Mitenkä tuntuu kuin vastaavanlainen vika oli aivan hiljattain.
Samoin on tunne, että viimeisen vuoden aikana ollut näitä samoja ongelmia melko monta. On hyvin vahva tunne nyt.
Nyt joku Soneralta vastaamaan, että onko @Kefiirin tunne oikea!
Mitenkä tuntuu kuin vastaavanlainen vika oli aivan hiljattain.
Samoin on tunne, että viimeisen vuoden aikana ollut näitä samoja ongelmia melko monta. On hyvin vahva tunne nyt.
Nyt joku Soneralta vastaamaan, että onko @Kefiirin tunne oikea!
Onhan näitä ollut. Viestintävirastokin on joutunut asiaa selvittelemään ja selittelemään. Nyt joku tietokannan viimeöinen päivitys on mennyt läskiksi ja se estää matkapuhelimien rekisteröitymisen verkkoon.
Aika uskomatonta, että tietokannasta ei saa sellaista varmuuskopiota joka saataisiin palautettua minuuteissa takaisin käyttöön.
Niin kauan kuin kukaan ei koske niin toimii, esimerkiksi jouluna yllättävästi toimii yleensä kun muuten ei.
Voisihan sen varmasti palauttaa mutta joku hiki hatussa yrittää selvittää vikaa...
Olihan viime kesällä/syksyllä Elisalla mobiilidata jumissa koko suomessa noin viikon. Siinäkin syynä jokin verkkoon tehty päivitys, joka oli demoympäristössä toiminut, mutta tuotannossa sitten kyykkäsi. Joillekkin vain häiriöitä vaikuttaa kasaantuvan. Jos aivan pakko olla koko ajan puhelimen päässä, kannattaa harkita hommata esim. prepaid-liittymän varalle.
No nyt kuulemma vika onkin runkoverkon puolella. Juu, ihan samalla tavalla itsekin käytän kahta eri operaattoria kun ei yhden varassa vaan enää voi olla. Tarvittaessa sitten 3. operaattorin prepaid jos kaksi muuta kyykkää. Kotona onneksi on nyt kuitu, niin ei tarvitse siitä olla niin huolissaan. Varalla toki taas ne mobiilit, tosin täällä on niin surkeat yhteydet kaikilla 3 operaattorilla että mobiililla juuri ja juuri tärkeimmät asiat voi hätätilassa hoitaa.
Ei tuo minua haitannut mitenkään. Enkä edes tiennyt koko viasta, ellei töissä olisi kerrottu tästä ongelmasta heti aamulla.
Näistä päivityksistä.
Aina en ole ymmärtänyt päivitysten todellisesta tarpeellisuudesta. Kuinkahan monta kertaa esim. tuolla Viihteen puolella on tehty päivityksiä ja lopputuloksena on ollut tukku vikoja. Joskus jopa todella "pahoja" vikoja. Varmaan niitä päivityksiäkin tarvitaan ja niihin on omat perustellut syynsä. Käytännössä vain näyttää siltä, että nykyisin riski jonkin sortin epäonnistumiseen on melko suuri.
@kefiiri kirjoitti:Ei tuo minua haitannut mitenkään. Enkä edes tiennyt koko viasta, ellei töissä olisi kerrottu tästä ongelmasta heti aamulla.
Näistä päivityksistä.
Aina en ole ymmärtänyt päivitysten todellisesta tarpeellisuudesta. Kuinkahan monta kertaa esim. tuolla Viihteen puolella on tehty päivityksiä ja lopputuloksena on ollut tukku vikoja. Joskus jopa todella "pahoja" vikoja. Varmaan niitä päivityksiäkin tarvitaan ja niihin on omat perustellut syynsä. Käytännössä vain näyttää siltä, että nykyisin riski jonkin sortin epäonnistumiseen on melko suuri.
