkkia, jota vaihdokiksi kokeilla ja kuinka äkkiä nuo modeemit sitten "heikkenevät", kun tämäkin käytössä oleva yksilö on alle kaksi vuotias.

 

Kummasti vain nyt kun tuli kaksi uutta 1800 tukaria lähiympäristöön niin QoS meni samalla sattumalta ihan pyttyyn.

En nyt löytänyt tästä ketjusta tietoa, mikä se nopeus käytännössä on. 50 megan nopeus ei tunnu toteutuvan, mutta se ei oikeastaan tässä tapauksessa olekaan ihme. 

 

Eivät nämä mobiilit yhteydet ole mitenkään takuuvarmoja jonkin tietyn nopeuden kanssa. Tietämättä tarkempia käyttäjämääriä ko. alueella ja ottaen huomioon ilmoitetut signaaliarvot, voi pitää nopeutta välillä 20 ... 40 Megaa ihan normaalina. Siinä tapauksessa, että nopeus jää alle tuon 20 Megan ja jopa jonnekin 10 Megan tuntumaan voisi jo ajatella olevan todellisia ongelmia. Ihan hatusta heittämällä jokin > 30 Megan nopeus on tässä esitetyssä tapuksessa jo ihan ok.

 

Ja se vielä, että signaalin laatu sahaa edestakaisin, kuuluu oikeastaan asiaan, kun on muita käyttäjiä yhtäaikaa. Liikenne kun on purskemaista. Mitä hiljaisempaa, sitä vähemmän interferenssiä ja laatu parempi.


@kefiiri kirjoitti:

En nyt löytänyt tästä ketjusta tietoa, mikä se nopeus käytännössä on. 50 megan nopeus ei tunnu toteutuvan, mutta se ei oikeastaan tässä tapauksessa olekaan ihme. 

 

Eivät nämä mobiilit yhteydet ole mitenkään takuuvarmoja jonkin tietyn nopeuden kanssa. Tietämättä tarkempia käyttäjämääriä ko. alueella ja ottaen huomioon ilmoitetut signaaliarvot, voi pitää nopeutta välillä 20 ... 40 Megaa ihan normaalina. Siinä tapauksessa, että nopeus jää alle tuon 20 Megan ja jopa jonnekin 10 Megan tuntumaan voisi jo ajatella olevan todellisia ongelmia. Ihan hatusta heittämällä jokin > 30 Megan nopeus on tässä esitetyssä tapuksessa jo ihan ok.

 

Ja se vielä, että signaalin laatu sahaa edestakaisin, kuuluu oikeastaan asiaan, kun on muita käyttäjiä yhtäaikaa. Liikenne kun on purskemaista. Mitä hiljaisempaa, sitä vähemmän interferenssiä ja laatu parempi.


Tuntuu vain merkilliseltä että siihen 50 ei yks kaks enää yllä millään ja on parhaillaan puolet entisestä. Kuuluvuustolpat on enää monasti 2 ja 3, kun pilareita riitti vielä viime kuussakin 4 ja 5. Onko lie tähän verkkoon sitten rynninyt yhtäkkiä valtava määrä bändiä ja tämä ei toimikaan enää kellään oikein?

 

Telian edustajia ei kuitenkaan tähän ketjuun ilmeisesti löydy kommentoimaan, miksi palvelu laatu on puolittiunut "parannuksista" johtuen/huolimatta. Pitäisikö siis laskuakin puolittaa.

Kunniamerkki +16

@JanneEM kirjoitti:

@kefiiri kirjoitti:

En nyt löytänyt tästä ketjusta tietoa, mikä se nopeus käytännössä on. 50 megan nopeus ei tunnu toteutuvan, mutta se ei oikeastaan tässä tapauksessa olekaan ihme. 

 

Eivät nämä mobiilit yhteydet ole mitenkään takuuvarmoja jonkin tietyn nopeuden kanssa. Tietämättä tarkempia käyttäjämääriä ko. alueella ja ottaen huomioon ilmoitetut signaaliarvot, voi pitää nopeutta välillä 20 ... 40 Megaa ihan normaalina. Siinä tapauksessa, että nopeus jää alle tuon 20 Megan ja jopa jonnekin 10 Megan tuntumaan voisi jo ajatella olevan todellisia ongelmia. Ihan hatusta heittämällä jokin > 30 Megan nopeus on tässä esitetyssä tapuksessa jo ihan ok.

