Hei,
haluan tuoda esiin kokemukseni Soneran vastuullisuudesta. Soneralla oli 24.8.2015 laaja mobiiliverkon ongelma, jonka seurauksena puhelut ja tekstiviestit eivät yhdistyneet ja matkapuhelimet eivät pysyneet verkossa. Ongelma kesti lähes kaksi vuorokautta ja vian syyksi Sonera ilmoitti julkisuudessa virheellisen asetuksen matkapuhelinverkossaan - kyseessä siis heidän oma vikansa eli virhe palvelussa.
Osallistuin kyseisenä päivänä televisiokilpailuun "Tiedä ja Voita". Kyseisessä pelissä kilpaillaan ensin esikarsintalinjalla vastaten monivalintakysymyksiin. Näihin kysymyksiin nopeiten vastannut pelaaja pääsee suoraan televisiolähetykseen vastaamaan ruututehtävään, johon oikein vastaamalla voittaa kyseisestä tehtävästä maksettavan rahapalkinnon.
Olin kyseisenä päivänä kierroksen paras pelaaja ja minua yritettiin yhdistää suoraan televisiolähetykseen vastaamaan ruututehtävään. Tästä on lähetetty tuotantoyhtiön toimesta kirjallinen todistus Soneralle. Yhdistäminen suoraan lähetykseen ei kuitenkaan onnistunut em. verkkovian vuoksi. Suorassa lähetyksessä minun olisi tullut kertoa suomalainen kaupunki, jossa on viisi A-kirjainta (MAARIANHAMINA). Tämän vastauksen antamalla olisin voittanut 1500 euroa. Mikäli yhdistäminen suoraan lähetykseen ei onnistu, on tuotantoyhtiöllä sääntöjensä mukaisesti oikeus valita peliin seuraavaksi paras pelaaja. Näin toimittiin ja tämä toiseksi paras pelaaja voitti 1500 euroa minun sijastani.
Tein Soneralle reklamaation, jossa vaadin vahingonkorvauksena 1500 euron menetystä - en siis yhtään enempää kuin olin todellisuudessa heidän takiaan menettänyt. Sonera vastasi lopulta, että eivät korvaa mitään, koska uskoivat, että en olisi osannut vastata ruututehtävään oikein. Lupauduin hankkimaan Soneralle myös kopiot aiemmista televisiolähetyksistä, joissa olen vastannut täsmälleen samaan ruututehtävään oikein ja saanut voittorahat. Tämäkään ei Soneran mielestä ole riittävä todiste. Sama kilpailutehtävä toistuu lähes viikottain ja niissä on usein myös vastaus muutamaa kirjainta lukuunottamatta valmiiksi näkyvillä. Oikein vastaaminen on siis itsestäänselvyys.
Kuluttajaneuvonnan mukaan Soneralla olisi korvausvelvollisuus virheestään ja asiassa riittäisi näytetyksi, että olisi ollut edes todennäköistä, että olisin vastannut tehtävään oikein. Sonera ei ole sen sijaan missään vaiheessa pyytänyt asiasta edes anteeksi vaan kohtelee kuin tyhmää väittäen, että en olisi kuitenkaan tiennyt vastausta itsestäänselvään kysymykseen.
Asia on viety nyt kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi ja odottelemmme sieltä lopullista vastausta. Liittymä on siirtymässä toiselle operaattorille. Sonera ei suostunut purkamaan edes määräaikaista sopimustani, joka on päättymässä kahden kuukauden kuluessa. Joudun siis maksamaan kahdesta päällekäisestä liittymästä samanaikaisesta. Anteeksipyyntöjä tai mitään hyvitystä asiassa ei ole missään vaiheessa tarjottu. Vika on Soneran mielestä siis vain ja ainoastaan minussa, kun en olisi osannut vastata oikein, jos olisin saanut siihen edes mahdollisuuden heidän verkkovikansa vuoksi.
Soneran mielestä on ihan ookoo, mikäli heidän liittymissään on vuorokausien mittaisia käyttökatkoja. Vaikka vika on heissä itsessään, eivät he mielestään joudu maksamaan korvauksia aiheutuneista vahingoista. Näin toimii siis vastuullinen yritys TeliaSonera Finland Oyj, Suomessa vuonna 2015.