En tiedä, mutta arvelen, että esim. uusien tukiasemien lisääminen verkkoon vaatii lähes aina joitain muutoksia verkkoon ja tukiasemanumerointeihin yms. Ja kai aina tietoturvapäivityksiä tulee, kaikkiin laitteisiin: verkkoihin, kännyköihin, tietokoneisiin. Se, miten ne on testattu ja käyttäytyvät lopputuotteesa vaikuttavat valitettavan usein jäävän vähemmälle huomiolle. Eikä Sonera ole kyllä tässä ongelmassa yksin...
Ei kauaakaan kun AMD:n näytönohjainajurit aiheuttivat tuulettimen maksiminopeuden lukkiutumisen n. 26% , aiheuttaen ylikuumentuessa suojamekanismien aktivoitumisen (sammutuksen). Laitteita ei kai rikkoutunut, mutta ei tollainen ole kuitenkaan sallittavaa.
Jostain laajemmasta toimenpiteestä on ollut kyse. Vaivasi kai koko Suomea.
Oma villi veikkaukseni on, että päivitys liittyi matkapuhelinkeskuksiin, koska vaikutti kaikkiin verkkoihin 2G 3G ja 4G.
Tukiasemien lisääminen verkkoon ei aiheuta minkäänlaista ongelmaa. Ei ole siinä mielessä kysymys päivityksestä. Tukiasemia lisätään verkkoon "lennosta".
No, se on jo ollutta ja mennyttä..
@kefiiri kirjoitti:Jostain laajemmasta toimenpiteestä on ollut kyse. Vaivasi kai koko Suomea.
Oma villi veikkaukseni on, että päivitys liittyi matkapuhelinkeskuksiin, koska vaikutti kaikkiin verkkoihin 2G 3G ja 4G.
Tukiasemien lisääminen verkkoon ei aiheuta minkäänlaista ongelmaa. Ei ole siinä mielessä kysymys päivityksestä. Tukiasemia lisätään verkkoon "lennosta".
No, se on jo ollutta ja mennyttä..
Ahaa, joo piti itsekin lukea pari artikkelia matkapuhelinverkon hierarkiasta. Tosissaan jos siellä "ydinverkossa" menee yksikin taso vikatilaan, niin seuraukset ovat vakavia. Tiedä sitten, oliko tuota nyt vikaantunutta kahdennettu, mutta kapasiteetti ei riittänyt (osa liikenteestä kuitenkin toimi), vertauskuvallisesti varsinainen laite pyörii Intelin Xeoneilla, ja varalaite Pena 4:lla. Varmasti nämä verkon ydinosat ovat erittäin kalliita järjestelmiä, ja eipä niitä kukaan huvikseen ostele. Tämä ihan arvailua.
Kaipa lähiviikkoina tiedoitetaan hieman tarkemmin, mistä ongelmat lopulta juontuivat ja aiheutuuko valtion puolelta pakotetoimia (uhkasakko, tuskin). Eipä kai mikään järjestelmä ole aukoton taikka 100% vakaa koko ajan.
Niinpä niin.
Viestintävirastolle selvitystäkin joutuu Sonera antamaan.
Alkaakohan kohta "päitä tippumaan" Soneralla?
@kefiiri kirjoitti:
Niinpä niin.
Viestintävirastolle selvitystäkin joutuu Sonera antamaan.
Alkaakohan kohta "päitä tippumaan" Soneralla?
https://www.sonera.fi/asiakastuki/vika-ja-hairiotiedotteet?id=147937
13.01.2016 21:00Ylöjärvi, Metsäkylä - verkon muutostyö
Kun katsoo määrää(joku 25 muutosta/huoltotyötä tässä kuussa) mitä noi tekee/tulee tekemään noita muutoksia/huoltoja niin olisi aika ihme ettei jossain joku menisi vikaan.
Onhan noita.
Tosin täytyy erottaa muutostyöt ja muutostyöt.
Kun tehdään muutoksia joihinkin yksittäisiin tukiasemiin tai niiden siirtoyhteyksiin, ei ole missään mittakaavassa kyseessä samanlaisesta muutostyöstä kuin koko järjestelmään vaikuttavasta.