 

Ja se vielä, että signaalin laatu sahaa edestakaisin, kuuluu oikeastaan asiaan, kun on muita käyttäjiä yhtäaikaa. Liikenne kun on purskemaista. Mitä hiljaisempaa, sitä vähemmän interferenssiä ja laatu parempi.


Tuntuu vain merkilliseltä että siihen 50 ei yks kaks enää yllä millään ja on parhaillaan puolet entisestä. Kuuluvuustolpat on enää monasti 2 ja 3, kun pilareita riitti vielä viime kuussakin 4 ja 5. Onko lie tähän verkkoon sitten rynninyt yhtäkkiä valtava määrä bändiä ja tämä ei toimikaan enää kellään oikein?

 

Telian edustajia ei kuitenkaan tähän ketjuun ilmeisesti löydy kommentoimaan, miksi palvelu laatu on puolittiunut "parannuksista" johtuen/huolimatta. Pitäisikö siis laskuakin puolittaa.


Kuuluuvustolpat käyttäytyvät jokaisessa laitteessa eri tavalla. Jossakin se huomioi SINR / RSRQ:t yms jossakin vain RSRP:n eli signaalivoimakkuuden. 

 

Useampi tukiasema voi tuoda ongelmia kun olet liikenteen keskellä. Tällöin sinuun kohdistuu juuri noi muiden käyttäjien häiriöt ja se on mobiiliverkon normaalia toimintaa. 

 

Olet ostanut jaettua kaistaa joten hyväksyt sopimuksessa mainitun vaihteluvälin joka lukee aika selkeästi. Nopeus siis 10-80Mbps tai 5-50Mbps sopimuksen mukaisesti. Koska liittymäsi ei varmaan ole määräaikainen , voit irtisanoa jos olet tyytymätön. Laskua ei voi puolittaa koska olet hyväksynyt jo tuon nopeuden vaihteluvälin sopimuksen kirjoittamishetkellä. 

 

Näitä


@olkitu kirjoitti:

@JanneEM kirjoitti:

@kefiiri kirjoitti:

En nyt löytänyt tästä ketjusta tietoa, mikä se nopeus käytännössä on. 50 megan nopeus ei tunnu toteutuvan, mutta se ei oikeastaan tässä tapauksessa olekaan ihme. 

 

Eivät nämä mobiilit yhteydet ole mitenkään takuuvarmoja jonkin tietyn nopeuden kanssa. Tietämättä tarkempia käyttäjämääriä ko. alueella ja ottaen huomioon ilmoitetut signaaliarvot, voi pitää nopeutta välillä 20 ... 40 Megaa ihan normaalina. Siinä tapauksessa, että nopeus jää alle tuon 20 Megan ja jopa jonnekin 10 Megan tuntumaan voisi jo ajatella olevan todellisia ongelmia. Ihan hatusta heittämällä jokin > 30 Megan nopeus on tässä esitetyssä tapuksessa jo ihan ok.

 

Ja se vielä, että signaalin laatu sahaa edestakaisin, kuuluu oikeastaan asiaan, kun on muita käyttäjiä yhtäaikaa. Liikenne kun on purskemaista. Mitä hiljaisempaa, sitä vähemmän interferenssiä ja laatu parempi.


Tuntuu vain merkilliseltä että siihen 50 ei yks kaks enää yllä millään ja on parhaillaan puolet entisestä. Kuuluvuustolpat on enää monasti 2 ja 3, kun pilareita riitti vielä viime kuussakin 4 ja 5. Onko lie tähän verkkoon sitten rynninyt yhtäkkiä valtava määrä bändiä ja tämä ei toimikaan enää kellään oikein?

 

Telian edustajia ei kuitenkaan tähän ketjuun ilmeisesti löydy kommentoimaan, miksi palvelu laatu on puolittiunut "parannuksista" johtuen/huolimatta. Pitäisikö siis laskuakin puolittaa.


Kuuluuvustolpat käyttäytyvät jokaisessa laitteessa eri tavalla. Jossakin se huomioi SINR / RSRQ:t yms jossakin vain RSRP:n eli signaalivoimakkuuden. 

 

Useampi tukiasema voi tuoda ongelmia kun olet liikenteen keskellä. Tällöin sinuun kohdistuu juuri noi muiden käyttäjien häiriöt ja se on mobiiliverkon normaalia toimintaa. 

 

Olet ostanut jaettua kaistaa joten hyväksyt sopimuksessa mainitun vaihteluvälin joka lukee aika selkeästi. Nopeus siis 10-80Mbps tai 5-50Mbps sopimuksen mukaisesti. Koska liittymäsi ei varmaan ole määräaikainen , voit irtisanoa jos olet tyytymätön. Laskua ei voi puolittaa koska olet hyväksynyt jo tuon nopeuden vaihteluvälin sopimuksen kirjoittamishetkellä. 