Uusimalla esim. vanhoja tukiasemia vastaamaan tätä päivää vaikka LTE:n osalta ja siinä samalla tukiaseman siirtoyhteyden kapasiteetin nosto, muutostyö koskettaa vain tiettyä paikkaa. Eikä silloinkaan useimmiten mene alueelta verkko tyystin poikki vaikka joku menisikin pieleen.
Tällaisia töitä tehdään paljonkin. Jonkun verran täällä on myös ollut valituksia että verkko on heikentynyt ja syynä on saattanut olla verkon muutostyö tietyllä alueella. Vika sitten korjattu.
Muutostyöt koko verkkoon vaikuttavissa osissa esim. keskuspuolella on aivan eri homma. Muutostyö voi pahimmillaan epäonnistuessaan aiheuttaa juuri tämän viikon kaltaisia ongelmia. Koko verkko nurin.
Lehdistötiedote --> linkki:
Sonera tehostaa ja nopeuttaa toimenpiteitä verkon ja palveluiden laadun turvaamiseksi. Ulkopuolinen taho tutkii välittömästi runkoverkon laadun. Käytämme myös kaikkea olennaista tutkimustietoa verkkomme parantamiseksi.
2016-01-21 - Avainsanat
Sonera on päättänyt käynnistää runkoverkon laadun arvioinnin. Työn suorittaa ulkopuolinen asiantuntijataho. Selvitys valmistuu kesään mennessä ja käymme sen läpi yhdessä viranomaisten kanssa.
Tavoitteenamme on parantaa tuloksiamme myös kaikissa verkon laatua mittaavissa tutkimuksissa. Julkistamme tulokset helmikuusta alkaen kuukausittain verkkosivuillamme.
Soneran viestintäpalveluiden luotettava toiminta on elintärkeää etenkin kriittisten asiakkaiden osalta. Sonera varmentaa yhteistyössä heidän kanssaan, että viestintäpalveluiden toiminta turvataan aukotta.
Muutamme toimintaamme myös siten, että vikatilanteissa riskit tunnistetaan ja estetään nykyistä tehokkaammin. Lisäksi tehostamme muutostöiden valvontaa.
Lehdistotiedote --> linkki
Pe, Tammi 22, 2016 13:20 CET
Tiistain matkaviestinverkon häiriön syy selvitetty
Soneran tiistain 19.1. laaja mobiiliverkon häiriö aiheutui useamman muutostyön ennakoimattomana yhteisvaikutuksena.
Aamuyöllä jouduttiin uudelleenkäynnistämään mobiilidatayhteyksiä hoitava järjestelmä siihen liittyvien tietokantojen kuormituksen vuoksi. Ylikuormittuminen olisi vaarantanut mobiilidatapalveluiden vakaan toiminnan. Uudelleenkäynnistäminen on tavanomainen toimenpide, jonka jälkeen järjestelmään yhteydessä olleet liittymät rekisteröityvät takaisin verkkoon. Poikkeuksellisesti kaikki liittymät eivät kuitenkaan pystyneet rekisteröitymään, koska muiden huoltotoimenpiteiden vuoksi kaikki verkon kapasiteetti ei ollut käytössä. Järjestelmässä olevien verkkolaitteiden olisi kuitenkin pitänyt pystyä kapasiteettinsa ja ominaisuuksiensa puolesta käsittelemään liittymien rekisteröitymisruuhka.
Häiriön aiheuttanut ruuhkautuminen oli siis yhden järjestelmän uudelleenkäynnistämisen ja muiden huoltotoimenpiteiden ennakoimaton seuraus. Häiriö ratkesi, kun Sonera palautti kaiken käytössä olevan verkkokapasiteetin uudelleen käyttöön ja rekisteröi kaikki liittymät takaisin verkkoon.
Sonera on tänään antanut viasta selvityksen Viestintävirastolle ja käynnistänyt ylikuormitustilanteen yksityiskohtaiset selvitykset. Soneran keskeisenä teknologiakumppanina Nokia tutkii vian syitä varmistaakseen yhdessä Soneran kanssa, ettei vastaavia häiriöitä tapahdu uudestaan.
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.