 


Näitähän ei tosiaan saanut, kuin määräaikaisina hankintahetkellä ja se, että vauhdeista katoaa yhtäkkiä puolet todella kehnon signaalin takia; ei kait tarkoita sitä että pitäisi tässä oikein taputtaa ja olla tyytyväinen että saa samalla rahalla nyt huononpaa.

 

Sitähän voisi olettaa, että olisi se vaihteluväli, jonka tilasin ja ensin sainkin, olisi juurikin se palvelu, mitä tilaan, mutta jota ei enää voidakaan toimittaa... Ja nyt pitäisi olla sitten minun niin kovinkin kiitollinen, että edes osittain pelaa?

 

Mutta nyt ainoa hyvä puoli on se, että en ottanut 100Mb liittymää, (joka pitäisi myös tällä paikalla toimia erittäin hyvin) koska se olisi samassa jumissa. Täällä on varmastikin jokunen, joka on sitä mieltä, etteihän nyt sitä tarvi toimittaa, mitä myydään.

Onko sinulla siis Kodin Netti mobiilitekniikalla? Kodin Netti mobiilitekniikalla toteutettuna on nopeuslupaus tuossa M-liittymässä 10M ylöspäin. Suosittelisin sinua ottamaan yhteyttä Telian Häiriöpuolelle, joko soittamalla 020690400 tai Omien sivujen kautta joko tekemällä vikailmoituksen tai chatin kautta. Ehdottomasti asia täytyy selvittää mikä ongelmat aiheuttaa. Helpompi tutkia asiaa, kun tiedetään tarkka osoite missä asut, ja sitä kautta pystytään katsomaan tapahtuneet muutokset ja muut :)

Sekin kannattaa muistaa, että lähialuelle tulleet uudet tukiasemat voivat vaikuttaa jo aiemmin alueella olleen tukiaseman antennien suuntaukseen. Tätä ei tiedä kuin verkkosuunnittelu, mitä kaikkea on tuossa uusien tukiasemien rakennus -ja käyttöönottovaiheessa tehty. Tämä voi selittää sen, että "tolpat" ovat tippuneet, siitä mitä ne aiemmin oli.

 

Joskus voi käydä niin, että on sopivasti epäedullisessa paikassa, eikä siten oikein selkeää palvelevaa tukiasemaa/solua ole. Tässä tilanteessa auttaisi mitä ilmeisemmin jo aiemmin ehdotettu suunta-antenni. Ei niitä itse tarvitse väsätä vaan jo muutamlla kympillä saa valmiin ostettua. Myyntipaikkoja on runsaasti niin myymälöitä kuin verkkokauppojakin.

 

Langattomien yhteyksien kanssa on turha "itkeä" vaan niiden kanssa on vain opittava elämään ja hyväksyttävä tietyt rajoitteet. On aina syytä myös muistaa, että ilmasto- ja sää-olosuhteetkin vaikuttavat yllättävänkin paljon etenkin 1800MHz:n taajuudella. Talvella puiden lumi ja kuura sekä kesällä lehtipuiden lehdet.


@kefiiri kirjoitti:

Sekin kannattaa muistaa, että lähialuelle tulleet uudet tukiasemat voivat vaikuttaa jo aiemmin alueella olleen tukiaseman antennien suuntaukseen. Tätä ei tiedä kuin verkkosuunnittelu, mitä kaikkea on tuossa uusien tukiasemien rakennus -ja käyttöönottovaiheessa tehty. Tämä voi selittää sen, että "tolpat" ovat tippuneet, siitä mitä ne aiemmin oli.

 

Joskus voi käydä niin, että on sopivasti epäedullisessa paikassa, eikä siten oikein selkeää palvelevaa tukiasemaa/solua ole. Tässä tilanteessa auttaisi mitä ilmeisemmin jo aiemmin ehdotettu suunta-antenni. Ei niitä itse tarvitse väsätä vaan jo muutamlla kympillä saa valmiin ostettua. Myyntipaikkoja on runsaasti niin myymälöitä kuin verkkokauppojakin.

 

Langattomien yhteyksien kanssa on turha "itkeä" vaan niiden kanssa on vain opittava elämään ja hyväksyttävä tietyt rajoitteet. On aina syytä myös muistaa, että ilmasto- ja sää-olosuhteetkin vaikuttavat yllättävänkin paljon etenkin 1800MHz:n taajuudella. Talvella puiden lumi ja kuura sekä kesällä lehtipuiden lehdet.


No nytpä tämä "itku" kannatti ja tänään minulle soittikin ystävällinen herrasmies Telialta ja sain selville, että linkkimastoni kaapeloinnissa on todettu vaurio ja korjaus on jo tilattu.

 

Eli todennäköisesti ongelmani poistuu lähiaikoina, kun uusi roikka saadaan ruuvattua kiinni.

 

Kaiken kanssa ja nyt tämänkään ei siis tarvitse oppia vain elämään.

Todennäköisesti kylläkin, mutta aivan ei voi varma vielä olla.

 

Ensinnäkin.

Kaapelivaurio heikentäisi signaalitehoa, joka lähtee antennista ja sitä kautta se olisi näkynyt vastaanottajilla päätelaitteissa heikentyneenä RSRP-signaalin tasona. Tosin tuo signaalivaurio kaapelissa on voinut aiheuttaa satunnaista säteilytehon laskua ja se on vaikuttanut tietenkin datansiirron nopeuteen. Tämä ei välttämättä näy päätelaitteissa RSRP- ja RSRQ- arvojen huonoutena, kun ei ole tarkkaa tietoa kuinka pitkällä aikavälillä ne päivittävät niitä signaalitietonäkymään. Varsinaiseen datansiirtoon ne vaikuttaa suoraan ja on sitten voinut näkyä vasta SINR-arvossa.

 

Toiseksi.

Tukiasemissa on itsediagnostiikka antennipiirin toimintakunnolle. Kaapeli-, liitin- tai antennivaurio näkyy takaisin heijastuvana tehona eli nk. Return Loss (RL). Tätä voidaan myös kutsua epäsovitukseksi ja toisinaan siitä käytetään arvoja SAS tai VSWR. Sama asia kuitenkin. Tukiasemalla on hälytysraja, kun RL ylittää rajan. Se on niin "tiukka", että hälytys pitäisi tulla jo niin hyvissä ajoin, että jo alkavakin vika aiheuttaa sen ennenkuin käytännön ongelmia liikenteessä syntyy. Todellisen ongelman ollessa päällä hälytys tulee varmasti. 

Eikö tähän vain ole reagoitu vai hidasteltu sinä?'

Tosin tuo mahdollinen vian satunnaisuus on voinut siirtää ongelmaan reagoimista.

 

Joten aivan varma ei voi olla onko alkaneet ongelmat sittenkään peräisin tästä ilmoitetusta kaapelivauriosta ja onko sitä oikeasti edes olemassa -> keksitty syy.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +17

@kefiiri kirjoitti:

Todennäköisesti kylläkin, mutta aivan ei voi varma vielä olla.

 

Ensinnäkin.

Kaapelivaurio heikentäisi signaalitehoa, joka lähtee antennista ja sitä kautta se olisi näkynyt vastaanottajilla päätelaitteissa heikentyneenä RSRP-signaalin tasona. Tosin tuo signaalivaurio kaapelissa on voinut aiheuttaa satunnaista säteilytehon laskua ja se on vaikuttanut tietenkin datansiirron nopeuteen. Tämä ei välttämättä näy päätelaitteissa RSRP- ja RSRQ- arvojen huonoutena, kun ei ole tarkkaa tietoa kuinka pitkällä aikavälillä ne päivittävät niitä signaalitietonäkymään. Varsinaiseen datansiirtoon ne vaikuttaa suoraan ja on sitten voinut näkyä vasta SINR-arvossa.

 

Toiseksi.

Tukiasemissa on itsediagnostiikka antennipiirin toimintakunnolle. Kaapeli-, liitin- tai antennivaurio näkyy takaisin heijastuvana tehona eli nk. Return Loss (RL). Tätä voidaan myös kutsua epäsovitukseksi ja toisinaan siitä käytetään arvoja SAS tai VSWR. Sama asia kuitenkin. Tukiasemalla on hälytysraja, kun RL ylittää rajan. Se on niin "tiukka", että hälytys pitäisi tulla jo niin hyvissä ajoin, että jo alkavakin vika aiheuttaa sen ennenkuin käytännön ongelmia liikenteessä syntyy. Todellisen ongelman ollessa päällä hälytys tulee varmasti. 

Eikö tähän vain ole reagoitu vai hidasteltu sinä?'

Tosin tuo mahdollinen vian satunnaisuus on voinut siirtää ongelmaan reagoimista.

 

Joten aivan varma ei voi olla onko alkaneet ongelmat sittenkään peräisin tästä ilmoitetusta kaapelivauriosta ja onko sitä oikeasti edes olemassa -> keksitty syy.


Jostain lähteestä olen ymmärtänyt, että tuollainen diagnostiikka on lisenssien takana... ja jos kyseistä lisenssiä ei ole = radio kytkeytyy pois ja ilmoittaa vain kytkeytyneensä pois päältä... Että jos nyt ei ollutkaan lisenssiä kyseiseen ominaisuuteen? Mulla ei ole sen erityisemmin kosketuspintaa alaan, joten kuulopuheita kirjoittelen...

Päivitys:

 

Vika piti korjata kuulemma viimeistään tuossa huhtikuussa, mutta näin ei sitten tapahtunut.

 

 

Vai onko tosiaan näin, että ei tämän kuulukaan toimia oikein?

Mainitsiko joku tässä keskustelussa, että kyseessä ei ehkä olekaan varsinainen vika vaan vain "selitys"?

Samoin on ollut juttua siitä, että mitä, minkälaisia ja miksi mobiiliverkko käyttäytyy jollain tietyllä tavalla.

 

Ei siis aina ole kyseessä todellinen vika vaan pikemminkin ominaisuus. Ja se juttu siitä kaapeliviasta vielä.

On aivan sama onko raportointia antennipiirin epäsovituksesta vai ei, koska vian ollessa päällä ja takaisinheijastuksen ollessa suuri, lähetin menee pois päältä. Tästä on raportti taatusti ohjaimen/keskuksen suuntaan.

 

Verkon rakentaminen ja sitä kautta laajentaminen aiheuttaa aina verkkoparemetreihin muutoksia. Joskus myös niitä "mekaanisia" esim. antennisuuntien suhteen. Myös tämän seurauksena käyttäjämäärät ja käyttö lisääntyvät, eikö sitä juri haeta. Se saattaa aiheuttaa "epäedullisessa" paikassa olevalle verkon nopeuden tipahtamista. Suurimmalla osalla aluetta palvelu kuitenkin paranee. Näin se vain joskus menee.

 


@kefiiri kirjoitti:

Mainitsiko joku tässä keskustelussa, että kyseessä ei ehkä olekaan varsinainen vika vaan vain "selitys"?

Samoin on ollut juttua siitä, että mitä, minkälaisia ja miksi mobiiliverkko käyttäytyy jollain tietyllä tavalla.

 

Ei siis aina ole kyseessä todellinen vika vaan pikemminkin ominaisuus. Ja se juttu siitä kaapeliviasta vielä.

On aivan sama onko raportointia antennipiirin epäsovituksesta vai ei, koska vian ollessa päällä ja takaisinheijastuksen ollessa suuri, lähetin menee pois päältä. Tästä on raportti taatusti ohjaimen/keskuksen suuntaan.

 

Verkon rakentaminen ja sitä kautta laajentaminen aiheuttaa aina verkkoparemetreihin muutoksia. Joskus myös niitä "mekaanisia" esim. antennisuuntien suhteen. Myös tämän seurauksena käyttäjämäärät ja käyttö lisääntyvät, eikö sitä juri haeta. Se saattaa aiheuttaa "epäedullisessa" paikassa olevalle verkon nopeuden tipahtamista. Suurimmalla osalla aluetta palvelu kuitenkin paranee. Näin se vain joskus menee.

 



 OK. Eli olen siis tilanteessa, missä tilaamaani tuotetta ei enää siis yksinkertaisesti pystytä toimittamaan.

 

 

Ei se mitään, nyt osaan siis kilpailuttaa jatkosopparin toisaalle.

 

Kiitos ja anteeksi.

Ei tarvitse anteeksi pyytää.

 

Kokeile suuntaavaa antennia, jos se on mahdollista. Tällä saa ne ei toivotut signaalit vaimennettua ja oman tukiaseman solua voimistettua. Laatu paranee yleensä.

 

Mieti sitten tuon jälkeen operaattorin vaihtoa uudelleen. Ei antenni mene silloinkaan hukkaan. Parantaa aina. 

Mä suuntailen tässä antennia. Singaalin vahvuus näyttää hyvältä, mutta toi SINR pomppii ylös alas. Toinen ihmetyksen aihe on, että toi RSRQ on vaan nolla, vaikka mitä tekis. Upload nopeus nousi kyllä ytosi hienosti tällä suuntaavalla antennilla, mutta pitäskö noista luvuista olla huolissaan? Tolppa ID 141424

 

Vastaa